Hallo mensen wat is volgens jullie het beste strapless waveboardje voor kiten heb nu een golfsurfboard maar die heeft al flink wat schade gehad en is te zacht zooitje deuken vinnen kapot ed.
Ik zag een paar video's van wereldkampioen Ben Wilson echt vette shit en check die Noise kite hoe stabiel hij hem houd weinig druk echt perfect langste wavesession.
Appie uit Ameland
Deze 50 plusser kite nog altijd en houd ook niet op!!
@Appie: hou er rekenng mee dat op de video de wind zeer stabiel is. Niet zoals in Nederland met dikke vlagen die je van je board kunnen afrukken.
Ook loopt de golf perfect - haast volgens een mathematisch model en ihet oopervlak redelijk vlak. Ooit al zo'n zee gezien tussen de golven met zo weinig stuiter golgfjes ?
In Nederland zijn zowel de wind als de golven iets ingewikkelder.
Quote: eddyc - 29 november, 2011 (16:09)
@Appie: hou er rekenng mee dat op de video de wind zeer stabiel is. Niet zoals in Nederland met dikke vlagen die je van je board kunnen afrukken.Ook loopt de golf perfect - haast volgens een mathematisch model en ihet oopervlak redelijk vlak. Ooit al zo'n zee gezien tussen de golven met zo weinig stuiter golgfjes ?In Nederland zijn zowel de wind als de golven iets ingewikkelder.
Ja weet ik op ameland waar ik woon is dit ook zo soms heel mooi als wind perfect is en ander een grote bakken chop
maar vaak als het vlagerig is dan hou ik ingehaakt en op de golf proberen los dit voelt echt vet denk dat ik ook zo'n Noise ga kopen volgend jaar
alleen boardje kan niet tegen de druk en ik wil wel het golfsurfen gevoel hebben dus daarom strapless dit boardje is ook vet op dit filmpje
Deze 50 plusser kite nog altijd en houd ook niet op!!
firewire heeft zijn surfboards kite-able gemaakt: resutaat zijn sirf boards die sterk genoeg zijn om lekker mee te surfen ipv golven af te glijden zoals je met productie boards doet. zoek ff de review over de firewire Taj Burrow, erg lekker board!!
wanna play with me...
christian had een 3 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 22 - 30 knots op zijn SlingShot Rally (2012)
firewire heeft zijn surfboards kite-able gemaakt: resutaat zijn sirf boards die sterk genoeg zijn om lekker mee te surfen ipv golven af te glijden zoals je met productie boards doet. zoek ff de review over de firewire Taj Burrow, erg lekker board!!
wanna play with me...
christian had een 3 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 22 - 30 knots op zijn SlingShot Rally (2012)
Er staan een aantal reviews van de FireWire boards hier op Hanglos.
Die van de KQF 6'0 en de Taj 5'11
Welke voor jou geschikt zou zijn hangt af van wat je zoekt natuurlijk
Er zijn in totaal 5 boards in de firewire range die kun je vinden op www.firewiresurfboards.com en dan de kiteboard site aan klikken rechts boven in
Quote: christian - 30 november, 2011 (14:10)
hoe doet firewire dat dan ?? is ieder boardje custom made, of hebben ze ook gewoon een productielijn
en is dit ook gewoon een productieboard.
vind het mooie boardjes, en er is goed over nagedacht. maar het blijft gewoon een epoxy surfboard ! niks meer, niks minder.
www.stormchaser.nl Ocean Rodeo,Hb-surfkite,dakine en billabong
FireWire heeft een kleine 256 surfboards in hun surf lijn. Hieruit worden boards gepakt en getest om mee te kiten. Dit naar vraag van de gebruikers die bijvoorbeeld actief zijn op het firewire forum.
Als een board goed werkt word hier een kite versie van gemaakt. Dwz inserts en extra versteviging bovenop om de grotere druk van het kiten te kunnen weerstaan.
Een FireWire is dus een surfboard waar mee je kunt kiten. Hierdoor kun je terugvallen op meer dan 34 jaar shape ervaring van Nev.
De kite serie bestaat nu uit: Taj pro 5'11, Flexfire 6'2, qaud fish 6'0, dominator 5'8 en de laatste toevoeging is de Hellfire 5'6
Allemaal in de kite FST constructie van FireWire.
oh dat plaatje komt nie helemaal lekker uit maar goed tjek de site voor meer info of stel je vraag op het firewire forum.
vind het mooie boardjes, en er is goed over nagedacht. maar het blijft gewoon een epoxy surfboard ! niks meer, niks minder..
