kite voor lichte wind

Door: koenschip026 Reacties: 46 Hits: 3477
extremekiter 06 October / 2010 / 08:21
Wat belangrijk is bij kiten met weinig wind, is dat je een kite hebt die veel performance biedt, anders kun je geen hoogte lopen. Ook het gewicht van de kite speelt een grote rol in de lichtweer eigenschappen. (hoe lichter, hoe beter)

Ik heb een heleboel lichtweer kites getest, maar ben er unaniem over uit dat een grote Flysurfer speed3 het meeste plezier biedt in weinig wind.
Niet iedereen staat open voor een flysurfer, voor de mensen die ook met iets minder performance genoegen kunnen ook voor een grote tube gaan, zoals bijvoorbeeld de Core riot XR LW 17m.

Naast de kite, speelt het board ook een grote rol bij weinig wind. Een board zoals een Flydoor met een vlakke rockerline, negatieve outline, veel planeeroppervlak is wat je nodig hebt om te kunnen planeren en hoogte te lopen in weinig wind.
Grote vinnen die veel performance bieden, zijn op een raceboard erg belangrijk.

Mocht je eens een aantal kites en boards in weinig wind willen proberen, dan kun je contact met ons ( www.versusshop.nl ) opnemen om het een en ander te testen. We zitten zelf in Scheveningen, maar komen ook wel naar andere spots.

Eddy
W W W . V E R S U S S H O P . N L

Morres 06 October / 2010 / 14:02

Eddy weet waar hij het over heeft, aanvullend daarop, probeer eens een skimboardje, of een waveboard. Ik heb zelf een skim EN een waveboard een nobile shinn 2008(te koop btwik heb de shape overgetrokken en ga zelf een bouwen) en die laatste gaat upwind als een gek, low-end ook super door dat ie 148*44 is.

I kgeloof dat de ozone zephyr ook goed in low-wind is, de nieuwe jekyll14 schijnt ook niet mals te zijn. Let er wel op, als je grote kites koopt, als het weer omslaat, moet je wel oppassen!

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

-DAVE- 06 October / 2010 / 15:34
Ik zou een Advance kite nemen, die winnen gewoon van tientallen Flysurfers, vooral in competitie.

Verder is Flysurfert speed groter dan 15 m2 toch echt wel de lightwindkites om even serieus op den vraag in te gaan. Ik zou ook geen betere weinigwindkites weten.

En als je bang bent dat die in het water valt, kan je beter stoppen met kiten.
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Marc_87 06 October / 2010 / 15:48
Ik kan met mijn Contra 14m anders aardig in de buurt blijven van de 15m speed 3.
En het kost een stuk minder.
Powered by Flysurfer

vlieger-kid 06 October / 2010 / 16:48
Speed 2 19 silver-arrow heeft nog steeds een mega bak low-end. Vergelijkbaar met speed 3 21m misschien. Heb hem niet gevlogen dus kan het niet weten. Weet wel dat de speed 2 in dezelfde maat als de speed 3 meer low-end heeft... speed 3 heeft dan weer meer high-end..
Zandmotor "local"

vlieger-kid had een 5 sterren sessie in Vierlingsbeek met maar liefst 10 - 16 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2010)

Kamo 06 October / 2010 / 21:28
Speed3 heeft EXACT dezelfde low-end als Speed2, wel veel meer range, dus high-end.
Shop | Gear | Kiterepair >> WWW.VERSUSSHOP.NL / TEN-KITEBOARDING.COM

mkite 07 October / 2010 / 07:05
Volgens mij is het goedkoper een lichtweer board te nemen dan om een grotere kite te nemen.

Hoe groter de kite hoe trager en met een groter board en een kleinere kite gaat het vaak beter in licht weer.

En met je 60 kilo moet je met een skimboardje en een 9m kite bijna altijd kunnen varen.

undergrounder 07 October / 2010 / 08:41
Flysurfers zijn goed zolang ze in de lucht zijn. Maar als je niet erg ervaren bent zal ie ook wel eens uit de lucht vallen en dan begint vaak de ellende. Lijnen die verstrikt raken, moeilijk mee te trekken als de wind wegvalt en je naar de kant moet lopen, lastige handling bij starten en landen.
Als je maar 60 kg weegt is er geen enkele reden om een flysurfer te nemen. Een bow 14 of 15 met een lichtwindboard en je vaart al met 10 knopen.
En, dat ben ik wel met Lars 91 eens, als je wat creatief bent is dat al leuk, een trage kite heeft voordelen, ook de rotatiesprongen leren makkelijker. Eigenlijk alles behalve kiteloopen is goed te doen met de wat grotere kites.

iAn 07 October / 2010 / 10:40

Ik denk dat je beter een licht weer board erbij kopen als je zo licht bent. Ik weeg zelf 78kg en heb een spleene session van 141x43.
Dat board is ook nog best leuk als de wind wat toeneemt.
Als de meeste nog op de kante staan te wachten loop ik al goed hoogte met een 10m Delta /SLE kite. Ik heb ook nog een 13m kite en ook nog 16 C kite. Maar die bieden niet/nauwelijks meer low-end en ik gebruik ze sinds ik die spleene heb bijna nooit meer. Een kleinere kite stuurt vele beter dan zo’n log beest, is leuker om te varen.

Verder is een lichtweer board is goedkoper dan een recente kite, gaat heel lang mee en een populair lichtweerboard (bijv. spleene) behoud z’n waarde beter. Wat verder fijn is dat je heel snel kunt wisselen van board. Een andere kite optuigen is een stuk meer werk. Ik leg vaak m’n kleine board langs de kant en wissel dan snel van board als de wind toeneemt. Als de wind weer wat minder wordt pak ik net zo makkelijk die spleene weer.

