Kite-maat vs Windkracht vs Lichaamsgewicht

Door: hugiogo Reacties: 7 Hits: 10355
johndoe 30 July / 2008 / 22:39

Volgende vraag gaat over de keuze van een kite,

welke maat is het meest geschikt voor jouw gewicht?

De fabrikant geeft aan in het volgende tabelletje welke maat kite welk wind bereik heeft. Echter gaat de frabrikant uit van een lichaamsgewicht van 160 lb of te wel 72.5 kg.

Klik voor grote versie

citaat;

If you are over 160lb we would recommend the 11M and if you are under 160lb I would recommend the 9M.

Je zou dus kunnen aannemen, hoe minder je weegt des te kleiner je kite zou moeten zijn.

Eén maatje zou waarschijnlijk prima gaan, maar wat nu als je maar 30 kg weegt, kan je dan al uit de voeten met een 7m2 waar een ander een 11 c.q. 13 vaart?

Een kite is een soort vleugel, dus als de vleugel kleiner wordt, wordt ook de "lift" kleiner. Als ik mij 11m2 in de lucht heb, is deze goed controleerbaar, laat ik tergelijkertijd de 7m2 op is het een ter.....leier. Hij gaat stallen, valt uit de lucht, zakt in het windraam om vervolgens vol powered weer omhoog te schieten. Levens gevaarlijk dus voor mijn kleine mannetjes.

Klopt het dat de kites worden ontwikkeld op de windsnelheid, de 7 heeft dus minimaal 26 knopen nodig om lekker airborn te worden, zijn eigen gewicht te dragen en daarnaast power te geven om lekker te varen.

Zijn er überhaubt kleine inflatebels kites (5 of 7 m2) die al bij resp. 10 knopen omhoog gaan en de benodigde power geven om te varen en niet overpowered zijn?

Anders gezegt zijn er kites voor lichte mensen die ook willen kiten?

Een nog ander probleem die zich voor doet bij de kleine onder ons is dat het de-poweren zeer lastig is met de vaak te korte armen. Wie heeft ervaring met dat kleine lichte spul die ook willen vlammen?

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

TMK 30 July / 2008 / 22:45

Zal toch wel een formule'tje voor moeten wezen om een all-round maat uit te laten komen, of een ideale windsnelheid voor die kite en je gewicht.

Zo moeilijk lijkt me dat niet.

Mja, ik lees gewoon reviews en als er iemand staat met ongeveer mijn gewicht en zegt dat die van 15 t/m 25 het wel leuk doet, dan ga ik daarmee het water op :). Eerst ff bodydraggen bij die wind natuurlijk ;)

Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

idefixe 31 July / 2008 / 00:09

Het bereik van een bepaalde maat vlieger zal altijd wel een punt van discussie blijven. Veel zaken spelen hierbij een rol.

Fabrikanten zijn over het algemeen niet zo verschrikkelijk "streng" voor zichzelf als het gaat over het aangeven van het bereik van een bepaalde vlieger. Je kunt het als een grove indicatie gebruiken.

Een vlieger genereert op 2 manieren kracht : de daadwerkelijke wind die in/op/tegen de vlieger blaast en de schijnbare wind die je krijgt als je de vlieger in beweging brengt. Een kleine vlieger is over het algemeen sneller dan een grote en genereert dus ( naar verhouding) per M2 meer kracht tijdens het vliegen. Is ook niet helemaal waar maar daar komt het wel een beetje op neer dan Smiley ( als ik met mijn oude 18m kan varen kom ik ook met mijn nieuwe 13m redelijk goed weg)

Ook de afmetingen van je board spelen een behoorlijk grote rol in dit verhaal. Hoe kleiner je board is hoe makkelijker jij de boel hard ( als rem) in het water kan "trappen". Een klein board vergroot je high-end en een groot board vergroot je low-end. (om meer low-end te krijgen is het vaak beter om een groter board te kopen in plaats van een grotere vlieger)

Iedere vlieger heeft nu eenmaal een "sweet spot" . Bij een bepaalde maat vlieger , met een bepaalde wind, zijn de prestaties van de vlieger optimaal. (vaak is dit bij een goed afgestelde vlieger, de windkracht waarbij je de boel nog net niet hoeft te depoweren = bijna beter dan sex Smiley )

Door het grote depower-bereik van moderne vliegers zie je tegenwoordig veel '" te grote" vliegers op het water . Deze vliegers staan dan dusdanig "gedepowerd" dat je het doek aan alle kanten ziet klapperen. de kracht wordt er dan goed uitgehaald maar van echt vliegen is geen sprake meer. Ik noem dat schijnveiligheid ( kijk uit als je zo'n gedepowered ding per ongeluk door de powerzone heen jekkert.........)

