Werkt denk ik eerder in het tegendeel. Een lycra zonder neopreen zorgt ook alleen maar voor extra kou, dus een voor een t-shirt zal het zelfde wel gelden.
Ik denk dat je pak niet goed aansluit als er een t-shirt onder zit, waardoor een voordurend koud water door je pak blijft komen. Je wilt juist een zeer dun laagje stilstaand opgewarmd water in je pak hebben en dat krijg je alleen als je pak overal goed op je lichaam zit.
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
idd, dat heb ik wel. Alleen vroeg het mij af.
Ik heb ook een lekker warm thermo geval er onder aan. Alleen ik vroeg me het af :)
Zou een lycra zonder neopreen alleen maar zorgen voor extra kou ?
Ik heb mijn lycra (zonder neopreen) altijd onder mijn pak en als ik het pak na een dag kiten uit doe, dan dampt mijn lycra altijd als een dolle. En als ik een crash maak waardoor een beetje nieuw water in mijn pak loopt, dan vind ik een lycra wel lekker want anders is het helemaal koud als je "koud" water ineens in je pak krijgt op je blote lichaam...
isolatie van droge kleding is gebaseerd op het tegengaan van afkoeling door de lucht, dmv een laagje "stilstaande" lucht tussen je huid en het kledingstuk.
wetsuit doet iets vergelijkbaars, alleen met water... het waterlaagje tussen je pak en je huid warmt op, en een goede passing van het pak zorgt ervoor dat het opgewarmde water niet telkens ververst (afkoeling)
dingen tussen je pak en je lichaam stoppen zorgt alleen maar voor het sneller afkoelen...
een lycra kan wel helpen tegen het psychologische schrikeffect van een slok koud water in ene in je pak...
wil je toch iets tussen je pak doen, dan iets van een kunstvezel, geen katoen dat zuigt enorm, en levert nat geen enkel rendement
fleece behoudt 80% van zijn isolerende waarde wanneer het nat is. ik deed altijd zo'n fleece bodywarmer onder mn pak en dat scheelde echt.
Ik doe een lycra met cap over mijn pak, dat houdt het water behoorlijk buiten.
Een dunne zomershorty(als 't past) onder je winterpak werkt ook.
't staat natuurlijk voor geen meter maar een regenpak over je pak helpt uitstekend tegen windchill.
jaja ik ben een koukleum!
Ik heb een hesje met titanium binnenzijde, met daaraan een cap. Die doe ik onder mijn wetsuit. Als het echt koud wordt of als ik ff kopje onder ben geweest, doe ik mijn cap op. Via je hoofd verlies je heel veel warmte, vooral als je haar nat is.
Gewone kleding onder je pak helpt voor geen meter. Ik heb dat wel eens geprobeerd. T-shirt maakt het alleen maar kouder. Voor sokken geldt hetzelfde. Een goed wetsuit en goede schoenen helpen wel. Een rolletje ducktape helpt ook al een stuk als je de broekspijpen van je pak even dichtplakt, zodat er minder water naar binnen komt.
Het enige waar ik dan nog last van heb is koude handen/ vingers. Ik heb een hekel aan handschoenen, omdat je dan een extra laag hebt waardoor je bar dikker lijkt dan anders. Je moet dus harder knijpen, waardoor je kramp krijgt in je onderarmen. Als het koud is heb je dat ook nog eerder. Dan maar koude handen........... Die warm ik vaak om en om een beetje op onder mijn oksel of ik probeer mijn vingers wat warm te blazen. Soms moet ik op de kant even 10 minuten met rust gelaten worden omdat mijn vingers echt verschrikkelijk veel pijn doen bij het opwarmen. Ik ga dan in een hoekje zitten met een handdoek om mijn handen om te wachten tot het over is.
Als het echt koud wordt, zoek ik alleen plekken op waar het ondiep is, zodat je niet lang hoeft te zwemmen als het mis gaat en je eventueel de boel kan inpakken en terug kan lopen. Ik ga ook niet proberen nieuwe tricks te leren met dat koude weer.
Op de kant kun je het beste je pak half uittrekken en een warme trui en/ of jas aandoen. Om het warm te houden in een wetsuit moet je in beweging blijven. Als je stil staat op de kant krijg je het koud.
is nog best goed te doen zonder handschoentjes en cap hoor, nergens last van.
maar als het kouder word helpt lagen onder je pak aantrekken zeker wel, je moet er dan wel aan denken dat dit lagen moeten zijn die ook nat isolatie waarde behouden, katoen bijvoorbeeld is nat niks meer waard.
voor de echte kou kleun:
helemaal insmeren met vasiline
goed thermo shirt daarover
flees/ wollen trui erover
wetsuit daarover
en NIKS over je pak, een lycra, dus dunne laat over je pak help helemaal niks en heeft juist een tegengestelde werking. dit komt doordat het water direct je licra afkoeld en deze dus ze warmte zoekt in je pak en het hier dan ook van onttrekt, dus minder warmte voor je lichaam.
hopelijk worden jullie hier iets wijzer van en vooral minder bevroren!
of je koopt een ticket naar brazil:P
Registreerde: 13 April 2006
Ey wat ik mij eigenlijk afvraag is het volgende:
Kan je niet gewoon kleding onder je surfpak aan doen, een t-shirt ofzo? Werkt dat niet verwarmend? of juist het tegendeel?
Het boeit mij niet of het nat wordt.