RPM knoopjes en touwtjes

Door: Jero85 Reacties: 28 Hits: 3012
Jero85 30 August / 2010 / 21:33
Ik heb een gele rpm 12. Ben een beginner en ik zoek nog wat dingen uit over mijn kite. Ik kan mijn stuurlijnen op verschillende knopen vastzetten en zo ook mijn lijntje wat direct vast zit aan me kite ook op andere plekken plaatsen, wat zal resulteren in dat je stuurlijnen langer of korter worden neem ik aan. maar wat is daarvan het resultaat? hoe langer je stuurlijnen hoe meer power? of juist andersom?

Annelous 30 August / 2010 / 22:02
Het knoopje dichter bij de kite is meer power en verder van de kite af minder power.

Morres 30 August / 2010 / 22:05

Het probleem is voor de hand liggend. Hij is geel, die doen het niet goed.

maargoed, het volledige antwoord:
Hoe langer stuurlijnen, hoe MINDER power (kom op zeg, dat moet je toch zelf kunnen weten, wat gebeurd er immers als je je bar aantrekt...)
Langere stuurlijnen=minder power en minder snel sturen.
Sowieso is de RPM geen beginnerskite, alhoewel genoeg noobs hier beweren van wel.
De 'lijntjes die direct aan je kite vastzitten'heetten allereerst pigtails....
daarnaast, hoe meer naar de LE(leading edge) toe, hoe meer bardruk.

Ben verder niet super bekend met de uitwerkingen van het verstellen van de lijnen op de RPM,maar dit is doorgaans wat de uitwerking is.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

DHSkite 30 August / 2010 / 22:15

Naast dat je ook meer of minder power hebt door de lijnen korter of langer te maken, wordt hier de bardruk ook meer of minder door.

Speel er een beetje mee, gewoon een dag als het goed is alles een keer uit proberen.
t staat ook op de kite, meer of minder bardruk.. Doe je meer bardruk dan zal de kite ook wat minder snel worden.. (marginaal)
Daarnaast heb je ook nog de aanknopings punten op de LE, de Freestyle setting vaart ie volgens mij wat meer als een C-kite, zal die ook wat sneller zijn, Wakestyle trekt ie wat harder en heb je minder depower..

Geel is idd sowieso fout, maar goed..
Waarom zou 't geen beginners kite zijn? veel depower, goede relaunch, low-end..
Unions op m`n Recoil en een Torch in de Lucht..

Magic_Ed 31 August / 2010 / 07:34
Als je een rpm nieuw gekocht hebt, zit er een boekje bij, lezen dus.

En anders even naar de site van slingshot, daar kan je ook de manual vinden.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

livingthadream 31 August / 2010 / 08:22

Als je idd je stuurlijnen zo strak mogelijk zet (knoopje dat meest dichtbij de kite zit), dan stuurt je kite sneller.

Doe je dit en laat je je powerlijnen (afstelling) lang staan, dan zal je onwijs veel backstall krijgen. Aan de hand van je stuurlijne ga je dus je powerlijnen afstellen.

Eventueel kan je ook nog bij je bar wat depoweren voor een optimale afstelling.

Als tip zou ik je stuurlijnen en powerlijnen zo strak mogelijk zetten, vervolgens bij je bar een klein beetje depoweren.
Hierdoor stuurt ie lekker snel en je hebt geen last van backstall.

Succes!

www.natural-high.nl Slingshot & Mystic

TMK 31 August / 2010 / 08:38

Op de wingtip zie je een lijn met een katroll. Daarboven zie je 6 stiksels. Dat zijn 3 aanknooppunten voor die lijn. (Heb even geen betere foto).
Met mijn Mayhem, kan ik deze iets naar buiten knopen, voor een lichtere bardruk, of dichter naar mn powerlijnen toe, voor een grotere bardruk.
Met voor en nadelen, dat mijn bardruk groter of lager wordt, en mn stuursnelheid sneller of trager, en mn range iets groter of kleiner wordt (dus net iets meer of minder power en depower).

