eej met een tube kite kan je ook snowkite ,alleen matras is er meer voor geschikt
p.s. Ozone teamrider Sigve Botnen (snowkiter) kite soms gewoon met een instinct sport
Hi Creem,
Zulke topics zijn er in het verleden al heel veel geweest... Echter voer ik toen zelf nog met matrassen en nu niet meer...
Het is geen kwestie van wat is er nu beter. Het is een persoonlijke voorkeur.
Ik zelf voer zelf met matrassen omdat ik daarvoor altijd in de buggy had gereden. Ik had HELEMAAL niks met tubes toen ik begon. Vond het wel makkelijk... Naar het strand, wetsute aan, kite neerleggen uitrollen en optrekken die kite. Super cool niet hoeven pompen!!! scheelt zo 5a10 min dat je eerder op het water staat.
Zelf ben ik overgestapt omdat ik niet meer lekker kon varen met Matrassen. ze varen toch net ff tikke langzamer en minder direct. Hierdoor wordt het timen voor een trick lastiger...
Conclussie:
Ik ben er 100% van overtuigd dat het een persoonlijke keus is met wat je wilt varen. Je moet je er goed bij voelen. Is dat bij een matras, vaar je een matras. Is het een tube dan ga je lekker pompen! het een is niet beter als het ander... Het is anders ;-) maar zeker niet slechter!!!
Testen = weten!
Job had een 0 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2008)
Als het niet slechter is dan tubes, waarom zie ik op de 100 kiters max 1 matras en 99 tubes
heb er ook niets aan toe te voegen. heb ook beide soorten kites gevaren. en ben het helemaal met job eens.
Heel simpel... wat een boer niet kent vreetie niet... haha...
Geen idee, ken zat gasten die Kiteloop hp's springen met foils. Ken zat gasten die heeeeeeeeel veel beter varen als andere met Tubes dus tja...
Ga het een keer testen zeg ik... dan zelf oordelen....
Ik ben er van overtuigd dat 80% van de kiters het verschil niet eens merken.... vaart allebei goed maar net ff anders...
Job had een 0 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2008)
True, true!
Miss is de voorkeur dan wel voor tube eenmaal zo !
Ik vind persoonlijk toompjes en het stellen aan die dingen niet zo super, maar dat is mijn mening.
Ten opzichte van een tube heeft een matras het voordeel dat ze rustiger in de wind staan. Minder gevoelig voor windvlagen.
Op het water zul je dit verschil niet direct merken, op het land wel.
Echter een kitesurf matras, dus waar de luchtkamers niet(snel) van leeglopen heeft juist weer het zelfde nadeel als een tube kite in de sneeuw/op land. Als je een noodsituatie hebt dan wil je het liefst dat je vlieger plat op de grond ligt en blijft liggen.
Tubekites en kitesurf matrassen zullen je dan nog wel vooruit kunnen trekken, een matras die voor snowkiten is ontwikkeld zal leeg op de grond gaan liggen en dus minder tot geen trekkracht ontwikkelen.
Maar voor kitesurfen maakt het niet veel verschil. Echter er zijn 2 dingen waar je rekening moet houden. De toompjes kunnen echt problemen veroorzaken als er b.v. een takje in komt. En wat door velen wordt vergeten, als je ver uit de kant gaat kiten b.v. op zee kun je de tube gebruiken als reddings middel. Als je op matrasvliegers druk zet loopt deze toch echt leeg en daardoor niet bruikbaar zijn als reddings middel.
vandaag toevallig nog met een nieuwe ozone mantra in me klauwen gestaan.
job heeft zowieso gelijk, niets aan toe te voegen.
mijn persoonlijke mening is dat ik met een matras gewoon net niet het gewenste gevoel kan generen als met een tube, tis gewoon net ietsje anders, maar alletwee gewoon goed. dus het gaat weer eens over persoonlijke mening,
net zoals de discussie C of Hyrbide of Bow..
tegenwoordig maken alle profilerende merken goeie spullen, tis maar net waar je in hebt, of waar je het voor gebruikt..
ze varen toch net ff tikke langzamer en minder direct. Hierdoor wordt het timen voor een trick lastiger...
Wat wil je dan nog meer horen? iedereen die dat goed praat, wordt gesponsord door een matrassen boer.
elke kiter wil lekker makkelijk nieuwe tricks leren, zichzelf verbeteren, dus daarom vaart niemand met een matras
tsjah djavin,
een 2 persoons tube wordt me te gortig, double time, zie ik niet zo zitten
maar een twee persoons matras is heeeeeeeeeeeeeerlijk.
volgende op deze discussie kreeg ik vanacht een email, met daarin dat een bepaald foilmerk de ware is.
ik noem de eemeeler niet en het foilmerk ook niet, want dat maakt verder niet uit.
ik stuurde terug dat de enige ware voor mij mijn vriendin is. hoe goed een ander foilmerk ook mag zijn, als ik me er niet lekker bij voel, vaar ik er niet mee. zo simpel is dat. al stuur je me zoveel emails of kom je nu naar Oman om mij een foilkite aan te bieden uit eigen collectie,
ik pas. ik ben erniet voor in, en wil er niet mee varen, en gun iedereen die het wel wilt de allerbeste sessies die ze kunnen krijgen. zo ben ik dan weer, we doen allemaal hetzelfde, de een alleen met wat anders dan de ander.
