Kite aanbevelingen voor rider tussen 85-90kg

Door: wickedmate Reacties: 18 Hits: 4865
wickedmate 13 May / 2012 / 18:11
Hoi Allemaal

Ik ben pas een jaar kitesurfen en vlieg ik een 9m North Rebel en 12m Naish Cult.

Ik was verteld dat een 9 en 12 is een goed combinatie maar ik vind dat de 12m heeft niet genoeg kracht.

Ik ben tussen 85-90kg en denk dat misschien een 14m kite is beter voor varen op een dag met 15 knopen.

Hebben jullie wat aanbevelingen?

geloof 13 May / 2012 / 19:29
Graag weten we de maten van je boardje. Ik heb tegenwoordig hetzelfde gewicht () en heb ook als grootste kite een 12m. Naast mijn standaard twintip (F-one TX 136*40), heb ik een lichtweerboardje.
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

dr511 13 May / 2012 / 19:43
op www.kitefinder.nl kun je aankoop begeleiding krijgen.
heel erg handig als je niet weet wat je kopen moet
Ziki Ondergoed, schultenbrau

wickedmate 13 May / 2012 / 20:42
Hey Geloof, Ik heb alleen een Cabrinha Prodigy 153 x 44cm twin tip.

Denk je dat ik beter een nieuwe board koopt dan een grote kite?

Dr511 bedankt voor de website echt handig

Morres 13 May / 2012 / 20:47
nou dat board is iig groot genoeg.
Wss ligt het aan combinatie van techniek en een kite die niet geweldige low-end heeft(wel afhankelijk van welk jaar dat apparaat is) Of miss. kite/bar die niet goed is ( of is afgesteld)

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

geloof 13 May / 2012 / 21:31
Jouw boardje is zeker goed voor weinig wind, ik sluit me aan bij Morres. Ken je toevallig kiters met meer ervaring? Als dat zo is, dan vraag je of ze even met je kite willen kiten. Zij zullen dan wel kunnen zeggen of de afstelling OK is. Daarnaast kun je de komende weken vast wel ergens met een 2012 12m het water op, weet je gelijk of dat (veel) beter bevalt. Feit is dat er veel meer 12m kites gemaakt en verkocht worden dan 14m kites.
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

Djee 14 May / 2012 / 07:19
Zelfde gewicht klasse oplossing is onder de 16 knopen niet varen Doe ik trouwens met een 10 7, dus met een 12 moet dat helemaal gaan lukken. Oja en mijn boardje is 132x38cm.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Nature 14 May / 2012 / 09:08
15 Kan je aanschaffen voor dat soort dagen Zelf vaar ik ook graag met een 15M Maar dat is wel echt alleen voor dagen onder de 16 knopen
Voor mijn gewicht 70KG is het van 9 tot 16 knopen aan een Fluid Light Air 15M erg plezierig!
Je zou een 17 voor licht weer dus (of 15), 12, 9 range kunnen nemen.
voor mij is het 15, 10, 8(6)
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

pskrijgsman 15 May / 2012 / 07:03
Ik weeg 95kg ben 2 meter lang en heb een top set. delta kite 12m 9m boardje 134x39. (groter dan 12m wil je niet. Te traag en wacht gewoon op goede wind 15 steady). Boardje mag 1 maat groter, maar ik heb dat opgelost met een surfboardje.

cult weg doen en oefenen. Wanneer je beter wordt kan je met steeds minder wind varen.

succes

Lars_023 17 May / 2012 / 05:49
De naish cult heeft volgens mij niet zo'n goede low end. Ik vaar zelf een 12m Evo met 82 kg en dat lukt aardig bij 16 knopen. Dat komt wel omdat de Evo een goede low end heeft, van de week een 12m Vegas geprobeerd, dat was geen succes. Kortom, 12m kan prima echter het type kite is volgens mij ook belangrijk.

btw 85-90 kg? Zomer-Winter gewicht?

