golfboard met leash gevaarlijk?

Door: tim0404 Reacties: 15 Hits: 1829
tim0404 23 July / 2011 / 19:42
hej ik vroeg me af of het ook gevaarlijk is om met kiten een surfboard te gebruiken MET leash.
ik heb al wel verhalen gehoord van ongelukken van mensen die dat deden met een twintip board maar gelt dat ook voor (golf)surfboards?

hoor graag van jullie want volgens mij komen er morgen mooie golven binnen rollen op schier

tim0404 had een 0 sterren sessie in Schiermonnikoog met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Ozone C4 (2011)

spoetnik 23 July / 2011 / 19:54
Yep, is ook gevaarlijk. Maar soms is het gevaarlijker om zonder leash te varen. Op spots waar je op koraal gespoeld wordt, of op een rotspartij, dan kan de afweging zijn om een leash te gebruiken. In Nederland dus niet nodig.
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

eddyc 23 July / 2011 / 19:54
Kun je lekker in de golven je eigen board (of vin) op / in je hoofd of rug krijgen.

Als je valt bij het golf surf kiten spoelt het board in 99% van de gevallen met de branding naar het strand - meestal zit het board tussen jou en het strand en kun je dat vrij snel terug bereiken.

eddyc

Magic_Ed 23 July / 2011 / 19:55
Met leash varen is altijd gevaarlijk. Met een golfsurfboard wordt het wel gebruikt, maar alleen als de omstandigheden zo zijn dat je je board niet wilt verliezen omdat het
a - surfers in de line-up sloopt
b - meteen op de rotsen knalt (meteen weggooien)
c - je redmiddel is als je vlieger of de wind het opgeeft (ook vaak icm rotsen).

In NL dus eigenlijk niet nodig (misschien voor a). Als je het wel doet: helm!
w w w . v e r s u s s h o p . n l

tim0404 23 July / 2011 / 20:00
Oké ik ben overtuigt morgen maar gewoon zonder leash varen:) Hebben jullie ook nog tips voor het keren met bindingen want dat lukt nog niet zo goed en vaat daarom ook liever met me twintip dan met me surfboard:(?

tim0404 had een 0 sterren sessie in Schiermonnikoog met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Ozone C4 (2011)

-DAVE- 23 July / 2011 / 20:05
HELLOM !
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Magic_Ed 23 July / 2011 / 20:10
Volgens mij zijn die tips wel te vinden, maar vooruit:
Gijpen met een waveboard met voetbanden
3 manieren:
1 - voor de bocht omstappen
2 - na de bocht omstappen
3 - in de bocht omstappen

Eigenlijk zijn 1 & 2 afhankelijk van je favoriete kant. Als blijft staan en na de bocht sta je toeside op je goede kant, dan stap je bij die gijp na de bocht om, anders voor de bocht. Vergeet 3 voorlopig.

Ongeacht voor of na: vaar iets ruime wind, zet achterste voet dicht bij voorste voet op het midden van de plank. Voorste voet in voetband schuif je een klein beetje uit de voetband.

Zorg dat je altijd een beetje snelheid hebt en stuur je kite een beetje naar boven zodat je wat opwaartse kracht ontwikkelt.

Dan voor of na de bocht (afhankelijk van voorkeur): verzet achterste voet naast voorste voetband, verplaasts voorste voet uit voetband naar de positie waar achterste voetband stond.

Klaar.

tim0404 23 July / 2011 / 20:13
Ik zal het gaan proberen en bedankt voor de uitgebreide uitleg:)

larsdemo 23 July / 2011 / 22:05
Ik heb ook nog een tip: pas op morgen kan hard gaan waaien
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

lowrens 23 July / 2011 / 22:06
overstag gaan vind ik makkelijker en je verliest minder hoogte
hoe: je kruist heel sterk op en net voor je stilvalt draai je je kite over( je kite moet een minimaal beetje lift geven, je bar naar beneden duwen kan daarbij helpen) en duw je je plank door de wind... de rest gebeurt vanzelf...

het grote voordeel ten opzichte van gijpen is dat dit gebeurt aan een veel lagere snelheid en dat het minder evenwicht vraagt (wat zeker in uw voordeel speelt als je met een kort surfboard vaart)

nu heb je beide methoden uitgelegd, oefenen maar!

Mario 24 July / 2011 / 06:38
toch vreemd,dat gijpen lukt me met alle manieren met gemak,terwijl ik daar vaak problemen over lees,
en overstag gaan lukt me maar niet,terwijl ik toch vaak lees dat dat makkelijker zou zijn
WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Magic_Ed 24 July / 2011 / 07:14
@Mario: misschien dat het iets met gewicht is? Heeft bij mij ook lang geduurd voor ik overstag kon. Had hetzelfde probleem in de windsurftijd (zinker / waveboard).

wazzaah 24 July / 2011 / 07:40
Neem wel helm in de categorie van ijskockey helm, kan je ook met de voorkant van je gezicht koppen

Ed, waar ben je? tis epic hier afgezien van de regen, moet allemaal idioten heen en weer rijden
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Magic_Ed 24 July / 2011 / 08:00
Ja, er waren wat vervoersproblemen (boot vol met auto's). Misschien vanaf dinsdagavond, hopelijk dat er dan ook nog wat wind op t eiland is.

MartjeB 24 July / 2011 / 10:14
http://www.hanglos.nl/forum/270001/kiteforum-uitleg-video-gijpen-op-kitesurf-waveboard-gezocht.html

Ik bak er nog niets van. Dat ligt natuurlijk niet aan mij, maar aan het korte en smalle 5' 5" board.

Mario 24 July / 2011 / 15:04
Quote: Magic_Ed - 24 juli, 2011 (09:14)
@Mario: misschien dat het iets met gewicht is? Heeft bij mij ook lang geduurd voor ik overstag kon. Had hetzelfde probleem in de windsurftijd (zinker / waveboard).

ben er vandaag achter gekomen wat er fout ging,door eens goed na te denken
probleem was dat ik teveel stil lag en het board zonk.Ik had zelf eerst het idee dat dat kwam doordat ik het board niet ver genoeg tegen de wind in kreeg.
En door de vroegere windsurfervaring ging ik vanzelf wat meer naar voren staan(om rond de mast te lopen )
Dus ik dacht,misschiemn moet ik wel meer van achter op het board staan,en toen lukte het direct

Wat ik overigens niet snap bij degene waarbij het gijpen niet lukt.
Als je nu een waveboard hebt en je wil met de golven spelen dan is een bocht maken toch een basis,en dan eventueel fakey blijven varen.Als je na de bocht even omstapt heb je de gijp gemaakt.

Sorry om een ander verhaal binne het topic te brengen
WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)