Kiten & wakeboarden, verschillende boarden?

Door: itsyuri Reacties: 15 Hits: 5744
itsyuri 06 June / 2011 / 09:13
Goede morgen,

Ik ben compleet nieuw op het gebied van kiteboarden en wakeboarden.
Nu is het zo dat ik heel graag wil kiteboarden, in augustus begint mijn kitesurf les.

Naast mijn ligt er een cable baan in het water om te wakeboarden, hier wil ik ook mee beginnen.
Is het verstanding om te beginnen met wakeboarden om vervolgens te gaan kiten? Of is de techniek anders?
Ik wil alvast een board aanschaffen maar las dat die vrij prijzig zijn, zijn een wake & kite board idem aan elkaar?

En kan iemand een goede kiteschool adviseren in Noord-Holland, ik woon zelf in Heerhugowaard.

Groet.

Lars91 06 June / 2011 / 09:15
ja
beetje anders
nee
geen idee

Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

rolandpeelen 06 June / 2011 / 09:25
Quote: itsyuri - 6 juni, 2011 (10:13)
Goede morgen,Ik ben compleet nieuw op het gebied van kiteboarden en wakeboarden.Nu is het zo dat ik heel graag wil kiteboarden, in augustus begint mijn kitesurf les.Naast mijn ligt er een cable baan in het water om te wakeboarden, hier wil ik ook mee beginnen.Is het verstanding om te beginnen met wakeboarden om vervolgens te gaan kiten? Of is de techniek anders?Ik wil alvast een board aanschaffen maar las dat die vrij prijzig zijn, zijn een wake & kite board idem aan elkaar?En kan iemand een goede kiteschool adviseren in Noord-Holland, ik woon zelf in Heerhugowaard.Groet.

Met een kite heb je minder kracht tot je beschikking, dus die boards zijn vaker minder "rond" gevormd, en wat zachter. Bij een cable heb je plenty kracht, dus maakt dat niet uit.
Een idee is om een cross-over te kopen zoals de Hadlow wake, Liquid force DLX oid, die werken op beide "prima".
Beste blijft natuurlijk een wakeboard, en een kiteboard.

itsyuri 06 June / 2011 / 09:31
Bedankt voor je advies Roland!
En hoe zit het met techniek? Als ik kan wakeboarden heb ik dan voorsprong bij het kiten ?

Iman 06 June / 2011 / 09:36
Je zult wel iets voordeel hebben,maar verwacht niet dat je in 1x pro bent :P techniek ook van het springen en de balans is gewoon anders.

rolandpeelen 06 June / 2011 / 09:57
Quote: itsyuri - 6 juni, 2011 (10:31)
Bedankt voor je advies Roland!En hoe zit het met techniek? Als ik kan wakeboarden heb ik dan voorsprong bij het kiten ?

Geen probleem. Als je kan wakeboarden zul je wel wat voordeel hebben mbt je boardcontrole. Vooral het "edgen" om sprongen te maken zul je kunnen verbeteren door aan de kabel te varen. In het begin zul je daar echter niet heel veel van merken.. :)

dapee2 06 June / 2011 / 09:58
als je wilt gaan kiten zou ik wel een kiteboard aanschaffen. als je het wakeboarden voor af en toe erbij wilt doen of alleen maar wilt doen als basis voor het kiten zou ik lekker een paar keer een boardje huren bij de kabelbaan.10euro per keer ofzo.
en als je eenmaal lekker kan wakeboarden is het kiten een stuk eenvoudiger, alle aandacht kan je dan geven aan je kite, en om je board hoef je je bijna geen zorgen te maken. (deze ervaring heb ik er althans mee)

en verder: met een wakeboard valt amper/niet te kiten.
met een kitebord kan je wel wakeboarden al gaat t niet echt lekker.
zoek maar eens eens in de topics hier op hanglos.

dapee2 had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Naish Pivot (2021)

Roderick 06 June / 2011 / 10:42
Wakeboarden met een kiteboard gaat prima (eigen ervaring)
Kiten met een wakeboard waarschijnlijk niet. (Niet geprobeerd, maar ik verwacht niet dat het lekker hoogte loopt...)