Lars_023 had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 16 - 18 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

Sayootje 17 May / 2012 / 06:46
Ik weeg 85 kilo en ik kan met mijn cult 12m uit 2008 met 15 knopen prima heen en weer varen. Ook ik ben slechts beginner. Het duurde wel een paar sessies met weinig wind voordat ik de techniek beheerste om ook echt te kunnen varen bij 15 knopen. Het moeten ook niet minder knopen zijn, want dan flikkert dat ding echt uit de lucht. Het low end is niet super.

Mijn vriend daar en tegen heeft een 14M park. Is een mooie vlieger. Beetje langzaam maar hij vaart met zijn 90 kg vrijwel altijd :)
Switch referral code 140525

Sayootje had een 4 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 22 - 32 knots op zijn Switch kiteboarding Nitro (2015)

wickedmate 27 June / 2012 / 12:44
Ik ben terug en ik heb geen nieuwe kite maar wil niet een 14m kopen hoorde van veel mensen dat zij echt langzaam zijn en overal niet leuk.

Ik dus ben op zoek naar een nieuwe 12m kite.

Weet iemand een 12m kite dat heeft een beter low end dan de F-One Badit V?

M'n board is ook niet zo groot 140cm x 42m

slicski 27 June / 2012 / 13:38
Hey peoples,

ik ben 1,92m en 90 kilo, en mijn ervaring is dat een groter board meer plezier geeft bij minder wind, dan de oplossing te zoeken in de grootte van de kite.

Kites
Ik koos voor Bandit III kites, een 11m en 8m. Ik vind de low-end van de 11 prima, ook iets overlap met de 8. Ik heb me er dan wel bij neergelegd dat ik bij weinig wind (onder de 16knopen) niet echt het water op kan. Ik had eerder wel een 16m North Rhino, maar kon daar maar nauwelijks eerder mee varen dan de 12 uit dezelfde serie. (De 16 stuurt erg langzaam, na crash bijna niet meer uit het water te krijgen door te weinig wind hehe).

Board
Ik vaar met een North X-ride uit 2010, 133x39,5cm. Dit board geeft me genoeg mogelijkheid tot planeren, en vaart fantastisch op zee. Om eerder te kunnen varen (met minder wind) overweeg ik een directional, of een golfsurfboardje (met straps voor mij dan) aan te schaffen.

Groet!

slicski had een 4 sterren sessie in Noordwijk Zuid met maar liefst 15 - 20 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

Morres 27 June / 2012 / 16:47
dat board is echt niet klein hoor wicked, en ik denk niet dat er een kite is van 12mtr met meer low-end, miss. maximaal een knoop meer, dus daar schiet je niks mee op, je kan beter een skimboard kopen/maken of toch een grotere kite.
Maar werk vooral eerst aan techniek, dat is het belangrijkste

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

wickedmate 27 June / 2012 / 17:26
Ok zal echt op m'n techniek werken, koop ik ook een nieuwe kite and misschien een nieuwe board voor licht wind zoals een skimboard of een surfboard.

Ik ben blij met m'n 9m north rebel en twintip toen het 20 knopen is maar m'n naish cult lukt niet.

Bedankt voor je advies

Morres 27 June / 2012 / 18:07
omdat de cult kut is(vind ik, tot 2010)

geloof 27 June / 2012 / 18:40
Waar vaar je? Kwestie van een teamriders/scholen/shops vragen of je even aan een 12m van hen mag hangen. Ik gebruik Ozone Catalysts in de les en die mag je bij mij testen (Zeeland). De Catalyst heeft goede low end en is een gemakkelijke kite en heeft een betrouwbare bar met depower boven de bar. Nu ben ik natuurlijk niet helemaal objectief, dus kijk ook verder naar alternatieven bij andere merken.

Morres 27 June / 2012 / 19:29
niet objectief, maar je hebt wel gelijk ;) Rebel/jekyll/cabrinhatje zijn ook alternatieven, beetje een kite met hoge AR moet je hebben, zitten allemaal rond zelfde low-end als de bandits, alleen trekken iets meer naar zijkant van windvenster.

wickedmate 27 June / 2012 / 19:50
ja de cult is zeker kut