Naai mal voor de sleeves

Door: Wil Reacties: 11 Hits: 2194
Wil 02 February / 2013 / 18:44
Heeft er iemand ervaring met het naaien van sleeves met behulp van een mal ofzo?
Ik heb nu mijn lijnen gesleeved en deze wil ik aan elkaar naaien. Opzich moet dit wel lukken, maar ik vroeg mij af of ik hiervoor een mal ofzo kan gebruiken zodat alles precies recht loopt

Ook heb ik 2 lijnen gespliced. Dit is nog dunner dan een gesleevde lijn, waardoor een mal of iets dergelijks ideaal zou zijn. Misschien dat er een speciaal voetje voor is?

Wil had een 3 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 18 - 23 knots op zijn SlingShot RPM (2013)

geloof 02 February / 2013 / 21:02
Stuur Evan van KH een berichtje. De lijnen van Evan zien er heel strak uit. Met jouw splice-kwaliteiten moet het ook wel lukken om te zigzaggen.
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

larsdemo 04 February / 2013 / 15:20
Let aub wel op dat je het goed doet met naaien.
gebruik altijd de hele sleeve, en knip er nooit een stuk af omdat je denkt dat een halve ook wel goed is
Bij mij is de laatste keer de lijn uit de sleeve gelopen, en dat kostte mij bijna het leven in 40 kn...
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

Wil 04 February / 2013 / 18:23
Quote: larsdemo - 4 februari, 2013 (16:20)
Let aub wel op dat je het goed doet met naaien.gebruik altijd de hele sleeve, en knip er nooit een stuk af omdat je denkt dat een halve ook wel goed is Bij mij is de laatste keer de lijn uit de sleeve gelopen, en dat kostte mij bijna het leven in 40 kn...

Had jij de sleeves ook zelf genaaid? Ik ben nu opzoek naar speciale naaivoetjes die speciaal voor zo'n secuur werkje gemaakt zijn. Wat die gesplicede lijn is echt dun om precies recht over heen te gaan met je naald zonder dat je iets hebt wat alles precies recht houdt. Een naaivoet waar een soort van geleider in zit ben ik naar opzoek. Als ik wat heb gevonden en het werkt zal ik wel wat foto's posten

Wil had een 3 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 18 - 23 knots op zijn SlingShot RPM (2013)

Nature 04 February / 2013 / 19:02
Quote: larsdemo - 4 februari, 2013 (16:20)
Let aub wel op dat je het goed doet met naaien.gebruik altijd de hele sleeve, en knip er nooit een stuk af omdat je denkt dat een halve ook wel goed is Bij mij is de laatste keer de lijn uit de sleeve gelopen, en dat kostte mij bijna het leven in 40 kn...

Volgende keer even je uiteindjes branden en dan aftapen met Dacron tape. Daarna zigzag heen en zigzag terug

Je kunt een sleeve vrij kort maken hoor is geen enkel probleem. Zolang je maar geen katoenen draad gebruikt en genoeg stiksels.
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

terpstra 05 February / 2013 / 02:31
Waarom sleefs gebruiken als je al een splice hebt?
Haal dan de lijn eerst helemaal door zichzelf en trek hem er daarna in zodat ie zichzelf locked.
Dan trekt de splice zich never los.
Een gesplicede lijn is sterker dan een gesleevde lijn heb ik mij laten vertellen.
Voor het splicen niet je lijn afbranden. Geeft ongewenste dikte en is scherp.
Beter is een de lijn te verjongen als je spliced.
En neem 50x de diameter als lengte voor je splice

Maar als je perse wilt naaien gebruik dan nylon of polyeste garen.
En in een goede naaimachine speciaal zaak weet de verkoper vast wel een geschikte voet voor je en of een handigheid en instellingen van je machine om dit goed te doen.

