blessure en werkgever

Door: martin404 Reacties: 55 Hits: 4398
martin404 07 September / 2010 / 17:23
Iets van anderhalf jaar terug, is er een uitspraak v/d rechter geweest, waardoor een werkgever maar 70% ipv 100% ziektegeld hoefde uit te betalen.
Het ging hier om een voetballer met zwakke knieen, die er echter zelf voor koos om niet stoppen met zijn sport.

De werkgever had hem, na diverse langdurige sportblessures, meermalen gewaarschuwd dat het zo echt niet langer kon en gezegt dat hij moest stoppen met voetballen.
Toen hij voor de zoveelste keer voor langere tijd niet kon werken, was de maat vol.
De werkgever wou hem eigenlijk helemaal geen ziektegeld meer uitbetalen, maar dat vond de rechter te ver gaan.
Korten met 30% kon wel.

Hier is toen vrij veel over te doen geweest, want waar trek je dan de lijn?
Zover ik weet is er daarna wettelijk gezien nog niks verranderd.
Oftewel, als je te (?) vaak gebleseerd raakt, kan je werkgever van je gaan eisen dat je stopt met de bewuste risicovolle sportactiviteiten.
(Als er een duidelijk verband is tussen de sportactiviteit en het ziekteverzuim)

Ik heb mezelf voorgenomen om niet meer op te gaan scheppen over mijn blessures en op de vraag "hoe is het gebeurd?" voortaan te antwoorden met "daar praat ik liever niet over"
Als dan alsnog een antwoord wordt verwacht, moet daar t.z.t. nog even over nadenken.

Ik start dit niet om een hele discussie te starten over hoe onozel, of terecht de uitspraak van deze rechter is, maar ik had wel een vraag :
Hebben jullie hier al eens mee te maken gehad en zo ja ; Hoe gaan jullie hier dan mee om?
No kite related brand affiliations

Djee 07 September / 2010 / 17:32
bij mijn vorige werkgever, paar kite (beginners) blesures gehad, maar hij kite zelf ook dus begreep het

Overignens niet voor thuis gebleven waarschijnlijk maakt dat wel veel uit haha
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

patrick020569 07 September / 2010 / 17:42
Wacht maar over een aantal jaar.

De ziektekostenverzekeraar gaat nog van zich spreken. De poliskosten worden afhankelijk van het risico wat de verzekerde loopt in zijn werk. sport en vrijetijd. In Amerika is het heel gewoon dat iemand die een verhoogt risico loopt meer poliskosten betaald of uitgesloten wordt voor verzekering.

Ik vindt het trouwens wel logisch dat een werkgever kan eisen van zijn personeel om geen onnodig risico te nemen en een risico-inventarisatie maakt van de beoefende sport. De werknemer kan eisen dat de werkzaamheden in een veilige en gezonde omgeving plaatsvindt, dan mag de baas eisen dat de werknemer geen onnodig risico neemt. De grote vraag is alleen wat is onnodig risico.

Alle negatieve publiciteit omtrend het kiten kan dus in de toekomst zeker een weerslag hebben op een nieuwe baan of de ziektekostenverzekering.

Ik heb zelf 13 man in dienst en ben eigenlijk de enige met een risicovolle sport. Dat is dan wel weer leuk, van je personeel eisen om het niet doen en zelf met 28knp keihard LOOPEN.....
Durex, de Haarwinkel, red light district, webcamgirls.

martin404 07 September / 2010 / 17:51
Quote: patrick020569 - 7 september, 2010 (18:42)
.Ik heb zelf 13 man in dienst en ben eigenlijk de enige met een risicovolle sport. Dat is dan wel weer leuk, van je personeel eisen om het niet doen en zelf met 25knp keihard LOOPEN.....

