blessure en werkgever

Door: martin404 Reacties: 55 Hits: 4395
martin404 07 September / 2010 / 20:13
@Lars

Als een werknemer zich ziek meld omdat die depresief is, of verkracht ofzo? Heb jij dan ook het recht om dat te weten?
Want dat is dan de vraag. Waar ligt dan de lijn?
Het is in jouw belang om het altijd te kunnen weten, maar dat is niet het enige belang dat telt.

Wederom, vat het niet persoonlijk op svp.
Ik breng het erg hard, maar dit zijn wel de redenen waarom dit soort wetten bestaan.
No kite related brand affiliations

larsdemo 07 September / 2010 / 20:14
Shooter dit is alleen wel een andere discussie omdat daar ook de werknemer onder valt die zich elke maandag ziek meld na een house party.
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

Shooter 07 September / 2010 / 20:24
@ Larsdemo

Mijn antwoord was bedoeld voor Martin404 die op mijn reactie reageerde. Ik heb bij de tekst een @ geplaatst.

martin404 07 September / 2010 / 20:29
Quote: Shooter - 7 september, 2010 (21:11)
Het probleem is dat sommige werknemers (en dat haal ik ook uit jouw reactie) schijt aan alles hebben en dat je als werkgever je er op moet aanpassen. In deze moeilijke periode verdienen werknemers soms meer dan werkgevers voor minder uur werk, dat vergeten sommige werknemers.Er zijn trouwens genoeg mensen die werk zoeken hoor. Er zullen niet veel werkgevers zich afhankelijk laten maken door een poopiejoopie werknemer.

Een ander probleem is dat niet elke werkgever zo fatsoenlijk is als jij wellicht bent.
Er zijn ook zat werkgevers / managers die dikke winst / bonussen opstrijken en er niet voor schromen om daarvoor een ander het leven moeilijk te maken.
Met diezelfde krappe arbeidsmarkt als dreigmiddel.

Loyaliteit is een kwestie van geven en nemen.

Ben blij dat ik een vak heb geleerd en dus zonodig volgende week ergens anders aan de slag kan.
Voor mijn huidige werkgever is dat niet zo'n probleem, dus ik kan niet een te grote bek hebben, maar er zijn er in het verleden diverse geweest die dik in de shit kwamen omdat ik vertrok.
Een slimme werkgever laat het inderdaad niet zover komen, maar veel zijn ook te arrogant om er rekening mee te houden dat ze niet almachtig zijn.

martinAIR 07 September / 2010 / 20:36
na 3 x waarschuwen gaat de werkgever meer rechten krijgen.
maar hoe jij je vrije tijd invuld is aan jou en kan niemand iets over zeggen!
het heeft wel iets met je funtie te maken en tot hoe ver jou verantwoordelijkheidsgevoel rijkt!
als je baas je puur op je sport gaat aanspreken of het je wil verbieden is wintersport dus ook super gevaarlijk!!
voor ontslag zal je wel op een andere fout ontslagen worden (denk je niet?).

denk wel dat wave-ride minder risico heeft tenzij je vaak op je vinnen land ten opzichte van beginners en freestyle..

ik kom dagenlijks kreupel binnen!
erger dan dat gelukkig nog niet.
word er ook vaak op aangesproken met: weer lekker bezig geweest zeker.. ja man, ff zitten..

Blow Me Away!

martinAIR had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 47 knots op zijn Blade Trigger (2010)

Shooter 07 September / 2010 / 20:39
@ martin

Ik begrijp je helemaal, zo is immers de regelgeving in NL.

Even om iets recht te zetten. ik spreek uit de gedachte van een werkgever. Zelf ben ik zzp'er.

martin404 07 September / 2010 / 20:47
Quote: Shooter - 7 september, 2010 (21:39)
@ martinIk begrijp je helemaal, zo is immers de regelgeving in NL.Even om iets recht te zetten. ik spreek uit de gedachte van een werkgever. Zelf ben ik zzp'er.

En ik gooi zoveel mogelijk hout op het vuur.

