Windguru, WRF 9km en WRF 27km ???

Door: Teunuzzz Reacties: 25 Hits: 8070
Teunuzzz 21 July / 2009 / 20:03
Ik kijk altijd op Windguru, of er ergens goede wind staat of komt. Ik kijk dan altijd naar de boveste GFS tabel. Als ik die dan vergelijk met de onderstaande WRF 9km (12 uur vertraagd) tabel is het soms totaal verschillend.

Hoe kan dat? Welke van de twee is meer betrouwbaar?

Ik heb begrepen dat het beiden weermodellen zijn die de boel berekenen. Maar verder snap ik er niet zoveel van. Kan iemand me het uitleggen?

Tim_kite 21 July / 2009 / 20:47
Gewoon op http://www.windfinder.com/forecasts/superforecast_netherlands_akt.htm kijken Smiley , dan je plaats kiezen en daarna rechtsboven superforecast. Dit vind ik de meest betrouwbare en daarnaast kijk ik altijd naar buienradar en knmi wel handig om te kijken wat de regenverwachting is.
One life, live it !

Tim_kite had een 4 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 24 - 32 knots op zijn Ozone C4 (2010)

dr511 21 July / 2009 / 21:35
het zijn toch hondedagen dus het weer bericht klopt toch geen kloten van
gewoon de lucht in de gaten houden tijdens het kiten.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

FrEeZe 22 July / 2009 / 09:47
Ik ben ook wel benieuwd, heb altijd wel het idee dat als die WRF 9KM 2x zoveel aangeeft dat 't echt wel harder gaat waaien dan dat ie bovenin zegt.

Windfinder geeft meer overzicht inderdaad, zodra er geel aankomt issie top! ;)

johndoe 22 July / 2009 / 10:06
Hier staat wel enige uitleg:

http://www.windguru.cz/nl/help_index.php?sec=models

Maar hoe dit precies te interpreteren is weet ik ook niet zo goed.. Volgens mij is het verschil dat er een groter gebied wordt voorspeld (of met een grotere/minder grote dichtheid).

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Nick87 22 July / 2009 / 10:17
Voor zover ik weet zou de WRF9KM het meest accuraat mogen zijn. Dan de 27km en dan het GFS model wat heel algemeen is.

maar10 22 July / 2009 / 11:15
wrf 9 op de pro account zit beter in haar voorspelling dan windfinder, kaarten en statistieken zijn ook beter

keesje 22 July / 2009 / 11:22
ik kijk gewoon naar het kaartje die de beste wind aangeeft.
helaas gebeurt het ook niet altijdSmiley

Vliegenaar 22 July / 2009 / 12:10
WRF9 van de Pro versie is naar mijn idee de meest betrouwbare, icm Vliegerweer meer dan genoeg.

FerdiH 22 July / 2009 / 19:42
Watersportweer.nl is ook wel ok

FerdiH had een 5 sterren sessie in Julianadorp met maar liefst 27 - 33 knots op zijn F-One Tribal (2007)

TMK 22 July / 2009 / 20:33
Quote: keesje - 22 juli, 2009 (13:22)
ik kijk gewoon naar het kaartje die de beste wind aangeeft.helaas gebeurt het ook niet altijd

Kijk, jij weet hoe het moet Smiley Beter on the spot wezen zonder wind dan met wind thuis.
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

Teunuzzz 23 July / 2009 / 05:32
Quote: TMK - 22 juli, 2009 (21:33)
Kijk, jij weet hoe het moet Beter on the spot wezen zonder wind dan met wind thuis.
Tja, ik moet minimaal 100 km rijden voor dat ik on the spot ben. Das een beetje te veel van het goede om op en neer te rijden, vindt je niet? Ik woon in Oldenzaal, das vlakbij Enschede.

maar10 23 July / 2009 / 08:03
Quote: Teunuzzz - 23 juli, 2009 (07:32)
Quote: TMK - 22 juli, 2009 (21:33) Kijk, jij weet hoe het moet Beter on the spot wezen zonder wind dan met wind thuis.Tja, ik moet minimaal 100 km rijden voor dat ik on the spot ben. Das een beetje te veel van het goede om op en neer te rijden, vindt je niet? Ik woon in Oldenzaal, das vlakbij Enschede.

tijd om te verhuizen

Lars91 23 July / 2009 / 08:15
Nee man als je standaard 45 min moet rijden dan waardeer je het deste meer als je 1 keer bent aan gekomen..
En met alle windrichtingen kan ik kiten binnen 45 min rijden.
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

Dender 23 July / 2009 / 09:14
Klein gokje, is dat wrf 9 km en wrf 27 km niet gewoon bedoelt als, 9 km uit de kust en 27 km uit de kust t.b.v. de scheepvaart ofso?

Dender had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 16 - 24 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

bart13 23 July / 2009 / 09:42
TMK, ik kom uit Almelo(echter kite ik in friesland) waar ga jij altijd kiten, horst?

