arke fly extra kosten

Door: isiskank Reacties: 21 Hits: 2637
isiskank 01 December / 2009 / 13:15
beste kiters,

heb wat fora afgezocht maar kon het anwtoord nog niet helemaal vinden.

over 2 weken vlieg ik met arke naar el gouna egypte. zoals julllie misschien weten rekent arke sinds kort extra kosten voor kiteboardje... het slaat nergens op want normaal betaal je niet extra voor onder de 160 cm en onder 20 kg. ik heb aangegeven dat mijn boardbag onder deze limieten blijft, maar toch willen ze extra kosten rekenen omdat het een boardje betreft.

nu is mijn vraag aan jullie: is het mogelijk om gewoon alles goed in te pakken in boardbag onder de 20 KG en 140 cm en hopen dat het goed komt?

dom 01 December / 2009 / 13:19
Jow, is laatst nog een heel topic geweest over ARKE. Weet niet hoeveel tassen je mee mag nemen maar ik deed nog wel eens boardbag in platte tas en dan 2 kites in 1 kitetas. Koffertje handbagage en rammen maar:). Platte tas doen ze vaak iets minder moeilijk over omdat het er wat minder massaal uit ziet. Anders gewoon betalen en voortaan beter checken met welke maatschappij je vliegt. Indien de wijzigingen zijn doorgevoerd na het kopen van het ticket zijn volgens mij de oude voorwaarden nog van kracht en zou je dit dus aan kunnen vechten.
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

isiskank 01 December / 2009 / 14:49
kheb t verkeerd verteld, ik heb zo'n travelbag gekocht waar me boardje en 2 kites in kunnen. 140 bij 60 bij 40 ofzo.. denk je dat dat een probleem wordt als het onder 20 kg blijft?

lucc 01 December / 2009 / 15:02
ik vlieg over 2 weken ook naar Egypte met air berlin weet iemand hier iets over ik weet alleen dat het altijd 40 heen 40 terug is

lucc had een 3 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Best Waroo (2010)

dom 01 December / 2009 / 15:20
@ LUCC Info over airberlin: http://www.kiteforum.com/wiki/index.php?title=Air_Berlin&db95671_11_mw__session=0b146da602b9c5f2838551cea37cabb3

@ isiskank ze kunnen simpelweg zeggen dat je moet betalen i.v.m. formaat. Doe je niets aan en weet dat Arke er wel van houd om extra centjes te verdienen.
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

Lars91 01 December / 2009 / 15:22
ben over 2 week ook te vinden in egypte el gouna, maar ja ik heb een probleem omdat ik wel over de 35 kg kom..
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

Slof 01 December / 2009 / 18:17
Vorige week heen en weer gevlogen met Arke. Een boardbag (met 2 boardjes, 2 kites, 1 trapeze, 5 shirts, 3 boardshorts, 1 korte broek). En een sporttas (2 kites, 4 barren, 1 trapeze, toilettas, kleding etc) beide onder de 20 kg kunnen houden (met moeite...(4 kites meenemen terwijl je er 7 had ingepland met zijn 2e))...
En we hadden zowel op de heen en de terugreis geen gezeur met extra bijbetaling, misschien wel omdat we onder de 20 kg bleven.

En anders, wens ik je succes met zeuren! En vragen naar de afmetingen die je mee mag nemen, want daar staat niets over op de site van Arke... Behalve over de soort bags...

tomfish 01 December / 2009 / 22:13
Nee ik ging met arke naar curacao 2 boards, 3kites, trapeze en wat kleren net geen 20kg. mog zo mee voor niks extra's

stond idd toen op het ticked dat je tot 160 mee mag nemen ook surfspullen. dus komt goedSmiley
www.kitemana.nl ----- www.powerkiteschool.nl ----- www.kiteboardopen.com

isiskank 02 December / 2009 / 10:33
aight thnx voor reacties,

kga er gewoon voor zonder het vantevoren te melden.. we zien het wel!

