December begonnen en nu 20/5 weer een update filmpje

Door: marcelca Reacties: 99 Hits: 16585
dirk-natasja.volders-vanduffel 23 September / 2020 / 20:02

Mooi filmpje Marcelca {#emotions_dlg.worshippy.gif}

Vandaag met een moses T22 met kit 91 moses 633 foil mogen varen.

Wow, wat een foil en ook het bordje was erg leuk.

Kon er op minder dan een half uur 2 voetswitchen mee uitvoeren wat bij mijn eigen foil vaak niet lukt op 3 uur foilen.

Zelf denk ik er nu aan om een T38 of T35 aan te kopen. Iemand ervaring met de T35?

Ik vond de foil schitterend maar de prijs is dit ook. Vandaar de vraag , heeft iemand deze al eens kunnen testen en vergelijken met de freewave van gong?

Is de freewave carbon uitvoering identiek aan de alu uitvoering buiten het materiaal?

 

marcelca 25 September / 2020 / 19:32

Ik heb zelf de T38 ( 125cm ) en zou persoonlijk niet kleiner willen, dit is voor mij klein genoeg...

Ik heb zelf geen ervaring met de Moses Foil dus kan je hierin geen vergelijking geven, iemand anders die wel op Moses en mijn Carbon Gong heeft gevaren geeft aan dat het elkaar bijna niks verschilt, de 633 ( onda ) lijkt kwa lift enorm veel op elkaar, de onda heeft een wat lagere aspect ratio als de freewave, deze is een stuk smaller maar wel breder ( onda 63,3cm vs freewave 69cm ), de Veloce waar ik nu mee foil en waar dat laatste filmpje mee gemaakt is, is 71cm breed en nog smaller en dunner

De verschillen in oppervlakte:

633/onda    1239cm2

Freewave     1100cm2

Veloce       1000cm2



Verschil tussen de freewave carbon en aluminium is volgens mij alleen de mast en de fuselage

Bij de carbon heb je een 100cm mast en fuselage in 1 ( monobloc, volledig carbon )

Bij de Aluminium heb je een 90cm alu mast en alu fuselage ( los van elkaar )


De frontwing en stabilizer zijn identiek

Last edit by: MARCELCA

FeRNandeZ 25 September / 2020 / 19:51

Ken je deze ook ? De classic Allvator staat nl ook als allround en beginner foil.......

https://www.gong-galaxy.com/en/product/gong-kitefoil-allvator-freeride-3/

kantje board !

marcelca 25 September / 2020 / 20:21

Een vriend van me heeft deze foil, en ik heb er ook wel is mee gefoilt..

Voor deze foil heb je iets meer snelheid nodig voordat je lift hebt, niet heel veel maar de freewave heeft meer lift

dirk-natasja.volders-vanduffel 28 September / 2020 / 21:32

Marcella, jij hebt de T38. Heeft deze al een railsysteem om de foil te bevestigen of is het nog een board met gewoon 4 of 6 gaten waar je de foil maar op 2 posities kan bevestigen?. 

Heb net al mijn foil materiaal verkocht en heb net ook al de gong freewave foil besteld.
moet nu nog een bordje vinden. Liefs occasie want nieuw zijn die dingen ontzettend duur.

marcelca 29 September / 2020 / 05:17

Je moet even opletten want er zijn 2 types T38

de T38 en de T38 carbon rail, nou het zegt het al, de T38 carbon rail heeft dus een rail ( double us box ), ik heb dus de carbon rail versie, zou dit zeker aanraden ipv 6 gaten...

