winter kiten - bescherm je oren!

Door: Frieda Reacties: 23 Hits: 2514
Frieda 23 November / 2010 / 10:24
Misschien voor sommige mensen al lang bekend, maar toch voor alle bikkels die de verleiding van lege stranden in de winter niet kunnen weerstaan: bescherm je oren, bijvoorbeeld met zo'n lekker modieuze bivakmuts !
Anders heb je namelijk het risico dat het koude water in je oren uiteindelijk ervoor zorgt dat je gehoorgang zich permanent vernauwd, een zogenaamd "surfers ear" (wikipedia heeft een mooie uitleg). Ik spreek uit ervaring, en het is super onhandig, want het betekent namelijk dat je in de zomer veel gemakkelijker oorontsteking krijgt
Toen de dokter me dit eind vorige winter vertelde vond ik het echt superstom dat ik dat nog nooi eerder van iemand gehoord had, dus bij deze voor alle andere koudwater fanaten!

Frieda had een 3 sterren sessie in Edam met maar liefst 22 - 31 knots op zijn F-One Bandit IV (2011)

johndoe 23 November / 2010 / 17:00
Goeie tip! Overigens het risico op een 'surfers ear' heb je ook al bij een water temperatuur onder de 18° c. Dus dat is al snel in Nederland. Ik heb hiervoor de Doc proplugs. De vented versie, dus laat gewoon geluid door, maar de kou buiten.

http://proplugs.eu/NL/Surfersoor.html

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Morres 23 November / 2010 / 21:23
mijn dokter kent het niet, lol

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Mediator 23 November / 2010 / 23:13
mja als je hier in de winter kite zonder kap ben je ook wel een groot licht....

toch bedankt voor de tip hoor... frieda is waarschijnlijk gewoon een bezorgde mama
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

RefleXxx 23 November / 2010 / 23:50
Ik zie toch weinig mensen bij een graad of 12 met een kap varen. Toch is dit zoals eerder aangegeven al een temperatuur die slecht is voor je oorgang. Gewoon pluggen dragen dus

Woodmaster 24 November / 2010 / 08:46
na 2 winters heb ik ze op maat laten maken bij de oordokter!
Zitten als gegoten
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Stuiver 24 November / 2010 / 09:42
Plug & Play!!!

je komt het steeeds vaker tegen...

Nature 24 November / 2010 / 10:39
Quote: Frieda - 23 november, 2010 (11:24)
Misschien voor sommige mensen al lang bekend, maar toch voor alle bikkels die de verleiding van lege stranden in de winter niet kunnen weerstaan: bescherm je oren, bijvoorbeeld met zo'n lekker modieuze bivakmuts !Anders heb je namelijk het risico dat het koude water in je oren uiteindelijk ervoor zorgt dat je gehoorgang zich permanent vernauwd, een zogenaamd "surfers ear" (wikipedia heeft een mooie uitleg). Ik spreek uit ervaring, en het is super onhandig, want het betekent namelijk dat je in de zomer veel gemakkelijker oorontsteking krijgt Toen de dokter me dit eind vorige winter vertelde vond ik het echt superstom dat ik dat nog nooi eerder van iemand gehoord had, dus bij deze voor alle andere koudwater fanaten!

Hehe ja je moet ook wel luisteren! of gaat dat ook lastig met een surfersoor. (flauw i know)

Goeie heads up. Nu maar hopen dat iedereen luisterd

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

larsdemo 24 November / 2010 / 19:30
Je verzekering vergoed die dingen trouwens "gehoorbescherming"
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

surfpsycho 24 November / 2010 / 19:41
Neem dit absoluut serieus.

Was laatst bij mijn dokter vanwege wat oorklachten en die gast wist niet wat hij zag. Het is bij mij al aardig dichtgegroeid.

Pluggen dus!!
Soak Up The Sun

rickbdb 24 November / 2010 / 19:52
Iedereen praat hier over pluggen, maar beschermd een cap ook genoeg, of beschermt pluggen gewoon beter?
http://nfnty.nl/

rickbdb had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 17 - 20 knots op zijn Ozone Instinct Sport (2007)

eddyc 24 November / 2010 / 20:14
Dus allemaal als doven over het water scheuren deze winter ?
eddyc

rubenkoster 24 November / 2010 / 20:16
Quote: rickbdb - 24 november, 2010 (20:52)
Iedereen praat hier over pluggen, maar beschermd een cap ook genoeg, of beschermt pluggen gewoon beter?

