welke maat waveboard???

Door: paparazzibjorn Reacties: 32 Hits: 7824
paparazzibjorn 10 February / 2009 / 13:15
Ben druk om mij heen aan het zoeken naar een geschikt waveboard.
Ik vaar steeds vaker op zee, golfrijden, althans pogingen hiertoe vind ik toch het mooiste om te doen.
Nu vroeg ik mij af wat andere golfrijgenieters gebruiken?
Ben geinteresseerd in een golfsurfmodel, geen twintip.
Wat is nu echt een mooie maat voor de golven van Nederland?
Ik weeg meestal tussen de 80 a 84 kg. ben 1.78 m1 lang.
Heb nu een 9 en 12 m2 Torch 3.
Zit aan een rebel 7m2 2009 te denken als aanvulling en dan speciaal voor het golfrijden.

Alvast bedankt voor de reactie,

Groet,
Bjorn

alveralveralver 10 February / 2009 / 13:33
RBel 7 m is inderdaad goeie keuze, board zou je ook kunnen kiezen uit meerdere modellen, maat 6.0 of 6.4!
Airush Converse 6.0 is wel de shitSmiley, Brunotti heeft ook wel leuke waveboardjes en North heeft ook 2 leuke modellen..rocketfish is top, voor NL is de freestyefish een goed boardje dat ik weet!
alver zuidwest

mano 10 February / 2009 / 14:45
Heb eens een 5.1 gehad, een erg leuk boardje om lekker gepowered in de golven te knallen. Vooral als het stromde was het erg vet. Je had toch wel bijna dezelfde kite maat nodig als met je twintip, en overstappen kon best lastig zijn als de condities niet perfect waren.

Nu vaar ik strapless op een 6.2. Vaart een stuk rustiger. je kan duidelijk een kleiner maat kite pakken.
Overstappen is veel makkelijker.

Ook merk ik veel verschil in soort golfrijden. Met de 5.1 ben je veel meer aan het golfrijden met de power van de kite erbij. Met de 6.2 kite je naar de golf toe en ben je meer aan het golfsurfen met af en toe de power van de kite om je op gang te houden.

Het is dus ook een beetje wat je wil. Wil je rustig varen zou ik iets van een 6.2 of 6.4 nemen. Wil je met wat meer power varen zou ik iets kleiner gaan.

Je hebt ook boards die een beetje een combo zijn tussen waveboards en twintips. Een wave board met het middelste gedeelte dun zoals een Twintip. Een soort Twintip constructie met dikke randen. Een voorbeeld hiervan is de Underground Freewave. Hiermee kun je toch wat meer snijden als een Twintip en heb je niet zo'n onwijze boot onder je voeten. Je hebt dan in de Nederlandse condities, als de golven effe iets minder zijn ook veel lol door zijn speelse karakter. Ze zijn ook robuust als een twintip door eenzelfde soort bouwwijze. Misschien de moeite waard eens te testen...

paparazzibjorn 10 February / 2009 / 16:14
Ik wil het liefste leren de kracht van de golven te gebruiken en uiteindelijk ook strapless en unhooked.
Dus als ik het zo lees is een board vanaf 6.2 een must have.
Ik vaar nu een mutant 4,11, die kan ik altijd nog pakken als ik wil golfrijden met meer power van de kite.
Heb op zee regelmatig dat ik voor het relaxte golfrijden net teveel power heb met die 9 m2, vandaar dat ik aan de 7 m2 rebel zit te denken. Je hebt zoveel meer controle als je meer tegen het under-powerd aan zit.
Alveralveralver en Mano, Welk board en welke kites varen jullie voor het waven?
Bedankt voor jullie reactie!

barrystormchaser 10 February / 2009 / 18:03
Ik zou zeker eerst wat boards gaan testen.
Ieder board vaart anders. De lengte maat zegt niet alles. de shape is belangrijker.

binnenkort komt de nieuwe Caution Trespass 6.0 binnen (hij is te testen),

Kijk ook even naar de boards van jimmy lewis.
click for larger version
www.stormchaser.nl Ocean Rodeo,Hb-surfkite,dakine en billabong

JoriZ 10 February / 2009 / 19:09
Of liquidforce. . . geshaped bij Pat Rawson. . . Doodziek!
Ride it like you stole it...

johndoe 10 February / 2009 / 19:43
mischien nog is posten joriz :P

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Magic_Ed 11 February / 2009 / 10:55
Leuk dat je voor strapless gaat! In nl kan je echt vaak lekker strapless kiten. De golven zijn niet perfect of hoog, maar dat is ook helemaal niet nodig.

