Ongeluk op Oostvoorne 29/5

Door: ikku Reacties: 44 Hits: 4589
ikku 29 May / 2011 / 15:16
Hey,

toen de wind vanmiddag flink aan was zijn wij rustig terug gelopen naar de auto, en zagen een ambulance en brandweer het strand oprijden. Ik heb verder niets gezien, weet iemand hier iets van, en belangrijk is iedereen nog heel?
I do what i like, i like what i do.

ikku had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 11 - 23 knots op zijn Naish Park (2013)

zeehond 29 May / 2011 / 16:12
Sterker nog, het was vandaag weer 2x raak. Waarom al die mensen die er vandaag op het water stonden niet thuis aan de thee zaten weet ik niet. Maar met zoveel gevaren op het water is het logisch dat er ongelukken gebeuren.

Wel oprechte sterkte aan de ongelukkigen.. Met de eerste viel het wel mee geloof ik. De 2e werdt van het water tot de duinen achter een loopende 9,5m meegesleept. Als je er weleens komt, das een flink eind..

zeehond 29 May / 2011 / 16:18
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=40163.msg558916#msg558916

Waarom er niemand op die verdomde kite springt snap ik ook niet.

ikku 29 May / 2011 / 16:19
WOW! tot aan de duinen is VER!
maar dan ist geweest die de safty niet kon vinden of werkte die hij deed het niet...
Beide gevallen: Auw!

ikku had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 11 - 23 knots op zijn Naish Park (2013)

Kiteko 29 May / 2011 / 17:04
Hi guys, met Joeri gaat het gelukkig goed. Ik heb hem net nog even gesproken. Niks gebroken alleen waarschijnlijk de komende dagen erg beurs... Een maatje van me heeft de kite gepakt en ik ben bij Joeri blijven zitten tot de ambulance en de brandweer aanwezig waren. Gelet op de afstand die hij meegetrokken is over strand, duinen en vogelsrustgebied (een kleine 2km) heeft hij niet één maar wel 100 engeltjes op z'n schouder gehad!
Kiteko

wazzaah 29 May / 2011 / 17:51
Gaat lekker, nog even doorgaan zo en ze doen in Den Haag copy paste met die wet in Belgie
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

dirco 29 May / 2011 / 18:08
he wazaa die wet stelt hier niet veel voor hoor nog altijd als oud,volgens KB (Koninklijk besluit)niet boven 7 bf,wetsuit,niet voor zons en ondergang kiten,vuurpijlen bij hebben zo niet echt veel veranderd ,het zijn de clubs die strengere regels stellen blijkbaar staan ze boven de koning in ons geval!!

dirco had een 3 sterren sessie in Borssele met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

Jelte 29 May / 2011 / 18:19
Extra regelgeving in 3, 2, 1.....

Kom op zeg... natuurlijk kan er iets fout gaan, maar dit is bizar! Drie mensen afgevoerd in twee dagen van dezelfde spot. Dan gaat er toch echt iets mis. Dit moeten we niet willen met z'n allen...
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

wazzaah 29 May / 2011 / 18:22
4 mensen

Maar in Nederland hebben we een heleboel boa's die niks te doen hebben........
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

dirco 29 May / 2011 / 18:29
Er gaat niets mis er komt gewoon meer volk opdagen een week geleden in zeebrugge geweest man er zat massas veel mensen op het water!! zaterdag stond ik op het strand Horst man nog nooit zoveel volk gezien.
Dus hoe meer volk op een kleine spot hoe meer kans op ongevallen en dan zijn nog gevorderden&profs die wel eens vergeten dat ze het ook ooit eens geleerd hebben en ja dan is het wel eens prijs.Ik ben wel al geleerd indien te druk ga ik naar een andere spot

dirco had een 3 sterren sessie in Borssele met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

philiprw 29 May / 2011 / 18:30
Quote: Kiteko - 29 mei, 2011 (18:04)
Hi guys, met Joeri gaat het gelukkig goed. Ik heb hem net nog even gesproken. Niks gebroken alleen waarschijnlijk de komende dagen erg beurs... Een maatje van me heeft de kite gepakt en ik ben bij Joeri blijven zitten tot de ambulance en de brandweer aanwezig waren. Gelet op de afstand die hij meegetrokken is over strand, duinen en vogelsrustgebied (een kleine 2km) heeft hij niet één maar wel 100 engeltjes op z'n schouder gehad!
kleine 2 km!!!! hoooly shit das echt leip gewoon. ben idd ook wel benieuwd waarom de QR niet is getrokken. gelukkig bij dit ongeval niks ernstigs dus!