Dat soort redeneringen zijn ook andere kwalifcaties aan te geven als "leuk" , maar daar zal ik verder niet op ingaan, want ik heb zelfs als de linkse rakker die ik ben, nog best wel gevoel voor humor.
De voordelen en nadelen van het huidige beleid voor de werkgever, zijn voor mij als werknemer t.a.v. deze vraag, minder intressant.

mees 07 September / 2010 / 18:01
het is misschien het afwegen waard. Er is dus onderzoek gedaan naar het ziekteverzuim onder mensen die aan sport doen en mensen die niet aan sport doen. Wat blijkt, (wellicht een open deur), mensen die aan sport doen geven een beeld van minder ziekteverzuim. Niet alleen omdat ze gemiddeld gezonder zijn dan mensen die niet aan sport doen, maar sport zorgt ook voor meer sociale contacten en een gezondere geestelijke gesteldheid.
Alleen, en dat is de schaduwzijde, zorgt sport dus ook voor sportblessures. Grote kans dus dat je in de toekomst dit in gaat merken in je premie voor ziektekostenverzekering of in een verhoging van je eigen risico bij dit soort ongevallen. Daarnaast kan ik me ook heel goed voorstellen dat een werkgever zo zijn vraagtekens gaat zetten bij een risicosport. Je kunt je voorstellen dat er dan in een contract bepaalde clausules worden opgenomen. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar dan is het de keus van een werkgever om je wel/niet aan te nemen.
Bij mij op mijn werk zijn ze er ook niet echt blij mee (2x geopereerd voor surfersoor), laatst een hersenschudding, maar ik werk zo veel mogelijk door en maak geen misbruik. Ik denk waar werkgevers (en collega's) ziek van worden is dat ze merken wanneer iemand misbruik maakt van ziekteverlof.
Als je eigen baas bent, een eigen bedrijf hebt, ben je bijna nooit ziek. Dat kost je gewoon geld en dan gaat deze discussie dus ook weer nergens over. Gewoon doorwerken dus, dan is er niets aan de hand.

Magic_Ed 07 September / 2010 / 18:10
Als we ergens niet heen moeten, is het individueel stellen van ziektekostenverzekeringen. Iedereen loopt een aanzienlijk risico om ziek of gewond te raken in z´n leven (een kans van bijna 1), en het is altijd goedkoper om hier niet moeilijk over te doen, maar gewoon iedereen dezelfde dekking aan te bieden (risico-differentiatie is alleen in het voordeel van de verzekeringsmaatschappijen en een enkele kluizenaar).

Over werkgevers: het gaat een werkgever niets aan wat ik in m'n vrije tijd doe. Ik ben er als ik daar voor betaald wordt en als ik er ben doe ik m'n werk goed. Maar eigenlijk is het raar dat een werkgever risico draagt voor de absentie van een werknemer. In mijn beleving is dat het risico van het leven en dus van ieder individu. Maar het maakt niets uit wie de verzekering betaald, uiteindelijk gaat het altijd om de verhouding bruto kosten / opbrengsten. Eigenlijk een simpel plaatje.

Voor de duidelijkheid: ik ben zzp-er (zelfstandige zonder personeel, maar bovenstaand verhaal was als ik in loondienst zou zijn).
w w w . v e r s u s s h o p . n l

martin404 07 September / 2010 / 18:14
Quote: mees - 7 september, 2010 (19:01)
.Bij mij op mijn werk zijn ze er ook niet echt blij mee (2x geopereerd voor surfersoor), laatst een hersenschudding,

Je bedoelt een chronische oorontsteking en die keer dat je uitgleed in de douche?

Magic_Ed 07 September / 2010 / 18:16

@Martin404: als jij je ziek meldt, hoef je niet te vermelden over de aard van de ziekte (moet wel tegen de arts).

martin404 07 September / 2010 / 18:21
Quote: Magic_Ed - 7 september, 2010 (19:16)
@Martin404: als jij je ziek meldt, hoef je niet te vermelden over de aard van de ziekte (moet wel tegen de arts).

Hoeft niet, maar al mijn collega's vragen er wel naar en als dat tijdens de lunch ter sprake komt waar mijn chef bij zit, komt het op hetzelfde neer als dat ik het direct tegen hem gezegt heb.

