Kite stinkt naar natte hond...oplossing?

Door: JT_MEEL Reacties: 23 Hits: 1956
JT_MEEL 31 July / 2009 / 10:22
Na afgelopen zaterdag te hebben gekite op het Groene Strand op Terschelling, had ik vervolgens geen tijd om mijn kite fatsoenlijk te laten drogen aangezien we weer met de zeilboot terug moesten richting Harlingen.

24 uur later had ik pas weer tijd om mijn kite thuis weer uit te pakken en te laten drogen....maar toen was het al zo ver, mijn kite stonk ineens naar natte hond. Ik weet, het is dom dat ik hem zo lang nat in de tas heb laten zitten, maar het kon ff niet anders. Tijdens het kiten heb je er natuurlijk geen last van, maar tijdens het transport naar een spot stinkt echt de hele auto.

Aangezien ik waarschijnlijk niet de eerste ben met een muffe stink kite, vroeg ik me af wat de beste manier is om van die stank af te komen. Tips?

swiftenaar 31 July / 2009 / 10:26
uuuh zoutzuur.. zo opgelostSmiley

on-topic: dan heb je het weer in je kite, krijg je er lastig uit (is mijn ervaring) heb het er in laten zitten, gewoon je kite nooit langer dan 1 dag nat laten!

misschien deo?
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

RemStah 31 July / 2009 / 10:31
Of gewoon zoals gister tijdens een regenbui op MuiderB.. je kite optuigen... en vervolgens geen wind overhouden :P hahaha

of uhmm insmeren met natte poes? heheh Smiley

Ik zou iig Deo niet doen.... maar helemaal nat maken tijdens een mooie dag en dan laten drogen zal denk ik al wel schelen... of gewoon een dagje op het strand laten bakken in de zon.. ofzo... of uhmm een kiteshop bellen?!?!

ik heb mijn 9.5 trouwens goed kunnen drogen in me badkamer :P
Pro in wording.... for now.. still a newbie

JT_MEEL 31 July / 2009 / 10:35
@Remstah: Heb gisterenavond het was-/kite-/rommelkamer ff leeg gemaakt om mijn kite te drogen van gisteren....maar drie keer raden waar die kamer nu naar ruikt....Correct dooie natte hondSmiley!

johndoe 31 July / 2009 / 11:17
zout water sessie en daarna afspoelen helpt vaak wel :)
En altijd je kite buiten drogen indien mogelijk niet binnen krijg je een broeikas van vocht.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

D-ice 31 July / 2009 / 11:31
Inderdaad zoals 3e al zegt....

RINSE AND REPEAT!!

en na een aantal sessies is de ergste guur weer verdwenen...

Pieces 31 July / 2009 / 11:51
De stank komt, logischer wijs, van rottend water in een (vaak warme) omgeving.

Ik denk dat je met goed afspoelen en afnemen met een dwijl of doek al een heel eind bent. En natuurlijk goed laten drogen. Zou geen schoonmaak middelen gebruiken i.v.m. gevoeligheid van het materiaal.
Redt IJmuiden, eet een zeemeeuw!

wazzaah 31 July / 2009 / 11:52
Heeft er niet gewoon een natte hond opgelegen? Heb er nl nooit last van Smiley
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Pieces 31 July / 2009 / 12:29
Quote: wazzaah - 31 juli, 2009 (13:52)
Heeft er niet gewoon een natte hond opgelegen? Heb er nl nooit last van

Ik inderdaad ook niet.

Heeft denk ik toch te maken met zout/zoet water (al weet ik niet wat voor water het Groene Strand op Ter Schelling heeft). Op IJmuiden nooit last van meurende kites (komt soms voor dat ik hem nat in moet pakken al probeer ik dit altijd te voorkomen).

Ik heb vorige week in Almere gewakeboard (in mijn Shorty). Goed uitgewassen (2 keer zelfs) maar ook die meurt velen malen erger na zoetwater dan na zoutwater.

Mijn conclusie: Zoetwater = nattehond effect! Smiley Smiley
Redt IJmuiden, eet een zeemeeuw!

