Dit lijkt me de beste oplossing: vlaggen op die paar dagen dat het echt te druk is. Laat het zijn
Ongelooflijk dat er niet meer respons komt op dit onderwerp.
Wel op allerlei minimaal interessante zaken, maar op echt belangrijke zaken reageert klaarblijkelijk niemand. Daarom een schopje
Beetje het zelfde idee als Noordwijk ook bepaalde stukken waar er mag worden gekite ...
Ik mijn ogen niet hetzelfde idee. Hier wordt het idee geopperd om een stuk strand door iedereen te laten gebruiken, behalve op drukke dagen. Het al dan niet beschikbaar zijn van de lokatie voor sporters wordt door vlaggen aangegeven.
Dit juist als alternatief voor de Noordwijk en IJmuiden variant waarin bepaalde sectoren exclusief voor een bepaalde groep gereserveerd worden.
Als we het hele jaar door genoeg ruimte willen hebben, dan denk ik dat de gedeelde vlaggen optie een betere oplossing is. Zeker als dit in samenspraak met de lokale reddingsbrigade kan, omdat er dan gelijk iemand is die kan optreden (op de vlagdagen zijn ze toch overdadig aanwezig).
Ind vlaggen zou een hele mooie oplossing zijn maar goed meestal denken de gemeente daar heel anders over.
Maar ben zeker benieuwd wat hier vanuit gaat komen.
Even voor de duidelijkheid. Dit is wat er in de strandnota staat:
Activiteiten zones Bergen-Egmond-Schoorl gedurende de zomer | Strandpaal markering start - eind | Zomerperiode | Winterperiode |
Egmond Binnen | 40.5 - 42.9 | 1 mei - 1 okt | 2 okt - 30 april |
Egmond aan Zee | 38.6 - 40.2 | 1 mei - 1 okt | 2 okt - 30 april |
Bergen aan Zee | 31.5 - 32.6 | 1 mei - 1 okt | 2 okt - 30 april |
Schoorl | Geen activiteiten toegestaan | 1 mei - 1 okt | 2 okt - 30 april |
Hargen aan Zee | 27.3 - 28.5 | 1 mei - 1 okt | 2 okt - 30 april |
Camperduin | 26.0 - 27.0 | 1 mei - 1 okt | 2 okt - 30 april |
Hondsbossche zeewering | Geen activiteiten toegestaan | 1 mei - 1 okt | 2 okt - 30 april |
Ik ben namens de NKV regiovertegenwoordiger van dit gebied en zie dit juist als een positieve ontwikkeling. Er zijn op de stranden stroken van een kilometer of meer gereserveerd voor activiteiten (in de breedte!). Op een erg drukke zomderdag zijn er op Egmond en Bergen max 20 mensen aan het kiten. Drukker is het nog nooit geweest. Het activiteitenstrand ligt in Egmond pal naast de botenclub. Daar is in de praktijk ook niets mee aan de hand.
Dat de kitezones niet op de hoofdafgangen zijn kan ik mij goed voorstellen, we zijn nu eenmaal iets in de minderheid tov het aantal badgasten. Maar er wordt in mijn ogen voldoende rekening gehouden met alle recreanten. Corrigeer mij als ik dit verkeerd zie maar volgens mij is bovenstaande helemaal top geregeld.
P.S. Je hoeft ook geen eind te lopen met je spullen want de zones bevinden zich ten Noorden van de laatste strandpaviljoens. Het activiteitenstrand in Egmond begint pal voor strandpaviljoen de tropen.
Ben ook benieuws, succes daar! Misschien een idee om NKV in te lichten / betrekken (als dat al niet gebeurd is).
@Jordy_Hero: wat chraas jij zoal? Gras, boterbloemen, madeliefjes, ...
Registreerde: 02 May 2004
Er is nu een concept strandnota opgesteld die bepaald hoe het strand er uit gaat zien de komende jaren. In deze nota is er een scheiding gemaakt tussen recreatiestrand en activiteiten strand. In bergen en egmond valt dit buiten de laatste strandopgangen. Dus je wordt als watersporter op een hoop aan de rand van het strand geplaatst.dit geldt voor golfsurfen, kitesurfen, catamaran zeilen, windsurfen etc.
Dit heeft een aantal simpele nadelen zoals een sterkere concentratie watersporten op 1 gebied die niet goed samengaan(golfsurfen en catamaran etc)omdat het gevaarlijke situaties laat ontstaan.
De reddingsbrigade is verder weg, je moet een groot stuk met je spullen over het strand slepen en je kunt door de wind en stroming in het recreatiegebied terecht komen waar je beboet kan worden.Allemaal redenen om een geluid aan de gemeente te laten horen dat dit plan niet ideaal is.(Licht uitgedrukt)
Lees de nota eens door en vorm je eigen mening. Mocht je het er niet mee eens zijn is er de mogelijkheid om tot de 27e februari een bezwaarschrift te sturen aan de gemeente bergen. Dit moeten ze dan verplicht behandelen.
De nota staat bij: http://www.bergen-nh.nl/sendfile.php?cat=Visies&name=Strandnota
Er is vanuit bergen aan zee al een oplossing genoemd voor het probleem. Zorg voor een vlaggensysteem. Wanneer een bepaalde vlag gehezen wordt mag er niet gesurft worden op het recreatiestrand en kan men uitwijken naar het activiteitenstrand. Dan is het te druk om veiligheid te waarborgen. Wanneer de vlag er niet hangt kan er overal gesurft worden.
En mogelijk idee is dat de reddingsbrigade dit bepaald omdat die altijd aanwezig zijn op de drukke dagen en een onpartijdige partij zijn. Ze kunnen een gevaaranalyse maken in samenspraak met de lokale surfers. Waarschijnlijk zal dit gaan om de echte zondagen en dat zijn er niet zo veel.
Dus kijk naar de nota, ben je het er niet mee eens laat dit op een nette manier horen aan de gemeente Bergen en wel voor de 27e en zorg dat je spot open blijft!!