Oftewel : ik praat er liever niet over.
Hoe snue dat ook klinkt tegenover de mensen waarmee je de hele dag loopt te grappen en grollen.

Magic_Ed 07 September / 2010 / 18:24

Dan is het inderdaad de kunst op de vlakte te blijven

dr511 07 September / 2010 / 18:26

Ik melde me altijd ziek als het waaide dus tja... en op een gegeven moment vinden ze het niet meer vreemd dat je met een bruin hoofd op je werk komt na een paar dagen griepziekte van beafort noemde ik het maar. Begin zenuwachtig worden bij wiebelende blaadjes.
Maar goed ik was ook ambtenaar dus tja dan kan het he.
Dus wil je lekker kiten en genoeg tijd hebben om te herstellen zoek een baantje voor de koningin!
Krijg je ook nog eens de beste medische zorg zonder wachtlijsten. Je betaald maar 15 euro premie per maand en je kunt heerlijk uitrusten op je werk om daarna al je energie in kiten te stoppen.
af en toe ff een paar maandjes cultuur snuiven in landen waar je anders nooit zou komen
en thuis heb je weer zat doekoe om lekker wat kites te gaan shoppen.
tis dat ik nu helemaal niks meer doe anders was ik er gebleven
Ziki Ondergoed, schultenbrau

rubenkoster 07 September / 2010 / 18:33
We hebben 2 belangen. Werknemers en mensen die links stemmen vinden het waarschijnlijk geweldig als je loon krijgt terwijl je thuis zit. Begrijpelijk, ik zou ook wel geld willen terwijl ik thuis op de bank lig voor een paar maanden. Het perspectief van de werkgever is anders, die verliest de omzet die de werknemer genereert, terwijl de kosten doorlopen. Voor een groot bedrijf is dit verlies misschien wel op te vangen, maar voor een klein bedrijf kan dit het einde betekenen...
Omdat iedereen het risico loopt ziek te worden is het begrijpelijk dat er in super sociaal nederland word door betaald in het geval van ziekte.
Dit is ook goed!
Kom je op het punt dat het gewoon enorm dom word, zoals met de voetballer, zou het mogelijk moeten zijn geen ziektekosten te betalen! Waar de grens tussen eigen schuld en pech ligt is heel moeilijk aan te geven. Het niet uit betalen van ziekte kosten in het geval van een blessure van extreme sport is niet gek. Als bijvoorbeeld kiters zich hiervan bewust zijn is het natuurlijk altijd mogelijk je zelf hier voor te verzekeren.
Waarom zou de werkgever op moeten draaien voor jou acties? Verzeker je voor deze acties zodat jij het enigste slachtoffer blijft en niet je baas ook!

rubenkoster had een 4 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

martin404 07 September / 2010 / 18:39
Quote: dr511 - 7 september, 2010 (19:26)
je kunt heerlijk uitrusten op je werk om daarna al je energie in kiten te stoppen.

Dat geld gelukkig voor meer kantoorbaantjes.
Neem regelmatig een ochtendje vrij om rond de lunch helemaal suf, met het zand nog in me haa,r achter me bureau neer te ploffen.

pietepiet 07 September / 2010 / 18:46
Twee jaar geleden in ondiep water gevallen met kiten en op mijn gestrekte arm terecht gekomen,schouder uit de kom was het resultaat.Ik ben toen een week uit de roulatie(werk) geweest en vervolgens door mijn werkgever fantastisch begeleid om de schouder weer aan te sterken.Op mijn werk loopt een fysiotherapeut,en samen met hem een plan opgezet. Ik heb 3 maanden lichte oefeningen van hem meegekregen die ik dagelijks moest doen.Elke week bij hem langs voor behandeling en kijken hoe het er voor stond.Na die drie maanden onder begeleiding van een fysio in een sportschool zwaardere oefeningen twee maal per week uitgeoefend.In die tijd baalde ik als een stekker dat ik niet kon kiten,maar ben tot de dag van vandaag nog steeds dankbaar met de opvang van mijn werkgever omdat ik totaal geen last meer heb van de blessure met kiten en andere bezigheden.Zo kan het dus ook .....