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

rolandpeelen 06 June / 2011 / 18:13
Quote: Roderick - 6 juni, 2011 (11:42)
Wakeboarden met een kiteboard gaat prima (eigen ervaring)Kiten met een wakeboard waarschijnlijk niet. (Niet geprobeerd, maar ik verwacht niet dat het lekker hoogte loopt...)

Wakeboarden gaat idd prima, maar je hebt veel minder pop dan op een wakeboard, en omdat je (wss) met straps vaart, kun je je edge niet goed houden..

Ann 10 June / 2011 / 19:33
Ik gebruik m'n kiteboard gewoon tijdens het wakeboarden...omgekeerd lijkme gewoon lastiger!

Reindert94 10 June / 2011 / 22:00
Ik zou gewoon voor een kiteboard gaan die gemaakt is voor met boots te varen. Wakeboards hebben meestal gewoon te veel rocker en zijn dus te traag om mee te kiten. Er zijn genoeg merken die wakestyle boards hebben om met boots te varen aan die aardig in de buurt komen van wakeboards:

-Airush FS Park
-Liquid Force DLX, LFX
-Best Profanity
-Wainman Joke
-Underground Steeze
-Flexifoil Hadlow Wakestyle
-Nobile 50Fifty
-Cabrinha Custom
-Slingshot Darkside
-Naish Momentum
-...
FLYHIGH.BE & Airush gear

Reindert94 had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 18 - 23 knots op zijn Airush Wave (2016)

RogierM 11 June / 2011 / 06:54
Ik heb op de baan gevaren met zowel een wake- als een kiteboard. Moet zeggen dat daar toch wel een groot verschil inzit. Het wakeboard is wendbaarder en laat zich makkelijker sturen. Het kiteboard ( in dit geval een brunotti onyx ) houdt beter zijn edge, maar heeft ook de neiging wat meer rechtdoor te gaan. Schansen nemen heb ik niet aangedurft met mijn kiteboard ( losse vinnen ), wel met het wakeboard ( channels/vaste vinnen )

promille4 11 June / 2011 / 07:26
Ik heb van de weel 2x keer gevaren 1x met een wakeboard en 1x ook met me kiteboard en dat is ook een brunotti onyx
ik vond het met me kiteboard stukken relaxer,lekker scherp de bocht insnijden en soepel sturen vooral de golfjes vond ie prettig :D

promille4 had een 3 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 13 - 20 knots op zijn Airush Lithium (2011)

Elevation 11 June / 2011 / 09:05
nadeel van wakeboard is voor de beginnende kiter is dat je veel boards met boots moet varen, denk dat zeker Liquid Force boards ongeschikt zijn voor straps, met weinig kite ervaring met boots gaan kiten lijkt me een slecht plan, ook al paar keer voorover gelegen met kite erin op zee, das soms wel vervelend... Op Hadlow Wakestyle zou je wel straps kunenn zetten, de inserts staan beetje duckstance, wel is de stance 49 en 51.. Board heeft overigens 5 cm rocker, maar dat op 138 is niet echt vreemd, springt niet zo snel aan als de boards waar ik gewoonlijk op vaar maar begint te wennen. Dit denk ik net als dieLiquid Force en de andere boards een crosover, let dus ff op de rocker...

-Niek- 12 June / 2011 / 09:12
Ik denk dat je aangezien je nog een beginner bent het beste gewoon een kiteboard kunt kopen en die ook moet gebruiken om te wakeboarden...
Wakeboarden met een kiteboard gaat prima als het om de basis gaat, kite met een wakeboard is echt crap en je maakt het er alleen maar moeilijker door.
Als je ooit met het wakeboarden nog eens zo goed wordt dat je echt een wakeboard nodig hebt kan je der altijd nog een wakeboard bij kopen!
Maar kiten is toch veel leuker dus je kan beter daar goed in worden!!

kobrin 12 June / 2011 / 17:07
www.aboards.eu

kobrin had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Oesterdam met maar liefst 17 - 21 knots op zijn Ozone Catalyst (2014)