Wat te kopen? Of eigenlijk: wat niet te kopen: koop vooral geen smal, puntig, veel rocker boardje. Deze boards werken waarschijnlijk fantastisch in ZA of Maui, maar hier zijn ze vrij waardeloos. Ook niet doen: boards met rare krullende pads (heeft North in ieder geval gehad). En klein is sowieso niet verstandig.

Wat wel: een breed board (=waarschijnlijk een retro fish) met weinig rocker en minimale pads (een kicker is niet nodig, mag wel natuurlijk), bodem vlak of een lichte concaaf. Laten we zeggen een 6.0' x 21" (dikte is eigenlijk niet zo belangrijk). Finnen: anything goes, twin, thruster, quad (theoretisch zou voor kiten twin & quad de voorkeur hebben, in de praktijk denk ik dat het niet zo belangrijk is). Voordeel van dit board is dat je bijna altijd een maatje kleiner kan varen en dus makkelijk kan uithaken. En niets is leuker dan uitgehaakt, strapless te klooien in de golven!

Waar koop je zo'n board? Probeer eerst eens een 2de hands (nu is goedkope tijd) surfboard. Je gaat dit board waarschijnlijk slopen, maar dat maakt niet uit. Daarna: probeer wat productieboards uit op demo-dagen (of vraag op het strand, de meeste kite-surfers zijn behoorlijk relaxed in het uitproberen). Zelf heb ik Dereck Camacho (www.dcboardz.com) een custom quad laten maken, gewoon omdat ik het leuk vond, en daar ben ik zeer tevreden over!

Over boards zoals de hierboven besproken:
- Underground: werken beter dan ik had gedacht, maar echt lekker vond ik 'm niet
- North Rocketfish: heb de 2007/2008 versie geprobeerd en dat vond ik helemaal niets

Vliegers: er zijn veel mensen die zweren bij sle's, maar ik blijf lekker bij c's. Daarvan weet ik namelijk blind waar die staat en uitgehaakt reageert ie fijner. Maakt het echt uit? Nee, het is maar net wat je lekker vindt en vertrouwt.

Toch nog even een plaatje om m'n eigen quad te showen Smileyclick for larger version
w w w . v e r s u s s h o p . n l

JoriZ 11 February / 2009 / 12:24
Mooi board baas!
Ride it like you stole it...

Mario 11 February / 2009 / 16:05
goede info Ed,
zelf heb ik afgelopen najaar de Airush choptop gekocht,
maar heb helaas te weinig ervaring om er iets zinnigs over te zeggen,maar beetje heen en weer varen geeft een goed gevoel Smiley
WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

paparazzibjorn 11 February / 2009 / 16:58
Bedankt voor de info iedereen!

Testen is best lastig wat betreft testdagen vind ik altijd, moet je maar net kunnen en moet het ook nog eens waaien en woon een dik uur van zee af.
Ben overigens niet iemand die aan een onbekende zou vragen of ik zijn board even mag testen, vraag wel of het board bevalt en wat info, moet je net de mazzel hebben dat iemand dan zegt wil je hem ff testen misschien ha ha ha.
Heb wel op de cabrinha van een maat van mij gevaren, dit was een 5.9.
Magig-Ed: Zat net weer even te struinen tussen de productieboards van de bekende merken en dan zijn er maar weinig merken die met een Fish hebben in het assortiment, zag wel de fish van Naish, dit is een 6.2' x 20", deze lijkt enigzins op op jouw board (mooi board trouwens). Wat voor een kite vaar jij? die Rebel is eigenlijk een soort hybride, het is geen bow of sle....meer een platte C met veel depower.

Leerzame site ook wel van dcboardz.
De boards van Caution, Jimmy en Pat zien er ook geweldig uit.

Magic_Ed 11 February / 2009 / 17:22
Fish van Naish: ziet er bijzonder mooi uit. Aangezien de 5.7 een bredere tail heeft, kan je die ook nog overwegen. Mooie pads ook (vastzetten met straps, dus geen pads als je geen voetbanden gebruikt lijkt het).