Ik weet niet of jou cap genoeg beschermt, in mijn cap zitten in elk geval kleine gaatjes rond de oren. Pluggen is altijd gewoon beter!

rubenkoster had een 4 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

rickbdb 24 November / 2010 / 20:47
ik heb nog geen cap, maar ga dat hooded undervest van mystic bestellen, volgens mij zaten daar ook gaatjes in ja.. dan ook nog maar dopjes kopen

rickbdb had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 17 - 20 knots op zijn Ozone Instinct Sport (2007)

dr511 24 November / 2010 / 20:48
gewoon een muts op doen en in de sneeuw gaan spelen
voor alles is een seizoen
Ziki Ondergoed, schultenbrau

rickbdb 24 November / 2010 / 20:55
dat kan natuurlijk ook
Sneeuwpop bouwen!!!

kiter09 28 November / 2010 / 08:56
In JIp en Janneke taal gaat het ongeveer zo....Het heeft er mee te maken dat het koude water en de wind "in" je oortjes komt. Om de kou buiten te houden maak je gehoorgang kalk aan waardoor je gehoorgang nauwer wordt, de wind en het water kan er niet meer in, dus geen kou.
Als het te erg wordt moet de kalk operatief verwijderd worden.
Als je gehoorgang nauwer wordt hoor je minder en blijft er vuil in zitten wat weer tot gevolg heeft dat je ooronsteking kan krijgen.
Voor ongeveer 25 euro voorkom je dit.........
Pain is only temporary !

Appie 28 November / 2010 / 20:28
Quote: Woodmaster - 24 november, 2010 (09:46)
na 2 winters heb ik ze op maat laten maken bij de oordokter!Zitten als gegoten

vallen ze er dan niet uit als je een crash maakt
Deze 50 plusser kite nog altijd en houd ook niet op!!

kiter09 30 November / 2010 / 06:37
nee je merk niet dat je ze in hebt
Pain is only temporary !

markie 30 November / 2010 / 09:23
Ik had ook doppen op maat laten maken, maar als je flink gespoeld wordt dan kan je ze toch verliezen. Toen ze net nieuw waren zat er ook een touwtje aan die je aan je pak kan vastmaken, maar de verbinding met het dopje gaat op den duur scheuren. Voortaan doe ik er altijd een helm overheen en verlies ik ze niet meer. (ik windsurf sinds 1984 fanatiek, en vanaf 2005 ook aan het kiten. In 2003 ben ik aan beide oren geopereerd waarbij de bot-aangroei in de gehoorgang is weggefreesd. I.v.m. aanhoudende klachten is in 2005 mijn rechter oor nogmaals gedaan. Nu gaat het nog goed, al is links wel een stuk minder.)

martin404 30 November / 2010 / 12:24
Deze week net nog een nieuwe betere cap gekocht en die muts op het strand doe ik al een maand of 2.
Niet alleen voor je oren, maar je verbruikt ook veel meer energie met een kouwe kop.

Het hele jaar door druppel ik, voor ik naar huis rijd, met wat homemade oordruppels.
50% azijn 50% medische alcohol
De anijn is tegen de bacterien en de alcohol laat het geheel snel verdampen zodat je oorgang daarna "droog" is.
Nu al 2 jaar geen oorontsteking meer gehad terwijl ik er daarvoor minstens 2x per jaar mee zat.
No kite related brand affiliations

Karta 30 November / 2010 / 17:43
Yep.

Beter oorplugs dragen. Doc Proplugs zijn zeker prima. Net als insmeren voor de zon. Je hebt er pas later spijt van. Dus een hele goeie tip.

Ik heb dagenlang oorpijn gehad vanwege een beetje water wat er niet meer uitkwam. Irritant, maar nog gelukkig niet pijnlijk. Inmiddels weg, maar dat zet me wel weer even aan het denken.

Maareh... hoe zit het nou met die waterdichte headphones. Combineren zeg ik! Als je dan toch doppen in doet wat water tegenhoudt. Ok niet geweldig maar wel beter dan niets. Cool met plugs het water op :-)
www.KartaBoardsports.com & www.KitesurfschoolTerschelling.nl

RefleXxx 01 December / 2010 / 16:00
Ik lees dat mensen hier op maat gemaakte oorpluggen hebben. Ik heb die ook van het werk met geluidsfilter erin maar gebruik ik absoluut niet. Deze sluiten je oor 100% af en dus ook de druk die op je oor komt bij een crash. Resultaat is een gescheurde trommelvlies. Gewoon de schuimrubberen oordopjes gebruiken dus.

Woodmaster 02 December / 2010 / 18:48
Ja kan je oren ook af doen voor je weg gaat.
Leg men lul ook altijd op het nachtkastje als ik ga slapen!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)