Pieces 02 December / 2009 / 11:21
@slof, er staat wel degelijk iets in de voorwaarden over de afmetingen van je (kitesurf)bagage. Of er echt op gecontroleerd wordt is een ander verhaal. Maar als je een zuurpruim achter de balie treft weet je het tenslotte maar nooit.

@Isiskank, ik zou er als ik jou was rekening mee houden dat je extra moet betalen. Blijf je onder de 20kg, houdt dan rekening met 80 Euro per enkele reis, kom je hierboven dan moet je met 120 Euro per enkele reis rekening houden.

Je hoeft hier geen rekening mee te houden maar dan kom je lullig uit als je het toch moet dokken op Schiphol.

Tip: Mocht je moeten betalen (zoals wij naar Brazilie moesten) kun je ervoor kiezen om direct de heen en terugreis te betalen. Doe dit niet, gewoon enkele reis, wie weet heb je terug meer geluk.

Succes!
Redt IJmuiden, eet een zeemeeuw!

Magic_Ed 02 December / 2009 / 11:21
In dit geval zeur je zelf en niet Arke. Kitespullen vallen wat maat betreft altijd buiten de limiet want 160 = lengte breedte hoogte en bij een kiteboard is lengte breedte meestal al over de 160.

Het is alleen maar fijn dat al die maatschappijen tegenwoordig tegen redelijke vergoedingen een kite- of surfboard vervoeren, naast je normale bagage.

Als je denkt dat er veel geld verdient wordt met het vervoer van die extra tassen, dan denk ik dat je er naast zit. De luchtvaart is een wereld van centen, niet van honderden euro's.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

wazzaah 02 December / 2009 / 11:29
Maar us bent zunig Smiley (of zoiets maar jullie begrijpen t wel)

Hoe is t bij de KLM gesteld?
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Pieces 02 December / 2009 / 11:32
Quote: Magic_Ed - 2 december, 2009 (12:21)
Als je denkt dat er veel geld verdient wordt met het vervoer van die extra tassen, dan denk ik dat je er naast zit. De luchtvaart is een wereld van centen, niet van honderden euro's.

Hoi Ed, misschien is dit het geval in de ticket verkoop... maar die vlieger gaat zeker niet op voor de extra bagage. Ik heb een project gedaan voor een airliner gedaan en ken de business case. Dit is gewoon extra business(en niet al te truttig kan ik je melden).

Daarbij meteen de opmerking dat ik het totaal niet erg vindt dat ze dit doen, business is business, vooral in deze tijden.

Wat ik minder handig vindt is dat ze de eigen opgelegde regels niet goed naleven. Ze doen maar wat, terwijl in de voorwaarden heel duidelijk staat wat de regels zijn. De ene krijgt zijn gear wel gratis mee, de andere moet 120 euro (zoals wij) per enkele reis betalen(sterk afhankelijk van welke miep je treft achter de balie). Hierdoor krijg je hier veel discussies. Gewoon strikt zijn... kitespullen in een boardbag? Ok, lager dan 20 kg en onder de 165cm? dan 80 euro per enkele reis, daarboven standaard 120 euro, klaar. Verder geen gelul. Dan weet iedereen waar ie aan toe is...

Magic_Ed 02 December / 2009 / 11:37
Omdat jij het bent klaas, van de klm site:

Wind-, wave- of kitesurfuitrusting of bodyboard

• Een windsurfuitrusting mag bestaan uit een plank, mast, zeil en giek.
  • Een kitesurfuitrusting mag bestaan uit een plank en een kitebag.
  • Een wavesurfplank met een maximale lengte van 107 cm (42 inch) valt onder de categorie bodyboard.
  • Aan boord van een Fokker 50-toestel kunnen alleen surfplanken met afmetingen van maximaal 150 x 50 x 40 cm (59 x 19.5 x 16 inch) vervoerd worden.
  • Een surfuitrusting zwaarder dan 32 kg (70,5 lbs) of langer dan 290 cm (114 inch) kan alleen als vracht vervoerd worden door Air France-KLM Cargo.

