Les nemen bij een kite(surf)instructeur met aandacht voor veiligheid in het lesprogramma. Dit is basisstof.
Beter 10x teveel releasen dan 1x te weinig. Als je je vlieger niet meer onder controle hebt zoals in dit geval meteen releasen. Vaak is dit al voldoende maar wees voorbereid op raar gedrag van beide vliegers en dat je in dat geval snel een full release kan doen. Onthoudt gewoon "vlieger niet meer onder controle, releasen" Als beginner kan je dit een hoop ellende schelen. Naarmate je meer ervaring krijgt zal je merken dat je ook minder snel het idee hebt dat je de boel niet meer onder controle hebt en je zal je release bijna nooit meer gebruiken.
Maar ervaring of geen ervaring, als je lijnen ergens omheen zitten gewoon altijd releasen. Dit is de veiligste optie.
Ik zou juist even wachten met releasen als er geen direct gevaar is. Vaak kan je de boel relatief makkelijk uit de knoop krijgen. Als je 2 kites tegelijk releast heb je weer risico dat de barren/lijnen in elkaar gaan klemmen waardoor de safeties niet meer fatsoenlijk werken, met juist loopende kites als gevolg. Tevens kunnen er door de wrijving lijnen breken.
Idd. Dat klopt, maar de ts geeft aan absolute beginner te zijn en dan heb je over het algemeen nog niet zo'n goede kijk op een probleem dus dan zou ik adviseren om gewoon meteen te releasen. Better safe than sorry. Later als je wat meer ervaring krijgt is eerst even kijken wat er gebeurd en of je het snel en simpel op kan lossen vaak genoeg en lukt dat ook wel.
Ik zou het toch niet direct adviseren. Stel dat je released en je bar pakt de touwen van de ander mee waardoor die in deathloop schiet ofzo...
Het is echt situatie afhankelijk.
Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)
Je zit zo ie zo al met de lijnen in elkaar. Ik ben van mening dat de gemiddelde beginner nog niet in staat is om te beoordelen of het een handelbare situatie is of niet.
In het geval ik het gevoel heb niet meer de touwtjes :) in handen te hebben maar maar af moet wachten wat mijn vlieger gaat doen trek ik mijn safety. Mocht er dan evt een deathloop or whatever op volgen dan gaat het verhaal van een blokkerende safety ook niet meer op want je bent al los. Dan is het alleen nog maar full releasen en je bent van je vlieger af. Nu is het echt niet zo dat ik om ieder wissewasje mijn safety trek, maar ik zie soms wel is mensen in een situatie belanden dat ik allang getrokken zou hebben.
Naarmate je meer ervaring hebt ben je dus ook beter in staat de situatie snel te beoordelen en dus wel of niet te releasen. Die ervaring ontbreekt gewoon bij de gemiddelde beginner dus dan is het in mijn optiek beter om gewoon te releasen ipv (te lang)af te wachten. Want als het fout gaat kan het, zoals iedereen weet, heel snel en heel hard gaan, en ben je te laat. Dus daarom liever een keer te veel dan 1x te laat.
Maar goed dat is mijn mening. :)
Ik ben ook van mening dat je niet meteen moet releassen. Realiseer je dat je dan de ander met jou vlieger opzadeld. Wanneer beide vlieger niet meer te besturen zijn, de ander nog wel vast zit, hij door 2 vliegers word meegesleurd. Ik denk dat je zoals je nu hebt gehandeld dat dat het beste is. Oogcontact maken en roepen wat te doen. Natuurlijk als dat lukt.
Als 2 barren tegelijk releasen om elkaars lijnen, kan je juist in een deathloop terecht komen als de boel halverwege gaat klemmen. En dan is je enige optie nog om de kite te dumpen, met wellicht verdere gevolgen (andere kiters, mensen op het strand etc)
Heel toevallig ik ook als beginner gisteren geraakt door lijnen van een ervaren kiter op oostvoorne gistermorgen.
Ik heb direct mijn quick -release getrokken , daarna rustig kennis gemaakt met degene waar ik letterlijk aan vast zat.