Als ik dan toch dicusseer, kan ik er net zo goed flink tegenaan gaan ook.
Dat houd het levendig en dan komen de echte meningen eerder boven water.

(Beschaafd en begripvol doe ik wel tegen me echte werkgever )

martin404 07 September / 2010 / 21:46
Persoonlijk ben ik met kiten nog geen 1x dusdanig gebleseerd geweest dat mijn werkgever er last van had.
Dit weekeind ben ik wel op een andere manier stevig gewond geraakt en de eerste vraag die mijn manager mij stelde was "was het met kitesurfen?"
Mijn antwoord was alleen "nee het was niet kitesurf gerelateerd" en daar heeft hij het (tot nu toe) bij gelaten.
Dat heeft me aan het denken gezet over hoe ik dit in de toekomst aan ga pakken.
(want ik val met kiten wel steeds harder)

Dat gevaarlijke Kiten bekt gewoon lekker als er bij bijvoorbeeld personeelszaken over een werknemer geklaagd moet worden
(net als dat het in de media doet)
Ik zie het er al van komen dat ik het tijdens beoordelingsgesprekken te horen ga krijgen waneer ik wel 1 of 2x met kiten stevig ten val gekomen ben.
Dat zou ik niet terecht vinden, alleen maar omdat Kiten zo'n slechte reputatie heeft i.v.m bijvoorbeeld voetbal.
(zoals ik al zij heb, ik nog nooit wat ernstigs gehad)

Aan de andere kant ben ik van nature heel erg voor transparantie.
Niet dat ik altijd zo'n fantastisch iemand ben, maar waneer ik het niet ben, ben ik er vaak wel eerlijk over.
Vandaar dat ik er naar vraag, want ik zit er best wel een beetje mee.

en om te waarschuwen om niet al teveel op te scheppen over hoe relaxt je op die vrije dag hebt gekite met windkracht 7 a 8.
(Saaie collega's/managers met hun saaie ouderschaps verplichtingen, zijn sneller jalours als ik had gedacht )

Mediator 07 September / 2010 / 22:34
moehahaha... lang leve België (voor hoelang het nog bestaat)... toch op dit vlak... onze ziekteverzekering is nog ALTIJD bij de top van europa

alleen daarvoor al zou ik een beetje patriotisch doen
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

martin404 08 September / 2010 / 02:04
Quote: Mediator - 7 september, 2010 (23:34)
moehahaha... lang leve België (voor hoelang het nog bestaat)... toch op dit vlak... onze ziekteverzekering is nog ALTIJD bij de top van europa alleen daarvoor al zou ik een beetje patriotisch doen

Op de vraag "waar in de EU zou je het liefst ziek zijn?" hoorde ik een expert reageren "In Frankrijk, maar ik wordt liever oud in Holland"
Al regelt je family niet alles voor je, dan schijn je in Frankrijk behoorlijk de pineut te zijn als bejaarde.

De top van Europa is een nogal relatief begrip.

martinAIR 08 September / 2010 / 06:25
klopt in NL word je van wieg tot dood verzorgd.
in Fr zou ik geen uitkering willen (is maar - 400euro) en dat is een goeie zaak!!
in belgie moet je je 3keer per dag melden anders word je ook gekort op je uitkering (geen zwartwerk mogelijk dus).
is dat nog zo Medaitor?
in NL kan je echt alles flikken, verzin gewoon dat je een verslaving aan nederwied hebt omdat je een trauma hebt opgelopen en niet kan jointen op je werk en je hoeft nooit meer te werken!
NL dus..?

dus als ik iemand in dienst heb die zich zo nu en dan ziek meld omdat er wind staat gaat de baas zoeken naar andere fouten voor ontslag.
zulk personeel wil je niet in dienst en zou ik hem iets van hier boven adviseren te doen maar pluk niet van mij!

echter is het thuis blijven door 'n blessure niet iets waar je zomaar voor ontslag kan krijgen tenzij je baas het aan kan tonen dat je moedwillig voor de blessure ging..
als de baas een beetje slim is verzint die wel een leuk ander klusje voor je, kom je dan niet opdagen dan valt het onder werk werkweigering!

