Branding Tips

Door: Hagar Reacties: 23 Hits: 2172
Hagar 02 October / 2008 / 20:00
Heeft iemand goed advies v.w.b. goed door branding heen te komen? Ik heb tot nu toe op het IJsselmeer gevaren en dat gaat inmiddels ok, voor branding heb ik toch wel behoorlijk respect. Wat zij de do's en dont's als je uitvaart, dus 3 of 4 brekers door moet?

Met de branding mee terugkomen zie ik minder tegenop, dat zal wel lukken denk ik (op of anders onder het board....).

Alvast bedankt als iemand wat tips heeft!

wazzaah 02 October / 2008 / 20:04
Kijk eerst of er een stuk is met minder branding, dat scheelt een hoop.
Zorg dat je lkkr power in je kite hebt en probeer golven over te varen voordat ze breken. Breken ze al wel moet je er overheen springen of terug varen en opnieuw uitvaren.

Gewoon proberen, vaak doen en de golven leren te lezen Smiley
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

piraat 02 October / 2008 / 20:19
wazzaaaaah de brandingexpert hiiihiih

maar hij heb gelijk , zorg voor druk in t zeil Viking !

zorg dat je voor dat de golf breekt erover bent , desnoods met een hupje ( eronderdoor kan ook maar is lastig en je moet je adem inhouden )

het is timen en gas geven

ps leer ook varen op zee duurt mischien iets langer voor je staat maar...als je dat kunt kun je overal varen zeker op zoete vlakwater troep
leren varen op zoet en vlak houd in dat je ook weer moet leren varen op zout en hobbelig
Jolly Roger

Hagar 02 October / 2008 / 20:31
OK, bedankt guys

rumbamunga 02 October / 2008 / 20:33
zoek een stuk branding bij een pier samen met een goede windrichting van de pier af, bijvoorbeeld wijk aan zee bij zuidwest of ijmuiden bij noordwest, hoe dichter bij de pier hoe minder golven. blijf 50m van de pier af.

kijk ver vooruit wat de golven doen.

kom je een golf tegen, stuur je vlieger omhoog en wip erover heen, stuur gelijk weer naar beneden om je snelheid weer op te pikken.

wordt je kite toch gewassen door een flinke golf, trek toch maar je safety los.

bij laag water is het makkelijker omdat je minder hoge golven vooraan hebt en bij wind van links minder stroom.

schrijf je naam en telefoonnummer op je bord en op je kite.

gewoon proberen met niet te hoge branding

succes

wazzaah 02 October / 2008 / 20:34
@ Piraat Smiley

En met onshore wind is het uitvaren in het begin erg lastig en het weer naar binnen komen erg tricky.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

TMK 02 October / 2008 / 20:37
 Eigenlijk niks bijzonders.

Ik zorg er voor dat mn board de branding niet in raast, dus onderkant van board altijd tegen de branding in, eventueel een kleine lift/sprong om over het ruige gedeelte te komen.

uurtje of 2 varen en je bent er een meester in Smiley

Ik vind de zee het beste kitesurf-playgroundje Smiley
Want je hebt dikke golven, en er tussen heb je spiegelglad wateroppervlak Smiley
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

piraat 02 October / 2008 / 21:11
wat nou golfen ontwijken ?????

zoek de grootste brekers op en beuk er vol over heen , na een paar keer spoelen ben je teminste ook schoon achter de oren ..........wasmachine is opwindend !!

en vooral niet opgeven !!!
Jolly Roger

waveman 02 October / 2008 / 21:41
zorg dat je flink de gang erin hebt, bij een brekende golf de voorkant van je board wat optillen zodat je er overheen gaat, de kite hierbij niet te laag. Probeer niet teveel te springen in het begin omdat dit de snelheid eruit haalt en je kunt landen in de volgende brekende golf. Vang de golven op door je knieën te buigen. Enjoy!!!
NKV-lid worden? gewoon doen. Wie niets weet moet alles geloven. (Marie von Ebner-Essenbach)

waveman had een 4 sterren sessie in Ameland, Noordzee met maar liefst 14 - 20 knots op zijn North Vegas (2006)

Vinni 02 October / 2008 / 21:59
Flink sinussen en zorgen dat je vlieger wat hoger staat als je over een golfje heen moet. Genoeg power is een must.
https://www.youtube.com/watch?v=kaivPVd_rhI

Woodmaster 02 October / 2008 / 22:46
Ook namens tha master TY voor de tips!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

FlyingBee 02 October / 2008 / 23:30
Zijn ze 1,5 en ze slaan om probeer er dan niet doorheen te gaan dit is vaak erg pijnlijk zeker als je heel veel vaart hebt komt het erg hard aan Smiley.
Wacht tot ie is omgeslagen om eroverheen te gaan dit scheelt in veel opzichten ook je ego Smiley
AH, Fontys, www.nomadkiteboarding.com, Toyota Prius (lees Shell).

jordy_hero 03 October / 2008 / 07:55
Zorg dat er geen golf op je boardje slaat dan is al het werk voor niets geweest.
Bruut kite :)

Hagar 03 October / 2008 / 08:51
Nogmaals mijn dank voor alle reacties, ik ga hier zeker mijn voordeel mee doen...en anders....[quote Piraat] "na een paar keer spoelen ben je teminste ook schoon achter de oren"...