De T38 carbon rail is nieuw 749,- , tweedehands een vinden zal moeilijk worden aangezien het fijne boardjes zijn die eigenlijk niet weggedaan worden door de mensen

Ik heb een gekocht bij Gerrit van kiteoutlet.eu

https://www.kiteoutlet.eu/index.php/nl/moses-hydrofoil/product/12038-moses-t38-carbon-with-rails-pocketboard-made-by-moses

Je kan een altijd even mailen en zeggen dat ik je gezegd even contact met hem op te nemen ( mij kent ie vrij goed ), soms heeft hij wel inruilers, maar weet niet of hij dit type tweedehands heeft staan, proberen kan altijd

dirk-natasja.volders-vanduffel 04 October / 2020 / 08:42

Nog een vraagje, ik heb nu de freewave binnengekregen, ben nog aan het wachten op mijn bordje dat ik 2dehands heb gekocht. ( slingshot dwarfcraft 3.6" van 2019). 
wat me opvalt is dat er geen vet en teflon wordt meegeleverd of voorgeschreven wordt bij de montage.

bij mijn slingshot werd dit wel zo voorgeschreven zodat alles erg goed vast blijft en ook weer makkelijk uit elkaar kan als je niet alles elke keer uit elkaar wil halen. ( ik laat de vleugel altijd gemonteerd en schroef deze gewoon van de mast.)

hoe monteren jullie deze foil?

kwam zelfs eens iemand tegen die zijn foil tijdens het foilen is kwijtgeraakt omdat deze los gekomen was van zijn board. Die gebruikte nu 8 schroeven ipv 4. Ik gebruikte ook andere,iets langere en uit inox vervaardigde schroeven bij mijn slingshot en deze kwamen nooit los. Met de bijgeleverde schroeven was dit wel geregeld zo dat er een schroef los zat.

nog iemand die weet waar er goedkope kleine boardbags te krijgen zijn? Want met een lengte van 108cm wil ik iets dat daarvoor zo goed mogelijk past.

mbkiteboarding 05 October / 2020 / 08:31

Al bijna een jaar zonder vet of teflon of wat dan ook.

Last edit by: MBKITEBOARDING
No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

marcelca 05 October / 2020 / 11:38

Het is wel verstandig om vet te gebruiken, zeker als je het lang in elkaar laat zitten, ik laat ook alles gemonteerd zitten maar 1x per maand draai ik het wel een slag los en weer opnieuw vast ( sowiezo regelmatig controleren of alle boutjes nog vast zitten, die willen wel is een beetje lostrillen )

Waar de wings over de fuselage schuiven smeer ik een dun laagje zuurvrije vaseline op de fuselage, voor de boutjes gebruik ik Lanocote, Lanocote is speciaal om corroderen van verschillende soorten metaal tegen te gaan.

De kans dat RVS met bijvoorbeeld Aluminium gaat corroderen is best groot en als je dit hebt krijg je het nooit meer uit elkaar


Loskomen van het board lijkt me meer een kwestie van te korte bouten gebruikt, echt 8 bouten is overdone, ik heb er gewoon 4 inzitten en als ik zie hoeveel kracht er nu op moet komen met de dingen die ik doe

Beste is de plate op je board zetten en kijken als je de bouten erin zet dat ze net niet de bodem van de box raken, dan weet je zeker dat ze ver genoeg in de nuts gedraait zitten, let wel op dat de bouten niet te lang zijn anders draai je ze door je box heen en is je board niet meer waterdicht.

Toen ik een ander board kocht en M8 bouten ging gebruiken heb ik een paar lengtes rvs torxs bouten gekocht en die 1 voor 1 erin gestoken en door een papiertje onder de bout door in de box heen en weer te schuiven wist ik zeker dat ik niet de box raakte

 

Last edit by: MARCELCA

dirk-natasja.volders-vanduffel 06 October / 2020 / 19:15

Ik gebruikte altijd 1 rondje teflon samen met wat wit vet en na een jaar ging alles netjes uit elkaar en is nooit iets los gekomen. (Eerst bouten met vet insmeren en dan inwikkelen met 1 rondje teflon. Teflon is een smeermiddel, iets wat veel mensen niet weten)
heb nu teflonvet van de decathlon gekocht.