de regeling op mijn werk zijn de eerste 2dagen onbetaald ziek thuis, dus je bedenkt je wel 2keer!
en tot op heden zit ik op 0,0% zieken dagen in de 4jaar dat ik hier werk..
Blow Me Away!

martinAIR had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 47 knots op zijn Blade Trigger (2010)

martin404 08 September / 2010 / 07:11
Quote: martinAIR - 8 september, 2010 (07:25)
regeling op mijn werk zijn de eerste 2dagen onbetaald ziek thuis, dus je bedenkt je wel 2keer!en tot op heden zit ik op 0,0% zieken dagen in de 4jaar dat ik hier werk..

Bij mij op me werk is dat 1 dag onbetaald.
Als ik me dus na 1 of 2 dagen nog niet absoluut 100% beter voel bedenk ik me ook nog wel een 2de keer of ik wel terug naar me werk ga.
Ben dan al gestraft dat ik ziek werd, dus hoef ik me zeker niet schuldig te voelen als ik dan ook volledig uitziek.

(is allemaal maar theorie, want in de praktijk ben ik ook nooit ziek)

Djee 08 September / 2010 / 07:22
Quote: martin404 - 8 september, 2010 (09:11)
Quote: martinAIR - 8 september, 2010 (07:25) regeling op mijn werk zijn de eerste 2dagen onbetaald ziek thuis, dus je bedenkt je wel 2keer!en tot op heden zit ik op 0,0% zieken dagen in de 4jaar dat ik hier werk..Bij mij op me werk is dat 1 dag onbetaald.Als ik me dus na 1 of 2 dagen nog niet absoluut 100% beter voel bedenk ik me ook nog wel een 2de keer of ik wel terug naar me werk ga.Ben dan al gestraft dat ik ziek werd, dus hoef ik me zeker niet schuldig te voelen als ik dan ook volledig uitziek.(is allemaal maar theorie, want in de praktijk ben ik ook nooit ziek)

zo denk ik ook over onbetaalde ziekte dagen, dat is een stimulans voor mensen om langer weg te blijven, minimaal het aantal onbetaald extra ervaar ik met het personeel hier...
Daarom vind ik het ook beter om gewoon normaal doorbetaald te krijgen, waarom straffen als je ziek bent?! naja je zou kunnen zeggen na 3x wel onbetaald, maar als je gewoon echt ziek bent is dat ook niet eerlijk.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

dr511 08 September / 2010 / 08:00

nou dan ben ik wel een droom werkgever volgens mij
mijn instructeurs kunnen altijd kiten als het waait en als het goed waait bellen we de lessen af en knallen we naar de kust
hebben ze weer es au door een schelpje kunnen ze chillen in de shop.
en dan maak ik ze ook nog es wakker met gebakken eieren met spek.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

martinAIR 08 September / 2010 / 08:10
Djee, waar steld de baas zijn grens met het op papier zetten over de regeling over ziek thuis zitten?
na 3keer pas zo'n regeling in laten gaan is natuurlijk ook krom, want de baas vind dat het nu genoeg is geweest??
is dat reëel?
en via deze weg zal daar ook misbruik van gemaakt worden door werknemers.

dit soort regels zijn over het algemeen in het leven geroepen voor de mensen die misbruik maken van de situatie en daar moeten de goeie ook onder lijden..
vaak hangt er ook tegenover dat er een bonus in geld of vakantie-dagen uitgekeert kan/mag worden als je nooit ziek bent in een heel jaar als stimulans.

ik zit er zelf tussen in, ik ben nog een loonslaaf maar ijg staat dit bedrijf al op mijn naam dus zal ik hier in de toekomst hier zeker mee te maken krijgen.
het is lastig om hier een juiste uitspaak in te vinden omdat je vanuit 2posities moet denken en ze allebij rechten en plichten hebben..
.
Blow Me Away!