Wil je meer of minder power, dan gebruik je je depowerstrap.
De knopen zitten er om 1 van de 2 stuurlijnen wat langer of korter te maken.
Als men te vaak 1 kant op kiteloopt, wil het gebeuren dat 1 kant wat meer rekt dan de ander, en daardoor krijg je een klein lengte verschil. Wanneer je je kite recht wilt houden, zal je je bar iets schever moeten houden om het lengteverschil te compenseren. Ipv dat je het met je bar doet, doe je het dus met de knopen.

Die 5 centimeter aan knoopjes ga je echt niet merken op de halve meter depower die je bij de hand hebt.
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

RefleXxx 31 August / 2010 / 09:42
Quote: livingthadream - 31 augustus, 2010 (09:22)
Als je idd je stuurlijnen zo strak mogelijk zet (knoopje dat meest dichtbij de kite zit), dan stuurt je kite sneller.Doe je dit en laat je je powerlijnen (afstelling) lang staan, dan zal je onwijs veel backstall krijgen. Aan de hand van je stuurlijne ga je dus je powerlijnen afstellen.Eventueel kan je ook nog bij je bar wat depoweren voor een optimale afstelling.Als tip zou ik je stuurlijnen en powerlijnen zo strak mogelijk zetten, vervolgens bij je bar een klein beetje depoweren.Hierdoor stuurt ie lekker snel en je hebt geen last van backstall.Succes!

Ik snap hier niks van maar zal wel aan mij liggen Stuurlijnen zo dicht mogelijk bij de kite en vervolgens depoweren helpt niks.. Het zorgt ervoor dat je kite meer kracht krijgt (maar het kan ook te veel zijn: backstall). Als jij je stuurlijnen zo dicht mogelijk bij de kite monteerd en dan depowered had je de lijnen gewoon kunnen laten staan want dan heb je hetzelfde resultaat. Wat wel kan bij de RPM is spelen met de bridle dacht ik, maar dat staat allemaal in het boekje.

Je moet je depower niet gebruiken om backstall te voorkomen. Je moet je lijnen zo afstellen dat je kite net wel of net niet backstalled. Doe je het namenlijk met je depower op je bar dan heb je weinig depower meer over indien je dat nodig hebt in harde wind.

@TMK haha die is nieuw en heb ik nog nooit gehoord. Als jouw lijnen met 5cm van elkaar oprekken dan moet je terug naar je shop. Dat is echt niet normaal. De knoopjes zitten er om je kite te trimmen. Bij verschillende windsterktes kan je zo je kite goed afstellen. Heeft hier niet met depower te maken maar met trimmen (backstall/geen backstall).

Pieces 31 August / 2010 / 10:49
Quote: Magic_Ed - 31 augustus, 2010 (09:34)
Als je een rpm nieuw gekocht hebt, zit er een boekje bij, lezen dus.En anders even naar de site van slingshot, daar kan je ook de manual vinden.

Heb boekje zit er niet standaard bij en moet dus inderdaad gedownload worden van de Slingshot site.

Link: http://www.slingshotsports.com/s.nl/sc.42/category.47/ctype.KB/KB.12369/.f

@Jero: Je kunt al je lijnen verstellen(bevestigingspunten op de kite). Volgens mij (als ik het goed zeg) verschillen de lijnen op je LE tussen freeride en wakestyle varen en de lijnen achter op geven meer of minder bardruk. Houdt bij dit laatste wel rekening dat je dan (zoals ik het heb ervaren) meer of minder druk krijgt op je harnas.

Verder kun je het hier altijd vragen maar het is gewoon een kwestie van proberen. Het gaat tenslotte toch om wat jezelf prettig vindt, dat kun je niet uit een boekje lezen of van een forum halen. Dus gewoon testen die opties (je moet alleen even iemand in de buurt hebben die je helpt met op en neer laten).