philiprw had een 2 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

dirco 29 May / 2011 / 18:37
simpel indien al meerdere keren geloopt help de QR niet meer je power&stuurlijnen zijn zo strak rond gewikkeld dat het geen zier meer uitmaakt het enige dat je kan doen is alles losgooien, heb het ook ooit eens meegemaakt was gewoon te eidel om hem los tegooien maar uiteindelijk toch gedaan

ikku 29 May / 2011 / 18:55
Ik zou toch alles op alles zetten om los te maken op dat moment... In me trapeze zit een mesje om me zelfs los te maken maar en z'n situatie heb je daar natuurlijk ook niets aan.....
Maar 2km over het strand gesleurd worden lijkt me geen pretje.. dat voelt ie morgen nog wel denk. wel fijn om te horen dat alles nog werkt

dirco 29 May / 2011 / 19:18
Zie ook op topic van wazzaatoch even dit er aan toevoegen indien je kite gaat loepen zonder dat je het zelf gewild hebt direckt je QR trekken want dan is er iets mis met je kiteset niet wachten na een aantal keren want dan is het echt telaat of alles los of je mesje

Kiteko 29 May / 2011 / 19:27
Heren, z'n QR heeft hij getrokken. Z'n laatste safety leash kwam niet los...
Kiteko

Nature 29 May / 2011 / 20:44
Alsie een waist trapeze had kon die die nog ditchen met harnass en al. vrraag me af hoe lang je er over doet om 2Km af te leggen!
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

BT17 29 May / 2011 / 21:26
Al die ongelukkige kiters hebben waarschijnlijk een les geleerd daar kan de beste kiteschool niet tegenop.
Met een beetje mazzel zijn er ook nog een hoop ooggetuigen bij geweest, die zullen de volgende keer ook extra nadenken.
Dus.... het gaat de goede kant op, we komen er wel.

theconsul 29 May / 2011 / 21:41
ik zou persoonlijk toch liever wat minder ongelukken zien.

ps: Belgisch staatsblad (dat momenteel nog niemand volgt)

21 FEBRUARI 2011
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1966 betreffende de vlaggenbrieven en de uitrusting van de pleziervaartuigen en van het koninklijk besluit van 4 augustus 1981 houdende politie- en scheepvaartreglement voor de Belgische territoriale zee, de havens en de stranden van de Belgische kust
ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 24 november 1975 houdende goedkeuring en uitvoering van het Verdrag inzake de internationale bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee, 1972, bijgevoegd Reglement en zijn Bijlagen, opgemaakt te Londen op 20 oktober 1972, artikel 2, § 4;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 1966 betreffende de vlaggenbrieven en de uitrusting van de pleziervaartuigen;
Gelet op het koninklijk besluit van 4 augustus 1981 houdende politie- en scheepvaartreglement voor de Belgische territoriale zee, de havens en de stranden van de Belgische kust;
Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 9 september 2010;
Gelet op advies 48.749/4 van de Raad van State, gegeven op 20 oktober 2010, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Eerste Minister en van de Staatssecretaris voor Mobiliteit,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1. In artikel 17, § 2, van het koninklijk besluit van 15 maart 1966 betreffende de vlaggenbrieven en de uitrusting van de pleziervaartuigen, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 4 augustus 1981, worden de woorden « met uitzondering van de zeilplanken » vervangen door de woorden « met uitzondering van de zeilplanken en vliegerplanken ».
Art. 2. In artikel 17 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 3, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 4 mei 1999, vervangen als volgt :
« § 3. Plankzeilers en plankvliegers moeten een isothermisch pak in goede staat dragen en twee waterdicht verpakte handstakellichten bij zich hebben. »
Art. 3. In artikel 37, § 4, van het koninklijk besluit van 4 augustus 1981 houdende politie- en scheepvaartreglement voor de Belgische territoriale zee, de havens en de stranden van de Belgische kust, vernummerd bij het koninklijk besluit van 9 februari 1996, worden de woorden « in artikel 32 » vervangen door de woorden « in artikel 39 ».
Art. 4. Artikel 37bis van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 4 mei 1999 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 31 mei 2001, wordt vervangen als volgt :
« Art. 37bis. Plankzeilers en plankvliegers mogen geen zee kiezen bij windkracht 7 of meer op de schaal van Beaufort. Plankzeilen en plankvliegeren is verboden tussen zonsondergang en zonsopgang. »
Art. 5. In artikel 38, § 2, van hetzelfde besluit, vernummerd bij het koninklijk besluit van 9 februari 1996, worden de woorden « waterski of plankzeilen » vervangen door de woorden « waterski, plankzeilen of plankvliegeren ».
Art. 6. In artikel 39, § 1, van hetzelfde besluit, vernummerd bij het koninklijk besluit van 9 februari 1996 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 4 mei 1999, wordt het woord « Zeilplanken » vervangen door de woorden « Plankzeilers en plankvliegers ».
Art. 7. De Minister bevoegd voor de Pleziervaart is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 21 februari 2011.
ALBERT
Van Koningswege :
De Eerste Minister,
Y. LETERME
De Staatssecretaris voor Mobiliteit,
E. SCHOUPPE

theconsul had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Krabbendijke met maar liefst 20 - 30 knots op zijn Naish Cult (2009)

theconsul 29 May / 2011 / 21:42
Quote: theconsul - 29 mei, 2011 (23:41)
en twee waterdicht verpakte handstakellichten bij zich hebben
???

het woord plankvliegeren is wel zo mooi

theconsul had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Krabbendijke met maar liefst 20 - 30 knots op zijn Naish Cult (2009)

kitesurfschoolpuntorg 29 May / 2011 / 23:41
Hee, is dat het eerste officiële bodydrag-ongeluk?
Dat mag dan niet tellen bij de kitesurfongelukken.