Heb nu mijn bordje binnen en heb nog een vraag.

buiten het nadeel dat de vin met 3 bouten moet worden bevestigd (tov van 2 bij de slingshot) vind ik het erg raar dat de nieuwe baseplaat niet meer is voorzien van conische gaten. Er worden nu bouten met 2 rondellen meegeleverd.

niet zo handig als je steeds de terplaatse alles moet vastzetten. de vraag is dan ook of dit met die 2 rondellen moet gebeuren? Er is geen info hierover meegeleverd vermits in de handleiding nog steeds de oude baseplate staat afgebeeld.

nu spannend afwachten tot ik mijn eerste tochtje kan gaan maken

marcelca 07 October / 2020 / 11:58

Ik moest even opzoeken wat rondellen waren {#emotions_dlg.shiny.gif}...

Is volgens mij wat wij ringen noemen, in de carbon mast zitten ook geen conische gaten en gebruik platbolkop bouten ( torxs ) met een nylon ring eronder, dit werkt perfect en heb er nog geen problemen mee gehad...

Ik vermoed dat ze van conisch zijn afgestapt omdat er wel is een baseplaat brak, en in principe heb je zonder conische gaten meer vlees rond de bout dus zal het sterker zijn...

De 3 bouten in je vleugels ( 2 onder en 1 boven ) zouden zijn om er een stijver geheel van te maken, ik heb met beide versies gevaren maar voel geen verschil hierin

Ikzelf laat alles in elkaar zitten en schroef alleen de mast van het board, en heb voor mijn mast een hoes en wings incl fuselage ook

dirk-natasja.volders-vanduffel 10 October / 2020 / 02:32

Dat is een goed idee om er kunstof ringen onder te steken ipv inox.
Heb mijn eerste sessie achter de rug en het was toch wel fel wennen.

Het extreem kleine bordje(slingshot dwarfcraft 3.6") is superleuk , maar erop geraken icm met de enorme lift van deze foil was een echte uitdaging. Uiteindelijk lukte het wel en wen je eraan. Maar in de bochten is het magic {#emotions_dlg.shiny.gif}

Ik vind de lift en ook algemeen de op en neewaartse verplaatsing in de lengte richting best pittig te controleren tov mijn slingshot die veel rustige en controleerbaarder was op dat vlak. Maar in de bochten , zowel snel als traag , kort en lang is deze foil veel stabieler. Waar de slingshot op een bepaald moment naar binnen valt blijft deze heel neutraal sturen onder elke hellingshoek. Kon echt bijna met de hand door het water bochten maken. Het surfgevoel in de golven is wel minder dan bij de slingshot waarschijnlijk door de kleinere vleugel. Het is nog moeilijk om alles te vergelijken na 1 sessie, maar deze komt al een heel stuk beter in de buurt van de moses 91-633 waarmee ik onlangs heb mogen foilen en die me echt betoverd had. Heb de indruk  dat de moses nog rustiger en gecontroleerder was. Ook erg precies te sturen en vooral minder fel stijgend/dalend. Hij zit dan ook tussen de gong en de slingshot in qwa grootte. He blijft zeker mijn faforiet maar daar hangt dan ook een flink prijskaartje aan en hij is erg kwetsbaar.

 

Marcelca, merk je een verschil in het gedrag van de foil met het veranderen van board? bijvoorbeeld strakker sturen, rustiger en controleerbaarder, enz...

Want de moses foil had ik getest op de T22. Misschien heeft een board toch een grotere invloed op het gedrag van de foil dan dat ik in eerste instantie zou denken?