Regeling voor surfuitrustingen onder het gewichtsconcept
Binnen de totale toegestane hoeveelheid bagage mag u één surfuitrusting tot 20 kg (44 lbs) meenemen. Voor iedere kilo die uw totale bagage, inclusief surfuitrusting, zwaarder is dan de standaardhoeveelheid rekenen we een speciaal vast tarief. Dat geldt ook wanneer u een extra surfuitrusting tot 20 kg (44 lbs) meeneemt. Weegt de extra surfuitrusting meer dan 20 kg, dan wordt het tarief verdubbeld.

Regeling voor surfuitrustingen onder het stuksconcept
Een surfuitrusting beschouwen we als één stuk bagage. Deze mag tot 23 kg (50,5 lbs) wegen. U betaalt het overbagagetarief als uw totale hoeveelheid bagage meer is dan de maximaal toegestane hoeveelheid.

Reserveer het vervoer van bijzondere bagage uiterlijk 48 uur voor vertrek. Uw reservering dient voor vertrek te zijn bevestigd.
Neem contact op met
KLM Telefonische Reserveringen
Bekijk de overbagagetarieven voor sportuitrustingen
Lees verder over overbagage
Neem contact op met Air France-KLM Cargo

Overbagagetarieven voor sportuitrustingen

Onder sportuitrustingen verstaan we: duik-, golf- en (water)skiuitrustingen, wind-, wave-, of kitesurfuitrustingen en fietsen (geen tandems).
Extra kosten boven de toegestane bagagehoeveelheid per enkele reis:

Gewichtsconcept

Stuksconcept

Landen

Tarief (vast in EUR)

Tarief in EUR**

Binnen Frankrijk en Nederland

20

Niet van toepassing

Europa*, Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Guadeloupe, Frans- Guyana, Martinique, Suriname Algerije, Marokko, Tunesië

40

200

Overige

80

200

* Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, België, Bosnië & Herzegovina, Bulgarije, Cyprus, Duitsland, Denemarken, Estland, Faröer Eilanden, Finland, Frankrijk, Georgië, Gibraltar, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Israël, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, San Marino, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zweden, Zwitserland.

**Voor vluchten vanuit Canada geldt het tarief van CAD 200. Voor vluchten vanuit Cuba, Mexico en de Verenigde Staten geldt het tarief van USD 200. Voor vluchten vanuit andere landen buiten Europa worden indien van toepassing de bedragen in dollars omgerekend in de lokale valuta, op basis van de actuele wisselkoers.

Ziet er dus naar uit dat je voor 80 eur enkele reis je spullen, bovenop de 20 kg, kan meenemen.

Wel even checken of KLM de vlucht uitvoert, want als een andere maatschappij de vlucht uitvoert, gelden die regels (heb ik eerder meegemaakt, is geen leuke discussie).

wazzaah 02 December / 2009 / 12:06
Thnx Ed Smiley had er al wat van gelezen hoor, was meer de persoonlijke ervaring vraag.

KLM voert de vlucht uit voor Air New Zealand, dus wordt vast wel leuk bij de balie Smiley

Dus met een kitebag met een paar kilootjes meer:

Regeling voor surfuitrustingen onder het gewichtsconcept
Binnen de totale toegestane hoeveelheid bagage mag u één surfuitrusting tot 20 kg (44 lbs) meenemen. Voor iedere kilo die uw totale bagage, inclusief surfuitrusting, zwaarder is dan de standaardhoeveelheid rekenen we een speciaal vast tarief. Dat geldt ook wanneer u een extra surfuitrusting tot 20 kg (44 lbs) meeneemt. Weegt de extra surfuitrusting meer dan 20 kg, dan wordt het tarief verdubbeld.

Lijkt me dit de juiste oplossing?