RefleXxx 08 September / 2010 / 08:18
Laten we even voorop stellen dat niemand ontslagen kan worden omdat hij in de ziektewet zit of omdat hij daar te vaak inkomt. Gebeurt dit wel dan is de werkgever in de fout (onrechtmatig ontslag) en zal er een flinke vergoeding moeten komen of je baan terug.

Vervolgens kan een werkgever jou niet verbieden te gaan kiten in je vrije tijd. Het is natuurlijk wat anders als er een clausule in je CAO staat maar in 9 van de 10 gevallen is dit niet zo.

Wel kan je wergever andere fouten van jou gaan gebruiken om je te onstlaan indien hij dit wenst. Dan steekt hij het op iets anders dan je ziekteverzuim. Toch zal hij nog steeds een hele goede reden moeten hebben.

Hoe dan ook lijkt het mij logisch dat op het moment dat je ledematen het kitesurfen niet meer aankunnen dat je stopt. In je prive leven wil je toch ook nog naar het pretpark met je kinderen/kleinkinderen? Er is meer naast de sport

Djee 08 September / 2010 / 08:35
Quote: martinAIR - 8 september, 2010 (10:10)
Djee, waar steld de baas zijn grens met het op papier zetten over de regeling over ziek thuis zitten?na 3keer pas zo'n regeling in laten gaan is natuurlijk ook krom, want de baas vind dat het nu genoeg is geweest??is dat reëel?
om mezelf te qouten:

Quote: Djee - 8 september, 2010 (09:22)
Daarom vind ik het ook beter om gewoon normaal doorbetaald te krijgen

@ reflex: wet staat boven de cao en daar zal de rechter naar kijken. Die "flinke" vergoeding is afhankelijk van heel veel factoren en in de meeste geval niet zo flink. Heb ook een akkefietje gehad met (poging tot) ontslag tijdens ziekte (niet kite gerelateerd ), dus weet er aardig wat vanaf helaas.
En als een werkgever van je af wilt kan dat altijd, ligt er net aan wie het slimst is/het handigst aanpakt (dossier opbouw e.d.) en hoeveel de werkgever er voor overheeft. Maar in zo'n situatie is de werksfeer/plezier al aardig naar de klote om weer terug te keren naar je vorige positie.

Meer naast kiten wat dan?!

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Stuiver 08 September / 2010 / 08:41
Dit is allemaal wel erg juridisch.

Feit blijft dat er op ieder moment van de dag iemand een blessure kan oplopen. de meeste ongelukken vinden nog steeds plaats in- en om het huis. Als werkgever is dit vervelend, als werknemer is dit ook vervelend. (ervan uitgaande dat je gewoon wilt werken)

daarbij gaan ze kijken of je bij langdurige ziekteverzuim andere zaken kan doen bij het bedrijf. bonnen sorteren, administratie, plannen etc etc. (wet poortwachter geloof ik)

Ik werk om dingen te kunnen doen in me vrije tijd, niet in mijn vrije tijd dingen laten omdat ik moet werken.
nog even en ik mag niet meer op wintersport. terwijl me baas notabene een chalet a.d. Piste heeft gekocht...

temp_spikey 08 September / 2010 / 08:48
Quote: martin404 - 7 september, 2010 (20:47)
@rubenkosterDit kan een lange discussie worden, want hoe zit het dan met de volgende keuzes :- kiezen om te zwanger worden- plastische chirurgie- vrijwillige brandweer- paardrijden- te hard op de snelweg rijden- klussen op het dak- fietsen met glad weer- te weinig sporten- te veel eten- roken- drinken- drugs(lijstje van wat me in een halve minuut te binnen schiet, maar hier kan ik nog wel een paar pagina's mee doorgaan)Vandaar dat het mij meer ging om de vraag hoe mensen hiermee omgaan.Niet zozeer over de zin en onzin, want dan zijn we voorlopig nog niet klaar.

De invulling van je VRIJE tijd is VRIJ en niet voor een WERKgever ....voor welke reden dan ook. Je hebt een contract voor 8 uurtjes, punt uit, als jij na die 8 uurtjes killimanjaro wil beklimmen ....go for it.

de rechter is echt niet gek en maakt een prima beslissing hier, stay the fuck out of his private life.