=ahja, en die strutless kites zijn zo heerlijke foilkites .... {#emotions_dlg.yummie.gif}

marcelca 10 October / 2020 / 08:58

Ja voordeel van Nylon ringen is geen krassen op je materiaal en onwrikbaar vast, met metaal op metaal heb je altijd iets meer kans dat het schuift..

ik heb met starten mijn voorste voet in de voetband en mijn achterste voet voor de achterste voetband aan de  toeside rail op het board, zo kan je bij het starten gelijk je board horizontaal drukken waardoor je snel op het board komt en je board gelijk vlak ligt, als je met je achterste voet meer op de heelside rail zet, gaat je board meer kanten waardoor je gelijk nog meer lift krijgt...

De lift moest ik in het begin ook heel erg aan wennen, de lift is enorm en in het begin kon ik het moeilijk doseren, inmiddels geen enkel probleem meer mee en kan er ook echt mee spelen..

Ik vaar inmiddels met de Veloce vleugel,  ( de Veloce is weer een stuk dunner als de Surf M ), al hoewel de 633 toch een stuk smaller is ( 63,3cm, de Surf M 69cm en de Veloce 71cm )

de 633 heeft wel een lagere aspect ratio ( AR 3.3, dieper profiel ) waar de Veloce een hoger aspect ratio heeft ( AR 4.4 )

De surf M die jij nu hebt heeft een AR van 3.8, dus dat verklaart waarom die iets lastiger aanvoelt als de moses 633, hoe hoger de AR, in principe hoe lastiger en sneller de foil word.

Als je eenmaal goed om kan gaan met het snelle liften dan is het echt een superfijne foil waar je waarschijnlijk meer plezier uithaald als uit de 633 ( bijvoorbeeld de hogere snelheid van de surf M ), de 633 is een zeer toegankelijke foil en zeer makkelijk op te leren, ken een aantal mensen hier in de buurt die een gebruiken maar zie wel dat degene die langer foilen overstappen op iets snellers.

Toen ik overstapte van het Gong board naar de Moses T38 merkte ik best veel verschil, de Moses was een stuk stijver, het werd er niet echt makkelijker op ( iets meer nerveus ) maar voelde wel beter wat er gebeurde onder het board en had toen ik er aan gewent was kon ik de foil wel beter controleren ( had natuurlijk ook met lengte te maken, ging van 137cm naar 125cm ), zou ook niet meer anders willen als mijn Moses board.

Ja die strutless kites zijn perfect, dit voegt heel veel toe aan je leerproces, zonder deze kites was ik nog niet zo ver geweest met het foilen

Hier nog wat inspiratie filmpjes, en kan je eigenlijk ook goed zien dat ik de lift goed onder controle heb en hoe strak het foilt

TOESIDE TACK




ZITTEND FOILEN




BACKROLL / KITELOOP ( landen lukt nog niet )


mbkiteboarding 10 October / 2020 / 21:07

Je filmpjes staan op privé.

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

marcelca 10 October / 2020 / 21:24

Oepssss, foutje, heb het veranderd, als het goed is zijn ze nu te zien

dirk-natasja.volders-vanduffel 11 October / 2020 / 04:13

Ongelooflijk op hoe weinig tijd jij dat allemaal hebt geleerd :-)

Ik ga waarschijnlijk nu ook een moses T38 kopen (en misschien zelfs de foil erbij dan kan ik ze eens echt vergelijken {#emotions_dlg.yes_new.gif}). Al vind ik het heel jammer dat je er geen voetband in het midden kan op plaatsen. Vind ik veel fijner dan 2 van voor en vooral veel veiliger. Ik gebruik die enkel voor te starten. Met 2 voetbanden van voor sta je er ook altijd in en zo heb ik al eens bijna mijn voet gebroken. Ook al staan mijn voetbanden op het grootst!

Heb je de foil altijd helemaal naar achter staan op de T38?

marcelca 11 October / 2020 / 11:14

Tja, ik denk niet dat ik een bijzonder talent heb maar maak veel uren en kan me er echt op vastbijten als ik iets wil leren, dat is echt de manier om het goed te leren, veel uurtjes maken, oefenen wat je niet kan ( niet wat je wel kan ) en vooral veel plezier maken..