martin404 07 September / 2010 / 18:47
@rubenkoster
Dit kan een lange discussie worden, want hoe zit het dan met de volgende keuzes :

- kiezen om te zwanger worden
- plastische chirurgie
- vrijwillige brandweer
- paardrijden
- te hard op de snelweg rijden
- klussen op het dak
- fietsen met glad weer
- te weinig sporten
- te veel eten
- roken
- drinken
- drugs

(lijstje van wat me in een halve minuut te binnen schiet, maar hier kan ik nog wel een paar pagina's mee doorgaan)

Vandaar dat het mij meer ging om de vraag hoe mensen hiermee omgaan.
Niet zozeer over de zin en onzin, want dan zijn we voorlopig nog niet klaar.

Woodmaster 07 September / 2010 / 18:57
Je hoeft toch niet te zeggen dat het door je sport komt en de doc. heeft zwijgplicht!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Surfz 07 September / 2010 / 19:03
Als je te maken hebt met blessures, moet je uit noodzaak een beroep doen op derden. Mijn ervaring is helaas dat 1x geen probleem is (voor jezelf en anderen), maar als het vaker gebeurt ga je je toch schuldig voelen naar jezelf en ook anderen omdat je anderen belast met je eigen problemen die veroorzaakt worden door een persoonlijke passie.
http://www.ikiteboarding.com/kiteboarding/articles/getting-back-to-the-roots-of-kiteboarding.aspx

rubenkoster 07 September / 2010 / 19:44
Quote: martin404 - 7 september, 2010 (19:47)
@rubenkosterDit kan een lange discussie worden, want hoe zit het dan met de volgende keuzes :- kiezen om te zwanger worden- plastische chirurgie- vrijwillige brandweer- paardrijden- te hard op de snelweg rijden- klussen op het dak- fietsen met glad weer- te weinig sporten- te veel eten- roken- drinken- drugs(lijstje van wat me in een halve minuut te binnen schiet, maar hier kan ik nog wel een paar pagina's mee doorgaan)Vandaar dat het mij meer ging om de vraag hoe mensen hiermee omgaan.Niet zozeer over de zin en onzin, want dan zijn we voorlopig nog niet klaar.
Dat zou inderdaad een hele lange discussie worden, zoniet een onmogelijke discussie. Maar laten we vooropstellen dat de moeilijkheid van het probleem absoluut geen reden is om dan maar gewoon te laten betalen. Dat is destructiver dan een lange en moeilijke discussie!

rubenkoster had een 4 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

Lars_023 07 September / 2010 / 19:47
In de rechtszaak die Martin aanhaalt werd er gebruik gemaakt van een punt uit de CAO goederentransport. In de CAO waren punten te vinden die onaanvaadbaar risico ten laste van de werknemer leggen terwijl in het burgerlijk wetboek staat dat er opzet in het spel moet zijn. Het is dus erg afhankelijk van de inhoud van de CAO die je hebt in hoeverre je de rechtszaak dus als precedent op kunt voeren. Overigens verwacht ik dat elk dossier weer een andere uitspraak van de rechter zal veroorzaken.

Uiteindelijk gaat de discussie over bemoeienissen van de werkgever op de persoonlijke levenssfeer en in hoeverre de rechter dit acceptabel acht. Daarnaast is er wel een wet die zegt dat een zieke werknemer de plicht heeft om niet te handelen instrijd met zijn herstel maar er is geen wet die zegt dat een werknemer niet ziek mag worden.

Ik ben zelf werkgever. Wanneer ik een werknemer zou vragen wat hij heeft en hij houdt zich op de vlakte dan heeft hij een groter probleem dan wanneer hij transparant is hierin.

Lars_023 had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 16 - 18 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

Shooter 07 September / 2010 / 19:48
Als werkgever zou ik zeggen.

1 x een blessure. Dit kan iedereen overkomen.

2 x een blessure. Nu moet je voorzichtiger worden, de volgende keer neem je bij een blessure vakantiedagen op.