Zelf vaar ik sinds kort met Fuel 2009 (7&11), daarvoor Fuel 2008 en daarvoor Octane.

Succes met je luxeprobleem Smiley
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Milamber 11 February / 2009 / 19:41
Iemand ervaring met die Brunotti Bumblebee? Ziet er ook wel goed uit als waveboard.

emielkruisdijk 11 February / 2009 / 20:15
Ik denk om lekker te golfrijden met de kite je hetzelfde board nodig hebt dan zonder kite. Dus voor golven tot 2 meter een shortboard rond de 6'0 19 2,25. In grotere golven is het moeilijk om je bottomturn te houden. Zelf vaar ik op een Abezat flyer 6´1 19 2,25. Dit is een board wat ik voor het golfsurfen ook gebruik. Door de breedte en de dikte heeft het veel volume, dus goed te varen met een kleine kite. 3 vinnen geeft meer controle, 4 voelt losser meer twintippig.

Nadeel, erg snel kapot. Voordeel, voor 150 eu heb je weer een nieuwe tweedehandse.

@ magic ed, wil jou fish zeker nog een keer proberen!

robbertk 11 February / 2009 / 20:38
Zie voor al je wave vragen de uitleg van ed Smiley. erg goede info.
ik vaar zelf met de converse wood van airush en daar ben ik erg tevreden over, wat ed ook al zei. wil je strapless en unhooked ga niet te klein.
Ik heb tot nu to ook alleen nog maar c gevaren maar sinds kort met vaar ik met de 2009 helix. Wat mij betreft een super apparaat in de golven omdat hij snel is en toch dat c gevoel heeft zodat ik precies weet waar die staat in de lucht. Dit laatste is erg belangrijk bij het golfrijden omdat je je aandacht veel meer moet richten op wat er om je heen gebeurt. Omdat je dus goed gevoel moet hebben met je vlieger zou ik nog even overwegen om binnen de zelfde lijn te blijven als dat je nu hebt? en aangezien je toch al met naish vaart zou ik proberen om ergens een cult of helix 2009 te proberen. Die kleine maatjes zijn ook ultieme storm kites voor als het te hard waaid voor je waveboardje.
Ow: en waar vaar je meestal op zee?
letting GO

eddyc 11 February / 2009 / 23:01
Breed is belangijker dan lang. Hoe breder hoe eenvoudiger om in het begin te gijpen.
Een beetje dikte om te drijven (een skim board is niet zo leuk in golven)
3 of 4 vinnen maakt niet uit denk ik.
Dubbel concaaf zoals een windsurf
Rocker: niet te veel anders loopt die te traag: 1cm -1.5cm
Scoop 10cm is genoeg want je board gaat toch wat naar achter hellen bij het varen en de neus steekt de lucht in.
Hoe meer pad oppervlakte hoe beter
Neem maar 2 voetbanden, want in het begin zonder is heel raar.

Bow/Sle is rustiger in de gijp - een C-Kite kan soms een onverwachte niet af te veren ruk geven en dan plons.
eddyc

paparazzibjorn 12 February / 2009 / 12:01
Als ik op zee vaar doe ik dit bij Wijk aan zee.....meestal bij die bunker met dat cafe erin, ook wel eens bij de pier.

emielkruisdijk 12 February / 2009 / 19:37
Dan ga jij mij en Magic Ed zeker wel is tegenkomen. Mijn board mag je altijd proberen (slopen is kopen), heb ook een converse wood 6´0!

mano 13 February / 2009 / 00:53
 IK heb zelf een Bic CTS 6.2 (constructie vergelijkbaar met E-comp).
De rede dat ik dit board heb gekozen is dat het een goedkoop board was en de constructie is best wel goed (voor een golfsurfboard). Ik vind hem lekker varen, vaart erg makkelijk en goed in de golven. Ik weet wel dat sommige de vinnen iets te slap vinden. Hier zou je dan eventueel andere in kunnen zetten (weet niet precies wat voor systeem dit is en hoe en wat maar dat kun je zo uitzoeken).
Bij mij is de bovenkant ietsjes ingedeukt rond waar mijn voorste voet staat, maar hij toont nog zeker geen tekens van breken. Eventueel zou er een enkel glasmatje op kunnen maar ik vind het wel best.
Het is dus geen kitesurfboard gewoon een golfsurfboard dus ook niet te varen met voetbanden.

