Twijfel welke kite (cabrinha vs north)

Door: Gohstrider Reacties: 24 Hits: 4712
Gohstrider 13 July / 2015 / 12:14

net lessen afgerond

heb gelesd met north neo vind het fijne kite.

nu wil ik zelf gear kopen word denk ik uit 2014

ik heb veel positiefe dingen gehoord over de cabrinha switch blade maar ook over de kites van north

iemand ervaring mee 

en wat zou jullie keuze zijn

(als het north is welke north kite dan?)

alvast bedankt!

stork 13 July / 2015 / 12:36

NEO gewoon doen die vond je toch fijn...je maakt jezelf ook een beetje gek...

iedereen gaat nu kites opnoemen..

die neo is een fijne kite 

kan je alles mee wat je nu wilt.. 

Gohstrider 13 July / 2015 / 13:02

ja dat is waar mischien een keer kites gaan testen of huren voordat ik een koop

en is er nou echt veel verschil per merk

et1961 14 July / 2015 / 10:42

Hi,

Als je moeilijk een keus kan maken, zou je natuurlijk de verschillende reviews kunnen lezen. Deze reviews zijn zoiezo wat objectiever dan de persoonlijke meningen van forumleden...

Zowel North als Cabrinha maakt verschrikkelijk goede kites. De North Neo en de Cabrinha Switchblade zijn prima kites waar je zowel als beginner als ook gevorderd goed mee uit de voeten kunt. 

Zelf vaar ik met Cabrinha Switchblades en deze zijn all-round genoeg om vrijwel alle disciplines van het kitesurfen af te dekken. Daarnaast is de kwaliteit van Cabrinha kites TOP en het barsysteem is state of the art, ik geloof niet dat er een beter barsysteem op de markt is... 

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

Ramsesvdl 14 July / 2015 / 10:47

Geen betere barsysteem dan Cabrinha {#emotions_dlg.schater.gif}

martin404 14 July / 2015 / 17:47

North brand langer, maar Cabrina genereerd meer warmte.

No kite related brand affiliations

Jhann 15 July / 2015 / 08:22

http://www.sbckiteboard.com/2014-kite-reviews-display?news_id=2123

Is een aardige, vrij uitgebreide review, al wordt de North Neo niet benoemd.

Ben het eens met Stork, het is een beetje arbitrair uiteindelijk, belangrijkste is dat je veel op het water staat. 

Succes!

Anouschka 15 July / 2015 / 09:39

Hi , je kan beide kite testen bij Shaka in Scheveningen .  (kost niks en weet je meer !)

Mvg

kitesurfschool.nl

Marc_87 15 July / 2015 / 20:20

De North Neo is niet de kite die je wilt, of je moet meteen gaan wavekiten.

Van North zou ik je de Evo aanraden en van Cabrinha inderdaad de Switchblade.

Powered by Flysurfer

Faxie 16 July / 2015 / 19:46

Als er iets is wat niet objectief is zijn het wel reviews {#emotions_dlg.schater.gif}

@Martin: Komt door de battens ;)

et1961 22 July / 2015 / 10:57

@RAMSEVDL, noem dan eens een beter barsysteem? Dergelijke post van jou draagt helemaal niks bij en valt onder de categorie SPAM.

@FAXIE Reviews zijn een stuk objectiever dan de persoonlijke mening van slechts 1 individu!!!

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

bertuz 22 July / 2015 / 10:58

Goedemorgen,

Ik ben zelf ook net begonnen met zelfstandig varen na de lessen. Ken de twijfel, er is zo veel keuze. Volgens mij kan je niet echt een miskoop doen met nieuw/jong gebruikt materiaal.

Zelf heb ik uiteindelijk voor North (Rebel) gekozen, het merk waar ik ook mee gelesd heb (Evo). Ook gekeken naar Cabrinha, Ozone en ook serieus naar de nieuwe kites van Zian (via Sebastiaan vd Velden). Deze zijn heel schappelijk geprijsd tov nieuw materiaal van merken van North/Cabrinha, en ze zijn kwalitatief goed.

Duik niet te diep in al die reviews op internet, allemaal subjectief en dan zie je door de bomen het bos niet meer.

Ga eens varen met een testkite bij een kitecentrum, of via Sebastiaan/Zian en kijk hoe het vaart.

Mijn keuze voor North is met namen doordat ik al jaren windsurf met North zeilen, de simpelheid van het barsysteem, en de veiligheid van de 5e lijn safety op de rebel. Dit zijn echter allemaal persoonlijke voorkeuren en meningen verschillen nou eenmaal.

Ik heb nu 2x gevaren met de rebels en ze zijn wel heel erg stabiel ook in sterkere wind, heb specifiek gekozen voor 5 struts kites ipv 3 struts. Ook dat is weer persoonlijk, sommigen willen juist graag 3 struts voor softer gevoel, lichte kite en beter driften in de golven. Naar mijn gevoel is de 5 strut kite beter te houden in high-end spectrum van de wind door de stijfheid.