Dat is niet waar... constructietechnisch is het ene boardje het andere niet. Een Firewire zit wel degelijk anders in elkaar dan bijvoorbeeld de boardjes van F-one, beide goeie boards, zelfde fabriek, maar wel met een andere bouwmethode.
Dat is niet waar... constructietechnisch is het ene boardje het andere niet. Een Firewire zit wel degelijk anders in elkaar dan bijvoorbeeld de boardjes van F-one, beide goeie boards, zelfde fabriek, maar wel met een andere bouwmethode.
Iedere bouwer heeft weer zijn eigen constructie, dus geen een board is hetzelfde of je nu tuflite, eps/epx, surftech, tl2, hydroflex, of de boardjes van firewire neemt, het zijn allemaal epoxy boards zonder stringer. Iedereen claimt de beste techniek te gebruiken , en dat is aan ons om te beoordelen.
Er worden al enige tijd goede surfboards gemaakt in de kite industrie bijna allemaal met bovenstaande constructie's en goede shape's.
Firewire heeft het slim aangepakt om een aantal van hun bewezen shape's aan te passen, en zodoende de lat weer iets hoger te leggen in de kitesurf wereld.
maar of het zo vernieuwend is ik betwijfel het.
Inderdaad de hars verteld een hoop over de constructie google maar eens. Fibreglass vs epoxy
PU boards (polyesther) geeft een heel ander gevoel dan een epoxy board.
De gemiddelde ASP rider gaat nog steeds voor polyesther board
Ik zeg niet dat dit beter is, maar het heeft, voor en nadelen
het mooie van een epoxy board is dat het ongeveer 30% sterker is en minder snel zal beschadigen
meer drijfvermogen dus je kan kleiner surfen.
polyester boardjes zijn fijner in choppy water doordat ze dieper in het water liggen en er dus beter door heen snijden je
kan ze makkelijker met de hand bewerken voor als je hem op maat gemaakt wil hebben.
nadeel het is slecht voor de gezondheid.
tegenwoordig worden de epoxy boards steeds beter door de verschillende soorten schuim
ik heb zelf ook een epoxy board, en zou ook best een firewire in de collectie willen hebben, mocht ik de loterij winnen.
vernieuwend, het moet zich nog bewijzen maar ik vind de techniek van hydroflex wel erg mooi
waarbij de flex kan instellen doormiddel van lucht ( epoxy board)
De hars doet idd veel met de taaiheid tov de stijfheid (rebound) daarom dat polyester voor pro-surfers idd de keus is... die mogen ook 10 boardjes per wedstrijd verslijten, epoxy is voor normaal gebruik vele malen duurzamer.(taaier)
Vooral dat taaie is prettig met de puntbelasting waar we met kitesurfen mee te maken hebben.
Voor kiten is polyester met welke kern dan ook gewoonweg geen optie.
Wat betreft het herstellen is Polyester weliswaar sneller, maar elke gerespecteerde shaper kan een epoxyboard net zo goed herstellen/bewerken.... dat op maat maken snap ik persoonlijk niet zo, bedoel je daarmee dat je een stuk van de nose of tail hakt?
qua drijfvermogen heb ik heel sterk mn twijfels...
Weliswaar heeft Polyester een dichtheid van 1,4 (zinkt) en Epoxy van 0,75 (drijft)(half zo zwaar dus).... toch is dat maar een minimaal "extra drijfvermogen" (er vanuit gaande dat beide met met 2 liter hars geglassed zijn)....
Dat gewichtsverschil is naar mijn mening nihil op die - 30 liter volume kern het board... en al helemaal vergeleken met de - 80 kilo die er bovenop staat...
Wat voor mij een vernieuwing zou zijn is een board die compromisloos de feel van het golfsurfen vangt, met een constructie die de leuke dingen van het kiten aankan.
Lijkt me interessant om hier eens over te bakkelijen bij ons in de showroom/ werkplaats/shaperoom
ik weet ook eigenlijk niet waarom mensen vinden dat een gewoon surfboard kiten niet aan zou kunnen. Voordat ik zelf op firewire ging varen had ik een gewoon standaard pu boardje van marktplaats waar ik dik 2 jaar mee heb lopen beuken. Aan alle kante gerepareerd door botsingen met stenen en in te ondiep water op mijn board springen en een paar keer de neus er weer op geplakt maar dat een neus breekt in een shore break gebeurd je met ieder board van elke contstructie van elk merk.
Wave boards zijn gewoon een stuk gevoeliger en dat is niet zo gek met die enorme lengte. val je vanaf een paar meter uit de lucht met je voeten naast elkaar op je board dan is het afwachten wat er mee gebeurd.