Het is jammer dat je niet in de buurt woont anders had je je foil zo mogen proberen onder mijn T38, om te kijken of dit verschil maakt, misschien iemand in jou omgeving waar je zoiets kan afspreken

Ik persoonlijk vind voetband in het midden juist drama en de 2 voetbanden voor veel lekkerder, de meeste merken foilboards hanteren ook 2 voetbanden voor, denk ook dat je veel meer controle hiermee hebt..

Denk dat de kans op voeten of enkels breken juist het grootste zijn als je voetbanden groot hebt staan, je gaat namelijk veel te ver met je voet in een voetband en heb je juist kans dat je wat breekt, mijn voetbanden staan juist behoorlijk strak zodat mijn voet er maar een klein stukje erin kan.

Ik heb idd mijn foil helemaal achterin de rail staan

mbkiteboarding 19 October / 2020 / 12:27

Gisteren voor het eerst gefoild met de 12m Gong Strutlessin 10-12knp. Viel niet mee maar ook niet tegen. Vond de kite vrij traag en weinig power genereren. Bleef wel mooi in de lucht staan.

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

richardkiter 19 October / 2020 / 16:41

Mooi filmpje.

Ik zit zelf aan een 12 meter Flysurfer Soul te denken om er bij te doen. Weeg 100 kilo

Vaar de foil nu met 15 meter soul en 11 meter Ozone Edge.

Op zich gaat dit prima, maar met de edge heb je toch wel het probleem dat je hem moeilijk kan herstarten bij diep water, als de wind minder wordt. Zo gauw  je dan kan staan is het geen probleem meer maar dat kan soms lang duren en in de zomer is dit geen probleem maar het wordt toch wel wat kouder de laatste tijd.

Vind je hiervan ?

  

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

dirk-natasja.volders-vanduffel 19 October / 2020 / 18:02

T38 is besteld, helaas nog 2 to 3 weken wachten. De slingshot is normaal verkocht. Dus na deze week even zonder foilen {#emotions_dlg.nooo.gif}. Ben eens benieuwd. Heb mijn boxer 10M ook te koop gezet omdat hij teveel overlapt met de gong 8m. Ook al vind ik dit een reuze fijne foil kite. Twijfel nog om een 10M strutless te kopen of een 12M strutless. Denk dat ik misschien even vroeg ga kunnen foilen met een 10M op 30m dan met een 12M op 24meter lijnen met mijn 72 kg. Onder de 10 knopen is niet mijn ambitie, te veel gepruts en als je erin ligt is het meestal over en uit.

 

@MBkiteboarding. In het begin vond ik de lage power van de gong kite ook wel een probleem. Maar eens gewend eraan ga je het juist leuk vinden. Wil je meer power moet je zeker eens de Boxer proberen. Heel smooth en aangenaam om mee te foilen met duidelijk meer power. Dit heeft zeker voordelen maar soms ook nadelen. Als je backwards staat is de pull van de kite moeilijker te controleren. Maar bij gewoon foilen , gijpen en loopen vind ik de Boxer wel beter/leuker. Daarbij flappert hij duidelijk minder en is de windrange aan de bovenkant duidelijk beter maar aan de onderkant ook minder goed als die van de gong.
Heb de Boxer 10M 2020 en de gong strutless 8M en 6M om te vergelijken.
Opstellen/oppompen en afbreken/aflaten vind ik ook makkelijker bij de Boxer.

 

Piede 20 October / 2020 / 11:05

@Richard, ik weet niet in welke wind je met die 15m soul vaart, maar vanaf zo'n 12 knopen kan je met jouw gewicht prima met een 10m eenstrutter varen en herstarten. Die is veel minder traag dan een soul - wat speelser varen is, tenzij je echt wil gaan racen? Ik heb zelf met 80kg een 9m eenstrutter als grootste kite en vaar vanaf 8 knopen.

