@ Vegas
Die jongen op TV was aan het "manliften". Hij had zichzelf met een touw aan een hekje (of zoiets) vastgemaakt.
Wanneer je kite door de powerzone gaat, komt er kracht in te staan en ga je naar voren (soms ook een stukje omhoog, het is maar hoe je stuurt en afzet). Wanneer je niet verder naar voren kunt (omdat je van achteren vastgemaakt bent), wordt de voorwaartse beweging omgezet in een opwaartse beweging. Met een touw aan je rug ga je dus veel en veel hoger. Daarnaast heb je door de grote spanning op je hele hebben en houden, veel minder controle over je kite. Je hangt als het ware als een pop in de lucht. Een klein stuurfoutje zorgt ervoor dat je wild heen en weer wordt geslingerd (dit omdat je niet voorwaarts kunt bewegen door het touw).
@---> Leren kiten op het land kan prima. Maar ga pas beginnen met springen als je eraan toe bent.EN als ik dit zo lees ben je dat nog niet!
Alles in het kiten moet je rustig op bouwen. Leer eerst goed je vlieger te kennen, ook in vlagerige omstandigheden. EN bouw alles rustig op. Ga niet meteen in keiharde wind proberen te springen enzo...
Wat wel belangrijk is, draag altijd protectie! Met nadruk op helm!
dat loopen ging us doordat het fout ging.. sidnsdien neit meer gesprongen
swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)
niet, pak een board en ga het water op, veeel leuker
Heb in 2002 in de beginjaren ook vaak gesprongen met mijn surfkite terwijl het hard genoeg waaide om los te gaan op het water...totdat ik zo hard neerkwam. Het knieletsel wat ik toen heb opgelopen heb ik vandaag nog last van.
Kortom, gewoon lekker op het water doen, en oppassen op land!
Ik snap jullie punt hier allemaal wel, maar er zit ook iets anders aan.
Eerst deed ik alleen puur powerkiten, met een 4 lijns matras van 4.5 m2 en met een C-quad 6.3 m2.
Ik deed toen maar wat, ook wellis springen proberen enzo, maar ik kan je vertellen dat je daar toch
nog veel meer letsel aan kan overhouden omdat die dingen je niet zosnel rustig neer zetten als een tube.
Desalniettemin, moet je zeker erg op passen op het land. Ik doe het ook nog steeds, een beetje springen
en flyboarden want dat vind ik zeer laggen maar ik heb er echt wel veel ervaring mee dus ik doe altijd voor
zichtig en zeker niet met een harde wind. En ook altijd je safety goed ingedachten houden.
ik ehb op land(!!!) altijd me 5e-lijn goed erop zitten en ga met mijn 9m2 kite niet met hardere wind dan wk 3.. dan wordt t me al teveel.. dan is springen af en toe wel lagge.. es wat anders dan af en te in de powerzone.. maar je meot idd erg goed uitkijken.. lette zelf 1x neit op hoe k mijn bar vast had.. en toen maakte k een kiteloop.. terijl k op land stond.. werd dus bijna (gelukkig net op tijd me safety los) een flink end over land gesleurd..
majaa zoals ik t van iedereen hoor blijft t niet slim... daarom gewoon goed letten op de windkracht en idd(!!!) je safety,,,
gr
swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)
als je weet wat je doet kan het geen kwaad!! en zeker niet met harde wind gaan of met vlagerige wind. laatst paaste ik een hp op het land terwijl ik de bar achter me rug ompaktje stuurde ik de kite perongeluk in. de kite begon een kiteloop te maken en kwakte van 3 meter in de lucht vol op de grond. gelukkig had ik niks maar moet je zeker niet doen. en toen ik net begonnen was gingen we met windkracht 8 met een 11m2 we hignen met zen 4e aan de kite en op een gegeven moment vlogen we met zen 2e door de lucht. het is leuk en geeft een kick maar is enorm gevaarlijk ik weet dat ik toen stom ben geweest maar met mijn vlieger kunsten was er niks aan de hand.
don't try this at home, no really don't!
Springen is helemaal niet zo gevaarlijk als jullie allemaal denken. SPring nu 3 jaar op strand en nooit wat gebroken. kite nu half jaar en heb al eens wat gebroken
Het is maar net met welke wind je het doet.
--Remco-- had een 1 sterren sessie in Lemmer met maar liefst 6 - 10 knots op zijn SlingShot TurboDiesel (2006)
simpel:
-bar neerleggen
-naast je kite staan
-door de knieen veren
-afzetten
-naar beneden kijken waar je wilt landen
-vervolgens land je weer op de plek waar je stond
op het water is het veeeel leuker, waarom zou je het op het land doen? schiet je niks mee op.
ik vind het altijd jammer om te lezen dat mensen zo hevig reageren op zo'n vragen.. dit is een persoon die nog niet lang in de sport zit.
maar ik weet zo goed als 100% dat demeeste kiters hier ook zo zijn begonnen, op het strand en dan wat kleine sprongetjes maken...
als deze persoon al zegt in dit topic dat hij met 3-4 bft gaat vliegeren met een 9m², komop man dan moet je echt al heel gekke dingen gaan doen om meters de lucht in getrokken te worden ofzo. als ie gewoon zijn verstand erbij houdt gaat dat springen allemaal vanzelf..
gebruik je verstand en dan komt alles goed!
stefkiter had een 4 sterren sessie in Borssele met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Core GTS (2011)
nou ben ik neit de starter van de topic stef:P da was daan3 k ben samen met hem begonnen met kiten, dus hij zal ook neit zonder mij gaan vliegeren.. hij gaat met 3-4 bft met een 7m2.. dus das nog minder.. t enige wat we eigelijk wouden weten is hoe je nou wat beter kon springen.. in van links naar rechts (10-2) door de powerzone was k al achter, maar of het misschien beter kon.. noujah aangezien k van de meeste hoor dat t niet zo slim is blijf k wel met beide benen op de grond, binnekort eindelijk egt t water weer op
tot opt water!!
Prima filmpje. Was deze meteen gepost was de hele discussie overbodig geweest ;-)
"Springen doe je zo, en dit zijn de risico's. Succes!"
HAHAHooo WHoHooo :O die Pieter film !
kolere :D Hahaha ... verlies jij ff alle controle. wat moet dat verschrikkelijk gevoeld hebben ( in de lucht al) . tering!
-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)
koop 2de hands flyboardje...
of een goedkope nieuwe,,,in principe is dit het zelfde als kitesurfen aleen dan op het land...;)
Registreerde: 24 October 2001
effe to the point..... daan3 heeft zeker die uitzending gemist van de eo ...... die gozer is verlamt geraakt door zo`n aktie.... dus niet zeiken of zelfmoord plegen als het verkeerd afloopt op het land........
(gebruik je verstand en doe lekker gek op het water )
ps : VOOR DE BEGINNERS GA NIET HET WATER OP ALS ZE MEER ALS 6 BFT VOORSPELLEN OF WINDSTOTEN EN ZORG ER GOED VOOR DAT JE SAFETY WERKT
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)