Ongeluk op Oostvoorne 29/5

Door: ikku Reacties: 44 Hits: 4588
jatochofniet 30 May / 2011 / 08:23
Als ik je verslag lees lijkt het alsof je je kite misschien te ver hebt gedepowered. Hierdoor gaat je kite klapperen en is hij alleen maar minder bestuurbaar. In een windzak valt je kite dat de powerzone in omdat de AOA (angle of attack) niet groot genoeg is. Als de wind dan weer aantrekt word je gelanceerd.

jatochofniet had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 18 - 30 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

misterdeman 30 May / 2011 / 08:30
Update 30 mei 10:21
Ik snapte ook dat het moment dat mijn kite dubbel dat ik toen de release had moeten gebruiken, maar

dit besefte ik echter te laat. Daar heb je ongeveer 5 seconden voor. Als het niet minder is.
nu geleerd: Depower niet gebruiken, gewoon niet gaan kiten als er mogelijk teveel wind is.

Zoals boven deze reactie ook staat. Instabiel door depower. ja harde les zo.

jatochofniet 30 May / 2011 / 08:44
Depower kan je wel gebruiken maar niet teveel. Ik weet niet welke maat kite je opgegooid had? Ik was die dag ook aanwezig op Oostvoorne en was aan het varen met een 8m2 RPM. Ging nog goed maar dat was wel echt een beetje de limiet voor iemand van /- 75kg. Als beginner natuurlijk sowieso niet de juiste omstandigheden maar goed dat weet je nu zelf ook wel denk ik.

jatochofniet had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 18 - 30 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

ikku 30 May / 2011 / 08:49
Jup als ik het zo lees ben ik ook echt blij dat ik zowel dit weekend als vorig weekend van het water ben gegaan voor de harde wind.
ook al voelt het dat moment als Pussy, en balen als eens stekker dat je zuivere kite-tijd moet laten schieten maar het is niet anders.
Zelfkennis en inschatten van eigen kunde is een goede zaak.
I do what i like, i like what i do.

ikku had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 11 - 23 knots op zijn Naish Park (2013)

jatochofniet 30 May / 2011 / 09:19
Wat ook echt belangrijk is trouwens bij harde wind en de kleine maten is je kite goed hard oppompen. Weet niet of dat bij jou het geval is geweest maar bij een te zacht opgepompte kite word het jellyfish effect versterkt als je je kite te ver gedepowered hebt. kite behoud zijn shape dan minder goed. Dus niet lui zijn en ongeduldig omdat je snel het water op wil maar echt goed hard oppompen die kite!

larsdemo 30 May / 2011 / 09:34
Hier gaat het fout;
"kite op 12 uur en rustig heen en weer laten gaan wetend dat ik vooral uit de powerzones wil blijven"

Je laat je kite op aan de kant van het water en boven land ga je niks op 12 uur doen.
Je kite laat je op 1.5 mtr boven de grond/water, zo ga je het water en daarna kite iets hoger board onder en het water op.
Nooit op land je kite op 12 uur of rond 12 uur.
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

Nils_80 30 May / 2011 / 09:47
Quote: ikku - 30 mei, 2011 (10:49)
Jup als ik het zo lees ben ik ook echt blij dat ik zowel dit weekend als vorig weekend van het water ben gegaan voor de harde wind.ook al voelt het dat moment als Pussy, en balen als eens stekker dat je zuivere kite-tijd moet laten schieten maar het is niet anders.Zelfkennis en inschatten van eigen kunde is een goede zaak.

Onzin! Geen enkele reden om je een Pussy te voelen! Ik kite al sinds 2002, en ik heb gister ook aan me voorbij laten gaan!

Nils_80 had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 27 - 37 knots op zijn North Rebel (2011)

Reitse 30 May / 2011 / 10:52
Tja 9,5m was ook veels te groot voor die dag, stond daar met een 6 RPM vol gepowered. Viel me op dat heel veel mensen die dag vaarden met te grote kites, een maat van mij was met een 10 aan het kiten, behoorlijk onverantwoordelijk dus. Uiteraard kan het met een kleine kite ook gruwelijk misgaan, maar je voelt je toch een stuk veiliger.

Goed om te horen dat het ok gaat met Joeri, ongetwijfeld de schrik goed te pakken.

patrick020569 30 May / 2011 / 19:59
Helaas hoe klote zo'n ongeluk ook is, je moet niet gaan kiten met dit weer. Het lijkt wel of iedereen gek is geworden tegenwoordig en met 35 knp denkt dat het veilig is. Blijf lekker thuis en bereid je voor op een dag met 30-knp Boven de 35knp wordt de wind onstabiel en kan van 30 naar 45knp gaan in een seconde. Mensen BLIJF THUIS....We zijn nou eenmaal niet allemaal Len10 en kijk wat het hem heeft gebracht het afgelopen jaar.
Durex, de Haarwinkel, red light district, webcamgirls.