Zelf zou ik hem lekker splicen met een locksplice.
Simpel en sterker ook geen lijnen die blijven haken achter de sleef ect.

larsdemo 05 February / 2013 / 08:56
Ik had de sleefe zelf genaaid ja, alleen ik weet niet of je nou alleen door de sleefe of ook door de lijn zelf moet naien...
Wat ik zowiezo niet begrijp is hoe je een (stuur of power) lijn kan splicen ?
Mij splice tool is never dun genoeg om zo'n dunne lijn mee te splitten.
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

Nature 05 February / 2013 / 11:03
Quote: larsdemo - 5 februari, 2013 (09:56)
Ik had de sleefe zelf genaaid ja, alleen ik weet niet of je nou alleen door de sleefe of ook door de lijn zelf moet naien...Wat ik zowiezo niet begrijp is hoe je een (stuur of power) lijn kan splicen ?Mij splice tool is never dun genoeg om zo'n dunne lijn mee te splitten.

Door beiden inderdaad :)
Beginnen met de onderkant echt flink vaak heen en weer stikken op dezelfde plaats en dan zigzag heen en weer en dan net voor de opening weer een aantal keer op dezelfde plaats.
Je kunt een sleeve ook knopen echter is er dan meer bewegingsvrijheid tussen de sleeve en lijn en schuurt hij zichzelf kapot.
Naaien is dus t beste.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Wil 05 February / 2013 / 18:13
Ik ben naar een naaizaak geweest en hij gaat een naaivoet voor me aanpassen, zodat de lijn precies onder de naald doorgehaald wordt zonder dat de lijn kan verschuiven ideaal dus! (als het gaat werken)
Maar hoevaak ga je op en neer Nature? Ik dacht gewoon aan het begin en aan het eind van de sleeve even 1x heen en weer. Of kan je gewoon één keer heen gaan en één keer terug over de gehele lengte. Gaat dit niet ten koste van de sterke van de lijn als je te vaak met de naald erdoor heen gaat?

Nature 06 February / 2013 / 19:26
Quote: Wil - 5 februari, 2013 (19:13)
Ik ben naar een naaizaak geweest en hij gaat een naaivoet voor me aanpassen, zodat de lijn precies onder de naald doorgehaald wordt zonder dat de lijn kan verschuiven ideaal dus! (als het gaat werken)Maar hoevaak ga je op en neer Nature? Ik dacht gewoon aan het begin en aan het eind van de sleeve even 1x heen en weer. Of kan je gewoon één keer heen gaan en één keer terug over de gehele lengte. Gaat dit niet ten koste van de sterke van de lijn als je te vaak met de naald erdoor heen gaat?

Nah ik ga altijd heen en weer.krijg je dus een patroon zoals dit
---------------------------------------||||XXXXXXXXXXXXX|||( )
Works like a charm :) en je lijn wordt er niet zwakker van hoor zelfs sterker. grootste probleem op knappen zit vaak net achter de sleeve daar moet je idd niet doorheen stikken.

FeRNandeZ 10 February / 2013 / 12:50
Gewoon een gleufje vijlen in een naaivoetje 30% van de diameter van de sleeve is voldoende, het naaien van een splice stelt verder niets voor.
Lijnen aan een kant sleeven, Aan boom binden en onder spanning rekken met merkstift alle 4 markeren, dan andere kant sleeven.
Belangrijk is dat je goed volledig synthetisch polyester, industrieel garen gebruikt. Niet dat standaard garen gebruiken.
kantje board !

FeRNandeZ 10 February / 2013 / 12:50

De sleeve is echt wel nuttig voor de sterkte omdat het slijten van je lijn voorkomt, als je sleeve wat slijt gaat dit niet ten koste van sterkte, totdat ie echt door is een dynema bloot komt.

Gewoon een gleufje vijlen in een naaivoetje 30% van de diameter van de sleeve is voldoende, het naaien van een splice stelt verder niets voor.
Lijnen aan een kant sleeven, Aan boom binden en onder spanning rekken met merkstift alle 4 markeren, dan andere kant sleeven.
Belangrijk is dat je goed volledig synthetisch polyester, industrieel garen gebruikt. Niet dat standaard garen gebruiken.
kantje board !