Regels kiten binnenwater

Door: Affligem Reacties: 20 Hits: 5913
Affligem 11 July / 2011 / 11:31
Even de kennis van de community raadplegen:

Het liefst vaar ik op zee, maar heel af en toe wil ik nog wel een uurtje varen op de plas bij mij in de buurt (bv korte avondsessie.)

Dit weekend stopte er een agent, die me van het water af wenkte.
Hij zij dat er een grote boete op stond, maar dat hij het nu zou laten bij een waarschuwing.
Dit was volgens hem vastgesteld in een gemeentelijk besluit, maar ik dacht aan hem te merken dat hij het ook niet precies wist.
Ik heb maar eieren voor mijn geld gekozen.

Mijn vraag is nu, hoe moet ik weten of ik ergens wel of niet mag kiten. Er staan geen borden 'verboden te kitesurfen'
Waar kan ik hierover de (locale?) regelgeving vinden?
Hoe wordt zo'n gemeentelijk besluit gepubliceerd?
Of zijn er landelijke regels voor?

De enige die regel die ik ken is 'niet dichter dan 500 mtr. in de buurt van hoogspanningskabels'...(en dat was ik niet)

2 lijns Wipika Classis 6.5 / Jinne Brunotti 2.30 mtr

dr511 11 July / 2011 / 11:37
ten eerste bepaald de gemeente alleen wat er op het land gebeurt en rijkswaterstaat het water
Daarnaast kan het strandje ook nog eens van de provincie of natuur monumenten zijn ( die laatste bezit trouwens ook stukken water)
de gemeente weet het zelf vaak geneens dus tja dan kun je van de locale veldwachter ook niet al te veel verwachten.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

luukie 11 July / 2011 / 11:41
als het geen offiicele kitespot is dan is het verboden.
Sommige plekken wordt het nog wel gedoogd maar dat
is weer gemeente afhankelijk.

Zoals ik er nu over nadenk, best lastig om na te gaan.

Affligem 11 July / 2011 / 11:44
"als het geen offiicele kitespot is dan is het verboden."

Waar staat dat en wanneer is iets een offiicele kitespot ?

luukie 11 July / 2011 / 11:48
Kijk es op de site van het NKV

Djee 11 July / 2011 / 11:50
Quote: Affligem - 11 juli, 2011 (13:44)
"als het geen offiicele kitespot is dan is het verboden."Waar staat dat en wanneer is iets een offiicele kitespot ?

Kan je hier zien: http://www.nederlandsekitesurfvereniging.nl/kitespots
Om welke spot gaat het? zijn hier vast mensen die je kunnen vertellen of het legaal/gedoogd of illegaal is.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

lemmerterror 11 July / 2011 / 11:51
Het gedoogbeleid van de gemeente hangt natuurlijk af van de omstandigheden! Zit jij in of naast een natuurgebied te kiten zullen ze het niet gedogen. Ben jij anderen tot last, zoals zwemmers/badgasten, dan ook zeker niet!

Teamrider kiteoutlet.eu, mail me for discount!

Affligem 11 July / 2011 / 11:51
Op NKV staat een overzicht met spots. Onder spotregelgeving.
Staat niet "als het geen offiicele kitespot is dan is het verboden."

dr511 11 July / 2011 / 11:53
in het bpr ( binnenvaart politie regelement) staat al sinds den beginne der kite tijden dat kitesurfen verboden is op binnen water.
Hierop zijn weer gedoogzone's ingericht.
De NKV is sinds jaar en dag er mee bezig om dit vast te leggen voor het nageslacht.
Hier vind je alle spots die geregeld zijn en de daarbij behorende regels
http://www.nederlandsekitesurfvereniging.nl/kitespots
en ook extra info
staat jou spot er niet bij dan kun je dit eens navragen bij je eigen gemeente en ben je bang dat er geen kite toekomst inzit dan kun je eens contact opnemen met de NKV die al jaren in de loopgraven zit om voor jou lebensraum te creeren.

Affligem 11 July / 2011 / 11:53
Quote: lemmerterror - 11 juli, 2011 (12:51)
Het gedoogbeleid van de gemeente hangt natuurlijk af van de omstandigheden! Zit jij in of naast een natuurgebied te kiten zullen ze het niet gedogen. Ben jij anderen tot last, zoals zwemmers/badgasten, dan ook zeker niet!

Ja snap ik, logisch ook, maar waar wordt het oordeel kennelijk gemaakt aan het (kitesurfend) publiek is mijn vraag.

wazzaah 11 July / 2011 / 11:54
Alle bpr wateren zijn verboden, tenzij ...... kijk op de spot lijsten

Is het geen Bpr water moet het in de APV van een gemeente staan, kleine meren waar geen scheepvaart op kan, en niet in een natuurgebied liggen.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Affligem 11 July / 2011 / 12:05
Thanks voor de reply's.
Ben er nu achter dat het idd verboden is op deze plas door bepaling in het APV.

Ik mis wel de link in BPR naar de lijst met gedoogde spots

cjw 11 July / 2011 / 12:11
Wazzaah, ik zou je op je woord kunnen geloven, maar kan ik dat binnenvaart politie regelement ook ergens online inzien?

En wordt daarin een verwijzing gemaakt naar deze lijst?: http://www.nederlandsekitesurfvereniging.nl/kitespots

Update: Ik heb hier het binnenvaart politie regelement gevonden:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/geldigheidsdatum_11-07-2011

Artikel 9.05. Zeilplanken en soortgelijke vormen van watersport

1.Onverminderd artikel 9.04, eerste lid, is het op de voor de doorgaande vaart bestemde gedeelten van de in bijlage 16 opgenomen vaarwegen verboden te varen met een zeilplank.