misterdeman 30 May / 2011 / 20:41
maar dat moet je wel doorhebben dat het zoveel knopen waait. De voorspellingen waren anders. En ik had geen windmeter bij me. Dus niet raar dat mensen komen opdagen lijkt me.

rolandpeelen 30 May / 2011 / 20:53
Quote: patrick020569 - 30 mei, 2011 (20:59)
Helaas hoe klote zo'n ongeluk ook is, je moet niet gaan kiten met dit weer. Het lijkt wel of iedereen gek is geworden tegenwoordig en met 35 knp denkt dat het veilig is. Blijf lekker thuis en bereid je voor op een dag met 30-knp Boven de 35knp wordt de wind onstabiel en kan van 30 naar 45knp gaan in een seconde. Mensen BLIJF THUIS....We zijn nou eenmaal niet allemaal Len10 en kijk wat het hem heeft gebracht het afgelopen jaar.

Hmm.. Voor de wat meer ervaren kitesurfer was het prima te doen.. Stond gister eigenlijk bijna nooit overpowered met m'n 7! (teveel op uit te haken, dat wel, maar niet dat ik wegwaaide oid..)

Nature 30 May / 2011 / 22:51
Quote: Djee - 30 mei, 2011 (08:31)
Quote: Nature - 29 mei, 2011 (22:44)Alsie een waist trapeze had kon die die nog ditchen met harnass en al. vrraag me af hoe lang je er over doet om 2Km af te leggen!? hoe dan, als er spanning op mijn trapeze zit, krijg ik deze niet uit/los.

Wel hoor :) als je je veiligheidsbanden de juiste richting op hebt staan kan je deze vooruit duwen waardoor de haak open wordt getrokken / vergroot.
kan je een keer uitproberen in weinig wind.
Tis echt een aller laatste optie maar als t moet dan kan t zeker!
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

jatochofniet 31 May / 2011 / 07:41
Quote: patrick020569 - 30 mei, 2011 (20:59)

Je moet het ook niet overdrijven hoor, het was zaterdag en zondag nou ook weer niet zo extreem dat iedereen thuis moest blijven. Als je geen beginner meer bent waren de omstandigheden echt goed te doen hoor het hele weekend met een kite van 8m2 of kleiner. De ongelukken gebeuren bij beginners die (vaak) een te grote kite opgooien. Die hadden beter thuis kunnen blijven....

micros 31 May / 2011 / 11:00
Die Belgische regels zijn ook niet zo geweldig: Bij windkracht 7 het water af, en wtf is een handstakellicht???

"Plankvliegers (...) moeten twee waterdicht verpakte handstakellichten bij zich hebben."
Crossbow 2011, Nobile T5, Long Ocean handmade twintip & wave board | | Visit www.TheDiabolo.com

ErwinF 31 May / 2011 / 12:39
Quote: kitesurfschoolpuntorg - 30 mei, 2011 (01:41)
Hee, is dat het eerste officiële bodydrag-ongeluk?Dat mag dan niet tellen bij de kitesurfongelukken.Ik snap het nog niet helemaal: 4x gelift tijdens bodydraggen en dan een klaplong?Beterschap overigens!
Volgens mij snap jij wel meer niet...

zombiesites: http://www.rtl.nl/xl/#/u/25e5611b-57df-496d-8647-edfe86d2c17c/

En jij hebt er een!

Nick 01 June / 2011 / 11:16
handstakellicht is een handstakellicht, weet je wel zo'n staaf met dop, ontschroef de dop, trek aan het touwtje en daar is vuur met duizenden candela.

IF IT SWELLS, RIDE IT

Nick 01 June / 2011 / 11:33
@Misterdeman sterkte met je herstel!

Als ik het zo aanhoor denk ik in eerste instantie aan:

te zacht opgepompte kite
of
tooming verkeerd zat.

Geloof niet dat als je de kite te veel depowerd hij dubbel kan slaan, want de L.E houd de shape van de kite vast, het achterlijk klappert dan gewoon in de wind net als een vlag aan de vlaggemast.

IF IT SWELLS, RIDE IT

Tom-TX 01 June / 2011 / 14:42
Quote: micros - 31 mei, 2011 (13:00)
Die Belgische regels zijn ook niet zo geweldig: Bij windkracht 7 het water af, en wtf is een handstakellicht???"Plankvliegers (...) moeten twee waterdicht verpakte handstakellichten bij zich hebben."
"sorry meneer de agent, maar ik ben geen plankvlieger, ik ben een kitesurfer"
die flairs zijn ook verplicht voor windsurfers maar de enige windsurfer die ik ken die ze had gekocht heeft ze afgestoken tijdens een voetablwedstrijd....
maargoed...

edit*: spellingsfouten
IKO No. 8323

Fredje1 04 June / 2011 / 18:00
29-5 hele dag prima gevaren
Fantastisch kon niet mooier.

Sorry ik had het verkeerd geplaatst = 2 Heli's Brouwersdam
Mijn broer doet aan schietsport ik zeg altijd :Waarom schiet je niet 10 x in de roos dan heb je toch