Ik snap het nog niet helemaal: 4x gelift tijdens bodydraggen en dan een klaplong?
Beterschap overigens!
Jelle

misterdeman 30 May / 2011 / 05:22
hi all, reactie van mij.

In het kort, Keiko en vriend heel erg bedankt. Het gaat goed, vooral beurs en nu de dag erna niet meer spierpijn dan gisteren.

www.misterdeman.eu voor het verslag.

ikku 30 May / 2011 / 06:51
Ja dat geloof ik graag... van een dagje ''normaal'' kiten voel ik de dag erna al wat spiertjes laat staan z'n bizar verhaal..
Top dat het goed gaat!!
En dat je op z;n moment niet alles los kan krijgen en zeker niet met een mesje iets kan uitvoeren kan ik ook nog snappen. Zoiets wens je niemand toe… Iig beterschap!

Djee 30 May / 2011 / 07:31
Quote: Nature - 29 mei, 2011 (22:44)
Alsie een waist trapeze had kon die die nog ditchen met harnass en al. vrraag me af hoe lang je er over doet om 2Km af te leggen!
? hoe dan, als er spanning op mijn trapeze zit, krijg ik deze niet uit/los.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Djee 30 May / 2011 / 07:35
Quote: misterdeman - 30 mei, 2011 (07:22)
hi all, reactie van mij.In het kort, Keiko en vriend heel erg bedankt. Het gaat goed, vooral beurs en nu de dag erna niet meer spierpijn dan gisteren.www.misterdeman.eu voor het verslag.

update na het kiteongeluk.
ik wil eerst Keiko en haar vriend bedanken. Ik zal eerlijk zijn nadat ik de kite niet loskreeg dacht ik echt dat het gedaan was met me.Als ik het goed begrepen heb heeft Eddy (haar vriend) mijn kite gestopt. Pas toen was ik in staat om alles los te krijgen. Heel erg bedankt.
Voor alle vragen en ontstane mythes over het hele gebeuren.
Ik heb de kite met hulp opgelaten zo ver geen probleem. Depower volledig aangetrokken. kite op 12 uur en rustig heen en weer laten gaan wetend dat ik vooral uit de powerzones wil blijven. Ik was bijna op het punt dat ik de kite ging landen maar daar ben ik niet aan toegekomen. De kite verloor wind klapte dubbel en recht in de powerzonde klapte het open. Vanaf het moment dat ik gelanceerd ben heb ik geprobeerd los te komen. quick release heeft lang geduurd ik denk dat ik niet eens aan mijn leash ben toegekomen.
Voor iedereen die denk "hij had toch?"
Nee ik had niet. Na de eerste zoveel pogingen beseft ik dat ik niets gedaan kreeg. het mes wat boven mijn haak zi kreeg ik er niet uit. Ik ging te snel en was bezig om objecten te mijden op op zo'n goed mogelijke manier tegenaan te komen. Ik gleed over mijn buik, ik kon gewoon nergens bij. ik rolde en tolde.
De schade
nauwelijks. Mijn gezicht voelt alsof het verbrand is niet gebroken alleen misschien een pees bij mijn rechter schouder een beetje gescheurd of opgerekt. 10 dagen rust en een mitella. Neopreen pak 3/2 is heel gebleven (totdat de schaar er in ging) Overal waar het pak zat is geen krasje te vinden. nog een reden dus om het te dragen. spullen schijnen goed te zijn. Daar heeft Eddy voor gezorgd. Bedankt!
wat nu
rust en daarna weer verder gaan. Ik denk nu aan een privélesje voor mijn eigen spullen en veiligheid. En dan zoals Keiko ook al eengeeft oefenen in het releasen. En misschien dat ik nog kijk naar een helm en een ander mes. ! aan mijn zij die i er uit kan trekken. Groetjes Joeri de Man

En hier het verhaal voor de luie klikker
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

misterdeman 30 May / 2011 / 08:17
haha bedankt.

Voor die trapeze, ik heb het gevraagd. Maar deze heup trapeze is niet gemaakt om snel los te kunnen. Ook toen ik op de grond lag heb ik daar mijn best voor gedaan.

Trouwens ik kan mij niet goed herinneren wat ik los heb gekregen, maar ik weet wel dat ik in dat moment dat ik stil lag nog iets van mijn haak heb gehaald.