Beste BMXTom,
Erg vervelend dat je misselijk wordt!
ikzelf heb dit nog niet meegemaakt, maar wat voor misselijkheid bedoel je?
Wordt je zeeziek?
Biereend had een 4 sterren sessie in Schellinkhout met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
ja, het lijkt wel op zeeziekte, maar het vreemde is dat ik in de zomer nergens last van heb, ik merk wel dat het heftiger word als ik orientatie kwijtraak, (van m,n board af val )
bmxtom had een 2 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 24 - 40 knots op zijn North Evo (2013)
problemen met water in je oren?
Kan zijn dat je evenwichtsorgaan niet helemaal lekker is....
Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
Harde klappers op je kop? Of oor.
Lijkt er in iedergeval op dat er iets niet helemaal goed gaat met je evenwichtsorgaan.
Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)
Beste Tom,
Misselijkheid heeft bij sporten vooral te maken dan je bepaalde stoffen in je lichaam te kort komt. Je lichaam zegt eigenlijk tegen je dat die rust wil en niet in optima forma is. Heel veel mensen worden na een marathon of een te lange tenniswedstrijd misselijk. Ik neem aan dan je verder gezond bent. Pauze houden tijdens de kitesessie is juist dodelijk voor misselijkheid. Je lichaam moet enorm veel energie gebruiken om je buiten warm te houden.
Ik heb een beetje verstand van voeding. Dat je goed eet voordat je gaat kiten, wil niet zeggen dat de voedingstoffen na een uurtje al je spieren kan bedienen. Dat duurt veel langer dan je denkt. Je moet zorgvuldig je voeding uitzoeken wil het direct effect hebben.
het kan ook aan je bloeddruk liggen, in dit geval moet je denken aan een lage bloeddruk, wat overigens gezond is. Laagbloeddruk is beter voor de stofwisseling in je lichaam. Zorg dan dat je meer mineralen neem.
Zorg dat je 2 tot 3 uurtjes voordat je gaat kiten je maaltijd/ eten inneemt. Neem sportsuiker mee naar het water, destro of suikers die je bij zo'n voeding supplementenzaak kan kopen. Mars en snickers helpen niet, die moeten volledig door net hele spijsverteringkanaal voordat het wordt opgenomen in je bloed. Het stilt alleen je hongerig gevoel. Misschien is het een idee: ik bond een bidon aan een touwtje en haakte die aan mijn harnas. Wel handig als je dorst hebt en niet het terug wil lopen naar het strand.
Als mijn adviezen niet helpen, dan zal ik zeggen wacht nog ff een maandje met kiten. Pas op dat je geen kramp krijg op het water.
succes
Gr,
JackW had een 3 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2010)
thanks Jack, ik ga is proberen wat je zegt,Eten timen en ik zal ff dextro halen en proberen m,n pauzes te minimalizeren ( geen straf :P)
Grtz
Tom
bmxtom had een 2 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 24 - 40 knots op zijn North Evo (2013)
Voor Dextro moet je ook eens in de healthfood en diabetus (zonatura) hoek van de supermarkt kijken. (waar je dingen als lijnzaad en suikervrije koekjes vind)
Zonatura heeft daar wit oranje kilo zakken druivensuiker/dextrose staan en dat scheelt je veel geld.
Plus dat ik het dagelijks gebruik, omdat het veel minder slecht is als kristal suiker.
Halfvolle chocomel werkt tijdens het kiten voor mij ook erg goed.
Voor de rest om de 2 uur een (halve) banaan en een (halve) plak ontbijtkoek tussendoor.
1 of liefst 2 uur voordat ik een dag ga kiten eet ik havermout
Even langs de huisarts voor je oren.
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Als het de oren zijn, dan is het verschil tussen zomer en winter de cap
Ik stoor me zelf vaak enorm aan het feit dat mijn cap er voor zorgt dat hij na een val nog heel lang water in me oor blijft drukken.
