Tja, heb zelf vaak zat in de branding gelegen met me foil kite en nooit problemen gehad... altijd netjes er uit.... Dat geldt ook voor me tubes atm....
Maar zie ook regelmatig tubes door midden de kant op komen omdat er een golf over heen is gegaan...
Matras houdt altijd wel wat interne druk voor self rescue... maar idd... zal wel wat interne druk verliezen....
Job had een 0 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2008)
vroeger ging ik body draggen met een open foil zonder d power
je moet gewoon zorgen dat hij niet flikkert
ja Creem ik heb met PL venoms les gegeven !
Lees goed wat Job schrijft !!!
Het heeft voordelen zoals ook nadelen tenopzichte van een tube .
Mijn ervaring
PL Venom 1) de stabielste kite tot nu toe !!!!!
2) waterstart en zelfrescue prima ( echter moet je weten hoe !)
3) sterker dan tube
4) beter op land dan op water
5) niet pompen
6 ) kleiner op te vouwen wat handig kan zijn met reizen !
Tube ) 1) betere low end ( zelfde maat genomen !)
2) explosiever
3 ) beter op het water dan op land
4) directer
Wat betreft je OOstenriech , dan een foil !! Woon je aan het water een tube
Conclusie het is allebei top ! Ik heb jaren met foils gevaren / geflyboard zo ook met tubes , voor flyboarden pak ik nog steeds liever een foil , echter ben ik gestopt met die enkelbrekerij vandaar dat ik nu alleen tubes ( ozooooooooone ) heb .
Dat geblabla van dit is beter dan dat is onzin !!!!!!
Je ziet minder foils omdat kwa marketing de tube het beter doet .......................beter ?????? VHS won het ook van video 2000 zoals een pc ook in de meeste kamers staat ten opzichte van de betere Mac's...............tis maar net wat de massa neemt
Degene die zeggen foils zijn klote hebben er nooit onder gehangen en volgen de massa , zelfs Jur was stil van de Venom eigenschappen
Niets is beter het is ff anders en je kunt dezelfde shit doen .............als je gewend bent
echter Creempie dit wist jij toch al ????
uuuhhhmmm...ben nu 7 jahren achter elkaar c-kites gevaren...af en toe en flysurfer...maar mijn voorkeur ging naar C-kites....ben nu de pulse gevlogen en ik moet zeggen dat ik nog geen kite in mn handen had die aan 12 meter lijnen zo vet loopt en performed als deze kite,...alles al gevlogen...fuel,maxI&II, vegas,torch etc....
ik moet zeggen dat de pulse wel een perfecte freestylekite is...doet niet onder de tubes...ik ga dit jaar de pulse varen terwijl ik keuze had uit alle normale tubes...en ik denk dat dat wel wat wil zeggen..
cheers,
manu (die niet zeg dat tubes klote zijn)
Misschien is het aanbod van tubekites veel hoger dan een matras...
Hoeveel merken ken je die voor tubekites gaan, en hoeveel die voor matras gaan?
Iets van 100 tegen 3 ofzo
Dat ook, maar vergeet niet dat kitescholen /de local-kiteshop een hele grote invloed hebben ...
De meeste cusristen die net beginnen vinden kiten cool en leuk en krijgen les met een tube, dan ga je naar je local-kiteshop en wat verkoopt die; Juist jah tubes :) Beginners zijn dus snel geneigd om met een tube te starten en dan komt de fase van verkennen en wat is er nog meer op de wereld.
Er zijn maar weinig kiteshops die Foils verkopen wat denk ik ook vaak bij de expertise etc ligt, this ook een stuk marketing (wie released nu alweer zijn 2009 kites? Foil-merken releasen hun kite wanneer die klaar is...) en dat mensen bang zijn voor het onbekende, Wat een boer niet kent eet hij niet!
Tubekites zie je dus meer, elke shop heeft ze, meer reclame etc etc... welkom in de wereld die marketing heeft.