Na gekeken te hebben hoe het precies in elkaar zat zijn kite bevrijd (wat redelijk makkelijk ging) ,en hierna mijn lijnen geprobeerd op het water uit elkaar te halen.
De lijnen waren teveel in de war dus besloten om met mijn kite naar de kant te gaan ,ervaren kiter is na zijn kite geland te hebben de boards op gaan halen en heeft hierna geholpen met mijn lijnen uit de war te halen, half uurtje later kon hij weer fijn het water op en ik een kleine pauze genomen .
Super relaxed gegaan allemaal ,vond het eigenlijk een goeie les voor mij en was blij dat me dit gebeurde op het ondiepe bij oostvoorne en dat het een ervaren iemand was waar ik mee verstrikt zat, beginners met elkaar wordt waarschijnlijk een heel gedoe.
Als je dit toevallig leest, bedankt Martijn voor de les .
Maar als ik zo lees wat hierboven wordt gezegd ,was het nou wijs of niet om te releasen.
2 beginners deden het in ieder geval .
Na de kitesessie nog gesproken met degene waar ik les van heb gehad, en ook adviseerde toendertijd met de les om gelijk te releasen als dit zou gebeuren , zei dat ik goed gehandeld heb.
Uit ervaring, zolang je genoeg ruimte ( tot de kant ) en water onder je hebt niet releasen. In mijn geval trok de andere kiter direct zijn safety waarna zijn kite gelijk 2- 3 keer om mijn lijnen loopte. Resultaat was dat ik 2 kites in een loop had en zo merkte ik later een safety die niet meer werkt - lijnen zaten in- om elkaar gedraaid.
Ondanks dat ik flink door- en onder water werd gesleurd heb je nog best wel tijd ( mits genoeg ruimte etc. ). Toen ik merkte dat er echt niets te doen was, als 1 van de kites in het water kwam herstarte deze direct eerst safety getrokken. Dit zonder resultaat dus vervolgens maar alles laten gaan. De kites zijn gelukkig op het strand opgevangen voordat daar iemand in een lijn- of door zwiepende bar is geraakt.
Had de andere kiter naar mijn idee niet direct released dan was zijn kite 1x om mijn lijnen gegaan. Volgens mij zijn beide kites dan nog te sturen en controleren.
Opmerking, door lezen tips op fora zit mijn leash rechts voor op m'n trapeze. Dus na release en een volgende duik omdat de safety niet werkt weet je met ogen dicht waar de leash zit.
Dit blijft een kwestie van of er tijdens de ontstane situatie nog controle is. Een loopende kite is duidelijk geen controle, dus gebruik dan meteen QR. Dit kan ook schade aan materiaal voorkomen aangezien lijnen op spanning voor nogal wat wrijving/schade aan al het betrokken materiaal kan veroorzaken.
Indien er nog wel contole is over beiden kite`s, rustig blijven en in de meeste gevallen drijf je rustig naar elkaar toe. Vervolgens kan je samen overleggen wat te doen.
Ik heb een keer gehad dat een meisje haar (gehele) kite door mijn power lijnen heen stuurde. Beiden niet meteen de QR gebruikt. Ik hield mijn kite steady boven het water en zij ook aan de andere kant van het venster. Hierdoor kon zij bij het naderen van mijn powerlijnen door mijn lijnen duiken. Door rustig te blijven was de situatie dus snel opgelost. Mocht zij meteen de QR hebben gebruikt waren de gevolgen vermoedelijk anders geweest.
Sowieso altijd eerst met elkaar communiceren als er geen direct gevaar is.. !!
Goed gehandeld hoor. Gewoon QR trekken als je in zo'n situatie zit. Misschien als je ervaren bent en de situatie kunt overzien anders handelen.
Jelle_vw had een 4 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 18 - 25 knots op zijn Ozone Catalyst (2015)
Badcase heeft volgens mij ook juist gehandeld. Niet meteen trekken, maar eerst contact maken als dit mogelijk is. Daarna samen bespreken hoe en wat. in de afgelopen 14 jaar heb ik het een keer of 6/7 meegemaakt, waarvan ik 3 keer zelf de veroorzaker was.