Daarnaast ben ik het wel met Morres eens dat de RPM geen beginnerskite is. Maargoed, dat is een andere discussie dan de reden dat dit topic gestart is.

Redt IJmuiden, eet een zeemeeuw!

Magic_Ed 31 August / 2010 / 10:55
"geen beginnerskite"

Nee, het is een "ik heb kitelessen gehad en dus ben ik net geen beginner" kite

Prima kite om mee te beginnen.

Was getekend: Noob met een paar jaar ervaring.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Pieces 31 August / 2010 / 11:13
Ok noob met een paar jaar ervaring, ik begrijp uit je reactie dat je de discussie aan wilt gaan of het een beginnerskite is. Prima.

Als je naar relaunch en depower mogelijkheden kijkt dan is het inderdaad een prima kite voor een beginner. Anderzijds hebben de meeste C-kites tegenwoordig ook een grote depower en goede relaunch...

Ik ben zelf overgestapt van Torch naar RPM en moet zeggen dat ik de RPM agressiever vindt varen dan de Torch, terwijl de Torch te boek staat als intermediate kite. Dan zijn de verhoudingen dus zoek.

Aan iedere beginner zelf de keuze om voor RPM te kiezen. Ik vind het een super fijne kite met geweldige eigenschappen en een enorme lift waardoor je mega sprongen kunt maken. Echter zou ik zoals ik de RPM nu ken als beginner een andere keuze maken....
Redt IJmuiden, eet een zeemeeuw!

Jero85 31 August / 2010 / 17:23
Ik heb geen ervaring met andere kites maar deze werd me aangeraden ivm met ervaringen met wakeboarden en een snelle leerder de zijn. De depower en de relauch waren idd eigenschappen wat hun vertelde waardoor ik er prima mee kon oefenen.

Ik heb idd geen boekje erbij gekregen en ik wist niet eens dat ze er waren. Deze ga ik zeker doorlezen. Misschien staan daar ook dingen in als dat de buitenste "lijntjes" pigtails heten..... kom op hoe moet ik dat weten :D

Ik weet nog niet echt een verschil wat een wakestyle is en een freestyle maar dat maakt mij nog niet veel uit. Ik wil eerst oefenen upwind te varen en dan zien we wel verder. Gezien mijn vorige Aanvaring/ervaring wil ik dat zeker eerst leren.

Maar nog en noob vraag? wat is backstallen?

SSFUEL 31 August / 2010 / 17:37
Bij backstallen van de kite staan je stuurlijnen veel te strak. Kite vliegt achteruit. De kunst is om de kite zo af te stellen dat hij goed vliegt. over het algemeen powerlijnen en stuurlijnen beide op uiteinde van de bevestigings punten aan de kite. Kite niet depoweren doormiddel van koord bij de chickenloop en een SS kite is prima afgesteld. Mocht dit niet naar wens zijn kun je de stuurlijnen op het middelste knoopje zetten aan de kite.

Succes en spreek gerust iemand aan op het strand om advies te vragen.
Beste kwaliteit lijnen per set van 20 of 25 meter ĆƒĀ¢Ć¢ā‚¬Å”Ć‚Ā¬ 89,95. Customize lijnlengtes geen extra ko

RefleXxx 31 August / 2010 / 18:38
Ohja, neem eerst eens een lesje om de basis te weten van het kitesurfen

johndoe 31 August / 2010 / 19:16
@Morres,

RPM is dus echt wel gewoon een dikke beginnerskite!
ik heb er nog mee gelest!

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Jero85 31 August / 2010 / 19:17
pff, het is niet zo als iemand de taal van kitesurfen niet weet dat hij gelijk niet weet hoe die moet kiten. Ik heb een hele dag les gehad en alles doorgenomen en die dag is mij geleerd hoe ik moet kiten waar ik op moet letten, regels veiligheid, kundigheid en oefenen. Geen dag in een leslokaal over theorie en benamingen rondom kiten.

