Kites ih vliegtuig..Hoe zo licht mogelijk?

Door: markymarc Reacties: 31 Hits: 3619
markymarc 22 July / 2012 / 10:52
Beste Hanglossers,
Volgende week begint de zomerkitevakantie..
We gaan met het vliegtuig en ik neem de kites natuurlijk in de juiste (golf)tas mee met alle andere benodigdheden...
Nou las ik een tijdje geleden dat je het gewicht van je kites nog verder kunt verlagen door alle resterende lucht eruit te zuigen..
Ik heb zo'n Nilfisk de noorman stofzuiger en die wil ik er eigenlijk niet op zetten. ..Straks zuig ik het plastic van mn LE eruit..Vind ik het risico eigenlijk niet waard.
Al ff op het forum gezocht maar ik kan me herinneren dat mits je de kites in vacuümzakken o.i.d. vervoert dit weer extra gewicht vermindert..
Klopt dit? Waar koop je die? Wie kan helpen?
Thanks vast en voor diegenen die gaan ook veel plezier met veeel wind!

If you don't try it, you'll never make it

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

Nature 22 July / 2012 / 10:58
Vacuum zakken koop je bij de blokker.
Fyi Lucht weegt in princiepe niks haha!! Het maakt alleen verschil met ruimte.
Zelf heb ik een Keyboard tas als boardbag ding weegt maar 100 Gram (Ja je gelooft het bijna niet! ) scheelt dus aanzienlijk met bijvoorbeeld een prolimit / mystic boardbag die meestal rond de 4 kg zijn. (toch je hele board aan gewicht!)
Qua bescherming is het beter dan een boardbag (keyboards zijn immer duurder dan een kiteboardje)
Boardje van 135 past zonder problemen.
Ergens op het forum staat de review
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

EricRietveld 22 July / 2012 / 11:12
Die keyboardtas is een aanrader!! Heb er ook een aangeschaft nadat ik die review gelezen had en werkt echt top. Passen makkelijk 2 barren, 2 kites, board, trapeze, zwemvest en wetsuit en pomp in. En dan woog ik ong. 20 kg. Even zelf wielen en een handvat eraan maken en je hebt voor 45 euro een prima travelbag :)

Nature 22 July / 2012 / 11:47
Heheh ik heb er zelfs 2
1 voor de budget airlines zonder wielen scheelt toch gewicht

Toch handig zo een vriendinnetje in de muziek hahah

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Djee 22 July / 2012 / 11:47
Hoeveel weegt lucht? Vacuum is voor ruimte besparing niet gewicht.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Nature 22 July / 2012 / 11:54
Afhankelijk van de druk, dichtheid en luchtvochtigheid heeft het wel degelijk gewicht als het binnen bijv je bladder anders is dan buiten.

Wat ik nog altijd het raarste vond toen ik laatst naar Fuerte ging had ik al mijn kites netjes droog en de rest van het materiaal was ook schoon en droog.
Heen reis een perfecte 20 KG afgemeten.
Terug kwam ik echter niet verder dan 15KG met PRECIES hetzelfde er in. blijkbaar heeft het toch ergens wel effect of de lucht buiten ietwat vochtig is of niet.

Affligem 22 July / 2012 / 12:02
Nauwkeurigheid van de betreffende weegschalen even buitenbeschouwing gelaten dan
2 lijns Wipika Classis 6.5 / Jinne Brunotti 2.30 mtr

markymarc 22 July / 2012 / 12:11
Thanks voor de reacties!!
Morgen nog ff naar de Blokker dan maar ..
Mn Kitebag doe ik niet weg, want die heb ik net nieuw, maar wel goed idee die keyboardtas..

Ok, ok, lucht weegt blijkbaar niks (en de zwaartekracht dan?), maar hoe krijg ik dan echt die laatste restjes lucht eruit, zodat de kites zo min mogelijk ruimte in beslag nemen? Toch stofzuiger erop, of iets anders..?

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

Nature 22 July / 2012 / 12:55
Zwaartekracht weeg ook niks :)
Objecten krijgen hun gewicht door de zwaartekracht hoewel dat natuurlijk onzinnig gelul is over je bagage :)
Pomp heeft ook een deflate stand had je daar al aan gedacht haha :)
Dus nee geen stofzuiger
En netjes rollen

Wat mijn advies is: Tips op elkaar leggen en zo strak als je kan over de leading edge heen naar het midden rollen krijg je echt een hele dunne mooie slang die je makkelijk in je boardbag kwijt kunt.

markymarc 22 July / 2012 / 13:04
Thanks Nature! Niet aan gedacht dusss...

We kunnen aan de bak!

karel80 22 July / 2012 / 13:14
Pomp helium in je tas vlak voor het inchecken (niet eerder dan 10 min. voor het inchecken anders is de helium vervlogen) ..... dan vul je alle lege stukken met helium en dit scheelt zo een paar kilo.
Werkte bij mij ook prima ... ging van 22.3 kg naar 20 kg

Helium pompen kan je ook bij de blokker kopen.
Sitting on the dock of the bay ...... after a wicked session!!