SmileySmileySmiley

isomis 03 October / 2008 / 09:16
@piraat, 

wanneer kom je eens gezellig op zoetwater varen?Smiley
zucht...

ElRudo 03 October / 2008 / 09:29
handig om je ollies en toeside eerst op vlak water te oefenen, als je die lekker snel en op afroep kan. Als je crasht, prio 1 is om je kite in de lucht te houden, dus stoppertje goed zetten en blindelings van onder water je bar (aan de goeier kant) weten te pakken. als je er een golf in ziet breken snel je safety trekken (ook je leash)anders gaat de boel kapoet.
neem voldoend wind mee, je heb in de branding zo maar 2 knopen meer nodig dan op vlakwater.

RutgerDB 03 October / 2008 / 09:42
Nog een tip;

Ik brak vorig jaar op zee mijn kuitbeen met oefenen om door de branding heen te varen;

Als het laag water wordt en de zandbanken zorgen voor 10cm water, pas dan goed op met je kite omhoog sturen ... Als het misgaat (zoals bij mij) ga je heel erg hard landen!!!

En als je over de golf heen vaart; Een S-beweging maakt het vaak ook wat makkelijker, dus niet frontaal d'r in/over proberen te varen maar eerst ff kort de zijkant van de golf rijden, dan d'r op ... En dan weer rustig er af.

En begin met 1 meter branding. Die 3.5 meter kletsers wil je 't niet in leren ;-)
....................................................................................................

Jelte 03 October / 2008 / 11:48
Goeie tip Rutger! Die S bocht ga ik testen!

En piraat: Wazzzaah knalt inmiddels volgas over de brekers heen. Misschien even een keertje afreizen naar het hoge Noorden om een downwinder te doen?
Ik daarentegen wordt nog regelmatig van mijn sokken geknald door brekers... Heeft ook z'n charmes.
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

MartjeB 03 October / 2008 / 12:29
Quote: ElRudo - Vandaag 09:29
als je er een golf in ziet breken snel je safety trekken (ook je leash)anders gaat de boel kapoet.

Hoezo gaat de kite eerder kapot als je nog ingehaakt zit?
Als je de boel losgooit, ligt je kite zeker voor lange tijd in de branding en daar knapt íe idd niet van op.

Blijf je ingehaakt, kun je misschien na breker weer opnieuw starten.

ROON 03 October / 2008 / 14:24
Gewoon heel veel doen en heel veel zout water happen

C0G 03 October / 2008 / 16:28
goed hangen aan je kite en je knieen een beetje gebogen houden, zodat ze in elk geval niet op slot staan. Wanneer je dan onverwacht door een golf verrast wordt kun je dat flexibel opvangen, in plaats van dat je als een bowlingkegel onderuit wordt getikt. Ook ga je een stuk minder snel ongewild de lucht in op deze manier. Zelfs als je heel hard over een hoge golf heengaat kun je aan het water blijven 'plakken'. (en dan aan de achterkant lekker hard naar beneden a'la skateboard drop in Smiley)

En idd nooit recht tegen de golf aan (tenzij je gewoon lekker aan het raggen bentSmiley ) maar net een beetje schuin.

C0G had een 4 sterren sessie in Castricum aan Zee met maar liefst 20 - 26 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

iAn 03 October / 2008 / 19:43
Als je ingehaakt blijft terwijl er een golf inramt hou je kite eigenlijk tegen. je kite kan dan niet makkelijk wegdrijven, jij bent immers een 'anker'. Dan heb je grootste kans dat deze aan gort gaat.

Als je hem losgooit rolt de kite met de branding mee en zijn de krachten op je kite veel kleiner.
Maar ook dan kan hij nog stuk gaan, maar de kans is iig veel kleiner.

remcol 03 October / 2008 / 20:07
bij ons is het niet moeilijk om de branding door te komen. of jij moet al wel problemen met de kroeg hebbe!

maar succes met het rippen door de golfjes...
[houden we het weer ff  normaal jongens, capslock en schelden = niet nodig]

Bruno 03 October / 2008 / 21:08
Lage golven overheen poppen. Over hoge golven heen springen.

Althans, zo doe probeer ik het. In de praktijk is het er gewoon tegenaan beuken, een beetje achterover hangen en mijn kite op 11/12 uur houden om wat lift te krijgen.

Succes!