Mijn inziens is les krijgen in kiten vooral over veiligheid en kunnen beheersen. De rest leer je vanzelf door middel van oefenen, testen, kijken en vragen.

rubenkoster 31 August / 2010 / 19:53
Quote: flyingkiteman - 31 augustus, 2010 (20:16)
@Morres,RPM is dus echt wel gewoon een dikke beginnerskite!ik heb er nog mee gelest!
En Youri Zoon vaart er ook mee, dat is volgens mij geen beginner.
Dus op het is een top kite voor iedereen, of iemand liegt

rubenkoster had een 4 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

RefleXxx 01 September / 2010 / 04:29
Quote: Jero85 - 31 augustus, 2010 (20:17)
pff, het is niet zo als iemand de taal van kitesurfen niet weet dat hij gelijk niet weet hoe die moet kiten. Ik heb een hele dag les gehad en alles doorgenomen en die dag is mij geleerd hoe ik moet kiten waar ik op moet letten, regels veiligheid, kundigheid en oefenen. Geen dag in een leslokaal over theorie en benamingen rondom kiten.Mijn inziens is les krijgen in kiten vooral over veiligheid en kunnen beheersen. De rest leer je vanzelf door middel van oefenen, testen, kijken en vragen.

Het is toch wel een enorm belang dat je tijdens een kiteles de kite eens aansluit en wat info daarover krijgt. Zo niet en we gaan allemaal maar wat oefenen kan het snel fout gaan.

Nick 01 September / 2010 / 08:51

Jero85 sla je instructeur voor zn kop want dit had ie je uit moeten leggen...

Maar goed Jero85 na het voorgaande te hebben gelezen maken sommigen het te moeilijk en halen ze stuur- en powerlijn door elkaar.

Stuurlijnen zitten op de buitenkant v/d bar(je stuurt daarmee;))
Powerlijn zijn de middelste 2(je stelt daarmee de druk af)

Ik vaar dit jaar met RPM 2010 na 8 jaar met fuel te hebben gevaren. De eerste keer met rpm werd ik schreeuwend debiel, omdat ik bardruk gewend ben. Ik werd alle kanten op gesmacked omdat ik niets voelde in rotaties en dingen. Ik heb mijn stuurlijnen helemaal naar de powerlijnen toegezet en toen werd ik blij.(in laterale zin de bevestiging naar de voorkant verplaatst) Uiteindelijk toch nog 1 attachment van de powerlijn afgezet voor de 8 en 10m.
Dat bardruk verhaal gaat voor jou niet op want je leert immers met deze om te gaan.

Fuel en RPM vinden het lekker als ze hangen op de powerlijn(daarom is die lijn veel dikker dan de buitenste). Dus bevestig je deze het strakst(deze lijn het kortst) op het onderste knoopje van de pigtail(touwtje met knoppies). De stuurlijn maak je het langst(moet bol/slap hangen boven je hoofd;12uur).

Als je aan de wind vaart kan je de kite wind laten lozen. Hoe sneller je gaat, hoe meer de wind voorlijker inkomt(kite maakt zijn eigen wind). Als de wind lager in komt moet je de bar wat aantrekken. Dat doe je automatisch omdat je het gevoel hebt dat je wat achterover valt.

Als je springt trek je de bar aan zodat de kite nog steeds gebruikt maakt van zijn snit(profielvorm); er glijdt nog steeds wind langs beide oppervlakken zonder al te veel turbulentie. Maar met de max druk om orbital te gaan!!! Als de stuurlijnen te strak staan dan word de wind aan de voorkant van de kite teveel naar binnen gedrukt waardoor aan de achterkant turbulentie ontstaat(de kite killed of backstalled). Hiierdoor flikkert hij achterwaarts naar beneden of komt niet boven je hoofd.

