Board 'hapt' water

Door: wdubbers Reacties: 5 Hits: 1614
wdubbers 18 June / 2015 / 22:41

Hallo,

Ik ben beginnend kiter. Upwind varen en keren gaat steeds beter en de eerste sprongetjes zijn gemaakt. Alleen kan ik nog wel wat tips gebruiken.

Als de wind wat harder is en ik flink moet trappen om koers te houden, dan merk ik dat er af toe water 'over' de heelside van mijn board komt. Mijn bindingen/straps beginnen dan te happen, waardoor ik erg veel snelheid en stabiliteit verlies. Ik probeer er steeds op te letten dat ik goed in m'n harnas hang (schouders naar achter navel naar de kite) en dat mijn voorste been (bijna) gestrekt is. Ik heb ook geprobeerd om iets met m'n gewicht te spelen van voorste naar achterste been, maar dat lijkt niet te helpen. Ik vaar overigens op vlak water (Horst) en mijn board is een twintip Naish motion 138.

Iemand tips?

Faxie 19 June / 2015 / 01:56

Ik volg je niet helemaal, maar ik gok dat je minder je voorste been moet strekken. Je duwt je board zo verder naar voren waardoor je niet lekker in balans staat, plus je drukt zo je board plat, terwijl je juist op je rail moet blijven.

Gyttja 19 June / 2015 / 06:52

Ik snap je ook niet helemaal.

Misschien durf je niet genoeg snelheid te houden, waardoor je te diep in het water komt?

Of wat bovenstaande zegt. Je voorste been wat meer ontspannen.

Kitecrew 't Gooi || F-One / Manera || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)

mariusvanwingerden 19 June / 2015 / 10:12

Dit kan ook behoorlijk verschillen per merk/type board. Daarnaast ook de 'stance' van je pads en het formaat van de pads. Staan ze ver naar je heelside rail?

Misschien kun je ze iets verzetten of verdraaien waardoor ze minder water happen.

mariusvanwingerden had een 0 sterren sessie in Bonaire met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Liquid-Force HIFI X (2013)

idefixe 20 June / 2015 / 09:51

Vraag eens aan de waterkant of je even op een boardje van iemand anders mag varen. Als je dit bij verschillende boardjes doet kom je er snel achter of het aan jou of aan boardje / je "stance"  ligt.

Slingshot , Gibbon

pcmistral 19 July / 2015 / 11:29

Heb je dit probleem zowel met links- als rechtsvoor? Of alleen in een richting? Als het dat laatste is, heeft het denk ik toch met houding en balans te maken.

Of heb je de oplossing al gevonden?