Het enige wat een grotere kite voor mij zou doen is een knoopje of 2 meer low end, makkelijker in de lowend op de foil komen en iets meer lift tijdens trucjes, maar een grotere kite is ook weer zwaarder dus blijft minder makkelijk in de lucht staan en minder makkelijk te relaunchen in het water + minder high end. 

Een 12 of 15m soul zie ik echt als een low end investering om van 5 tot 10 knopen te kunnen varen, daarboven kan je net zo goed een tubekite nemen. Tenzij je natuurlijk helemaal gek bent van foilkites...

 

 

Last edit by: PIEDE
Maak het een beetje!

richardkiter 20 October / 2020 / 12:26

@Richard, ik weet niet in welke wind je met die 15m soul vaart, maar vanaf zo'n 12 knopen kan je met jouw gewicht prima met een 10m eenstrutter varen en herstarten.

Ik weeg 100 kilo. Vaar de 15 Soul vanaf 10 knopen. Ik heb eenstrutters in het water zien liggen  als de wind wat minder werd, met de soul kon ik gewoon door varen.

 

Een 12 of 15m soul zie ik echt als een low end investering om van 5 tot 10 knopen te kunnen varen, daarboven kan je net zo goed een tubekite nemen

Ik heb een tube kite de 11 meter Ozone Edge. Mijn ervaring is dat als hij in het water ligt er moeilijk weer uit gaat. Ben mij dus aan het orienteren voor een 12 meter Soul.

 

 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

dirk-natasja.volders-vanduffel 21 October / 2020 / 10:26

@marcelca jij hebt 8m bouten gebruikt bij uw verbinding van de foil met de T38 heb ik hierboven gelezen.
ik veronderstel dat de meegeleverde blokjes en bouten bij de T38 dus M8 zijn.
3 vraagjes hierover.
Passen die bouten door de standaard nieuwe topplaat van de gongfoil?(zie foto)
welke lengte heb je uiteindelijk genomen na het uittesten?
hoe dik zijn je kunstroof ringen onderkend bouten?

dan kan ik dit allemaal al eens zoeken en bestellen tegen dat het bordje geleverd gaat worden.

Last edit by: DIRK-NATASJA.VOLDERS-VANDUFFEL

Piede 21 October / 2020 / 13:29

@Richard, ik weet niet in welke wind je met die 15m soul vaart, maar vanaf zo'n 12 knopen kan je met jouw gewicht prima met een 10m eenstrutter varen en herstarten.

Ik weeg 100 kilo. Vaar de 15 Soul vanaf 10 knopen. Ik heb eenstrutters in het water zien liggen  als de wind wat minder werd, met de soul kon ik gewoon door varen.

 

Een 12 of 15m soul zie ik echt als een low end investering om van 5 tot 10 knopen te kunnen varen, daarboven kan je net zo goed een tubekite nemen

Ik heb een tube kite de 11 meter Ozone Edge. Mijn ervaring is dat als hij in het water ligt er moeilijk weer uit gaat. Ben mij dus aan het orienteren voor een 12 meter Soul.

 


Tegen jouw redenatie kan ik niet op. Wellicht heb je genoeg pegels op de bank, anders kan het verstandig zijn te investeren in de skills ipv van in de gear. 

 

Maak het een beetje!

richardkiter 21 October / 2020 / 16:25

Tegen jouw redenatie kan ik niet op. Wellicht heb je genoeg pegels op de bank, anders kan het verstandig zijn te investeren in de skills ipv van in de gear. 

Genoeg pegels, tja..............., ken ik een tientje bij je lenen ?  {#emotions_dlg.clown.gif}

 

 

 

Ik sprak gister iemand die had een Soul 15 en Soul 12 (van zijn vrouw).

Hij vond er weinig verschil in zitten, dussss, dat scheelt weer een zoodt pegels om geen 12 te kopen {#emotions_dlg.clown.gif}

 

 

 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us