Welke maat waveboard?

Door: KiterShorty Reacties: 37 Hits: 4855
KiterShorty 12 July / 2010 / 19:43
Hey medekiters,

Ik heb julli ehulp nodig mbt een waveboarje.
Ik ben er eindelijk uit welke het gaat worden, en dat is de North Kontakt 2009.

Ik zit nu alleen met het dilema welke maat ik moet nemen.
De beschikbare maten zijn 5,1 ; 5,8 en 6,1.
Wat is precies het verschil als je een groter of kleiner waveboardje neemt?

Tot slot wil ik nog vragen of er mensen zijn met ervaring met dit boardje?
Zoude jullie die ervaringen willen delen.

Joost
Kiting is all about fun!

KiterShorty had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 27 - 35 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

Morres 12 July / 2010 / 20:26

gewicht en lengte...?

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Woodmaster 12 July / 2010 / 20:32
Hoorde dat Praxis er eentje te koop heeft!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

maarten!!! 12 July / 2010 / 21:23

Wat is precies het verschil als je een groter of kleiner waveboardje neemt?

Hoe groter het board, hoe langer je blijft drijven.
Met een klein boardje zal je dus sneller het water in zakken, en met een groot boardje blijf je iets langer drijven.
Als je hem vooral als low end board wilt gebruiken zou ik gewoon de 6.1 nemen

KiterShorty 12 July / 2010 / 21:31
Quote: Morres - 12 juli, 2010 (21:26)
gewicht en lengte...?

Ik weeg 73 kilo en ik ben 1,87 meter.

Kiting is all about fun!

KiterShorty had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 27 - 35 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

KiterShorty 12 July / 2010 / 21:32
Quote: maarten!!! - 12 juli, 2010 (22:23)
Wat is precies het verschil als je een groter of kleiner waveboardje neemt?Hoe groter het board, hoe langer je blijft drijven.Met een klein boardje zal je dus sneller het water in zakken, en met een groot boardje blijf je iets langer drijven.Als je hem vooral als low end board wilt gebruiken zou ik gewoon de 6.1 nemen

Maar wat is dan het voordeel van een kleiner boarje?
Kiting is all about fun!

martin404 12 July / 2010 / 21:36
Ben Wilson adviseerd in zijn wave-kite instructie video "Smack" om een waveboard te nemen dat net iets langer is als jij zelf bent.
(zonder "tenzij" of "maar", dus daar ga ik dan maar vanuit.)
Ik heb zelf (erg goedkoop) een waveboard gekocht dat te klein is voor mij (5.1)en dat moet je ook niet willen, ben ik nu achter.
edit: het is een 5'5"
No kite related brand affiliations

martin404 12 July / 2010 / 21:41
Quote: KiterShorty - 12 juli, 2010 (22:32)
Maar wat is dan het voordeel van een kleiner boarje?

snellere bochten dus wendbaarder lijkt mij.

KiterShorty 13 July / 2010 / 10:15
Ok de 5.1 is dus te klein.
Moet ik nou de 5.8 of de 6.1 nemen.
Ik ben 1,87meter en weeg 73 kilo.
Ga ik veel verschil merken in low end tussen de 5.8 en 6.1?
De 5.8 is namelijk makkelijker te vervoeren in mijn kleine autotje
Kiting is all about fun!

bula 13 July / 2010 / 10:33
Als ik mij niet vergis bestaat dit North waveboard helemaal niet in de lengte 5.1
Maar wel in de lengte 5.10
Je keuze bestaat in dat geval dus uit 5.8 / 5.10 / 6.1

Ga je voor Nederlandse golven en wil je het surf-gevoel benaderen, dus niet te veel power in je kite...
Dan zou ik je met dit type board toch echt de 6.1 adviseren.

Wil je toch een korter board, ga dan voor een Fish-shape, bijv. de North Bullet 5.10 (2009)
Deze laatste gebruik ik zelf, met veel plezier!

Maar waarschijnlijk blijft je keuze bij de North Kontakt 2009 vanwege de super scherpe prijs (349,00) bij Kitepirates in Duitsland.
Ik kan je geen ongelijk geven, veel plezier ermee!

KiterShorty 13 July / 2010 / 10:33
Ik vond nu dit op een site, koopt dit of hebben de 5.10 en 5.80 omgedraait?
Dan ben ik eruit, maar het is toch raar dat de 5.10 breeder is dan de 5.80

Dreu Beavis Pro 5'8"x16 1/2"x1 7/8"

Rider Weight 55kg - 75kg (120-165lbs)

Dreu Beavis Pro 5'10"x17"x2"

Rider Weight 70kg - 90kg (155-200lbs)

Sky Solbach Pro 6'1"x17 1/2"x2 1/8"

Rider Weight 85 kg (185 lbs)
Kiting is all about fun!

bula 13 July / 2010 / 10:45
Dat is niet raar. De lengte 5,10 is langer dan de lengte 5,8 (je gebruikt de afmetingen verkeerd. 5,1 is niet gelijk aan 5,10 en 5,8 is niet hetzelfde als 5,80. Die laatste bestaan niet.)