Het klinkt misschien een beetje vreemd maar ook de locatie waar je vaart heeft invloed op dit verhaal. Sta je op een groot strand met heel veel ruimte is het een totaal ander verhaal dan wanneer je op bijv . Muiderberg staat met een nat geregend grasveld en dikke woei ( dikke woei is in Nl in het binnenland automatisch verbonden aan dikke vlagen)

En dan Last but not least : De rider zelf . Gewicht is een standaard gegeven. Ook de maten van je vlieger en je board staan vast. Een ervaren rider haalt echter veel meer uit zijn/haar setje dan iemand die net begint. Al met al testen / uitproberen dus.

Bij harde wind en echte twijfel: kleinere vlieger of gewoon NIET doen.

Ben je niet helemaal zeker van je maat ( en dan vooral bij harde wind) bouw extra zekerheid in: Vlieger richting het water oplaten / vraag of er iemand even achter je wil gaan staan bij het oplaten.

Slingshot , Gibbon

johndoe 31 July / 2008 / 01:25

@ Idefixe,

misschien is mijn vraag niet helemaal duidelijkSmiley. De twee soorten krachten de is infeite dezelfde; de luchtstroom over de kite. Als je de kite gaat bewegen of je gaat er mee varen creeer je automaties meer luchtstroom.

Om je kite op te laten ben je in de eerste instantie afhankelijk van de aanwezige wind die je basis-luchtstroom is en die je kite in de lucht houdt.

Staat er weinig wind pak je een grotere kite, meer vleugel (oppervlakte) = meer lift.

Het probleem is echter bij de licht gewichten cq vlieggewichten dat de basis-luchtstroom bepaalt welke maat er net de lucht in kan gaan, maar op het moment dat ze deze kite lichtelijk poweren ze bijna direct aireborne zijnSmiley.

jij zegt het volgende

"Door het grote depower-bereik van moderne vliegers zie je tegenwoordig veel '" te grote" vliegers op het water . Deze vliegers staan dan dusdanig "gedepowerd" dat je het doek aan alle kanten ziet klapperen. de kracht wordt er dan goed uitgehaald maar van echt vliegen is geen sprake meer. Ik noem dat schijnveiligheid ( kijk uit als je zo'n gedepowered ding per ongeluk door de powerzone heen jekkert.........)".

Dit is wat ik bedoel, alleen een kleinere kite wil dan niet echt de lucht in omdat er niet genoeg luchtstroom is om het gewicht van de kite omhoog te brengen en als hij dan nét blijft hangen kunnen je onaangename verassingen Smiley te wachten staan.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

idefixe 31 July / 2008 / 09:29
In principe heb je wel een punt. Ik heb trouwens wel eens " gehoord" dat bij bepaalde merken / type vliegers de kleine maatjes vlieger bewust iets minder snel is ontwikkeld. Heb echter geen idee of dat zo is / welke vlieger.....
Slingshot , Gibbon

Roderick 31 July / 2008 / 09:39
  Ik gebruik een oude afgeragde meter storm kite om vrienden mee te leren vliegeren. gaat vanaf 12 a 14 knopen prima. Vanaf een knoop of 8 kan ik hem zelf in de lucht houden. Ik heb niet het idee dat mijn 14m (mijn grootste kite) nog vliegt als mijn 6m dat niet meer doet. Ik ben vaak jaloers op kleine ventjes die een mega low end uit een 7 meter halen.... Volgens mij vaart dat veel lekkerder dan zo'n groot traag ding.
Heb je geen stormkite, dat je dat zelf ff op het strand kan proberen voor je je kinderen er aan hangt?
Bij kitemobile(Workum, http://www.kitemobile.nl/) geven ze les aan kinderen. Die kunnen je vast ook adviseren...
Volgens mij is het ook zo dat de kleine maten van bv. de warroo niet voor 40kts zijn (Dat kan een amerikaans bedrijf natuurlijk nooit doen...) maar voor les. Les doe je ook met minder wind. Een warroo 5 icm een zit harnas (armlengte...) zal dus wel redelijk geschikt zijn. En ja met die armlengte ga je denk ik af en toe niet onder poephouding uit komen...

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

TORRO 31 July / 2008 / 10:33
Idefixe: Torch4 is dit jaar iets langzamer en stabieler gemaakt.

HJ11 31 July / 2008 / 19:42
Tja Tom... De Thuster 10m2 hebben ze ook langzamer gemaakt Smiley

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)