Moeite in golven..

Door: Brammm Reacties: 37 Hits: 2205
Brammm 16 August / 2010 / 09:04
Ik kan mn kite houden tot een dikke 6 beaufort..

Ik moest om 1 u van het water omdat ik het niet meer kon houden..

Ik kijk thuis op teletext ..

idd xD om 1u was het 6 beaufort xDD

Thanks voor de uitleg mannen ;)
Flexifoil 9m Atom & Nobile 666 NHP

RefleXxx 16 August / 2010 / 09:15
Teletekst, Beaufort? Wat is dat? Voor actuele wind kijken wij op actuele waterdata van rijkswaterstaat en wij noemen het meestal knopen. Is iets nauwkeuriger dan de Bft schaal. Je hebt duidelijk nog veel te leren

dapee2 16 August / 2010 / 09:48

dapee2 had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 20 - 21 knots op zijn Naish Pivot (2023)

Brammm 16 August / 2010 / 09:54
Ik weet dat jullie in knopen praten..

maar op teletext word er in beaufort gepraat

teletext ..
hoe moet ik dit uitleggen .. xD

op je tv heb je een knop waar je van alle informatie kan terugvinden van tv programma's .. weer .. nieuws..

Kamo 16 August / 2010 / 10:03
bij mij zit die knop op mn afstandsbediening.

teletekst is voor de man met de pet die op z'n fiets naar z'n volkstuin gaat en zich afvraagt of hij wind tegen heeft.
vroeger was 1 verschil in beaufort de range van een kite.

Windfinder/waterdata/windguru/theyr/etc is voor kiters.

zal ik je een tip geven voor je golfprobleem?

kijken!

kijken naar anderen, en dus niet weglopen en hier vragen...

als het goed is voer er gister genoeg voorbeeldmateriaal en ik durf te wedden dat jij niet een 10 min de tijd genomen hebt om aan de waterlijn naar anderen te kijken....

daar leer je veel meer van dan theoretisch gezwets.
Shop | Gear | Kiterepair >> WWW.VERSUSSHOP.NL / TEN-KITEBOARDING.COM

Rolfjes 16 August / 2010 / 10:07
Of voor de postbode die dagelijks z'n rondje doet!

Check

KNMI
windfinder,
windguru
vliegerweer.nl
Core Riot XR³ 7m² // Core Riot XR² 10m² // Core Fusion

Rolfjes had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 14 - 20 knots op zijn Core Riot XR (2010)

RefleXxx 16 August / 2010 / 10:09
Precies wat ik bedoel te zeggen Bram. Teletekst geeft niet nauwkeurig de actuele wind aan. Voor voorspellingen kan je het prima gebruiken bovenop windfinder of guru dat wel. 6 Bft kan een 22knp zijn maar ook 27. Zit echt een cruciaal verschil in.

martinAIR 16 August / 2010 / 10:10
je zit nu toch ook achter je pc?
http://www.johnswind.nl/home.php
http://www.windguru.cz/nl/index.php?sc=572
http://www.isurfing.com/sites.pl/1788/MagicSeaweed
is deze nou ook van Magic_ed?

en zo zijn er nog wel wat meer betrouwbare site's die 100x beter zijn dan een piet paulusma met z'n lachende boterhammen gezichtje op tv met het BBQ weer!
Blow Me Away!

martinAIR had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 47 knots op zijn Blade Trigger (2010)

Brammm 16 August / 2010 / 10:53
Jawel maar die gasten vliegen er gewoon over xD

bart13 16 August / 2010 / 13:22
Quote: Brammm - 16 augustus, 2010 (12:53)
Jawel maar die gasten vliegen er gewoon over xD

Welke handelingen verichten ze om dit voor elkaar te krijgen? - je hoeft mij niet te antwoorden maar deze vraag aan jezelf stellen *hint* er staan wel wat antwoorden in dit topic -

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

RefleXxx 16 August / 2010 / 13:31
Hoewel ik zelf nooit in de echt hoge golven vaar wil ik hier toch even antwoorden. Het is gewoon de trick om snelheid te houden en niet bang te zijn af en toe downwind te varen als een golf voor je neus omslaat. Vervolgens op een punt waar hij nog niet omslaat eroverheen en hoogte pakken. Kite wat hoger als je eroverheen gaat of door het schuim moet helpt ook. Verder gewoon oefenen oefenen oefenen

Langbeest 16 August / 2010 / 15:56
Ja, en nu weten we het wel.........
Geen wind....neem een thermoskan mee

mees 16 August / 2010 / 19:50
@ Bram
Laat je niet opfokken, al deze gasten die hier de wijsneus uithangen hebben het allemaal ook moeten leren en hangen hier de grote jongen uit met stoere verhalen. Waar je wel op moet letten is het veiligheidsaspect. Als je nog niet genoeg kan kanten en de snelheid waar je mee over het water wordt getrokken ongecontroleerd gaat worden, dan wordt het gevaarlijk en moet je echt stoppen. Dit is gevaarlijk voor jezelf en voor anderen.
Vuistregel is dat als je aan de kant staat met je vlieger op 12 uur en je kunt niet naar achteren lopen door de (te) harde wind, dan moet je stoppen, of een kleinere kite pakken.
Als de wind hard is (en als ik het zo lees, dan kite je nog niet zo lang) dan moet je beginnen met rustig in te sturen. je bent misschien gewend om je vlieger radicaal naar beneden in te sturen, maar dan zit hij meteen vol in de powerzone en ga je vol gas weg. Als je dan moet inkanten kost dit kracht en je hebt daar ook gewoon wat gewicht voor nodig. Rustig insturen dus, dan ga je niet meer als een ongeleid projectiel over het water.
Wat betreft de golven is alles hiervoor al gezegd. Probeer het ook eens met wat lagere golven en probeer daar dan al varend eens over heen te springen zonder dat je ze raakt. Als je bang bent voor het schuim kun je zo je board als het ware op het schuim zetten.
Verder veel oefenen!
Succes