zonnebril voor op het water

Door: akoeribai Reacties: 31 Hits: 5661
akoeribai 27 March / 2011 / 19:21
hallo

ik zit met het volgende : mijn ogen kunnen slecht veel zonlicht verdragen en heb daarom altijd een zonnebril op.
ook al schijnt de zon niet, heb ik hem op.huisarts en ziekenhuis kunnen niet een goede verklaren hiervoor geven.
nu ga ik in mei starten met kite-lessen te volgen en wil niet heel lang daarna op eigen krachten zelf het water op.
het liefst natuurlijk met heel veel zon, vandaar mijn vraag : heeft iemand een goeie tip voor mij om toch lekker te
kunnen kiten zonder al teveel last van de zon te hebben?en tips voor een goeie zonnebril natuurlijk

groeten Chris

spoetnik 27 March / 2011 / 19:26
Volgens mij moet je deze hebben :: Seaspecs

<nerd>
En wat een mooie site
</nerd>
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

Mediator 27 March / 2011 / 19:36
eigenlijk kun je met iedere goeie sportieve zonnebril kiten zolang er maar een touwtje/elastiek aanzit...

'k heb zelf nogmaar 1 keer met een zonnebril gekite en deze ligt nu op de bodem van de lagune in dakhla...
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

MV87 27 March / 2011 / 19:38
Quote: Mediator - 27 maart, 2011 (21:36)
eigenlijk kun je met iedere goeie sportieve zonnebril kiten zolang er maar een touwtje/elastiek aanzit...'k heb zelf nogmaar 1 keer met een zonnebril gekite en deze ligt nu op de bodem van de lagune in dakhla...
Ook een keer gehad maar dan in Spanje, merkte geeneens dat ik hem op had en ook niet dat ik hem had verloren... totdat ik klaar was en me zonnebril aan het zoeken was.

MV87 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 27 - 35 knots op zijn Best Kahoona (2009)

loekflexifoil 27 March / 2011 / 20:18
Ik zou voor zo goedkoop mogelijk gaan, met een elastiek of touwtje inderdaad. Ga er maar van uit dat je m kwijtraakt tijdens een crash.

dapee2 27 March / 2011 / 21:57
er zijn inderdaad mooie goeie den vooral dure (zon) sportbrillen te koop. maar daar heb ik geen ervaring mee.
zelf heb ik tijdens het kiten lenzen in. geen probleem.
totdat ik vorig jaar in Griekenland ging kiten, volle bak zon! en het water is daar veel zouter. gevolg> brandende ogen en veel last van de zon.
Ik heb toen een zonnebril van 5 euro op mn neus gezet. na 1 crash kwijt.
dag erna nieuwe bril van 5 euro met touwtje. na 2 crashes ook kwijt.
Vervolgens weer een nieuwe met touwtje ( door het labeltje van mn lycra gestoken) en de touwtjes met ductape aan de pootjes vastgemaakt.
Daar deed ik dan mooi 3 dagen mee voor ik m verloor.
conclusie: niet te veel geld in steken want je raakt m hoe dan ook kwijt!

dapee2 had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 24 - 26 knots op zijn Naish Pivot (2023)

Woodmaster 27 March / 2011 / 22:25
De mijne (seaspecs) ligt ook ergens in El Gouna samen met men uit NY ingevlogen costum basballpet!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

waaslandwolfke 28 March / 2011 / 03:07
draag in zomer altijd zonnebril met aanspanbaar touwtje , in belgie geen probleem , lint van wetsuitzipper aan briltouw knopen .
in buitenland zonder wetsuit heb ik kurken vlotter aan touwtje in oranje kleur , bij crash altijd al drijvend teruggevonden

Stuiver 28 March / 2011 / 06:10
Iedere goedkope zonnebril met Poloroid zou ik aanraden. die haalt ook de spiegelingen wat weg op het water.

touwtje eran, door het ringetje van je rits van je wetsuite heen halen en dan zou je hem eventueel bij een hele harde klap kwijtraken.

zelf heb ik voor hele zonnige dagen en lange tochten seaspecs. die zitten gewoon het beste en dekken goed af.

Djee 28 March / 2011 / 06:16
Floatertje eraan maken en fel kleurtje geven, in Brazil 2x bril van een ander uit het water gevist
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

wazzaah 28 March / 2011 / 07:13
Quote: loekflexifoil - 27 maart, 2011 (22:18)
Ik zou voor zo goedkoop mogelijk gaan, met een elastiek of touwtje inderdaad. Ga er maar van uit dat je m kwijtraakt tijdens een crash.

Goedkoop is duurkoop op de lange termijn. Normaal gaan je pupillen dichter als er meer zon is, met een zonnebril komen ze weer meer open te staan en dus komt er ook meer UV straling op je ogen. Een slechte zonnebril filterd deze er niet uit waardoor je met een goedkope zonnebril waarschijnlijk meer schade aanricht dan zonder een zonnebril.

Seaspecs is dus waarschijnlijk de beste optie, maar een betere watersport zaak zal meerdere merken hebben die geschikt zijn. Zorg er dus wel voor dat je eentje neemt met filters. Cap/zonnekap onder je helm is waarschijnlijk ook nog erg fijn met lessen omdat je dan veel omhoog kijkt naar je kite.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

dr511 28 March / 2011 / 07:28
http://www.kitebus.nl/epages/62167733.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/62167733/Products/bril
kost de helft van een seaspecs zelfde bril.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

luukie 28 March / 2011 / 07:55
Gebruik

Zonnebrillen worden in het algemeen gebruikt tegen het ongemak van fel licht en als bescherming tegen zonlicht. Bij overmatige hoeveelheid zonlicht kan namelijk het netvlies beschadigd raken. Minder scherp zicht, hoofdpijn, branderige ogen en ernstige oogaandoeningen zoals staar kunnen het gevolg zijn. Glazen met een UV-400 filter bieden de meeste bescherming. Zonnebrillen met een UV-filter beschermen de drager tegen de oogaandoening grijze staar.

