Kite 2010 naish cult of f-one bandit 3

Door: bakvis Reacties: 10 Hits: 1598
bakvis 03 June / 2011 / 21:13
Ik ben op zoek naar een kite waarmee ik verder kan groeien. Ik ben nu een jaartje bezig, en wil beginnen met sprongetjes, maar wil wel een rustige stabiele kite met veel depower veel low-end.Ben nog niet zo handig met windvlagen, en merk veel verschillen daarin bij verschillende kites.Ik heb nu 2 kites in mij hoofd, een naish cult uit 2010 of een f-one bandit IIIHebben jullie goeie punten waarop deze scoren, waarvoor ik juist 1 van deze moet nemen of juist laten liggen?Ik hoor het graag!

Mediator 03 June / 2011 / 21:32
Hoi, Ik heb een jaartje met de '10 cults gevaren

cult '10

- Ziet er op het eerste zicht stevig uit en dat is ie ook, je kan ze behoorlijk misbruiken (alleen de powerkoord aan de bar slijt maar dat is iets tippisch '09-'10 naish)

- Hij heeft net genoeg bardruk zodat je altijd voelt wat je kite aan het doen is, hij reageerd ook behoorlijk snel (direct) op de inputs die je geeft met de bar.

- Hij vliegt behoorlijk stabiel met een mooie gelijkmatige pull, behalve wanneer je in zen lowend klooit... want in z'n lowend durft ie soms wel vreemd doen, in grote gusty winds is hij ok soms niet zo 'gelukkig'.

- Hij is makkelijk om mee te springen, redelijk voorspelbaar... niet de allerbeste hangtime maar hij doet het zeker niet slecht.

- Unhooked moet je hem echt gigantisch veel trimmen (lees 30cm) als je niet wit dat hij backstalled

- De sigma-shape zorg wel degelijk voor een snellere relaunch vanuit een normale leading edge down sytuatie... maar als je kite op z'n rug lig is het juist die sigmashape die er voor zorgt dat ie aan het water blijft plakken, in ieder geval deze kite keihard oppompen wander gaat hij snel plooien door die shape in de golven.

- Heeeeeeeeeeeel veeeeeeel depower !

samenvatting: een betrouwbare kite die goed is om te cruzen/freeride, waves... wakestyle/newskool is z'n zwakste punt. op 10 zou ik die kite een 7 geven...

de Bandit heb ik nog niet gevlogen maar naar wat ik hoorde is dit meer de freestyle kite van Fone
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

Hagar 03 June / 2011 / 22:06
Heb ze allebei gehad en ben met de bandit doorgegaan. Beter lowend en voor mij belangrijk snellere relaunch als ik ik de branding lig. Cult heeft meer highend btw.

Hookipa18 04 June / 2011 / 08:15
Ik heb een 2010 Cult gehad, prima kite. Veel depower en in normaal windbereik heel voorspelbaar gedrag. Relaunch met erg weinig wind kan wel eens lastig zijn. Met weinig wind bedoel ik onder de 10 knopen.

Ik ben overgestapt op de 2011 Naish Park. Vooral de low end en relaunch is beter. Persoonlijk zou ik voor de Park gaan. Stuur een email naar Kite Pirates.de voor een quote. Ze hebben vaak goede aanbiedingen, zeker nu de 2012 kites al in aantocht zijn.

Slijtage van het depower koord heb ik geen problemen mee. Vaar met een 2008 en 2009 bar. Denk dat ik 30-40 sessies met de 2008 bar heb.

Geen ervaring met Fone.

Hookipa18 had een 4 sterren sessie in El Gouna met maar liefst 20 - 28 knots op zijn Gin Cannibal (2014)

bakvis 06 June / 2011 / 10:46
Er zijn dus weinig mensen met een bandit 3? Sigma shape is veel te zien op de stranden, maar de nieuwere kites van naish hebben het veel minder. Komen ze er een beetje van terug?Een bandit 3 zou 170 euro duurder zijn dan de cult. (naish cult 10,5m2 en de bandit 10m2)Is die 170 euro het waard, of toch voor een cult?

