Onjuiste informatie voorrangsregels?

Door: thom Reacties: 31 Hits: 2978
harmjandeman 13 August / 2011 / 11:13
Quote: jonasr - 13 augustus, 2011 (10:03)
Quote: riesie - 8 augustus, 2011 (19:35)Hi, is het officieel zo dat een windsurfer altijd voorrang heeft over een kitesurfer? Dus ook als jij uitvaart op zee en de windsurfer terugkomt? Ik heb het niet over wat aardig en goed zeemansschap, nee gewoon de regels?Gr. RichIn de laatste IKSURFMAG http://www.iksurfmag.com/issue28 staat een artikel over voorrangsregels op het water. Best helder allemaal. Ik geloof niet dat een windsurfer automatisch voorrang heeft, universele regel is stuurboord gaat voor bakboord. Dus rechterhand voor (of kite rechts in het windvenster) = voorrang.Met rood / groene eindjes op de bar is het ook wel makkelijk: groen voor is voorrang, rood voor is geen voorrang. Alles vanuit heelside bezien natuurlijk.
Ik weet het niet hoor.. Maar als ik punt 2 van de regeltjes zie, dan zou je de windsurfer ter alle tijde voorrang moeten geven!
En bij punt 3 mis ik: 'ontstaat/is er een risico op een aanvaring, dan treedt automatisch regel 1 in werking'

Keep it safe, da's het belangrijkste!
Gesponsord bij Duo/ IB-groep...Butter, Broad en Berenburg út 'e beker, wie dat niet fut krijt is

perry 13 August / 2011 / 12:04
Quote: jonasr - 13 augustus, 2011 (11:03)
Quote: riesie - 8 augustus, 2011 (19:35) universele regel is stuurboord gaat voor bakboord. Dus rechterhand voor (of kite rechts in het windvenster) = voorrang. Alles vanuit heelside bezien natuurlijk.
Nee, Bakboord gaat voor stuurboord. Het gaat erom of je zeil (kite) over de bakboord of stuurboord kant van je vaartuig (board) hangt. Dus je hebt wel gelijk dat rechterhand voor gaat voor.
Op jouw avatar vaar je met rechtervoet voor en je kite hangt boven bakboord van je board, dus je hebt voorrang op kiters/surfers vanuit de andere richting.

perry had een 4 sterren sessie in Strand Horst met maar liefst 14 - 19 knots op zijn North Evo (2009)

jonasr 14 August / 2011 / 09:19
Quote: BT17 - 13 augustus, 2011 (12:00)
eh Jonas , bakboord gaat voor stuurboord ...
k*k ik heb het gewijzigd - ik was in de war van het artikel waar ik naar verwijs "starboard tack has right of way over port tack" maar starboard tack (rechter voet / hand vooruit) is inderdaad met je vlieger over bakboord. Lekker

Blijf ik bij de simpele regel dat rechterhand voor (in heelside stance) = voorrang

jonasr had een 5 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 25 - 34 knots op zijn F-One Bandit IV (2011)

jonasr 14 August / 2011 / 09:25
Quote: thom - 20 juli, 2009 (13:52)
...
Tegengestelde koers (twee kitesurfers komen elkaar recht tegemoet). stuurboord voor bakboord
Voor kitesurfers als je rechterhand voor is hangt je kite over bakboord(links) en heb je dus voorrang.
...

Hier is vlgs mij zelfde verwarring als waar ik last van had: zeil over bakboord heeft voorrang over zeil over stuurboord (dus: bakboord gaat voor). Maar als je het hebt over twee vaarders die naar elkaar toe komen, dan heeft degene die van stuurboord komt voorrang over wie van bakboord komt (dus stuurboord gaat voor). (denk ik?)

jonasr had een 5 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 25 - 34 knots op zijn F-One Bandit IV (2011)

miels 14 August / 2011 / 09:53
inderdaad gewoon er tussen door varen. en al die beginners kennen de regels ook niet. Want na zo kitesurf les zijn ze de theorie alllang weer vergeten XD

Roderick 14 August / 2011 / 10:29
Ik heb ooit internationale zeilwedstrijden gevaren. Daar is dat stuurboord / bakboord verhaal helemaal handig.

Dit is dus hoe het zit:
stuurboord = starboard = rechter kant van je "boot" (Dus niet altijd het zelfde als "rechts"!)
bakboord = port = linker kant van je "boot" (Dus niet altijd het zelfde als "links"!)

Als je aan het opkruisen bent, doe je dat dus nooit recht tegen de wind in.
In het nederlands kijken we dan aan welke kant je "zeil" staat. Dat is dus aan stuurboord als je naar rechts vaart
In het engels kijken ze naar waar de wind vandaan komt. Als je zeil aan bakboord staat, komt de wind van stuurboord, en zit je dus "on a starboard tack"

Ofwel:
als je het hebt over de kant van een boot, is bakboord gewoon port.
als je het hebt over over een boeg varen is over bakboord varen "to be on a starboard tack"

Nog korter:
Met de rode kant van je bar (of als je niet toeside vaart, linker voet) voor moet je uitwijken voor iemand die dat niet heeft

Op zich wel handig dat we dit ook met kiten doen ( en in ieder geval niet andersom) Mensen die kunnen zeilen hebben dit namelijk al als automatisme in hun systeem zitten...

(Je moet maar zo denken: Ze rijden daar ook links met voorang van rechts. Een mijl is 1760 yard en een voet is 12 inch. Soms moet je britten gewoon niet proberen te begrijpen...)

En O ja, het is misschien handiger om naar het BVA (BPR voor op zee) te wijzen in plaats van het BPR. In het BPR staat namelijk letterlijk:
"2. Het is verboden te varen met een door een vlieger voortbewogen plank.
3. De bevoegde autoriteit kan vaarwegen of gedeelten daarvan aanwijzen waarop het verbod, bedoeld in het tweede
lid, overdag niet van toepassing is."
Ik heb dus het liefst zo min mogelijk met het BPR te maken...

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

Roderick 14 August / 2011 / 10:36
En ja bij twijfel is het natuurlijk altijd beter om te wijken. Soms kan dat alleen niet omdat het dan zo druk is dat je dan bij iemand anders naar binen vaart (van boven omdat je hebt geweken door af te vallen. ) In dat soort situaties kan het wel handig zijn om een klein beetje aan deze regels vast te houden. (Uiteraard nog steeds niemand omver varen....) Vrije ruimte opzoeken blijft wat mij betreft het best. Op het moment dat je echt met deze regels aan de gang moet ben je allang niet meer lekker aan het kiten, en heb je bijvoorbeeld veel te weinig ruimte om bijvoorbeeld een goede sprong in te zetten...

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)