North Evo of Neo ?

Door: coconutplukker Reacties: 19 Hits: 6290
coconutplukker 01 February / 2013 / 14:05
Ik weet het, er zijn al een paar discussies over gebeurd, 'k heb ze meerdere malen gelezen maar toch , op dat gebied blijf ik een eeuwige twijfelaar
Ik begin me meer en meer toe te leggen op het wavekiten. Nu heb ik een tijdje geleden al een 6m Evo bijgekocht en was van plan om er een 9 en 11m bij te nemen. Momenteel zit ik hier op een schitterende wave spot in Barbados en zie ik toch heel veel Neo's om me heen , van zowel beginnende als gevorderde wavers. Begin ik nu toch te twijfelen om een 9 en 12 m Neo bij te nemen ... Doen of niet ? Het betreft model 2012. Heb gehoord dat de Neo iets minder power heeft, daarom ook de keuze voor een 12m ipv 11m . Aan de andere kant denk ik dan dat die 12m juist weer iets te traag zal reageren......ben dus weer aan 't twijfelen
Graag jullie goeie raad aub, ik waardeer dit ten zeerste !!!
Grtz, K

Djee 01 February / 2013 / 15:02
Kan je ze daar niet testen? Dan weet je het voor jezelf zeker.
De Neo is echt op het golfsurfen gericht, wil je dit 100% gaan doen lijkt de keuze mij de Neo.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

DutchInTheMountains 01 February / 2013 / 16:41
Wave; duidelijk dan neem je een Neo.

Robert

smirre 03 February / 2013 / 09:06
een vierlijns evo is alleen goed in de kleinere maten. grotere evo's kun je beter links laten liggen, zonde van je geld. neo's ken ik overigens niet.
d a jou

smirre had een 3 sterren sessie in Egmond aan Zee met maar liefst 16 - 19 knots op zijn RRD Obsession (2010)

kobrin 03 February / 2013 / 09:18
Quote: smirre - 3 februari, 2013 (10:06)
een vierlijns evo is alleen goed in de kleinere maten. grotere evo's kun je beter links laten liggen, zonde van je geld. neo's ken ik overigens niet.

Daar heeft Smirre zeker een punt.

Ik vaar north evo 2011 en had een 7-9-12 quiver.
De 12 is een heel andere kite dan de 7 en de 9.
Het bargevoel is veel indirecter, veel meer bardruk en echt een truck.
Ik heb mijn 12 na 3 maanden verkocht.
De meeste wavers varen 6 en 8m met de evo op onze spot in Zeebrugge.

De neo heb ik geen ervaring mee.

www.aboards.eu

kobrin had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Oesterdam met maar liefst 17 - 21 knots op zijn Ozone Catalyst (2014)

coconutplukker 03 February / 2013 / 10:49
Quote: kobrin - 3 februari, 2013 (10:18)
Quote: smirre - 3 februari, 2013 (10:06)een vierlijns evo is alleen goed in de kleinere maten. grotere evo's kun je beter links laten liggen, zonde van je geld. neo's ken ik overigens niet.Daar heeft Smirre zeker een punt.Ik vaar north evo 2011 en had een 7-9-12 quiver.De 12 is een heel andere kite dan de 7 en de 9.Het bargevoel is veel indirecter, veel meer bardruk en echt een truck.Ik heb mijn 12 na 3 maanden verkocht.De meeste wavers varen 6 en 8m met de evo op onze spot in Zeebrugge.De neo heb ik geen ervaring mee.

Thx voor de reacties.
Je was dus duidelijk niet zo tevreden over je 12m Evo maar zou een 12m Neo zo veel verschil hebben uitgemaakt ? Zou het niet kunnen dat iedere 12m gewoon te traag aanvoelt als je een moment voordien met een 8 of een 9m hebt gevaren. Mijn Vegas 12 m voelt eerlijk gezegd ook een beetje aan als een truck als ik hem tijdens het golfrijden wil insturen hoor . Om nu een 10m als grootste kite te nemen...? Denk dat ik daarmee ik toch een aantal sessies zal missen aan onze kust , want ik vaar nog graag met een 14-16 knopen ook.
Tenzij die Neo's zo ongelooflijk veel meer power hebben dan andere modellen maar dat betwijfel ik .....

kobrin 03 February / 2013 / 12:19
Ik heb een vegas 2008 12m als grootste kite.
De kite stuurt veel directer dan een evo 12m omdat er geen bridle tussen zit.

Ik denk wel dat een evo 10m bijna evenveel lowend power heeft als een vegas 12m.
Probeer een Neo 12m te testen.
Ik vaar nu met een 9m 2012 evo op een twintip 133*41 voor 75 kg en heb mijn vegas maar 2 keer gebruikt dit jaar.
Vanaf 16 knopen kan ik varen met de evo 9m.

www.aboards.eu

kobrin had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Oesterdam met maar liefst 17 - 21 knots op zijn Ozone Catalyst (2014)

smirre 05 February / 2013 / 10:18
groter dan 10 meter is, vind ik, niet nodig. als je t niet met een 10 meter redt dan heb je ook geen lol met een 12.