Een vriend van mij vaart op de Bic E-comp 6.2 en is hier ook over te spreken. Wellicht zijn andere boards beter of niet, maar mij ging het puur om de lol en om te proberen, maar uiteindelijk heb ik er bijna heel het seizoen op gevaren, met golfjes groot en klein.

Strapless is niet heel moeilijk, maar je moet het wel wat tijd gunnen. De positie van je voeten is echt heel belangrijk. Meer naar voren kom je makkelijker over golfjes, meer naar achteren kun je harder insnijden en golfrijden. Als je dit eenmaal door hebt is het erg leuk en kun je juist die vrijheid van je voetpositie gebruiken.
Ik kom nu gewoon makkelijk door de Noordzee branding.

Hiervoor had ik een Takoon Burning 5.1. Erg lekker en snel board. Dat board vaarde lekker hard die golf af dat was echt vet. Was echt effe wennen, kite op de juiste manier sturen was in een keer een stuk anders als met je twintip. Als je de golf af vaarde maakte je in een keer erg veel vaart. als je je kite te ver in de hoek had staan stonden je lijnen dusdanig slap dat je hem niet meer goed kon sturen en donderde ie in het water. haha

Dit was een erg fijn board, maar meer voor lekker harde wind. Persoonlijk vond ik straps in nederland een beetje saai dus toen ben ik maar voor de 6.2 strapless gegaan.

Ben je een keer op Slufter kom maar proberen.

Radfred14 13 February / 2009 / 08:14
Kijk eens op de site van Xelerator Kiteboarding, www.xeleratorkiteboarding.com die gasten maken onwijs goede waveboards en niet alleen voor down the line omstandigheden. De Epic Fish 5'8" is een echter aanrader voor de Nederlandse omstandigheden.

click for larger version

Slis 13 February / 2009 / 10:28
ik ga er zelf binnekort ook aan geloven
gelukkig heb ik het geluk dat mijn keuze al voor me is gemaakt

een Jimmy Lewis, volgens vele een van de beste "kite-surfboards"
click for larger version
Nadeel is dat we wel met nederland te maken hebben.

daarom was voor mij eigenlijk het idee
Eerst een goede "mutant" (denk aan de wavetray)

en zodra ik dat onder de knie heb de zoektocht naar een echt golfsurfboard openen...
(keuze dus al bepaald)
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

paparazzibjorn 13 February / 2009 / 13:25
Bedankt weer,

De beginpagina alleen al van xelerator bevalt me erg goedSmiley boards zien er vet uit inderdaad, beetje fragile als je ze zo op het plaatje ziet, vind die fish 6.0 erg gaaf.....versterkt onder de hielen zo te zien.

Bedankt voor de mensen van wie ik het board eens mag testen, mocht ik in de gelegenheid komen zou ik dit graag doen. Ik neem dan wel contact op via Hanglos. En uiteraard slopen is kopen!

mano 13 February / 2009 / 13:56
Nog een ding over wave boards. Persoonlijk vond ik de straps die nu standaard gebruikt worden niet erg fijn voor de voorste voet. Als je echt aan het golfrijden bent heb je nergens last van, omdat je dat wat rechter staat met je voeten. Als je een rakje aan het hoogtelopen bent draai je je voorste voet iets in de voetband. (net als kje Twintip, alleen draai je iets verder omdat je een iets andere houding aanneemt). Om dat de voortse voetband recht staat, en de straps van tegenwoordig best wel hard zijn, kreeg ik een beetje last van mijn kleine teentje(blaar).

Ik heb hier toen zelf een strap gemaakt (stukje band met een beetje neopreen) die echt extreem soepel was. Hierdoor kon je voet een stuk makkelijker meedraaien in de voorste strap en had ik geen pijn meer.
Handig om te onthouden.

@Slis,
Ben erg benieuwd naar dat boardje. Dan wel zonder straps Smiley

Wavetry - undergound wavetray? das toch geen mutant...?

emielkruisdijk 13 February / 2009 / 14:07
@ Mano, tijdens het hoogtelopen je achterste voet voor de strap zetten. Beter hoogtelopen en stukken comfortabeler

mano 13 February / 2009 / 19:12
ja ik ben nu dus (gelukkig) van die straps af maar dit doe ik op mijn strapless board inderdaad ook.