Zorg er ook voor dat je de kite hard oppomt want die zorgt voor behoud van je profielvorm, daardoor worden je pompen(aantrekken bar, loslaten) tijdens het varen effectiever. Energie gaat niet verloren in een jelly(wobbelen kite).

Sla die shit op en rijdt!!!!

Nick

IF IT SWELLS, RIDE IT

livingthadream 01 September / 2010 / 09:12
Quote: RefleXxx - 31 augustus, 2010 (11:42)
Quote: livingthadream - 31 augustus, 2010 (09:22)Als je idd je stuurlijnen zo strak mogelijk zet (knoopje dat meest dichtbij de kite zit), dan stuurt je kite sneller.Doe je dit en laat je je powerlijnen (afstelling) lang staan, dan zal je onwijs veel backstall krijgen. Aan de hand van je stuurlijne ga je dus je powerlijnen afstellen.Eventueel kan je ook nog bij je bar wat depoweren voor een optimale afstelling.Als tip zou ik je stuurlijnen en powerlijnen zo strak mogelijk zetten, vervolgens bij je bar een klein beetje depoweren.Hierdoor stuurt ie lekker snel en je hebt geen last van backstall.Succes!Ik snap hier niks van maar zal wel aan mij liggen Stuurlijnen zo dicht mogelijk bij de kite en vervolgens depoweren helpt niks.. Het zorgt ervoor dat je kite meer kracht krijgt (maar het kan ook te veel zijn: backstall). Als jij je stuurlijnen zo dicht mogelijk bij de kite monteerd en dan depowered had je de lijnen gewoon kunnen laten staan want dan heb je hetzelfde resultaat. Wat wel kan bij de RPM is spelen met de bridle dacht ik, maar dat staat allemaal in het boekje.Je moet je depower niet gebruiken om backstall te voorkomen. Je moet je lijnen zo afstellen dat je kite net wel of net niet backstalled. Doe je het namenlijk met je depower op je bar dan heb je weinig depower meer over indien je dat nodig hebt in harde wind.@TMK haha die is nieuw en heb ik nog nooit gehoord. Als jouw lijnen met 5cm van elkaar oprekken dan moet je terug naar je shop. Dat is echt niet normaal. De knoopjes zitten er om je kite te trimmen. Bij verschillende windsterktes kan je zo je kite goed afstellen. Heeft hier niet met depower te maken maar met trimmen (backstall/geen backstall).

Je hebt een puntje. Ik zelf vaar met de fuels en ik stuur het liefst zo snel mogelijk en zonder enige backstall.
Ik heb wel eens mijn stuurlijnen wat minder strak gezet zodat de kite niet ging backstallen, maar zodra ik een loop draaide merkte ik echt dat die stuurlijnen minder strak stonden.

Vandaar dat ik ze het liefst zo strak mogelijk zet, waardoor ik mijn powerlijnen ook strak moet zetten...helaas is dit nog net niet genoeg dus depower ik een klein beetje bij mijn bar.

Minder power in mijn kite doordat ik een klein beetje depower valt echt mee...

Je hebt wel gelijk als je idd kijkt naar de afstelling voor de meeste power in lowwind conditions.
www.natural-high.nl Slingshot & Mystic

RefleXxx 01 September / 2010 / 10:14
Maar dan blijf ik erbij, je zet je stuurlijnen straker om vervolgens je powerlijnen ook strak te zetten en zelfs nog wat te depoweren. Op dat moment is dat precies hetzelfde als wanneer je de stuurlijnen en powerlijnen liet staan. Enkel heb je je lijnen 20cm ingekort ofzo. Het gaat hier om de verhouding tussen powerlijnen en stuurlijnen hé

Maar als jij dat lekker vind varen dan is het goed natuurlijk, ik zal dan de laatste zijn om te zeggen dat het niet goed is.

