Gescheurde trommelvlies

Door: RemStah Reacties: 58 Hits: 11896
Surfz 06 August / 2009 / 13:12
Balen gast! Waarschijnlijk heb je dan een gat in je trommelvlies? Dat duurt langer dan een scheur. Beterschap
http://www.ikiteboarding.com/kiteboarding/articles/getting-back-to-the-roots-of-kiteboarding.aspx

RemStah 06 August / 2009 / 13:30
Quote: Surfz - 6 augustus, 2009 (15:12)
Balen gast! Waarschijnlijk heb je dan een gat in je trommelvlies? Dat duurt langer dan een scheur. Beterschap

Jup dat gast was al vast gesteld jah... RUKKIG ZOOI!! heb hem echt gepushed me te opereren..... maar hij was onverbiddelijk.. wel een Hele aardige dude trouwen.. maar jah... ik zit er mee :P
Pro in wording.... for now.. still a newbie

johndoe 06 August / 2009 / 13:31
Wat zeg je? Smiley

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

SimonDeClerck 21 August / 2009 / 12:13
Hey,

gisteravond met windkracht 7 en mn 9m Bandit van skyhigh op mn linkeroor geploft. Resultaat: wist boven noch onder van elkaar te onderscheiden en mijn oor voelde aans alsof dr net een trein was doorheen gereden. Kon nog net terug op het strand komen en mn kite laten aanpakken om vervolgens weer tot mijn positieven te komen.
De nacht doorkomen was geen pretje, maar gelukkig hebben we Ibuprofen om ons een hart on de riem te steken Smiley
Vanmorgen naar de dokter geweest en zoals ik gevreesd had: trommelvlies gescheurd Smiley
Mijn dokter heeft vervolgens met de KNO overlegd (die gelukkig ook kitesurfer bleek te zijn!!) en heb nu volgend advies:
- ten alle tijde droog houden (douchen kan, maar zet niet de straal direct op je oor)
- Kitesurfen MAG (yeah yeah yeah!!), MAAR: met goede oordoppen en ik heb oordruppels meekregen waarvan ik 1 druppel (op lichaamstemperatuur) vóór het surfen en 1 druppel ná het surfen in mijn oor moet doen. (dit tegen infecties)

Dus ik ga zo van die Doc's Proplugs halen en een helm bestellen bij JOBE. Op die manier kan ik in ieder geval weer het water op. (die helm gaat na een tijdje vast wel weer aan de kant! Smiley)

MIJN VRAAG WAAR IK NERGENS DUIDELIJK ANTWOORD OP KAN VINDEN: ALS IK REEDS EEN SCHEUR IN MIJN TROMMELVLIES HEB, MOET IK DAN DE VENTED OF NON-VENTED DOC'S PROPLUGS NEMEN? (preventief kun je gewoon de vented nemen, maar kan dit ook als ik reeds een scheur heb????????????????????)

Greetz Simon

RemStah 21 August / 2009 / 13:08
Simon!! sucks right on!! pfff ken het gevoel

ik mag maandag weer voor controle!! maar ga vandaag ook weer! mijn KNO arts heeft me echt verboden te gaan... Ga vandaag met de wat simpelere zwemmers oordopen en dan plak ik mijn oor wel af!!!

GOODLUCK MENN!!!!

het is gelukkig bij mij wel echt redelijk snel weer dichtgegroeid.. als ik nu mijn oren klaar... dan plop hij weer.. inplaats van dat de lucht gewoon wegstroomt!!

succes iig kerel!! leef met je mee!!!

Rain 21 August / 2009 / 13:48
20 knopen op ijmuiden...dat wordt knallen! Ben nog eve naar de decathlon voor je geweest om die oordoppen voor je te halen... het zijn deze geworden

Smiley

Zie je straks man! Smiley
Good decisions come from experience & experience comes from bad decisions

Crispijn 21 August / 2009 / 13:51
Heb je ook zoiets voor op zijn mond? Smiley

Crispijn had een 2 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Ozone Instinct Light II (2008)

JT_MEEL 21 August / 2009 / 14:12
Remstah niet op je bekgaan dan hé in die golven? Anders ben (ook met oordoppen) waarschijnlijk nog verder naar van huis. Ik zit me hier nu ook op te vreten dat ik niet kan gaan kiten vanwege een blessure (schouder 70% uit de kom gehad afgelopen zaterdag op IJmuiden), maar ik weet dat als ik nu ff niet rust (en oefeningen doe) ik na de eerst volgende keer harde crash geopereerd kan worden.