Wie meldt trouwens van te voren zijn kitebags aan? Heb ik nog nooit gedaan eigenlijk.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Pieces 02 December / 2009 / 12:23
Quote: wazzaah - 2 december, 2009 (13:06)
Wie meldt trouwens van te voren zijn kitebags aan? Heb ik nog nooit gedaan eigenlijk.

Heeft voornamelijk te maken met overbagage denk ik. Als je het niet van te voren aangeeft loop je het risico dat mocht de kist al vol zitten dat je spullen niet meekomen.

Ik heb dit vanuit Maleisië een keer meegemaakt (welliswaar ging het in dat geval niet om kitespullen).

Het kan dus handig zijn mocht er niet regelmatig een vlucht die kant op gaan om het te doen.

Kingkai 02 December / 2009 / 12:29
Je kunt ook eens kijken of ze een gratis regeling hebben voor wintersport of duikuitrusting, zo ja dan stop je in je boardbag een muts en een paar handschoenen of een snorkelsetje. Mochten ze je niet geloven, dan heb je altijd bewijs.
Ik heb op deze manier al heel wat kosten bespaard. Ik maak gebruik van een F-one airforce travelbag. Suc6
Kitesurfschool Freeriderz www.kitesurfles.net

Magic_Ed 02 December / 2009 / 13:56
Aanmelden is verstandig, net als meenemen alle regelingen op papier. Aan de balie zijn ze maar wat blij als alles al in orde is en jij een geïnformeerde indruk maakt. Ik meld dus aan tegenwoordig.

@Wazzaah: als KLM de uitvoerende partij is, gelden hun regels. Is dus behoorlijk makkelijk, je weet nu al waar je aan toe bent. En heel veel plezier!

martinAIR 02 December / 2009 / 15:19
ghehe ga zondag (de 6e) naar Lé Gouda met Martinair...
ga het wel ff uit zoeken hoe en wat maar van tevoren aan melden... weet ik nog niet zekers..

miss tot daar!
Blow Me Away!

martinAIR had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 47 knots op zijn Blade Trigger (2010)

Magic_Ed 03 December / 2009 / 10:04
@Pieces: had je opmerking over business en aan eigen regels houden niet gezien.

Ben met je eens dat ze zich aan hun eigen regels moeten houden, maar daarvoor heb je de voorwaarden uitgeprint. Dat toevallig een paar mensen mazzel hebben en dus niet betalen, prima, maakt mij niets uit.

Jaap S 24 October / 2010 / 22:11
Quote: isiskank - 1 december, 2009 (16:49)
kheb t verkeerd verteld, ik heb zo'n travelbag gekocht waar me boardje en 2 kites in kunnen. 140 bij 60 bij 40 ofzo.. denk je dat dat een probleem wordt als het onder 20 kg blijft?

bij Arke heb je een probleem travelbag is spec. bagage al neem je geen koffer mee.
en als we het toch over gewicht hebben wat vinden jullie van taart van - 130kg die zich nog net in een stoel kan laten zakken , die moeten ze bij laten betalen

Jaap S had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn Ocean-Rodeo Rise (2010)

Woodmaster 25 October / 2010 / 11:56
Quote: tomfish - 2 december, 2009 (00:13)
Nee ik ging met arke naar curacao 2 boards, 3kites, trapeze en wat kleren net geen 20kg. mog zo mee voor niks extra's stond idd toen op het ticked dat je tot 160 mee mag nemen ook surfspullen. dus komt goed

Wauw mag jij me vertellen hoe je dat doet 2 board,3 kites, trapeze én kleding en geen 20 kg!!!!!!!!!!
En weet je voor die 40 eurie heen en 40 eurie terug bij arke kan ik wel in totaal 40 kilo meenemen in december!

@ Klaazaah vooraf melden bij KLM kan je voordeel zijn. Terugreis hoefde ik niets te betalen omdat men dacht dat alles al geregeld was want het staat op je ticket!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)