Onjuiste informatie voorrangsregels?

Door: thom Reacties: 31 Hits: 2979
thom 20 July / 2009 / 12:52
Dit stukje vond ik op:
http://www.kitesurf.nl/content/view/1361/121/
En volgensmij rammelen punt 4 en 5 van alle kanten! Bakboord gaat voor stuurboord en als je hoger aan de wind vaart dan kun je de andere zien en moet je juist voorrang verlenen. Klopt mijn redenatie nou niet of is dit echt een enorme blunder van kitesurf.nl

Watersport reglement: Op het water zijn de regels BPR (binnenvaart politie reglementen)van kracht.

In het kort de algemene bepalingen die we vrij vertaald hebben in begrijpebare taal voor het kitesurfen:

1. Goed zeemanschap, altijd aanvaringen VOORKOMEN
  2. Geef als kitesurfer voorrang aan alle andere watersporters!
  3. Koers en snelheid behouden, dit betekent dat het vaartuig dat NIET moet wijken zijn snelheid en koers moet BEHOUDEN.
  4. Tegengestelde koers (twee kitesurfers komen elkaar recht tegemoet). stuurboord voor bakboord
    • Voor kitesurfers als je rechterhand voor is hangt je kite over bakboord(links) en heb je dus voorrang.
  5. Als beide kitesurfers over bakboord varen (of beide over stuurboord):LOEF WIJKT VOOR LIJ
    • Als je scherper/hoger aan de wind vaart heb je voorrang op iemand die ruimer vaart.

gjxl 20 July / 2009 / 13:08
Wat betreft 4: bakboord gaat voor stuurboord inderdaad, blijkbaar een typefoutje want in de uitleg eronder staat het wel goed.

Wat betreft 5: dat staat er wel degelijk goed. Loef = hoger aan de wind = je vaart ruimer (anders lig je niet op ramkoers met iemand die t.ov. jou aan lij vaart). En dus als je aan de lijzijde vaart en op ramkoers licht met iemand aan loef dan vaar je blijkbaar "scherper/hoger aan de wind".

Onbekende gebruiker 20 July / 2009 / 18:05
Ik heb het zo bij de VDWS geleerd:
Als er 2 kiters naar elkaar toe varen, heeft de gene met de RECHTSE hand voor, voorrang. Smiley
Onbekende gebruiker 20 July / 2009 / 18:08
Al dat Bakboord gedoe is toch veels te verwarrend tijdens het varen!!!
ChopChop 20 July / 2009 / 19:15
Gewoon altijd naar rechts uitwijken..zit je altijd goed toch?

micros 20 July / 2009 / 19:15
Ja, rechterhand voor heeft voorrang is tenminste te doen zonder 5 tellen nadenken.

Toch kwam ik laatst een windsurfer tegen die me duidelijk wou maken dat ik geen voorrang had, terwijl ik het volgens deze regel wel had. Niet dat het een gevaarlijke situatie was, of dat ik nou asociaal voer, maar hij leek te denken dat hij niet had hoeven uitwijken. Is het voor windsurfers zoveel ingewikkelder? Vreemd...
Crossbow 2011, Nobile T5, Long Ocean handmade twintip & wave board | | Visit www.TheDiabolo.com

Vliegenaar 20 July / 2009 / 19:19
Sommige sites gaan denk ik de fout in omdat ze hun teksten over voorrang uit het Engels vertalen.
Wat wij over bakboord noemen, noemen zij over 'Starboard' (stuurboord dus).
Het betekent het zelfde maar noemen het wel precies het tegenovergestelde, wat dus soms verwarrend kan zijn (beetje duidelijk deze uitleg?).

Woodmaster 20 July / 2009 / 19:23
Volgens mij heeft de snelste voorrang!Smiley
Kwam op Ijmuiden weer een mede beginner tegen die alhoewel ik voor hem langs vaarde hij zijn groene SS bijna op men kop lande!!!! Echt ik moest bukken!Smiley
Nog een paar anderen die als verstijfde schapen gewoon doorvaarde niet wetende wat te doen als je ze nadert.
Dat weggelaten was het toch nog een topdag!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

martin404 20 July / 2009 / 19:44
Een half jaar terug zat ik ook nog bij elke ontmoeting te twijfelen, dus ik weet nog wel hoe het is.
(te druk met in paniek raken om je kite laag te houden bijvoorbeeld)

Verder heb je dan ook nog de keren dat je geen voorang hebt, maar het wellicht ook niet echt hoeft te geven omdat het op de huidige koers net wel of niet kan.
Al kan het niet is het vaak te laat om nog sociaal over te komen, omdat men denkt dat je het af wou dwingen.