3 x een blessure en net voor een deadline. Ik ben niet boos maar teleurgesteld in je.

4 x een blessure. Bij terugkomst stelt je werkgever je voor aan je opvolger en geeft je een nieuwe kite als goude handdruk. OPGEDONDERD!

bart13 07 September / 2010 / 19:57
Quote: Shooter - 7 september, 2010 (21:48)
Als werkgever zou ik zeggen.1 x een blessure. Dit kan iedereen overkomen.2 x een blessure. Nu moet je voorzichtiger worden, de volgende keer neem je bij een blessure vakantiedagen op.3 x een blessure en net voor een deadline. Ik ben niet boos maar teleurgesteld in je.4 x een blessure. Bij terugkomst stelt je werkgever je voor aan je opvolger en geeft je een nieuwe kite als goude handdruk. OPGEDONDERD!

Sweeeeet dit lijkt me wel wat kan ik regelmatig kiten en elk jaar een nieuwe kite :D

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

martin404 07 September / 2010 / 19:58
Quote: Shooter - 7 september, 2010 (20:48)
Als werkgever zou ik zeggen.1 x een blessure. Dit kan iedereen overkomen.2 x een blessure. Nu moet je voorzichtiger worden, de volgende keer neem je bij een blessure vakantiedagen op.3 x een blessure en net voor een deadline. Ik ben niet boos maar teleurgesteld in je.4 x een blessure. Bij terugkomst stelt je werkgever je voor aan je opvolger en geeft je een nieuwe kite als goude handdruk. OPGEDONDERD!

Als werknemer zou mij dat dan weer teleurstellen en een paar weken later zouden we elkaar dan weer terug zien voor de rechter.
Je kunt wel allemaal strenge stappen bedenken, maar zo werkt dat hier niet.

Helemaal niet als de werkgever de werknemer harder nodig heeft als andersom.

martin404 07 September / 2010 / 20:03
Quote: Lars_023 - 7 september, 2010 (20:47)
Wanneer ik een werknemer zou vragen wat hij heeft en hij houdt zich op de vlakte dan heeft hij een groter probleem dan wanneer hij transparant is hierin.

Waarom dan?
Wat zou je wel niet doen dan?

Ik zit je niet (100%) expres uit te dagen om je te jennen, maar ben serieus benieuwd naar het antwoord wat ik zou kunnen verwachten.
(niks persoonlijks, we hebben gewoon tegengestelde belangen)

larsdemo 07 September / 2010 / 20:08
Als je elke week op je bek gaat is het misschien zowiezo een goed idee om een andere hobby te zoeken.
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

Shooter 07 September / 2010 / 20:11
Quote: martin404 - 7 september, 2010 (21:58)
Quote: Shooter - 7 september, 2010 (20:48)Als werkgever zou ik zeggen.1 x een blessure. Dit kan iedereen overkomen.2 x een blessure. Nu moet je voorzichtiger worden, de volgende keer neem je bij een blessure vakantiedagen op.3 x een blessure en net voor een deadline. Ik ben niet boos maar teleurgesteld in je.4 x een blessure. Bij terugkomst stelt je werkgever je voor aan je opvolger en geeft je een nieuwe kite als goude handdruk. OPGEDONDERD!Als werknemer zou mij dat dan weer teleurstellen en een paar weken later zouden we elkaar dan weer terug zien voor de rechter.Je kunt wel allemaal strenge stappen bedenken, maar zo werkt dat hier niet.Helemaal niet als de werkgever de werknemer harder nodig heeft als andersom.

@ Martin 404. Het probleem is dat sommige werknemers (en dat haal ik ook uit jouw reactie) schijt aan alles hebben en dat je als werkgever je er op moet aanpassen. In deze moeilijke periode verdienen werknemers soms meer dan werkgevers voor minder uur werk, dat vergeten sommige werknemers.

Er zijn trouwens genoeg mensen die werk zoeken hoor. Er zullen niet veel werkgevers zich afhankelijk laten maken door een poopiejoopie werknemer.