Ik kite zelf met vrienden sinds 1.5 jaar @ Workum en werd in het begin ook vreemd aangekeken, van foil... vliegt dat? Ben je Duister ofzo ;) Prima, maar vlieg er eerst maar even mee dan praten we verder :)
De meeste Foil-kite surfers zijn begonnen met buggyen / flyboarden... dan is een foil de eerste keus en over die lijntjes denk je uberhaupt helemaal niet na, die horen er gewoon bij, als het maar presteerd!
De voor en na-delen zijn nu zeker allemaal wel genoemd alleen je kunt bijv de 2 grote foil-merken (Peter-Lynn & Flysurfer) niet over 1 kam scheren, het zijn 2 merken met een totaal ander concept en verschilt totaal kwa low-end / high-end / stuurgedrag /lift etc. Dus hou daar wel het onderscheid in... Ook zit er enorm veel verschillen in de modellen onderling.. ik kan bijv een FS Speed II ook niet met de Pulse II gaan vergelijken kwa stuurgedag enzo een wereld van verschil!
Het verhaal van Meisahero is heel herkenbaar over Flysurfer Pulse II, die is een vak apart..., als je de mogelijkheid krijgt om te testen zeker doen! Ik heb al heel wat mensen het zelfde horen doen vertellen na een testvaart...
Henning had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 18 - 21 knots op zijn Flysurfer Speed (2011)
Heb in Januari (op het strand!!) de nieuwe Peter Lynn Synergy getest en die stabiliteit is inderdaad ongelovelijk! Rende 30 meter onder de kite door ondertussen aan bar trekkende, en uiteindelijk beland hij gewoon weer in het windvenster en hersteld zich. Ik kan mij voorstellen dat als je gewoon rustige kiter bent die een betrouwbare trekzak wilt, deze kite zonder enige twijfel de beste op de markt is. Maar het is echt niet alleen een oudelullenkite. Rudolf (die van kitesurf.nl kuchkuch) springt echt mega hoog met de kites. Zelf heb ik het gevoel dat de kite gewoon een iets lastigere handleiding/sweetspot heeft, en daardoor langer gevaren moet worden om echt alles eruit te halen. Dus als je tubes vaart en even een PL pakt, dan zul je hem no-doubt kut vinden. Dat kost gewoon tijd, en die tijd zou je hem ook moeten geven voordat iemand een oordeel velt.
Nadeel van een PL (spreek niet of FS, want daar heb ik nauwelijks ervaring mee) is dat hij natuurlijk pas zijn echte shape heeft als het echt goed waait. Dat resulteert in een slecht lowend, maar wel goeie highend. Ik vond (heb met Guerilla's gevaren) altijd dat eigenlijk de kites pas echt goed en lekker varen in hun mid en high range. Daarbij heb ik zelf het gevoel, maar deze uitspraak is meer theoretisch onderbouwd, dan in de praktijk, dat de kite minder pop heeft in wakestyle tricks. Dit omdat de kite minder stijf is, dus bij aanzetten van pop, meer vervormd dan een tubekite. Hierdoor is het terugspring effect ook minder. De kite is in enkele dingen gewoon trager omdat alles wat gebaseerd is op actie-reactie bij een PL gepaard gaat met vervorming van de kite, (niet negatief) maar vervorming kost wel tijd! En die tijd die verloren gaat is met minder wind veel langer en met veel wind nauwelijks merkbaar
Fokke had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Takoon Furia LTD (2010)
Registreerde: 10 March 2003
@ Curly
Self-rescue: ook een matras blijft drijven (een gesloten toch, zoals PL en Flysurfer)
Self rescue met een foil is niet mogelijk, de kites zijn wel gesloten echter als je in het water ligt met een gebroken arm en alle lijnen in de knoop, kun je niet lang drijf vermogen gebruiken van de foil, deze loopt namelijk leeg als je er druk opzet.
Maar zoals ik al vaak heb aangeven kitesurfen gaat meestal goed, maar iedereen moet de serlf-rescue techniek goed kennen.
Hier een linkje naar een mooie uitleg.
http://www.rnli.org.uk/assets/documents/Your safety/Kite surfing.pdf