Voor zonnebrillen zijn er vijf CE-categorieën: Cat.0 zijn heel licht en geschikt voor bewolkt weer, Cat.1 is voor zwak zonlicht, Cat.2 is voor matig zonlicht, Cat.3 is voor helder en fel zonlicht, Cat.4 is voor uitzonderlijk fel licht zoals bijvoorbeeld in de bergen.

Zonnebrillen kunnen ook gemaakt worden met negatieve of positieve lenzen, zodat de drager zowel scherp ziet als beschermd wordt tegen fel zonlicht.

Een zonnebril is niet geschikt om in de zon te kijken; dat kan alleen met een eclipsbril of een lasbril met minimaal factor 14.

Quote wiki

Stuiver 28 March / 2011 / 12:01
Je kan idd gewoon beter seaspecs o.i.d. nemen.

je moet namelijk ook rekening houden met de schitteringen op het water waar je zeker last van gaat krijgen als je een zonnebrilletje hebt die niet goed afsluit aan de zijkanten. dan maakt het nog geen reet uit of je UV400 / Poloroid hebt .

daarnaast krijg je ook last van corrosie in de scharniertjes waar je rekening mee moet houden, anders houdt hij het geen seizoen vol.

zelf heb ik seaspecs en deze: http://www.smartbuyglasses.nl/designer-zonnebrillen/Maui-Jim/Maui-Jim-Big-Beach-518-03-95325.html
voor op 't strand zelf & landboarden...

koekie 28 March / 2011 / 12:08
Ga lekker in de winter snowkiten in noorwegen : is het toch 3 maanden donker.

Ideetje van je collega.
als de kat van huis is..............................................................................

hifly 28 March / 2011 / 12:12
Who pay's peanuts get's monkey's

akoeribai 28 March / 2011 / 13:11
hallo iedereen,

bedankt voor de vele reacties en ook opties!
ik zal ze allemaal eens bijlangs gaan en dan
mijn keuze maken.die tip van een cap onder je
helm is ook een zeer bruikbare en neem ik ook zeker mee

jullie zullen van mijn ervaringen horen na de lessen

akoeribai 28 March / 2011 / 13:19
Quote: koekie - 28 maart, 2011 (13:08)
Ga lekker in de winter snowkiten in noorwegen : is het toch 3 maanden donker.Ideetje van je collega.

met een bouwlamp op mijn helm??wel goeie belichting voor mijn GoProHD!nee doe mij maar gewoon zon,
en de sneeuw weerkaatst de zon net als het water koekmeister

ideetje van je collega

jodeflo 28 March / 2011 / 13:54
ik heb zelf voor het voetballen een adidas sport bril met een band voor eraan, ik heb zelf een ongeluk gehad met me oog en moet nu een sportbril op om me ogen tegen vanalles te beschermen dat is gebeurt om me 6e en nu ben ik er al gewend, voor het laast nog gebruikt met kite ging super en je hebt verwisselbare glazen van adidas.

Magic_Ed 28 March / 2011 / 15:25
Voor de UV bestendigheid maakt de prijs van de bril niet uit. Kijk naar de CE normering (zoals hierboven aangehaald). Ook de dure brillen zijn meestal van Polycarbonaat (soms met een film), maar niet per definitie beter.

Polaroid klinkt leuk en neemt schittering weg, maar zorgt wel voor een slechtere timing op golven. Ik zou zeggen: probeer eerst eens met polaroid, want in het begin maakt dat toch niet uit en is het gebrek aan schittering erg fijn. Later wil je misschien kijken of je in de praktijk verschil merkt.

Ook belangrijk: let op de afsluiting aan de onderkant, want er reflecteert veel licht dus een groot gat tussen bril en wang is niet goed.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

NIEL-SS 28 March / 2011 / 16:11
Een duikbril? duiken/over je board getrokken worden zal aan het begin toch veel gebeuren?

bce 28 March / 2011 / 18:49
Jobe heeft goede brillen voor watersport. Zit een bandje bij voor goed vast te blijven zitten. Ik heb de mijne gekocht voor 20€ bij Fly high in België.
Heeft al wat crashes doorstaan en blijft toch goed zitten.
http://www.gulfstreamshop.com/Models.aspx?ModelID=3038 Dit is het model. Winkel ken ik niet.

loekflexifoil 28 March / 2011 / 21:23
Ja... of een wc-bril ! : hoef je ook niet meer in je pak te zeiken.

Djee 29 March / 2011 / 06:06
Quote: bce - 28 maart, 2011 (20:49)
Jobe heeft goede brillen voor watersport. Zit een bandje bij voor goed vast te blijven zitten. Ik heb de mijne gekocht voor 20€ bij Fly high in België.Heeft al wat crashes doorstaan en blijft toch goed zitten.http://www.gulfstreamshop.com/Models.aspx?ModelID=3038 Dit is het model. Winkel ken ik niet.

www.jobe.nl...
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

koekie 29 March / 2011 / 12:29
Quote: loekflexifoil - 28 maart, 2011 (22:23)
Ja... of een wc-bril ! : hoef je ook niet meer in je pak te zeiken.
Blijf je wel lekker warm bij op koudere dagen
als de kat van huis is..............................................................................