en daarnaast ben ik ozone to the bone, down with the family. maar dat speelde geen parten.
ook niet in deze discussie.
phhheeeeeaze
ik denk dat de huidige kitesurf foil merken (flysurfer en peter lynn) zeker wel kunnen concureren met de tube kites van het moment, maar dat het ook een kwestie van gewenning is
toen ik van guerilla 1 naar fuel 05 ging d8 ik de eerste 3 sessie (toen nog plonserdeplons) wat een kutkite totaal niet stabiel maar daarna leer je het ding gebruiken en dan leer je er mee varen
ik denk dat als je uitgebreid een foil gaat testen en er gewoon een maand of 2 voor uit trekt dat je gewoon meerdere sessie kan pakken dat je dan met een foil van deze tijd (pulse2 bv) waarschijnlijk prachtisch zo hard rocks als aan je huidige fuel/torch/vegas/waroo
Djavin,
D'r zijn ook zat kiters die puur voor het heen en weer varen kitesurfen en een keer een sprongetje willen maken... Foil is daar perfect voor!!!
Stabiliteit van Peterlynn kites is door nog geen 1 tube kite merk gehaald.... Ook super goed voor beginnende kiters...
En wanneer het om wakestyle gaat heb je geen snelle kite nodig.... Bedoel Sebastian bubbman wordt niks voor niks Duits kampioen MET een foil ;) het kan.... alleen ik kon het niet met een Foil ;)
Nu bij Ozone en die kites liggen mij VEEEEEEEEL beter hahah... top kites....
als je met een matras ik het water valt , en er staat een metertje golven is het GEDAAN met kiten !
tube relauncht gemakkelijker !
Dus:
Tube relaunched beter (metname in golven)
Tube is veiliger bij self rescue (blijft drijven)
Tube draait sneller
Tube vaart sneller - timing voor trick gaat beter
Matras:
Matras stabieler in vlagerige wind
Matras Makkerlijker voor beginners
Matras beter op land en sneeuw (en onder 16 knopen...)
Is dat het nu?
Dus stel dat jij in Oostenrijk woont en zowel snowkite alsook af en toe op het water wilt (maar geen new-school stijl heb) en maar 1 kite wil:
pak je een matrasje is mijn conclusie
Creem, ik zou toch vraagtekens durven plaatsen bij elk van je 'pro'-tube eigenschappen.
Relaunch: gelijk (en met hogere golven loop je minder risico met een matras dat een golf je doek scheurt)
Self-rescue: ook een matras blijft drijven (een gesloten toch, zoals PL en Flysurfer)
Sneller draaien: OK, maar dan enkel in de maten 16 en groter, kleiner zeg ik gelijk
Sneller varen: zou ik niet meteen op kunnen antwoorden.
Blijft ook de leuke contradictie van velen: Een matras is voor beginners, maar relaunchen is moeilijk... Anyway, ik denk dat het is zoals eerder al gezegd: persoonlijke voorkeur. Voor mijn part vaar je met een nasawing, als je maar plezier hebt!
Echter voor je Oostenrijk vraag dan zeg ik: matras
- minder last van slijtage op het doek/tubes, een gaatje is niet erg/merk je niet.
- geen geprul met ventielen dichtkrijgen en pompen met bevrozen handen
- stabieler in vlagerige wind
- niet pompen
[edit: leesbaarheid, mijn indeling werd blijkbaar niet geaccepteerd in Opera, dan maar in IE )
Oke Oke, als ik die pro-tube eigenschappen te verwaarlozen zijn tov matras dan blijven alleen de voordelen van matras over en persoonlijke voorkeur Dan is het toch gek dat er dan bijna niemand mee vaart?
Dus mbt m'n Oostenrijk vraag is het dan blijkbaar echt beter een matras te nemen
@ PIraat
Jij geeft toch les ondermeer met matras?
Laten we het dan niet kuddegedrag noemen maar sociale druk... denk maar aan het hele sponsorgebeuren, dat zou niet bestaan moest de mens geen kuddedier zijn. Immers dan kocht iedereen wat hij/zij wil zonder zich te laten beïnvloeden door wat iemand anders vaart.
Stel een vriend van je wil beginnen met kiten. Je doet alle moeite van de wereld om hem uit te leggen wat de verschillen zijn tussen alle verschillende kites (C, bow, foil). Ik denk dat we het eens kunnen zijn dat de kans dat die vriend een zelfde soort kite koopt als jij vaart bijzonder groot is. Kan je je inbeelden hoeveel groter de druk wordt als je 95% met een tube ziet varen en slechts 5% met een foil (die dan ook nog eens verschillen).
Een mens doet echt vreemde dingen in een groepsomgeving...
Nu goed, het doet me plezier dat het echte foilbashen van een paar jaar geleden toch stilaan wegebt! (je ziet, zelfs al probeer je objectief te blijven, je kan heel moeilijk je eigen voorkeur verbergen )
Registreerde: 29 July 2004
1- Waarom kiest iedereen eigenlijk voor tube kites en (zo goed als) niemand voor een matras?
2- Wat zijn dan eigenlijk de voor- en nadelen ten opzichte van elkaar?
3- Metname Kiters die ook Landboarden of Snowkiten zouden met 1 matras voor alles uit de voeten moeten kunnen toch, dan is een matras toch veel 'handiger'?