Mijn advies, maak een keuze voor een Allround kite en ga aan de gang. Dat zie je vanzelf welke discipline je op wilt (freeride, freestyle, wave).

succes!

any day on the water is a good day

bertuz had een 4 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 20 - 25 knots op zijn North Rebel (2014)

Faxie 22 July / 2015 / 18:01

@ET, ja mooie positieve review en op de volgende pagina een advertentie over dezelfde kite. En hoe vaak lees je eigenlijk negatieve reviews over welke kite dan ook? Het is altijd louter positief, met een klein puntje van kritiek om de illusie van objectiviteit in stand te houden {#emotions_dlg.schater.gif}

De Cabrinha bar is een mooi staaltje overengineering. Waarom simpel en doeltreffend als het ingewikkeld en technisch kan?

Marc_87 22 July / 2015 / 18:55

De Cabrinha bar is geen over-engineering. Gewoon een bar die top zijn werk doet in alles. Dat die veer misschien sommige in de weg zit kan ik begrijpen. Daar komt dit jaar dan ook verandering in.

Powered by Flysurfer

Faxie 22 July / 2015 / 19:32

Een metalen hefboomconstructie in de barends om breedte te verstellen is geen overengineering nee. Een QR met meerdere palletjes en een veer ook niet nee. Er zijn QR's op de markt met 0 (!) bewegende onderdelen, afgezien van de rode kap. Je hebt de line retainers nodig om de trekkoordjes op hun plek te houden. Bungees in de trimlijnen, strap, recoil. Nee hoor, geen overengineering.

Er zijn behoorlijk wat barren die hun werk top doen zonder al die frutsels. Maarja dan heb je niet echt een excuus om er meer dan 500,- voor te vragen he.

Ik heb gehoord dat er voor 2017 zelf uitlopende lijnen op het programma staan.

carbohans 22 July / 2015 / 21:02

Lastige keuze de  rebel en de switchblade zijn al jaren aan elkaar gewaagd. ( en het meest verkocht) De switchblade is iets meer freestyle georiënteerd en de rebel wat meer wave race( stuurd ietsje sneller marginaal) op www.gleitentv.de zijn ze allebei getest nadeel vindt ik bij North de 5 de lijn en de zeillatten in het doek  (puur persoonlijk) daarom heb ik voor de switchblade 2015 gekozen top kite maar dat is de rebel ook staar je niet blind op deze twee kites maar test zoveel mogelijk succes.

Marcelfacd 22 July / 2015 / 21:06

Ik heb dit jaar gevaren met North en Cabrinha en uiteindelijk voor Cabrinha gekozen,...... waarom?

Ten eerste werd ik simpelweg gewoon geen vrienden met de North. Ik vond m fijn in de bovenkant van de windrange maar snel last van backstall. Ik kwam van Airush en en North (Rebel) voelde een beetje als een dweil. Om de grotere maten een beetje dynamisch te krijgen moet je echt heel agressief insturen, kwestie van wennen en voorkeur maar schijnbaar was ik op dat vlak verwend door Airush.

Hiernaast de Cabrinha Switchblade geprobeerd en deze haalde het ook niet bij Airush maar stukken vlotter sturend en minder bardruk. Na een paar sessies begon ik wel 'vrienden'  te worden

Wat betreft bovenstaande; ECHT zelf proberen, het is zo afhankelijk wat je gewend bent en toch van hele kleine dingetjes.

Dan engineering;

Sorry Faxie maar als je het over over-engineering ga hebben kan je niet met droge ogen een North bar als cleane bar naar voren schuiven.

De Cabrinha bar is echt superieur aan de North. De breedte verstelling werkt feilloos en zodanig weggewerkt dat je gewoon 0 van welke engineering dan ook merkt. De 2014 bar was ik minder van gecharmeerd maar de nieuwe 2015 is geniaal ook de QR, geen omkijken naar.

In tegenstelling tot de North bar die echt een volledig mislukt frommelige breedteverstelling heeft met hele lullige plastic kapjes die of niet los te krijgen zijn als ze eraf moeten, er vervolgens bijna niet op te krijgen zijn en daarentegen eraf donderen als ze dat niet moeten doen. Verder heeft de North Rebel een 5th line waardoor de complexiteit toeneemt in tegenstelling tot de Cabrinha.

De coil heeft z'n nut  trimlijnen altijd op de goede plek onder handbereik (en is probleemloos op zich, kan niet veel aan kapot gaan en dus simpele engineering) maar heeft zeker zn nadelen, wat minder handig optossen van de lijnen, en dat in bepaalde situaties de coil over je board kan schuren.

Verder over over-engineering (of liever slechte engineering) Het schijnt bij North (en was ook bij mij het geval) niet altijd goed te gaan met de toleranties van het ventiel. Bij mij (en volgens fora bij meer mensen) was de passing zodanig dat de pompslang niet goed aansloot op het ventiel en dus lekte, das dus eg nie handig. Reactie van North; gewoon allerlei slangen proberen, er zijn er die wel goed passen...........duhhhhh.

Enfin, na een maand of twee beiden kites te hebben gebruikt toch een voorkeur voor Cabrinha. Niet iedereen is in de gelegenheid langere tijd iets te testen maar testen zou ik ZEKER doen, en dan pas kiezen.

Marc_87 22 July / 2015 / 21:11

Ik verstel liever de bar on the fly zonder dat ik de kite neer moet laten en van alles om moet knopen om het te verstellen. Ook de QR waar alleen een stukje elastiek inzit om het QR huis op zijn plek te houden en met één hand kan resetten... Kijk dit filmpje:

Last edit by: MARC_87