Ik ken de algemene regels, maar naar mijn gevoel krijg ik de helft van de tijd alleen de voorang waar ik recht op heb, waneer ik duidelijk aangeef dat ik hem op ga eisen.
Meestal neem ik het risico niet en keer wel om. De zee is groot zat.
No kite related brand affiliations

micros 20 July / 2009 / 20:09
Quote: Vliegenaar - 20 juli, 2009 (21:19)
Sommige sites gaan denk ik de fout in omdat ze hun teksten over voorrang uit het Engels vertalen.Wat wij over bakboord noemen, noemen zij over 'Starboard' (stuurboord dus).Het betekent het zelfde maar noemen het wel precies het tegenovergestelde, wat dus soms verwarrend kan zijn (beetje duidelijk deze uitleg?).
Dus starboard = bakboord? Altijd andersom gedacht indd Smiley

Crossbow 2011, Nobile T5, Long Ocean handmade twintip & wave board | | Visit www.TheDiabolo.com

johndoe 20 July / 2009 / 20:25
Quote: micros - 20 juli, 2009 (22:09)
Dus starboard = bakboord? Altijd andersom gedacht indd
Het is ook andersom. En Vliegenaar moet gekielhaald worden voor de onzin die hij verkoopt.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

mano 20 July / 2009 / 21:25
misschien niet een officiele regel, maar wat mij betreft een regel die er bij mag:
- als je een kiter downwind passeert (lijzijde in zeemanstaal dan maar) hou je je kite laag
- als je een kite upwind passert (loefzijde) hou je je kite hoog.

Komt mij te vaak voor dat iemand me upwind van mij passert en gewoon z'n kite laag houd. zo op 30-40 graden van het water ofzo. het kan allemaal wel, want ik houd hem laag, maar laten we gewoon een beetje safety first denken en degene upwind houd em boven de 45 graden en de gene downwind houd em onder de 45 graden.....

verder vind ik dat je niet moet gaan springen binnen 100m upwind van iemand anders, liever gewoon niet upwind van iemand anders.
Het komt mij ook te vaak voor dat er iemand binnen 50m upwind van je moet gaan springen. neem je ruimte. time je sprong. als je upwind van iemand vaart, vaart effe tien meter de andere kant op en weer terug, dan heb je alle ruimte voor een (veilige) sprong. afgelopen zondag is hier misschien een mooi voorbeeld van.
Maar ook afgelopen zondag op slufter. dan sta je even te chillen met je kite in de lucht vlak bij de kant, zijn er 6 mensen op het water (je hebt dus echt alle ruimte!) komt er een of andere sjaak die met zijn 9 meter toch even iets langer blijft hangen dan verwacht (heb je wel eens in windkracht 7), daarom half ongecontroleerd door de lucht vliegt, en nog geen 15-20 meter upwind crashed. waarom? neem de ruimte, al kun je nog zo goed springen, spring gewoon niet als er iemand downwind van je vaart.

Nou ik heb weer genoeg gezegd. Nog en regel: Geniet en maak lol!

D-ice 21 July / 2009 / 06:30
Vaar vaak op oostvoorne en daar is mijn regel... IK WIJK VOOR IEDEREEN!! Aangezien er veel beginners bezig zijn is het voor mij een stuk makkelijker ff een stukkie upwind/downwind te gaan om iemand te omzeilen... Desnoods stop ik ff tot ze rustig weg kunnen varen... Werkt altijd moet ik zeggen haha Smiley

IK HEB GEEN HAAST!! Smiley

rimmert 21 July / 2009 / 08:34
Stuurboord - Starboard
Bakboord - Port side
- www.KITESTART.nl - De meest complete startpagina voor kitesurfers! -

kay 21 July / 2009 / 09:46
goed kijken en iedereen genoeg ruimte geven lijkt me voldoende. kite laag houden als iemand achter je voobij komt wordt nogal eens vergeten..

gezond verstand en iedereen de ruimte geven!Smiley

Mers 08 August / 2011 / 08:44
toch wel grappig dat een bericht op kitesurf.nl zo'n discussie met zich mee brengt. Maar allen te bang om op kitesurf.nl te reageren? Staat tenminste een verhaal dat een zinvolle discussie op gang brengt. Er zijn vele echt vele kiters die totaal geen idee hebben van de regels op het water. Daarnaasr is bpr weer binnenwater regelement en goed zeemandschap de aller belangrijkste regel. Wees lief voor elkaar en help de beginner ipv afzeiken, dan komen we met zijn allen nog eens ergens ;)
Go for it, Pain is just temporary!!