Hookipa18 07 June / 2011 / 12:05
Ik zou niet EUR 170 meer betalen voor een Bandit. Lijkt me een makkelijke keuze

Hookipa18 had een 4 sterren sessie in El Gouna met maar liefst 20 - 28 knots op zijn Gin Cannibal (2014)

KiterShorty 07 June / 2011 / 12:16
Quote: bakvis - 6 juni, 2011 (11:46)
Er zijn dus weinig mensen met een bandit 3? Sigma shape is veel te zien op de stranden, maar de nieuwere kites van naish hebben het veel minder. Komen ze er een beetje van terug?Een bandit 3 zou 170 euro duurder zijn dan de cult. (naish cult 10,5m2 en de bandit 10m2)Is die 170 euro het waard, of toch voor een cult?
Beste Bakvis,

Als je al kunt kiten zoals je zegt is de bandit zeker 170 euro meer waard.
Bovendien is het zo dat de bandit over een jaar meer op zal leveren als je hem verkoopt dan de cult.
Ik heb zelf de Bandit 3 gevaren voor een jaar en het is een stabiel en voorspelbare kite mer een stukke betere lowend dan de cult.
Bovendien heeft hij meer bardruk waardoor je beter weet waar je kite staat.
De cult heb ik ook regelmatig gevaren van een vriend van mij, maar dit vond ik geen fijne kite.
De lowend is stukken minder, hij had een 12 cult en die kon ik minder snel varen dan mijn 11 bandit.
ook de relaunch is niet altijd optimaal en ik vind de bardruk echt ruk bij de cult.
Verder zijn beide kites van zeer hoge kwaliteit, dus daar hoef je niet over te twijfelen.
Ik denk alleen dat je met de Bandit langer door kunt groeien.
Succes met zoeken.

Mvg
Kiting is all about fun!

KiterShorty had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 27 - 35 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

JiriBierie 07 June / 2011 / 12:27
gewoon meteen beginnen met c-kites. probleem opgelost
ik vaar! op een boot en op een nobile!moves bijna gemastered: Backrollvolgende: Backroll transition

JiriBierie had een 2 sterren sessie in Noordwijk Zuid met maar liefst 15 - 25 knots op zijn Naish Torch (2008)

bakvis 07 June / 2011 / 20:32
Mensen, bedankt voor de reacties! Ik denk toch dat het de bandit word, die is namelijk nog maar 2x gebruikt, de bar is zelfs nieuw.De cult is intensiever gebruikt. De bandit is inderdaad in mijn ogen ook meer waardevast.Nog 1 vraagje: is het mogelijk om met een 55 cm bar de bandit 3 10m2 te varen?De 45 cm bar namelijk bedoeld volgens f-one voor 5-10 m2De 55 cm bar is bedoeld voor de 11- 15 m2 kites.Ook qua lijnlengte is er geen verschil? Met welke lijnlengte word de 10m2 meestal gevaren?Hopelijk dat iemand hier antwoord op weet!

Mediator 07 June / 2011 / 20:57
je kan al de kites met gelijk welke barlengte varen, het zit gewoon zo:

een kleine kite op een breede bar reageerd nog sneller, daarom gebruiken ze vaak een iets smallere bar op een kleine kite.
Het omgekeerde geld ook voor grote kites, die reageren trager op een smalle bar.

ik vaar zelf liefst op kleine bartjes omdat je meestal toch gewoon je handen tegen je powerlijn zitten hebt
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

Misterkitesurf 09 June / 2011 / 09:56
De bandit 10m2 is vrij rap ,een 45 cm bar maakt zoals hiervoorr aangegeven een sneller sturen ,ben je beginnen zou ik zoiezo een smalle bar nemen en zoiezo ben ik geen bandit fan maar goed dat is persoonlijk !.
mr ktsrf
JM