Het is 5,8 / 5,10 / 6,1 oplopend in lengte en dus ook in breedte.
Het kan zijn dat een ander type shape korter is, maar wel weer breder. Bijv. een Fish.

bula 13 July / 2010 / 10:51
Staar je niet blind op het voorgeschreven "rider-weight".
Vergeet niet dat die proriders met dit board in andere golven varen dan wij hier in Nederland.
De Kontakt is bij wijze van spreken geshaped voor Hawaiiaanse golven. Die hebben wij hier niet. Je hebt dus wat meer volume in je board nodig om door de golf voortgeduwd te worden. Of het moet zijn dat je voortdurend power in je kite wil hebben, dan kan je uit de voeten met een kleiner plankje.
Behalve je gewicht is het ook belangrijk dat je weet hoe je op dit board wilt varen en in wat voor golven...

KiterShorty 13 July / 2010 / 10:52
Bula, super bedank.
Ik snapte het al niet, maar nu is het duidelijk.
Ik ben nog wel beginnend in het wavesurfen, dus kan ik dan in de nederlandse omstandigheden beter de freestylefish kopen dan de kontact?
Ik lees namelijk veel dat de kontact voor de hardcore wave goed is en intermediate wat minder.
Kiting is all about fun!

FrEeZe 13 July / 2010 / 11:04
Ik heb de North Bullet 5.10, voor mijn 67 kg issie top vind ik!

Morres 13 July / 2010 / 11:09

cijfer voor de . =foot, achter de .=inches.
1foot=30.48cm
1inch=2.54cm

5foot 10 inches is dus 177.80Cm: http://www.teaching-english-in-japan.net/conversion/feet_inches

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

bula 13 July / 2010 / 11:16
Dit zijn 2 compleet verschillende boards. Als je 10 personen om advies vraagt krijg je denk ik ook 10 verschillende antwoorden. Daarom wordt er ook altijd geroepen: zelf testen wat voor jou het beste is.

Als je begint met wavesurfen in Nederlandse golven en het boardje ook op vlak water zou willen gebruiken als low-end wapen... Dan zou ik gaan voor de Freestyle-Fish. De langste is volgens mij de 5,3.
Het is echt een grappig compact boardje (gaat makkelijk in je auto!) en nu spot goedkoop in Duitsland (249,00). Ideaal als introductie op het wavesurfen, om o.a. het gijpen op te leren.
Bevalt het wavesurfen je, dan verkoop je de freestyle-fish (met winst...) en ga je voor een meer gevorderde board. Heb je ook alle tijd om zelf te gaan testen!

Succes met je keuze. Er zijn uiteraard nog 1001 andere boards, maar de 2009 North boards zijn nu echt heel goed geprijsd!

Reindert94 13 July / 2010 / 11:19
Wacht tot Magic_Ed of Spoetnik antwoordt (weet nu niet meer wie de expert is in waveboards)
FLYHIGH.BE & Airush gear

Reindert94 had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 18 - 23 knots op zijn Airush Wave (2016)

martin404 13 July / 2010 / 12:06
ik heb een 2dehands North rocketfish uit 2007 en daar is nog niets mis mee. (behalve dat ie voor mij iets te klein is)
In de reviews is iedereen positief over dit board en dat ie het met mijn gewicht houd, betekend dat ie nog steeds ijzersterk is.

Ik had tips gekregen om het in het begin strapless te gaan leren.
Dit heb ik geprobeert, maar ik heb er niet super veel plezier in.
Naar aanleiding van dit topic ben ik er nog even ingedoken en ben nu tot de conclusie gekomen dat (omdat ie voor mij nogal klein is) ik dit board met straps moet rijden om er echt plezier van te hebben.
Nu stuitert ie namelijk alle kanten op.

KiterShorty 13 July / 2010 / 12:18
Quote: bula - 13 juli, 2010 (12:16)
Dit zijn 2 compleet verschillende boards. Als je 10 personen om advies vraagt krijg je denk ik ook 10 verschillende antwoorden. Daarom wordt er ook altijd geroepen: zelf testen wat voor jou het beste is.Als je begint met wavesurfen in Nederlandse golven en het boardje ook op vlak water zou willen gebruiken als low-end wapen... Dan zou ik gaan voor de Freestyle-Fish. De langste is volgens mij de 5,3.Het is echt een grappig compact boardje (gaat makkelijk in je auto!) en nu spot goedkoop in Duitsland (249,00). Ideaal als introductie op het wavesurfen, om o.a. het gijpen op te leren.Bevalt het wavesurfen je, dan verkoop je de freestyle-fish (met winst...) en ga je voor een meer gevorderde board. Heb je ook alle tijd om zelf te gaan testen!Succes met je keuze. Er zijn uiteraard nog 1001 andere boards, maar de 2009 North boards zijn nu echt heel goed geprijsd!