DirkHopmans 31 July / 2009 / 12:35
Kite lekker oppompen in de tuin. Emmertje met warm water, en een klein beetje zeepsop. Met de zachte kant van een schursponsje zachtjes schoonwrijven (heel de kite kan geen kwaad). en daarna als laatste afspoelen met water uiteraard!

Het duurt even, maar dan is je kite weer zo goed als nieuw!Smiley
carpe diem quam minimum credula postero

Slof 31 July / 2009 / 12:42
Zoet water brengt geen zoete geurtjes.

Zout is ook reinigend he ;) Ik heb al eerder in het topic iets gelezen over zoutzuur ;)

Milamber 31 July / 2009 / 13:33
Je kunt ook gewoon niet aan je kite ruiken, heb je er ook geen last van!

JT_MEEL 31 July / 2009 / 13:37
@Milamber: Het is niet dat ik het alleen ruik met mijn neus op 2 cm van de kite...het komt gewoon door de tas heen.
@de rest: Thanks voor alle tips, ik ga ze snel uitproberen.

Puppananny 31 July / 2009 / 13:43
Grote specie kuip kopen voor paar euro, hand vol driehoekzeep d'r in en een nachtje laten staan. Volgende dag oppompen, afspoelen en laten drogen.

Stukje spanaker erom en hij kan zo "als nieuw"
Cabrinha Switchblade IDS 6 en 10 mtr Nobile 666-08; North Rocketfish 08

Dender 31 July / 2009 / 13:54
Als mn hond (duitse herder) stinkt gaan we altijd naar het strand en laten we haar in de zee zwemmen. Dan heb je een natte hond die niet meer stinkt.

Dender had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 16 - 24 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

martin404 31 July / 2009 / 14:35
Dat gaat het ergt niet goed doen bij de chicks dude, maar voor de rest is de geur voor mij niet de voornaamste eigenschap van een kite.
Wordt vanzelf wel minder lijkt me
No kite related brand affiliations

Sven07 31 July / 2009 / 15:54
Mijn advies: even langs de duikshop. Hebben ze een middeltje dat heet "Myrazine" een enzym dat bacterien (die waarschijnlijk de stank veroorzaken) doodt. Het wordt gebruikt bij neopreen materialen (pakken schoentjes etc) Geen idee wat het met kites doet maar aangezien het niet chemisch is zou dat wel eens kunnen werken.

Succes!

Jelte 31 July / 2009 / 18:59
Ik heb toch al veel keren mijn kites kletsnat in de tas gestopt vanaf het groene strand en ze er pas later weer uitgehaald nadat ze minstens een dag in de zon in de auto hadden gelegen. Niks geen natte hond. Weet je zeker dat er niet gewoon een natte (en nu dus inderdaad dooie) hond in je achterbak ligt?
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

guppy 31 July / 2009 / 20:55
Voor mijn wetsuit gebruik ik Piss off.. van ripcurl, te koop bij een surfshop in Haarlem, werkt erg goed tegen... nare geurtjes Smiley Weet niet of je dit ook op je kite moet doen, maar je tas kan je er zeker mee wassen..

coconutplukker 01 August / 2009 / 06:59
kite wassen met Chapry ( voor een glanzende vacht en een natte neus) Smiley

Kingkai 01 August / 2009 / 09:19
Smiley
Kitesurfschool Freeriderz www.kitesurfles.net

FeRNandeZ 01 August / 2009 / 10:33
Uitspoelen of even laten weken in water met chloor. Dan laten drogen.
Zo krijg je zelfs meurende kiteschoenen of surfpak weer fris.
kantje board !

JT_MEEL 03 August / 2009 / 14:11
@FeRNandeZ: Met chloor? Dan krijg je toch hetzelfde effect als met de jaren 80 spijkerbroeken?
klik voor een grote versie
Mij niet gezien hoor, ik hoef geen kite met die net een bukkake-behandeling heeft gehad.

RemStah 03 August / 2009 / 14:34
Quote: JT_MEEL - 3 augustus, 2009 (16:11)
@FeRNandeZ: Met chloor? Dan krijg je toch hetzelfde effect als met de jaren 80 spijkerbroeken?Mij niet gezien hoor, ik hoef geen kite met die net een bukkake-behandeling heeft gehad.

MUHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHHAAHAHAHAHAH
Pro in wording.... for now.. still a newbie