Mocht ik er ooit mee worden geconfronteert, wens ik een werkgever succes, zet ik er een advocaat op en schiet ik overstressed het water op, met een recept van de dokter , dat "beweging goed voor mij is in deze periode van overmatige stress op de werkvloer "

Don't you love this country
www.KiteCamps.eu / www.KiteBroker.com /www.KiteBoardles.nl /Advance Kites

RefleXxx 08 September / 2010 / 08:59
Djee, welke wet verbied je dan om in je eigen tijd een hobby uit te oefenen of om ziek te zijn? Geen enkele. Er is wel een wet dat je niet ontslagen kan worden op het moment dat je in de ziektewet zit. Pas als je weer volledig aan het werk bent kan je ontslagen worden mits een goede reden. Je kan niet ontslagen worden omdat je ziek bent. Zoals eerder gezegd zal je baas dan een andere reden moeten zoeken, die wel degelijk gegrond moet zijn. Een ontslagvergoeding is wel degelijk van kracht en ik noemde het een flinke bonus als je ontslagen word op een ongeldige reden. Misschien was dat bij jou niet het geval.

Tevens heb je geen recht op een uitkering als je terecht ontslagen word. Wel als je onterecht ontslagen word.

Djee 08 September / 2010 / 09:31
Quote: RefleXxx - 8 september, 2010 (10:59)
Djee, welke wet verbied je dan om in je eigen tijd een hobby uit te oefenen of om ziek te zijn? Geen enkele. Er is wel een wet dat je niet ontslagen kan worden op het moment dat je in de ziektewet zit. Pas als je weer volledig aan het werk bent kan je ontslagen worden mits een goede reden. Je kan niet ontslagen worden omdat je ziek bent. Zoals eerder gezegd zal je baas dan een andere reden moeten zoeken, die wel degelijk gegrond moet zijn. Een ontslagvergoeding is wel degelijk van kracht en ik noemde het een flinke bonus als je ontslagen word op een ongeldige reden. Misschien was dat bij jou niet het geval.Tevens heb je geen recht op een uitkering als je terecht ontslagen word. Wel als je onterecht ontslagen word.

terrecht vs ontrecht, als je ontslagen wordt omdat je fraude/agressie/ect. dan krijg je idd geen uitkering of als je zelf akkoord ga met je ontslag (nooit doen, tenzij zo'n dikke premie dat je jaren niet hoef te werken of je meteen ergens aan de slag kan)
In mijn geval ging het om "bedrijfseconomische redenen" kon dus niet uit de ziektewet komen want ze hadden die vergunning wel gekregen, maar mochten me niet ontslaan vanwege de ziektewet, dus beter werd ik ook niet . Maar we dwalen hier iets te veraf van het standpunt/vraag.

daan3 08 September / 2010 / 19:32

ik heb vorig jaar augustes een gescheurde kruisband opgelopen door het kiten wat mijn baas ook niet al teleuk vond...
toen ben ik al 2/3 weken thuis gebleven aangezien ik niet kon lopen! paar weken later ben ik op me werk door me knie gegaan
toen heb ik ook mijn mesicus gescheurt daardoor kon ik daarna helemaal niet meer werken vanaf oktober was ik toen ziek mijn baas
heeft me wel doorbetaalt tot december toen ging me werk failliet en kregen ze een doorstart maar ik werd dus ontslagen aangezien
ik dus met me knei zat...
toen kwam ik in de WW ziektewet waar ik gewoon een ziektewet uitkering kreeg! maar dat was ook 70% na 4 maanden stopte dat ook
en moest ik weer aan het werk!

maar mijn baas was ook niet teblij met blesures een collega van mij had allebij zijn kruisbanden gescheurd dat had hij al voor mij
daardoor werd ik natuurlijk ook raar aangekeken toen ik hetzelfde had!!
Antixsports.com Liquid Force

RefleXxx 08 September / 2010 / 20:40
Bij een reorganisatie is alles uiteraard anders dat klopt.