Djee 08 August / 2011 / 08:52
Quote: Mers - 8 augustus, 2011 (10:44)
toch wel grappig dat een bericht op kitesurf.nl zo'n discussie met zich mee brengt. Maar allen te bang om op kitesurf.nl te reageren? Staat tenminste een verhaal dat een zinvolle discussie op gang brengt. Er zijn vele echt vele kiters die totaal geen idee hebben van de regels op het water. Daarnaasr is bpr weer binnenwater regelement en goed zeemandschap de aller belangrijkste regel. Wees lief voor elkaar en help de beginner ipv afzeiken, dan komen we met zijn allen nog eens ergens ;)

Helemaal grappig omdat het bericht alweer meer dan 2 jaar oud is...
Elkaar de ruimte geven gunnen is de key. Diegene die upwind vaart kite hoog, downwind laag en je hebt de voorrangregels niet meer nodig.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Mers 08 August / 2011 / 09:02
@ Djee, klopt had ik gezien. Ik was op zoek naar iets en zodoende vond ik dit. Het kan overigens zeker geen kwaad om de voorrangregels regelmatig terug te laten komen op een site.
Ik heb zelf de regels helder in kaart proberen te brengen, http://www.kitesurf.nl/content/view/1308/149/

Daarnaast vind ik het zo flauw om iemand af te kraken op een foutje op een andere website, een echte kerel, mailt de schrijver en voila het wordt aan gepast.

positief blijven toch ;)
Go for it, Pain is just temporary!!

Ruud_ 08 August / 2011 / 09:35
oeps
Foutje, het is gecorrigeerd.
Bedankt voor de correctie.
Zal het nog helemaal doornemen.
Als jullie nog verbeteringen hebben hoor ik het graag!

Groet, Ruud

Inderdaad beter om direct te mailen: kitesurf@kitesurf.nl

Ruud_ 08 August / 2011 / 09:45
In 1 van de laatste Acces staat alles mooi uitgelegd met tekeningen en al.

Probleem in de branding is dat men uitvarende kiters/windsurfers voor laat gaan omdat je met windsurfen vaak dobberend naar buiten door de golven gaat. Je kan dus niet uitwijken. Het is geen regel maar wel zo sociaal

In de branding is het ook fijn als kiters en windsurfers niet als een speedmaniak over de golven komen denderen als iemand een golfrit wilt maken. Die kunnen beter op vlak water gaan kiten of achter de branding.

Hiermee voorkom je ook problemen met de windsurfers. Ik windsurf zelf ook heel graag

xray 08 August / 2011 / 11:19
Rechterhand voor is voorrang maar ik constateer dat echt verdraaid weinig kitesurfers maar ook windsurfers deze regel kent. Tip is als je net als ik slecht in links/rechts bent om naar de kleur van je bar te kijken. De rode kant is altijd je linkerhand namelijk, bij een stoplicht stop je normaal gesproken ook voor rood...
xray

perry 08 August / 2011 / 15:51
Quote: mano - 20 juli, 2009 (23:25)
- als je een kiter downwind passeert (lijzijde in zeemanstaal dan maar) hou je je kite laag
- als je een kite upwind passert (loefzijde) hou je je kite hoog.
Nog en regel: Geniet en maak lol!
Prachtig gesproken!

Nog een open deur, toch vaak vergeten:
- Plotseling vaarrichting veranderen terwijl er iemand achter je aanvaart is onhandig
- achter iemand aanblijven varen terwijl die aan de rand van de kitezone komt (strand, natuurgebied), zodat die niet de vaarrichting kan veranderen.

Al met al: Goed vaarmansschap! Geniet van het kiten; geniet hoe anderen kunnen kiten en gun elkaar die ruimte!

perry had een 4 sterren sessie in Strand Horst met maar liefst 14 - 19 knots op zijn North Evo (2009)

riesie 08 August / 2011 / 18:35
Hi, is het officieel zo dat een windsurfer altijd voorrang heeft over een kitesurfer? Dus ook als jij uitvaart op zee en de windsurfer terugkomt? Ik heb het niet over wat aardig en goed zeemansschap, nee gewoon de regels?Gr. Rich

jonasr 13 August / 2011 / 09:03
Quote: riesie - 8 augustus, 2011 (19:35)
Hi, is het officieel zo dat een windsurfer altijd voorrang heeft over een kitesurfer? Dus ook als jij uitvaart op zee en de windsurfer terugkomt? Ik heb het niet over wat aardig en goed zeemansschap, nee gewoon de regels?Gr. Rich
In de laatste IKSURFMAG http://www.iksurfmag.com/issue28 staat een artikel over voorrangsregels op het water. Best helder allemaal. Ik geloof niet dat een windsurfer automatisch voorrang heeft, universele regel is zeil over bakboord gaat voor zeil over stuurboord. Dus rechterhand voor (of kite rechts in het windvenster) = voorrang.

Met rood / groene eindjes op de bar is het ook wel makkelijk: groen voor is voorrang, rood voor is geen voorrang. Alles vanuit heelside bezien natuurlijk.

jonasr had een 5 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 25 - 34 knots op zijn F-One Bandit IV (2011)

BT17 13 August / 2011 / 11:00
eh Jonas , bakboord gaat voor stuurboord .

En dat is niet moeilijk om te begrijpen. Men mag best een keer nadenken over kiten als men niet aan het kiten is.