In 1 situatie trok de medekiter direct zijn safety, waardoor mijn kite meteen onbestuurbaar werd. Dat was niet ok en dwong mij ook te releasen. 1 keer sprong er iemand in mijn lijnen met board en al. Dat was uiteindelijk snel op te lossen door mijn kite laag te houden, zodat hij er tussenuit kon bodydraggen. Als ik op dat moment gereleased had was het misschien wel een stuk ongelukkiger geworden (valt natuurlijk niet op voorhand te zeggen, maar is meer gevoelsmatig). Ook heb ik kites door mijn stuurlijnen en hoofdlijnen gehad. In alle situaties, op de eerst genoemde na, is niet direct gereleased. In mijn gevallen is er redelijke controle gebleven, waardoor overleg en inschatten van de situatie mogelijk was. In de praktijk heb ik in de helft van mijn ervaringen moeten adviseren om de kite van de ander te releasen, op basis van het liggen in de branding van 1 kite, terwijl de ander nog in de lucht stond. Zelf heb ik mijn kite in mijn situaties nog nooit hoeven releasen.
Opgemerkt bij bovenstaande is dat deze situaties zich allemaal onder de 30 knopen hebben afgespeeld. Ik denk dat de snelheid van de kites bij 30+ knopen ook van invloed is om wanneer je de safety trekt?
RudolfPL had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 18 - 27 knots op zijn Peter Lynn Charger (2013)
Grappig dat er zoveel verschillend advies wordt gegeven terwijl eigenlijk iedereen hetzelfde zou moeten handelen i.v.m veiligheid.
Release alleen als de kites ongecontroleerd zijn welke van de 2 maakt niet uit.
Liggen beide kites netjes in t water of is de 1 zelfs nog goed te controleren en zitten enkel de lijnen om de bestuurbare lijnen dan is dit echt zeer makkelijk op te lossen.
Ben je door de lijnen van de ander gevlogen zeg maar tussen de voorlijnen door dan zijn beide kites meer dan prima te controleren. Stuur de kite naar t water en stap / zwem tussen de lijnen door.
Uiteraard moet je dingen doen die goed voelen.
Basic is
- of release beide anders hangen er 2 kites aan 1 set lijnen
- bij controle kan je beter niet releasen en een oplossing bedenken
Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)
Ik denk dat een beginner toch beter gelijk zijn QR kan trekken als hij/zij het niet zeker weet. Als je eerst gaat kijken of de situatie onder controlle te houden is kan er al van alles mis gaan.
Bovenstaande zou ik pas doen als je weet wat je van je kite kunt verwachten. Als je gevoel hebt bij de krachten die er in bepaalde situaties kunnen ontstaan. En als je ook kunt voorspellen wat jouw kite doet en de kite van de ander.
Best link hoor 2 kites aan elkaar.
Jelle_vw had een 4 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 18 - 25 knots op zijn Ozone Catalyst (2015)
2 kites door elkaar is super relatief. Hoe ze door elkaar heen gaan is veel belangrijker :) Maar trekken = vaak kapotte lijnen.
Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)
2 kites door elkaar is super relatief. Hoe ze door elkaar heen gaan is veel belangrijker :) Maar trekken = vaak kapotte lijnen.
Registreerde: 07 October 2015
Gisteren is mijn grote angst waarheid geworden.
De lijnen van een andere (ervaren) kiter kruiste mijn (superbeginner) lijnen en de boel draaide om elkaar.
Gelukkig konden we staan (Oostvoorne) en ik vroeg hem wat ik/we het beste konden doen.
Hij (Duitser) maakte het gebaar van quick-release en dat heb ik toen ook gedaan. Bij het knooppunt aangekomen zag ik dat de lijnen slechts 1 slag om elkaar heen zaten, en kon dat snel oplossen. Hij kon meteen verder, en ik naar de kant om alles weer klaar te maken.
Er zijn natuurlijk veel verschillende scenario's, maar tijdens de lessen die ik heb gehad is nooit ter sprake gekomen wat je het beste kan doen in zo'n geval.
Wat is jullie ervaring/advies?
BadCase had een 4 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 20 - 27 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2015)