zag met snowkiten in miniminimale een 10m torch serieus knallen. mijn grootstse maat is een rrd 9 meter.
d a jou

smirre had een 3 sterren sessie in Egmond aan Zee met maar liefst 16 - 19 knots op zijn RRD Obsession (2010)

swiftenaar 05 February / 2013 / 13:09
@smirre, maten zijn gewichtsafhankelijk, ik weeg 70 en heb ook alleen een 9m als grootste maat en hiernaast een 7, echter wanneer iemand tegen de 80-90 weegt ban ik sterk van mening dat diegene met een 12m vele malen meer lol heeft van een 12 dan een 9..
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

Djee 05 February / 2013 / 13:29
Quote: swiftenaar - 5 februari, 2013 (14:09)
@smirre, maten zijn gewichtsafhankelijk, ik weeg 70 en heb ook alleen een 9m als grootste maat en hiernaast een 7, echter wanneer iemand tegen de 80-90 weegt ban ik sterk van mening dat diegene met een 12m vele malen meer lol heeft van een 12 dan een 9..
Ik schommel tussen de 80 en de 90kg, en heb de meeste lol met mijn 7m, daarnaast gebruik ik vaak een 10m en heb ik een 14m voor op vakantie.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

swiftenaar 05 February / 2013 / 13:33
@Djee, uitzonderingen daar gelaten, en natuurlijk heeft iedereen meer lol aan de 7m, maar in 15 knopen wordt je daar niet vrolijk van.. met 15 knopen kan ik varen met mijn 9m, maar kan iemand van 80-90 kilo dat denk ik niet-lastig en zal dan meer lol hebben met een 12..
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

Monkh 05 February / 2013 / 18:57
Als je voor wave gaat neem dan een skim voor de low end, dan kan je je waveskills bijpoetsen en heb je geen 12m nodig.

Ik weeg 85kg en kan met een 10 Evo en skim lekker varen tot 14 knopen. Mn 12m heb ik verkocht, het voegt mijns inziens te weinig toe voor het geld tenzij je zwaarder bent.

tiger 05 February / 2013 / 20:51
Nu we het toch over de evo hebben...

Heb een 8 en 11 en wil voor weinig wind nog wat groters, dacht aan een evo 13. Gewoon voor op vlak water met groter board.

Aanrader of niet doen, dat ie trager is maakt mij niet zoveel uit.

Langbeest 06 February / 2013 / 16:04
Low-end van EVO is gewoon top dus als een beetje traag niet erg is dan doen.
Geen wind....neem een thermoskan mee

smirre 08 February / 2013 / 08:26
mijn mening ken je..
d a jou

draztic 08 February / 2013 / 12:49
Eens met monkh; had ook een evo 10m: vanaf 15kn goed te doen. Heb nu een rebel 11m erbij gekocht: 1x gebruikt, was wel erg traag...

@tiger Groter dan 11 lijkt niet snel nodig (tenzij je erg zwaar bent). Misschien een surfboardje erbij? Heb daarmee genoeg aan de 9m als grootste kite, en veel meer lol aan te beleven dan bv de spleene session deur die ik ooit had. Als je die elf een beetje sinust moet je vanaf 13-14kn toch wel vooruit kunnen komen op een groot board.

draztic had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 25 - 40 knots op zijn Gin Eskimo (2009)

tiger 10 February / 2013 / 21:30
Bedankt voor jullie reactie. De meningen zijn verdeeld. Ik kite ook liever met 20 knopen maar haal mijn schouders niet op voor een lekker uurtje varen met een flydoor en grotere kite (voorheen waroo 13 m). Ik moet het toch hebben van de keren dat ik kan en zal me dan moeten aanpassen aan de omstandigheden. Cruisen met 11-12 knopen 's avonds na een dag werken is dan ook prima.

Dus,

wie heeft er ervaring met een EVO 2012 13 m?

NB flysurfer gaat'm niet worden...

coconutplukker 13 February / 2013 / 09:55
Oké, de knoop is doorgehakt . Ik heb een EVO 11m besteld , goed voor golven en freestyle want met m'n grootste kite haal ik wellicht nog af en toe m'n twintip es boven ook .Volgens het North boekje heeft ie evenveel power als de Vegas 12m . Voor de 9m Heb ik voor de NEO gekozen omdat die toch puur golfgericht is en ik wellicht bij hardere wind fulltime zal golfrijden ook. De 2kites worden met een quad control trustbar gevlogen. Dit zal dus iets minder stress zijn om te relaunchen als de kite in de branding terecht komt.
Iedereen bedankt voor de reacties

draztic 13 February / 2013 / 14:03
Mooi! Bij twijfel gewoon allebei kopen :P

Laat je weten hoe de NEO bevalt?

Vaar nu een 2010 evo 7m op 5-lijns bar van de rebel, maar wellicht is een NEO wel fijn ivm relaunch inderdaad. Daarentegen is het zelf veilig launchen en landen bij harde wind toch wel fijn met de fifth. Keuzes keuzes...

draztic had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 25 - 40 knots op zijn Gin Eskimo (2009)

coconutplukker 16 February / 2013 / 07:03
Quote: draztic - 13 februari, 2013 (15:03)
Mooi! Bij twijfel gewoon allebei kopen :PLaat je weten hoe de NEO bevalt?

Laat ik zeker weten maar met deze t° zal het niet voor de komende weken zijn denk ik