harold 21 August / 2009 / 15:32
Kun je niet gewoon die gele/oranje/paars/rood in je oren doen die passen toch wel of zijn die niet waterdicht ?
iets met vliegers ofzo

kitefreak112 21 August / 2009 / 17:09
Heb ik laatst ook gehad, zwaar klote...
Boardsport addict

kitefreak112 had een 4 sterren sessie in Enkhuizen met maar liefst 20 - 28 knots op zijn Gaastra Max (2008)

Onbekende gebruiker 21 August / 2009 / 17:15
Ik heb ook eens mijn trommelvlies gescheurt toen ik met een plastic mesje probeerde te jeuken hahaha...

Ik moest 1 week met een wat in mn oor rondlopen en mn kussen zag er niet uit 's morgens...
Ik denk dat 1 maand kiten wel erg overdreven is... Kan je niet van die oordopjes voor in het water krijgen?
Onbekende gebruiker 21 August / 2009 / 17:16
1 maand niet kiten bedoel ik...
jojo 21 August / 2009 / 18:20
GAAAST dat is echt niet dope... maby word je oortje wel weer gefixed en dan boek je hem weer de klap lazuresSmiley

Nederlands graag!
Freundliche Grusse
My chicks rocken!

KJH22 22 August / 2009 / 21:37
maar ik dacht dat je dan onherstelbare gehoorschade opliep door scheuren in je trommelvlies? :S

Word toch ook vaak gewaarschuwd voor te harde muziek (via oordoppen/disco bijv.) dat je daardoor scheurtjes in je trommelvlies krijgt en blijvende gehoorschade... zijn dat dan ander soort scheurtjes ofzo?

Surfz 22 August / 2009 / 23:06
Quote: KJH22 - 22 augustus, 2009 (23:37)
maar ik dacht dat je dan onherstelbare gehoorschade opliep door scheuren in je trommelvlies? :SWord toch ook vaak gewaarschuwd voor te harde muziek (via oordoppen/disco bijv.) dat je daardoor scheurtjes in je trommelvlies krijgt en blijvende gehoorschade... zijn dat dan ander soort scheurtjes ofzo?

Het trommelvlies is een dun stuk huid dat trilt bij beweging. Aan dit stuk huid zit een botje dat in verbinding staat met het slakkenhuis. Je kunt je voorstellen dat wanneer je trommelvlies kapot is, de trillingen niet meer goed kunnen worden doorgegeven aan het slakkenhuis. Het slakkenhuis is waar alles gebeurt, een klein ingenieus apparaat. Waar je dus voor moet oppassen is dat er via de scheur in het trommelvlies water bij het slakkenhuis komt. Het trommelvlies heeft namelijk ook de functie om dit te voorkomen (en als er een scheur inzit dan is de bescherming weg). Dit water bevat bacterien en daardoor kan het daarbinnen (het binnenoor) gaan infecteren met als gevolg dat er in het miniscule slakkenhuis wat daar zit, onherstelbare schade ontstaat door die infectie. En als je net de pech hebt dat je een agressieve bacterie in je slakkenhuis krijgt, dan kan dit vervelende gevolgen voor je slakkenhuis hebben. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het trommelvlies, wat kno arten wel kunnen fixen.
Als je gehoorschade hebt door de bv. te dicht bij een box te hebben gestaan, dan heb je schade in je slakkenhuis opgelopen door lawaai en dus niet door een bacterie. En deze schade is vandaag de dag niks aan te doen, je kan het alleen voorkomen. Ze zijn wel bezig met stamcellen etc. dus wellicht dat in de toekomst er wel wat aan te doen is. Maar voor nu is het beter om op te passen met je oren.
Ben geen dokter maar dit is wat ik er vanaf weet doordat ik zelf een keer mijn trommelvlies heb gescheurd. Wat ook wel een steun in de rug is voor mensen die er nu mee te maken hebben is dat het in de meeste gevallen helemaal goed komt. Maar dan moet je wel uit het water blijven totdat je trommelvlies weer dicht zit. Dit kan de huisarts zo voor je controleren.
http://www.ikiteboarding.com/kiteboarding/articles/getting-back-to-the-roots-of-kiteboarding.aspx

richardkiter 23 August / 2009 / 07:05

MIJN VRAAG WAAR IK NERGENS DUIDELIJK ANTWOORD OP KAN VINDEN: ALS IK REEDS EEN SCHEUR IN MIJN TROMMELVLIES HEB, MOET IK DAN DE VENTED OF NON-VENTED DOC'S PROPLUGS NEMEN? (preventief kun je gewoon de vented nemen, maar kan dit ook als ik reeds een scheur heb????????????????????)