Lars_023 08 September / 2010 / 20:55
Quote: martin404 - 7 september, 2010 (21:13)
@LarsAls een werknemer zich ziek meld omdat die depresief is, of verkracht ofzo? Heb jij dan ook het recht om dat te weten?Want dat is dan de vraag. Waar ligt dan de lijn?Het is in jouw belang om het altijd te kunnen weten, maar dat is niet het enige belang dat telt.Wederom, vat het niet persoonlijk op svp.Ik breng het erg hard, maar dit zijn wel de redenen waarom dit soort wetten bestaan.

Als werkgever heb ik de verplichting om de werknemer aan het werk te krijgen. Ik mag dus vragen naar de oorzaak of de symptomen. Wanneer een werknemer dit niet wil delen schakel ik de bedrijfsarts in. Deze heeft een beroepsgeheim en dient objectief een oordeel te vellen. Vervolgens ben ik verantwoordelijk voor de reintergratie. Bij psychische gronden zal ik dus de kosten op mij nemen voor een pschycholoog etc. maar zal ik niet op de hoogte zijn van de details van de diagnose van de bedrijfsarts. Op die manier behoudt de werknemer zijn privacy maar werk je wel aan het herstel van de werknemer.

Op je eerdere vraag waarom een werknemer een probleem heeft als die zich op de vlakte houdt bij mijn vraag is het antwoord simpel. Als jij niet je werk uit kunt voeren vanwege een blessure kost jij mij geld, het is dan redelijk om met elkaar te spreken over de oorzaak. Er is namelijk zoiets als persoonlijke verantwoordelijkheid. Wanneer je bewust die risico's neemt met als gevolg economische schade voor je werkgever, mag jij je wel achter de oren krabben lijkt me. Nu is het bedrijf waar ik baasje mag spelen oerhollands maar bij de angelsaksische ondernemingen heb je echt een probleem als je regelmatig uitval hebt.

Overigens, als je regelmatig geblesseerd bent vanwege het kiten lijkt het mij ook even tijd om een reflectiemomentje toe te passen.

Je zult niet snel ontslagen worden vanwege kiteblessures, het kan wel onhandig zijn voor je carrierepad maar belangrijker is hoe jij er zelf mee omgaat richting je werkgever.

Lars_023 had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 16 - 18 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

Mediator 08 September / 2010 / 23:58
Quote: martinAIR - 8 september, 2010 (07:25)
klopt in NL word je van wieg tot dood verzorgd.

in belgie moet je je 3keer per dag melden anders word je ook gekort op je uitkering (geen zwartwerk mogelijk dus).is dat nog zo Medaitor?

als je bij jullie zo goed verzorgd word... wat doen jullie dan allemaal in Vlaamse ziekenhuizen? De 2 AZ's in Brugge --> vol nederlanders, UZ Gent --> Vol nederlanders, UZ leuven --> val nederlanders, gasthuisberg ---> vol nederlanders...? vreemd toch...???

Dat van dat 3 keer aanmelden? weet niet van waar je je info haalt man... das nog nooit zo geweest in België

en om maar een voorbeeld te geven van de kwaliteit van onze ziekteverzekering: Ik heb laatse 3 jaar, 2 kniebraces nodig gehad... speciale braces die geschikt zijn voor watersport: kostprijs hiervan om en bij de 1200 euro/stuk... van dat bedrag heb ik zelf 26 euro betaald... geloof me dat doen de nederlandse zorgverzekeringen niet na... Als we naar de huisarts gaan verliezen we ongeveer 4 euro totaal, veelgebruikte medicatie zoals ventolin of antibiotica soorten verlies je nog geen volledige euro op...
wanneer je naar een rusthuis moet, dan moet je familie hier NIET voor instaan... (behalve als je naar een privé rusthuis wil). Met men persoonlijke ziekte verzekering is een opname in een hospitaal (in een 1 persoonskamer) ook bijna gratis!
en zo kan ik door gaan...

als ik zeg dat we het hier hééééééél goed hebben op dat vlak... dan zuig ik dat niet uit men duim

* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)