2.Het is verboden te varen met een door een vlieger voortbewogen plank.

3.De bevoegde autoriteit kan vaarwegen of gedeelten daarvan aanwijzen waarop het verbod, bedoeld in het tweede lid, overdag niet van toepassing is.

job78 11 July / 2011 / 12:22
edit: CWJ had het al bij zijn stuk ge-edit.

SAMENVATTING in begrijpenlijk nederlands: Surfen mag, maar niet in een vaargeul. Kiten mag niet tenzij de instantie die zegenschap heeft over een stuk water zegt dat het mag.

Weet ff niet hoe het met het BVA zit voor op Zee, maar dat vangen ze redenlijk op door het op en neerlaten op het strand aan banden te leggen.
Ozone 2009: sport+ 9m / edge+ 11m / 2010: edge 13m / Zephyr 17m / YZ pro 132 Gonzales 142

martin404 11 July / 2011 / 12:50
Hou er wel rekening mee, dat als je meer dan 1 keer op binnenwater hebt gekite, dat je dan officieel niet meer op zee mag varen.
Dat is de enige regel die ik over binnenwater ken.
Heeft iets met "watjes" te maken ofzo, maar op de NKV site kun je vast wel ergens de exacte juridische benaming vinden.

Word vrij streng op gecontroleerd met speciale stempels.
Als je die eenmaal hebt, kom je er bijna niet meer vanaf.
No kite related brand affiliations

wazzaah 11 July / 2011 / 13:05
Quote: cjw - 11 juli, 2011 (14:11)
Wazzaah, ik zou je op je woord kunnen geloven, maar kan ik dat binnenvaart politie regelement ook ergens online inzien?

Zie niet in waarom je me niet op me woord zou geloven.

Op open zee mag je kiten en gelden de scheepvaart regels, langs de kust gelden weer APV regels voor t oplaten. 200m van de laagwaterlijn zit je meestal wel goed tenzij je weer met natuurgebieden te maken hebt zoals de Razende Bol of speciale projecten zoals Maasvlakte of Zandmotor.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

dr511 11 July / 2011 / 13:07
dat hebben ze speciaal gedaan omdat zee kiters nog al een minderwaardigheids complex er aan over houden als je met je korte golfslag mentaliteit over ze heen springt en al binnen een jaar meer kan dan alleen hoogte lopen.

idefixe 11 July / 2011 / 13:20
Vwb kitesurfen op het binnenwater ( nog maar eens een keertje dan )

Gaat het over een bevaarbaar water ( het staat in open verbinding met andere wateren) dan is het BPR van toepassing. Is er geen ontheffing dan is het kitesurfen er verboden. Op zee heb je niets te maken met het BPR. De Waddenzee valt echter wel onder het BPR.

Gaat het over een natuurgebied dan is het gebruik door een ieder ( dus ook windsurfers, roeiboten enz enz) via NB wetgeving verboden.

Op sommige plaatsen ( zowel binnenwater als aan de kust) is het kitesurfen gereguleerd via de APV. Er moet dan wel duidelijk iets met betrekking tot het kitesurfen zijn benoemd. Het is dus niet automatisch via de APV verboden.

In de toekomst wordt het allemaal eenvoudiger: zo'n beetje al het binnenwater valt onder Natura 2000. Als een bepaalde activiteit ( en dat geldt voor ALLE activiteiten : zwemmen, windsurfen, zeilen, kanovaren enz enz ) niet is opgenomen in het beheerplan dan is het automatisch verboden..........

* voor sommige wateren zoals de grote rivieren / Schelde , is er naast het BPR een apart vaarreglement van kracht..

Slingshot , Gibbon

luukie 11 July / 2011 / 13:27
Quote: martin404 - 11 juli, 2011 (13:50)
Hou er wel rekening mee, dat als je meer dan 1 keer op binnenwater hebt gekite, dat je dan officieel niet meer op zee mag varen.Dat is de enige regel die ik over binnenwater ken.Heeft iets met "watjes" te maken ofzo, maar op de NKV site kun je vast wel ergens de exacte juridische benaming vinden.Word vrij streng op gecontroleerd met speciale stempels.Als je die eenmaal hebt, kom je er bijna niet meer vanaf.
Krijg ik dan bij die stempel ook die watten, of moet dat ook via het NKV?

cjw 13 July / 2011 / 08:58
Quote: wazzaah - 11 juli, 2011 (15:05)
Zie niet in waarom je me niet op me woord zou geloven.
Omdat ik daar niks aan heb als ik volgende keer oog-in-oog met de politie sta. Dan wil ik kunnen verwijzen naar regelementen en niet naar wat iemand op een forum zegt.

Verder is me wel duidelijk dat ik daar op die plas niet in mijn recht stond, gezien BPR artikel 9.05 en wellicht ook nog een APV, maar die heb ik nog niet gelezen.

DM2008 13 July / 2011 / 09:38
Quote: martin404 - 11 juli, 2011 (14:50)
Hou er wel rekening mee, dat als je meer dan 1 keer op binnenwater hebt gekite, dat je dan officieel niet meer op zee mag varen.Dat is de enige regel die ik over binnenwater ken.Heeft iets met "watjes" te maken ofzo, maar op de NKV site kun je vast wel ergens de exacte juridische benaming vinden.Word vrij streng op gecontroleerd met speciale stempels.Als je die eenmaal hebt, kom je er bijna niet meer vanaf.

Stempels was 2010, in verband met fraudegevoeligheid zijn we in 2011 overgegaan op tatoeages.