Greetz Simon

Heb je hier wat aan Simon ??? Heb ze ook gekocht omdat ik veel last heb van oorpijn Smiley

http://proplugs.eu/NL/Medisch.html

Trommelvlies Beschadiging/ Perforatie: Dichte (NON-vented) Proplugs worden aanbevolen bij personen die bij een beschadigd of geperforeerd trommelvlies vergeten het hoofd boven het water te houden. Zonder oorbescherming loopt men risico op onaangename oorpijnen, verdere complicaties die veelal een operatie vereisen.

Watersporters met een geperforeerd trommelvlies kunnen met NON-Vented proplugs invloed merken op de fijnmotoriek, in die uitzonderlijke gevallen raden wij de Vented Proplugs aan.

Beoefend u een sport waarbij beschadigingen aan het trommelvlies aanwezig is (kitesurfen, wakeboarden, waterskiën, windsurfen, etc) dan raden wij aan om preventief Vented-Proplugs te dragen.

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

KJH22 23 August / 2009 / 20:03
bedankt voor de toelichting Surfz

Highmen 23 August / 2009 / 20:16
Zelf heb ik preventief de non vented gekocht omdat de verkoper vertelde dat hij zelf ervaring had met de Vented en dat er dan irritant water achter gaat zitten wat steeds tussen je oor en het oordopje klotst (vervelend gevoel en geluid)

Ik heb met koude wind en natte oren snel pijn in mijn oor tijdens het kiten en zit niet echt te wachten op een scheur in mijn trommelvlies vandaar dat ik ze preventief ga dragen.
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

bunker 23 August / 2009 / 20:16
ik heb het een keer met boksen gehad. in het begin denk K.. mn oor is ernstig beschadigd. Echter groeit zeer snel weer dicht. nagenoeg alle echte kerels (boksers) hebben het wel eens gehad...
Crooswijks rules..
keep on punching

snip 23 August / 2009 / 21:39
Ik heb met wakeboarden meerdere malen me trommelvliezen gescheurd. Maar na een week gewoon weer het water op gegaan, bij mij groeit het tot nu toe nog allemaal weer netjes aan. Kijk wel uit met oordoppen als je slecht passende oordoppen hebt kunnen deze bij een harde klap juist je trommelvlies doen scheuren. En het is gewoon niet relaxt om met oordoppen in te varen.

snip had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 0 - 40 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

Highmen 23 August / 2009 / 21:49
Ik heb die van Doc's en heb ze goed gepast...
Ach ik probeer het gewoon en is het niks dan kan ik ze altijd tijdens de koude dagen nog gebruiken Smiley
Het lijkt me ook niet super dat je niks hoort maar water in je evenwichtsorgaan is ook niet iets waar ik op zit te wachten
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

rupsie 24 August / 2009 / 08:06
zo das zeker kut, hoop dat je snel weer kan kiten succes er mee

RemStah 24 August / 2009 / 09:26
Even een update over mijn debakel!

Ik ben vrijdag en zaterdag weer geweest en moet vanmiddag naar de KNO knakker voor een check!! het voelt goed.. dus ik ga er vanuit dat het helemaal goed is!! maar jah dat horen we vanmiddag!!

vervolg volgt

DirkHopmans 27 August / 2009 / 12:11
Succes! Ga zelf ook kijken voor oordopjes. Laatst zo hard op het water geknald dat ik een piep hoorde.....
carpe diem quam minimum credula postero

RemStah 27 August / 2009 / 14:19
Het is dicht... nog nie helemaal sterk... maar iig dicht!!

heb voor de timebeing voor 1 oor zoon dop op maat laten maken.. 7,5 euries.. goed te doen dus!!

WOHOOO ZIN IN MORGEN!!!!