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

DirkHopmans 23 July / 2009 / 10:06
Voor de mensen die vaak in Zeeland kiten:

Ik kijk meestal op windguru naar het verloop van de wind. Om te zien of de wind in de loop van de dag toe of af neemt. Pieken en dalen enzz... En op www.kustweerbericht.be de kracht van de wind. Dus op windguru het verloop en op kustweerbericht de sterkte van de wind. Werkt prima!
carpe diem quam minimum credula postero

bart13 23 July / 2009 / 10:19
Edit: dubble post

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Tim_kite 23 July / 2009 / 10:35
Vraag me af waarom ik nou - kudos krijg terwijl ik iemand probeer te helpen Smiley , we zijn hier om elkaar te helpen toch ?
One life, live it !

Tim_kite had een 4 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 24 - 32 knots op zijn Ozone C4 (2010)

Dylan 23 July / 2009 / 11:07
Ik gok omdat hij uitleg vraagt over windguru en niet om goede weersites?!
Misschien weet hij zelf ook wel dat windfinder goed is, maar daar vraagt hij niet om. Je gaf dus totaal geen antwoord op de vraag waar hij het topic voor is gestart, lijkt me duidelijk toch.

dennysurf 07 August / 2010 / 09:49
Het Weather Research and Forecasting (WRF) Model is een futuristisch model daat ontworpen is om zowel het weer als de atmosfeer te voorspellen. Het is een uitloper van het MM5 model. De WRF werd gemaakt door National Center for Atmospheric Research (NCAR), the National Oceanic and Atmospheric Administration (the National Centers for Environmental Prediction (NCEP) and the Forecast Systems Laboratory (FSL), the Air Force Weather Agency (AFWA), the Naval Research Laboratory, Oklahoma University, en de Federal Aviation Administration (FAA). Meer informatie op de WRF website.

De 9 staat voor een gebied met resolutie van 9 km, de 27 voor een revolutie van 27 km.. Volgens mij is hoe hoger de resolutie, hoe beter het beeld.. Dus op de WRF 9 kijken voor de beste voorspellingen!!

De GFS is door een ander onderzoeksbureau opgesteld en geeft de voorspellingen in een resolutie van 27 km weer.... Volgens mij is WRF 9 dus de beste voorspelling!!!!!

Magic_Ed 07 August / 2010 / 11:18

Hogere resolutie = kleinere gridafstand.

Weer is heel moeilijk te voorspellen omdat het weersysteem als een recursieve vergelijking gemodelleerd kan worden (recursief betekent dat de berekende waarde van nu de invoer is voor de volgende berekende waarde, een klein foutje nu kan dan grote gevolgen hebben na veel opvolgende berekeningen, vandaar dat er ook vaak de term "chaos theorie" gebruikt wordt).

Om het weer over 5 sec. te voorspellen wil je alle gegevens van nu weten en dan bereken je, bijvoorbeeld, elke seconde wat er zou kunnen gebeuren adv de situatie van de seconde daarvoor.

Maar je hebt niet alle gegevens van nu (slechts een paar meetpunten) en aangezien er ook nog meetfouten zitten in die gegevens is de uitkomst nooit 1 waarde, maar een soort kansverdeling.

Om nu praktisch al die berekeningen voor elke plek te kunnen doen (en dat zou dus nodig zijn), kies je er voor om voor een bepaald gebied zo'n berekening te maken en daar komt dus het "grid" naar voren. Dat is een raster patroon (meestal een soort driehoekjes) waarmee je het oppervlak verdeeld in kleine gebiedjes. En voor die gebiedjes ga je nu het weer berekenen. En je kan je voor stellen dat kleinere gebiedjes een beter resultaat kunnen opleveren omdat je simpelweg meer gegevens hebt. Het nadeel is, dat je veel meer moet berekenen en dus meer computer capaciteit nodig hebt (kost geld).

Maar ondanks die kleine gebiedjes (9 ipv 27 km) wil dat nog niet zeggen dat de voorspelling nauwkeuriger is. Meestal hangt het van de verdeling van hoge- en lage drukgebieden en de bijbehorende fronten af welk model wanneer het beste voorspelt.

Op de KNMI website worden de modellen voor de langere termijn altijd besproken, kan erg interessant zijn om te lezen!
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Djee 07 August / 2010 / 12:31

resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

rubenkoster 07 August / 2010 / 13:41
Magic Ed komt altijd met super informatie

rubenkoster had een 4 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

kaait 07 August / 2010 / 15:32

Lijkt me dat je toch het beste de niet vertraagde kan hebben als je niet te ver vooruit kijkt, ondanks de wat lagere resolutie. Ongetwijfeld geeft het betaalde account nog betere info.

Mijn ervaring is wel dat, met elk model, het meestal een paar knoopjes harder waait dan voorspeld. Dit geldt in ieder geval voor Nederland.