TMK 22 July / 2012 / 17:55
Het blijft me verbazen dat er mensen zijn die hier serieus op reageren, gezien ik ervan uitga dat je niet zo stom kan zijn en nog steeds op een plank kan staan zonder jezelf dood te kiten

Ik heb alles behalve mijn plank (kaal) in een 80x40x40 tas gestopt, met wat ruimte hier en daar over voor kleren.
Lucht strijk ik er met de hand uit, en dat beetje dat terug komt met oprollen. Dat dacron kan dat makkelijk hebben,
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

Nature 22 July / 2012 / 18:54
Gefelicteerd :)
Ik heb
15M
12M
2 harnassen
3 wetsuits
en 2 barren in mijn normale kitetas gekregen.
Als t niet hoeft waarom zou je t doen )

Antigoon 24 July / 2012 / 05:49
wat een heerlijke discussie over het gewicht van lucht hiero. Vooral bij windkracht 9 is me die lucht toch zwaar die ik in mijn kite gepompt heb.

Antigoon had een 3 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 16 - 25 knots op zijn Best Kahoona (2009)

draztic 24 July / 2012 / 09:09
Heb net al mijn zooi in een NKB quiverbag XL gestopt: 40kg (6'3 surfboard, 5'8 kiteboard, 3 kites, 2 barren etc.). Vervolgens alles behalve de kites en boards in mijn andere bagage en die van mijn vrouw gedaan: 30 kg. Zit ik nog steeds 10kg boven de ryanair grens voor sportartikelen. Ik gok er maar op dat die tas te groot is om op de weegschaal te passen.

En anders keuzes maken op het vliegveld: de 7m of 11m of mijn vrouw thuislaten.

draztic had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 25 - 40 knots op zijn Gin Eskimo (2009)

martinAIR 24 July / 2012 / 09:56
(voor het wegen bij de balie ff wat spulen er uit halen, onderweg naar de havyload balie weer op vullen ;) )
Blow Me Away!

martinAIR had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 47 knots op zijn Blade Trigger (2010)

wimbers 24 July / 2012 / 14:51
tijdens het oprollen gaat toch nagenoeg alle lucht er uit.

keyboardtas scoren, wielen van een oude reistas er in naaien, en gaan..
(net zelf bedacht, knap he )
bij twijfel..Doen!

wimbers had een 4 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Naish Park (2011)

riesie 24 July / 2012 / 19:40
Quote: draztic - 24 juli, 2012 (10:09)Heb net al mijn zooi in een NKB quiverbag XL gestopt: 40kg (6'3 surfboard, 5'8 kiteboard, 3 kites, 2 barren etc.). Vervolgens alles behalve de kites en boards in mijn andere bagage en die van mijn vrouw gedaan: 30 kg. Zit ik nog steeds 10kg boven de ryanair grens voor sportartikelen. Ik gok er maar op dat die tas te groot is om op de weegschaal te passen. En anders keuzes maken op het vliegveld: de 7m of 11m of mijn vrouw thuislaten.Success met je gok. Ik zou met Ryan air geen enkel risico willen lopen. Las laast een oude access en daar stond in dat Ryan air waanzinnige bedragen vraagt voor excess luggage. Dus misschien kun je het maar beter ove meerdere tassen van 10 kg per Stuk verdelen en die gewoon online afrekenen.

draztic 25 July / 2012 / 08:16
Bedankt voor de tips, zonder problemen in portugal gekomen, en alles in een ford fiesta gekregen!

draztic had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 25 - 40 knots op zijn Gin Eskimo (2009)

Djee 25 July / 2012 / 09:13
Quote: draztic - 25 juli, 2012 (10:16)
Bedankt voor de tips, zonder problemen in portugal gekomen, en alles in een ford fiesta gekregen!

Lekker man waar ergens? aan je uitrusting te zien ergens aan de westkust?!
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

ltkort 25 July / 2012 / 09:20
1 liter lucht weegt 1,3 gram, Vacuum weegt niks... Scheelt dus wel wat :P
....LTKort.... - Slingshot RPM 10m 2012 - Naish Momentum 2010 - Prolimit Kitewaist Pro - KiBoCo Kite

ltkort had een 3 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 0 - 0 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

....LTKort.... - Slingshot RPM 10m 2012 - Naish Momentum 2010 - Prolimit Kitewaist Pro - KiBoCo Kite

ltkort had een 3 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 0 - 0 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

Nature 25 July / 2012 / 10:32
Quote: riesie - 24 juli, 2012 (21:40)
Quote: draztic - 24 juli, 2012 (10:09)Heb net al mijn zooi in een NKB quiverbag XL gestopt: 40kg (6'3 surfboard, 5'8 kiteboard, 3 kites, 2 barren etc.). Vervolgens alles behalve de kites en boards in mijn andere bagage en die van mijn vrouw gedaan: 30 kg. Zit ik nog steeds 10kg boven de ryanair grens voor sportartikelen. Ik gok er maar op dat die tas te groot is om op de weegschaal te passen. En anders keuzes maken op het vliegveld: de 7m of 11m of mijn vrouw thuislaten.Success met je gok. Ik zou met Ryan air geen enkel risico willen lopen. Las laast een oude access en daar stond in dat Ryan air waanzinnige bedragen vraagt voor excess luggage. Dus misschien kun je het maar beter ove meerdere tassen van 10 kg per Stuk verdelen en die gewoon online afrekenen.

Zou niet gokken bij Ryair dat ze het niet kunnen wegen! mijn tas van 2.60 M ging met gemak op de schaal :)
Overbagage moet je niet doen!
Hou je aan hun regels en betaal vooraf wat je weet dat jemoet betalen problems solved

Brun0 25 July / 2012 / 12:36
1 liter lucht weegt misschien 1.3 gram, als je het in vacuum weegt. In de luchthaven wegen ze het in de atmosfeer, dus dankzij de wet van archimedes weegt de lucht daar niets.

Brun0 had een 2 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 10 - 22 knots op zijn North Rebel (2011)