TMK 01 September / 2010 / 12:07
Quote: RefleXxx - 31 augustus, 2010 (11:42)
.@TMK haha die is nieuw en heb ik nog nooit gehoord. Als jouw lijnen met 5cm van elkaar oprekken dan moet je terug naar je shop. Dat is echt niet normaal. De knoopjes zitten er om je kite te trimmen. Bij verschillende windsterktes kan je zo je kite goed afstellen. Heeft hier niet met depower te maken maar met trimmen (backstall/geen backstall).
Doen ze niet, maar ik kan me geen andere reden bedenken. Je hebt circa 40cm aan depowerkoord, 10 cm depowerstrap, en dan zijn die knoopjes er maar 5cm extra van. Een kite die backstallt depower je toch gewoon.

TMK 01 September / 2010 / 12:23
duppelpost

dr511 01 September / 2010 / 14:40

en heb je wel je bridles goed staan? die zijn nl standaard niet goed gemonteerd bij de nieuwe rpm waardoor hij drama vliegt
staan ze goed heb je een lekker kiteje
wel moet je alles op snelheid en timing doen dus het is een wat langere leerweg dan met een delta/sle die meer reageert op het aantrekken van de bar.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Stayfan 01 September / 2010 / 15:16
Quote: Nick - 1 september, 2010 (10:51)
Jero85 sla je instructeur voor zn kop want dit had ie je uit moeten leggen...Maar goed Jero85 na het voorgaande te hebben gelezen maken sommigen het te moeilijk en halen ze stuur- en powerlijn door elkaar.Stuurlijnen zitten op de buitenkant v/d bar(je stuurt daarmee;))Powerlijn zijn de middelste 2(je stelt daarmee de druk af)Ik vaar dit jaar met RPM 2010 na 8 jaar met fuel te hebben gevaren. De eerste keer met rpm werd ik schreeuwend debiel, omdat ik bardruk gewend ben. Ik werd alle kanten op gesmacked omdat ik niets voelde in rotaties en dingen. Ik heb mijn stuurlijnen helemaal naar de powerlijnen toegezet en toen werd ik blij.(in laterale zin de bevestiging naar de voorkant verplaatst) Uiteindelijk toch nog 1 attachment van de powerlijn afgezet voor de 8 en 10m.Dat bardruk verhaal gaat voor jou niet op want je leert immers met deze om te gaan.Fuel en RPM vinden het lekker als ze hangen op de powerlijn(daarom is die lijn veel dikker dan de buitenste). Dus bevestig je deze het strakst(deze lijn het kortst) op het onderste knoopje van de pigtail(touwtje met knoppies). De stuurlijn maak je het langst(moet bol/slap hangen boven je hoofd;12uur).Als je aan de wind vaart kan je de kite wind laten lozen. Hoe sneller je gaat, hoe meer de wind voorlijker inkomt(kite maakt zijn eigen wind). Als de wind lager in komt moet je de bar wat aantrekken. Dat doe je automatisch omdat je het gevoel hebt dat je wat achterover valt.Als je springt trek je de bar aan zodat de kite nog steeds gebruikt maakt van zijn snit(profielvorm); er glijdt nog steeds wind langs beide oppervlakken zonder al te veel turbulentie. Maar met de max druk om orbital te gaan!!! Als de stuurlijnen te strak staan dan word de wind aan de voorkant van de kite teveel naar binnen gedrukt waardoor aan de achterkant turbulentie ontstaat(de kite killed of backstalled). Hiierdoor flikkert hij achterwaarts naar beneden of komt niet boven je hoofd.Zorg er ook voor dat je de kite hard oppomt want die zorgt voor behoud van je profielvorm, daardoor worden je pompen(aantrekken bar, loslaten) tijdens het varen effectiever. Energie gaat niet verloren in een jelly(wobbelen kite).Sla die shit op en rijdt!!!!Nick

Kijk,

jij snapt hoe je een kite af moet stellen.
Als je de RPM goed afstelt is het een wereldkite.