Relaxt Bula, je uitleg is echt super goed.
Ik denk dan toch dat ik voor de Freestyle fish ga.
De low end van de freetyle 5.0 is dus beter dan de kontact 5.10?
Ik ga hem gelijk ff bestellen, jammer van de mindere grafics, maar daar koop ik geen boardje voor.

Kiting is all about fun!

bula 13 July / 2010 / 13:25
Als je voor de Freestylefish gaat, dan zou ik de langste van de 2 nemen. De 5,3 i.p.v. de 5,0.
De freestylefish heeft een hele andere shape dan bijv. de Kontact.
De fish is korter, maar zijn breedte en dikte compenseren een hoop, net als de hele brede neus. De 5,10 Kontact is welliswaar langer, maar smal en "puntig" in de neus.
Als beginner in Nederlandse omstandigheden heb je denk ik meer aan de langste Freestylefish (Dus de 5,3). Ook de lage prijs is mooi meegenomen!
Maar nogmaals, vraag je de mening van een ander, dan krijg je misschien ook een heel ander antwoord...

spoetnik 13 July / 2010 / 15:34
Quote: Reindert94 - 13 juli, 2010 (13:19)
Wacht tot Magic_Ed of Spoetnik antwoordt (weet nu niet meer wie de expert is in waveboards)

De expert, dat is Magic_Ed.

Maar goed, als ik wat mag zeggen, die North Kontact ziet er 'smal' uit, weinig breedte in de tail. Hierdoor is deze waarschijnlijk te snel voor de Nederlandse golven, en meer geschikt voor de snelle Hawaiaanse golven.

De Freestyle fish heb ik wat minder goede ervaringen over gelezen, maar meningen verschillen.
Kom er maar in Magic_Ed!!
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

KiterShorty 13 July / 2010 / 18:30
Magic_Ed is nog niet gearriveerd geloof ik.
Kiting is all about fun!

Magic_Ed 13 July / 2010 / 18:44

Wat leuk dat je meedoet aan het (strapless) golf spelen!

Je schrijft dat je je keuze al gemaakt hebt, maar dat je de lengte nog niet weet. Dat vind ik een vreemde benadering omdat:
- de breedte nog belangrijker is dan de lengte.
- elk waveboard anders vaart, een modelletje simpelweg schalen zal zomaar een goed board opleveren.
- je daarmee jezelf beperkt in je keuze voordat je goede argumenten hebt (en prijs is geen goed argument, dat is pas een argument ergens aan het einde van het verhaal).

Volgens mij is al veel goed advies langsgekomen. Mijn ervaring: bijna alles onder de 5.8 kan leuk spelen zijn, maar is vaak toch te klein om strapless maximaal plezier te hebben in NL. Met voetbanden is het een ander verhaal, maar dan vaar je meestal met meer druk in je kite.

Boards met veel rocker en/of een smalle neus kunnen heel goed zijn, maar daar heb je in NL niet altijd veel aan. Liever een bredere, stompere neus en wat minder rocker op de nederlandse slappe hap golven.

Breedte, focus op breedte, en dan het liefst een beetje in het midden en achter in het board. Meer oppervlak betekent makkelijker "surfen". Nadeel van breedte achterin is dat je iets moeilijker draait. Het is dus zaak een mooi compromis te vinden. Helaas is testen de enige manier, want niemand kan je precies vertellen wat de combi van rocker, breedte 1 ft off en 3 of 4 vinnen doet. Er kan natuurlijk wel een indicatie gegeven worden, maar dat is het.

Oh ja, om toch terug te komen op prijs: probeer wat goedkoops of tweedehands en verkoop het board weer over een paar maanden en pak dan weer een andere goedkope of tweedehands (of spreek een ruil met een vriend af) dat levert je ook veel inzicht op.

En dan ga je tenslotte ook zelf nog anders varen (en dus andere boards leren waarderen) omdat je techniek beter wordt....

Het is wat, zo'n natte vinger ;-)
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Magic_Ed 13 July / 2010 / 18:54
Excuses voor de late reactie, werk, werk, werk

Nog even het boardje online bekeken:
ik zie verschillende foto's (andere maten waarschijnlijk) en ze hebben allemaal één ding gemeen: een behoorlijke rechte shape. Absoluut geschikt om met voetbanden te kiten, maar in mijn ogen minder lekker strapless.

Verder wil ik toch alle verkopers en fabrikanten op het hart drukken: zorg dat je bij waveboards alle gegevens vermeldt!!!!!!!
Je hebt niets aan de lengte alleen. We willen weten: lengte, breedte, rocker, dikte, liefts nog volume en gewicht, breedte 1 ft off (nose & tail) en materiaal!

De shapers weten het, wij weten het, jullie zouden het moeten weten, dus zorg dat het er bij staat
w w w . v e r s u s s h o p . n l