Die spleene heeft voor mij al heel veel sessies gered, omdat de wind eigenlijk net te weinig was met m’n normale board (Trax 135x1.39). Met die trax moet je dan heel veel moeite doen om hoogte te lopen en heb je dus geen ruimte op tricks te doen, vervolgens moet je dan ook nog eens terug lopen tegen de wind in, waardeloos. Met die spleene loop je heel makkelijk hoogte ook als de wind bijna helemaal wegvalt en heb je lol in minimale condities.

Je moet er maar eens een testen, in mijn kitevrienden groep hebben 4 anderen ook zo’n board gekocht naar dat ze er een paar rakjes op hadden gevaren. Het scheelt zeker 3-4 knopen in je low-end met dezelfde kite en het board is niet overdreven log (zoals bijv. zo’n door).

otje 07 October / 2010 / 11:14
v4 30 meter:P kost een drol en varen bij 7/8 knopen;)

Slis 07 October / 2010 / 12:47
Beste Koen er komt een helehoop advies voor je uit dit topic
maar het lijkt erop dat niemand heeft gelezen dat je 60 kg weegt!

Geloof me, je heb niet groter dan een 12 nodig,
en een groot boardje...
Dan vaar je vanaf zo'n 10 knopen,
onder de 10 knopen raad ik echt een flysurfer aan...

Qua board kan je denken aan "grote" twintip zoals een door ofzo
maar je kan ook aan een surfboardje denken.

Goede "grotere" kites moet je denken aan het bow/delta concept
C-shape kites hebben minder low-end dus minder geschikt bij minder wind.

Ook het gewicht van de kite speelt hierbij een rol,
zo zal bv een "zware" kite met veel struts minder snel op gang komen
dan een lichte kite met weinig struts.

naja in elk geval: niet groter dan een 12 nemen!
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

Djee 07 October / 2010 / 12:50
Quote: otje - 7 oktober, 2010 (13:14)

tering wat een lap zeg
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Morres 07 October / 2010 / 13:01
Quote: otje - 7 oktober, 2010 (13:14)

als je klaar bent met pompen keunnen er 2dingen gebeuren:
Iedereen op aarde gaat dood want je hebt de lucht in een kte gepompt
of
het waait tegen de tijd dat je klaar bent

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

undergrounder 07 October / 2010 / 16:38
Ik begrijp niet wat mensen zo tegen hebben op een grote kite. In de beginjaren was een 20 heel normaal en zag je sommige kiters er dingen mee doen waar nu het merendeel niet eens aan toe komt. En die waren heel wat trager dan de 16's van nu.
Als de keus is of varen met een grote kite met enige beperkingen (loopen) of aan de kant zitten is wat mij betreft de keus snel gemaakt. En als je liever aan de kant zit te wachten op meer wind vraag ik me af of je kiten echt wel zo leuk vindt. Natuurlijk is meer wind nog leuker maar is het verschil echt zo groot. Ik zie 90 procent van de kiters met meer wind niks doen wat met minder wind niet kan.

Een 30 is wel wat te veel van het goede dat geef ik toe, had ook geen zin meer, je schijnbare wind kwam daarbij te ver van voren en de upwind kwaliteiten van de kites en de boards waren niet zodanig dat je er nog fatsoenlijk hoogte mee hield. Of je moest een deur van een board nemen.
Maar met de huidige kites is dat bij een kite tot zo'n 20 meter geen enkel probleem.

undergrounder 07 October / 2010 / 16:42
Die 30 trouwens, kunnen we daar niet co2 in opslaan ?

O, weer dubbele reactie, kun je ene bericht ook wissen ?

extremekiter 07 October / 2010 / 16:46
Ik ben het er niet mee eens dat hij niet groter dan een 12 moet nemen. Een 15m speed3 zou bijvoorbeeld best kunnen. Reinhart vaart daar ook prima mee.
Echter is het ook zo dat hij niet altijd 60 kg blijft. Aangezien Koen in de groei zit, weegt hij volgende zomer een stukje meer dan 60KG.

De vraag is vooral met hoe weinig wind wil je kiten en wat ben van plan om maximaal uit te geven.
W W W . V E R S U S S H O P . N L

vlieger-kid 07 October / 2010 / 17:26
Ik heb het eens geprobeerd, 13 knopen en een 12m naish sigma shape (geleend) met mijn eigen boardje, naish sol TT 130*40.
Hiermee kom ik niet weg. Ik woog in Egypte toen ongeveer 55kg.
Vast, als ik een groter board had gehad was ik wel weggekomen, maar toch..

Zandmotor "local"

vlieger-kid had een 5 sterren sessie in Vierlingsbeek met maar liefst 10 - 16 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2010)

martin404 07 October / 2010 / 17:32
Quote: extremekiter - 7 oktober, 2010 (17:46)
De vraag is vooral met hoe weinig wind wil je kiten en wat ben van plan om maximaal uit te geven.

Heb in dit topic al een aantal mensen gezien die je vooral bij dat laatste, erg graag van dienst zijn.
No kite related brand affiliations

Marc_87 07 October / 2010 / 17:45
Quote: vlieger-kid - 7 oktober, 2010 (19:26)
Ik heb het eens geprobeerd, 13 knopen en een 12m naish sigma shape (geleend) met mijn eigen boardje, naish sol TT 130*40.Hiermee kom ik niet weg. Ik woog in Egypte toen ongeveer 55kg.Vast, als ik een groter board had gehad was ik wel weggekomen, maar toch..

Vind je het gek, Naish Sigma gevallen hebben totaal geen low-end. ;)

En ik ben het er mee eens dat al ben je 60 kilo je best een grote kite
kan hebben.