Wat Jackw zegt van die bidon los ik op met een Camelback. Ik neem deze mee als ik langer wil gaan varen zonder pauze, mik er wat van dat dextro spul in. Ik heb geen last van misselijkheid maar merk wel dat ik langer door kan varen en sneller herstel. Je kan gewoon de kleinste versie nemen, heb je weinig ot geen last van en er gaat volgens mij anderhalve liter in, meestal gooi ik hem maar half vol. Volgens mij koste hij iets van rond de 40 euro en je kan ze bij de betere sportzaak vinden of natuurlijk gewoon via internet.
CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)
Wat Martin zegt zou dan inderdaad kunnen. Draag je een cap in de winter?
Dan is het waarschijnlijk toch zeeziekte. Dit wordt veroorzaakt wanneer je evenwichtsorgaan in je oren niet strookt met wat jij ziet. De horizon is recht, maar je evenwichtsorgaan in je oren ligt dan achter en denkt dat je nog scheef vaart. Dan wordt je misselijk. En met koude oren werkt je evenwichtsorgaan misschien inderdaad wel trager. Maar ik ben geen dokter, dus ik lul maar wat....
Om dan toch de misselijkheid tegen te gaan kun je een zee- en autoziekte pil proberen.
Ik ben wel benieuwd wat uiteindelijk voor je heeft geholpen.
Succes!
Biereend had een 4 sterren sessie in Schellinkhout met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
Goed alternatief voor een cap is een helm met oorbeschermers, wel de voordelen van warm hoofd (iets minder dan met cap) niet de nadelen dat je oren afgesloten zijn en het water in je helm blijft zitten. Oorpluggen werken ook goed, maatje van me heeft pluggen onder zn cap.
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
Jo,
Heb je een ander pak in de winter, of onderpak?
Als je pak krap om je hals zit ben je in notime misselijk, druk op je nek en hals (belangrijke adertjes alhier e.d.) veroorzaken dat, koude water zal dan ook een handje meehelpen.
Heb het zelf ook gehad met duikpakken. Ik denk dat dit het probleem kan zijn, als het zich constant voordoet.
Mzls marius
mariusvanwingerden had een 0 sterren sessie in Bonaire met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Liquid-Force HIFI X (2013)
ik had er deze winter ook vaak last van. Bij mijn werd ik na het kiten pas misselijk. Teveel van mn lichaam gevraagd en uitdroging. Uitdrogen geeft oo een misselijk gevoel als je sport. de cap komt me niet bekend voor maar dat zou wellicht nog wel wat kunnen zijn.
Robberthesp had een 3 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 20 knots op zijn Airush Lithium (2012)
Jo Tom,
kite je bij de Slufter, Oostvoorne?
Check:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=44607.0
Schijnen meer mensen brakenderwijs hun backroll te oefenen.... (even visualiseren aub, dat ziet er echtwel grappig uit...)
komt door het gore water.
Groeten Marius
mariusvanwingerden had een 0 sterren sessie in Bonaire met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Liquid-Force HIFI X (2013)
Dat Slufter topic is wel een beetje een kip en ei verhaal.
Wat stonk er nou eerder? De Slufter, of de gasten die er varen?
(ik zou degene aankijken die niet ziek zijn geworden)
Zout water is ook niet lekker joh! :P
Ik vind de cap een heel plausibele verklaring! Daar ben je toch zo achter; cap kan al af over een maandje en dan is het nog geen zomer. Dus als het dan weg is; is het de cap?!
Registreerde: 09 July 2013
De laatste paar sessies begin ik ongeveer een uur behoorlijk misselijk te worden tijdens het kiten, in de zomer heb ik hier nooit last van en kan ik gewoon 4 uur lang no problemo varen,
Voeding en pauzes houden heb ik al op gelet, maar het helpt niet.... In de zomer heb ik nergens last van..
Iemand ervaring met dit soort dingen ?
Grtz
Tom