FRIETMOBIEL

Door: Reinoud Reacties: 12 Hits: 921
johndoe 04 September / 2005 / 23:50

http://www.nivid.be/ecology/humo3275.htm

Humo 3527: De Frietmobiel

Guy"s auto rijdt op gebruikt frietvet
© Jan Hertoghs - 10.06.2003

In België zijn er zowat twintig chauffeurs die zo goed als nooit moeten stoppen bij een tankstation en die zich niettemin vrijelijk met hun wagen kunnen voortbewegen. Ze rijden op milieuvriendelijke koolzaadolie, en Guy (35) is één van hen.

De laatste maanden is hij met een klein clubje kameraden zelfs nog iets verder gegaan, hij rijdt nu op gebruikte frituurolie, "jaja, olie uit de frietpot en niet uit het Midden-Oosten!" Guy Knaeps ©
Guy vindt dat "plezant": "Als ik olie in mijn tank giet, staat de kat te wachten om de druppels op te likken. Dat zie ik ze niet direct doen in een "normaal" benzinestation!"

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

johndoe 04 September / 2005 / 23:51
voor als je de diesel niet meer kunt betalen na aanschaf van je nieuwe kites:

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

randy 04 September / 2005 / 23:54
top... als je dan ook nog hard kan rijden wil ik dat ook wel.. waar kan je dat in laten bouwen???...

berent 05 September / 2005 / 07:53
Totdat je stil wordt gehouden door de douane en een dikke boete krijgt :

Fokke 05 September / 2005 / 08:24

Op Terschelling rijdt de Landrover van Wenstaxi ook op deze olie :)

Kost 1000 euro het ombouwen en een liter kost bij de Aldi 60 cent ofzo B)

NVWK [www.wedstrijdkitesurfen.nl]

Fokke had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Takoon Furia LTD (2010)

FeRNandeZ 05 September / 2005 / 09:43
Een kennis van ons had zijn dieselmotor in zijn bootje op slaolie draaien. Twee tankjes, starten op diesel en na een paar minuten warmdraaien,  met een kraantje overschakelen op slaolie. Die uitlaatgassen roken ook een beetje naar frituur, net de snackbar, wel grappig.
kantje board !

wouterb 05 September / 2005 / 10:50
Kan bij oude diesels (lees: zonder electronica etc.TDI"s en stuff). Maar is illegaal, want geen belasting over betaald! |:(  Bij controle ben je dus het bokkie, en die loop snel op want zoals gezegd: ze ruiken je op een afstand!
www.radboudkites.nl

Robin. 05 September / 2005 / 11:04

http://www.nu.nl/news/584603/34/'Biodiesel_accijnsvrij'.html

In 2006 waarschijnlijk belastingvrij dus ;)

rimmert 05 September / 2005 / 11:10
gebruikte frituurolie? Mogen ze de kroketpitjes en stukjes kaassouffle wel goed filteren... Wat een vette bende zal die motor zijn dan. Zonnebloemolie werkt ook prima, of niet Johan ;)
- www.KITESTART.nl - De meest complete startpagina voor kitesurfers! -

coenjegoof 05 September / 2005 / 11:30
aah joh voor een paar honderd etjes heb je een kit die als je een beetje handig bent zo op je auto installeert en dan kun je op olie of vet rijden :) ! wel relaxed :P alleen ben je nu ongeveer een half uur bezig met tanken maja je meot er iets voor over hebben
www.geefm

johan75 05 September / 2005 / 11:51
Even wat relevante informatie: Elke oude dieselmotor kan op zonnebloemolie rijden, zolang het maar geen common-rail of injectiemotor is. Detail: Toen de dieselmotor werd uitgevonden bestond er nog geen diesel. Probleem is dat zonnebloem olie iets dikker is, daarom moet je het (in de winter) mengen met gewone dieselolie. Maar dan nog kun je met 70% zonnebloemolie rijden. Het is ook nog eens milieuvriendelijker dan gewone diesel. Het enige probleem is dat de graaiers van de staat geen accijns willen mislopen en daarom dit milieuvriendelijke alternatief verboden hebben.
[06 Waroo 7m] [07 Rhino 10m] [Nobile 666 129x39] [Spleene Session 141]

Mario 05 September / 2005 / 12:27
nog een probleempje,de zonnebloemolie uit de winkel is niet echt goed gefilterd,dus veel kans dat je auto na enkele ritjes het begeeft door de troep in de motor
WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

wouterb 05 September / 2005 / 12:37

Jahan, elke diesel is een injectie motor! Verder klopt je verhaal idd.

Ik heb begrepen ( hou me te goede) dat de electronica en de daarbij behorende sensoren een beetje over de zeik gaan (en vervolgens gaat je motormanagement op z"n bek). 8)7

www.radboudkites.nl