Je board laten aanspoelen op het strand is ook maar afwachten of het goed gaat. Ik ken eigenlijk niemand die een board heeft gesloopt door een cutback, bottem turn of arial. Het is altijd of met vervoer of met je trapeze haak de boel aantikken of je bar etc. Als je board daar tegen moet kunnen tja dan kun je beter een softdek nemen.
Ik heb helaas wel al boardjes gesloopt. Het gebeurd voornamelijk als de landing na een air volledig vlak gebeurd of als er een klein bultje zit in het wateroppervlak tussen beide voeten op het ogenblik van de landing en het bovendek de rek niet aan kan en gewoon open spat.
Het zoeken naar het goed boardje zal een eeuwige zoektocht blijven. Wanneer je een nieuw boardje aanschaft ga je altijd een iets mindere eigenschap van je vorig boardje willen verbeteren en vaak zelfs overcompenseren.
Mijn vb knal een tuflite in twee dus ga ik op zoek naar een oersterke constructie die niet breekt een custom d'light.
Dit boardje is zo stijf en hard dat ik inboet in comfort en last krijg van de gewrichten met als gevolg overschakeling naar nu firewire met meer flex en meer comfort en zo gaat de ketting maar door.
Een tweede punt om een boardje te selecteren is niveau. Helaas laten veel mensen zich verblinden door de publiciteitsmolen en door vrienden collega's met een veel hoger niveau. Daardoor krijgen ze vaak te snel een te technisch boardje aangemeten wat hun evolutie vertraagt.
De spot is ook een heel belangrijke factor. De perfecte golven van Punta Preta, One eye, Indo, zijn niet onze noordzee golven, helaas.
Stijl is in een later stadium ook een belangrijke factor, hou je van smooth relaxed, flow ga je een ander bordje en volume kiezen als dat je meer houd van agressief hardcore stijl met airs.
Daarom is mijn advies, try before you bye en wees realistisch. Een boardje koop je niet voor die ene topdag die je éénmaal in het jaar beleefd.
Wissel eens uit met vrienden en bespreek je ervaringen zonder te hervallen in uitspraken van de mijne is toch beter.
Maar wees analytisch en hou het zo concreet mogelijk en stel je de vraag waarom je dit ervaart, koppel dit terug naar een onderzoek van de shape van het board.
Stel ook je eigen techniek in vraag, misschien is het boardje wel niet slecht maar toont het mijn zwakheden aan.
En als laatste punt, verander niet om de haverklap van board, een boardje moet je leren kennen en je moet erin groeien.
Uiteraard is dit mijn bescheiden mening, maar vooral have fun.
Always remember: "the best wave is the one you ride!!!" dixit Stijn
Quote: dr511 - 2 december, 2011 (04:10)
ik weet ook eigenlijk niet waarom mensen vinden dat een gewoon surfboard kiten niet aan zou kunnen. Voordat ik zelf op firewire ging varen had ik een gewoon standaard pu boardje van marktplaats waar ik dik 2 jaar mee heb lopen beuken. Aan alle kante gerepareerd door botsingen met stenen en in te ondiep water op mijn board springen en een paar keer de neus er weer op geplakt maar dat een neus breekt in een shore break gebeurd je met ieder board van elke contstructie van elk merk.Wave boards zijn gewoon een stuk gevoeliger en dat is niet zo gek met die enorme lengte. val je vanaf een paar meter uit de lucht met je voeten naast elkaar op je board dan is het afwachten wat er mee gebeurd.Je board laten aanspoelen op het strand is ook maar afwachten of het goed gaat. Ik ken eigenlijk niemand die een board heeft gesloopt door een cutback, bottem turn of arial. Het is altijd of met vervoer of met je trapeze haak de boel aantikken of je bar etc. Als je board daar tegen moet kunnen tja dan kun je beter een softdek nemen.
Ik had een heel lulverhaal getypt over persoonlijke voorkeur enzo maarja.
De golfsurfboardjes waar ik mee kite gaan wel altijd verrot door airials / cutbacks / drops, ze gaan gemiddeld een maand of 2 mee, en als ze aan hun einde zijn dan voel je met elke turn de stringer / plugjes er verder doorheen komen. Terwijl mijn constructie slingy al zo vaak landingen zoals die van een paar meter met beide voetjes bij elkaar heeft doorstaan.. Als je nog tips hebt voor iets wat stevig en licht is hoor ik t graag
Registreerde: 20 August 2003
Ik zag een paar video's van wereldkampioen Ben Wilson echt vette shit en check die Noise kite hoe stabiel hij hem houd weinig druk echt perfect langste wavesession.
Appie uit Ameland