Wakestyle board advies

Door: barend Reacties: 17 Hits: 3878
barend 26 August / 2014 / 11:20

Beste kiters,

Sinds een tijdje ben ik begonnen met uitgehaakte backrolls en railys. Momenteel doe ik dit met een slingshot mayhem 132. Dit board past hier alleen totaal niet bij en is veel te klein. Ik zou graag een nieuw wakestyle board willen hebben wat ik nu nog niet met boots ga varen, maar eventueel later wel zou willen proberen. 

Mijn vraag is nu wat voor maat board heb ik nodig als ik wel straps blijf gebruiken en wat zijn goede boards die wakestyle zijn georienteerd, maar wel met straps zijn te varen. Ik heb de tona pop en north gambler gezien dit lijken me uitstekende boards, maar niet met straps te varen. Op marktpkaarts staat momenteel een Best profanity 138, zou dit iets voor mij zijn? 

Ik ben 1.96 en weeg 85 kilo, wat is jullie advies?

Alvast bedankt!

Mediator 26 August / 2014 / 12:46

je board die je nu hebt is perfect voor wat je beschrijft... 

i't not like you are doing M'5's en zo hé...  je gaat die backroll en railey echt niet beter gaan doen door een 5cm groter board te kopen, zonder boots zal je groter wakestyle board zelfs onhandig voelen...  als je dan toch een groot wakestyle board wil gaan varen vaar dan ook direct boots met de bijhorende gevolgen.

zelf raad ik iets aan uit de liquid force reeks... zeer goeie boards en zowat het enige kitesurf merk die 'echt' al van voor het kitesurfen bestond in het wakeboarden zat dus echt wel weet wat wakestyle betekent...

* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

damman 26 August / 2014 / 16:33

Zit een beetje met hetzelfde probleem. Wil ook graag een wakestyle board kopen, die ook inzetbaar is in een cable park. Iemand ideeën of die dit mss reeds doet?

gr,

Nicolas

Tga  nog goed komen!

Boardmagician 26 August / 2014 / 17:27

als je cable park zegt, bedoel je dan ook obstacles? Daar heb ik relatief slechte ervaringen mee: de grind base die veel merken erop leggen verhoogt de duurzaamheid slechts heel weinig. En dan verandert hun ontwerp van jaar tot jaar... Cabrinha custom 2012 was heel robuust (ook op obstacles), de 2013 versie veel hout in verwerkt (barst onmiddellijk als je eens blijft hangen) en de grind base, daar zit je na 5 dagen in het cable park door...

verder is die custom een top boardje om mee te kiten. Ik verkies zelf de 136cm (voor mijn 84kg), boven de 140cm. ik denk dat het ervan afhangt hoe overpowered je wilt varen...

Everybody was a beginner once, but there's nothing wrong with ambition.

Boardmagician had een 3 sterren sessie in Sardinia, Porto Pollo met maar liefst 28 - 40 knots op zijn Core GTS2 (2013)

kobrin 26 August / 2014 / 18:23

De Aboards W-series, Aboards pusht varen met boots al sinds 2008.

Inserts van zowel de X-series als de W-series zijn erop voorzien.

6cm rocker, varen op obstakels is ook geen probleem.

Ik ben regelmatig in Zeeland te vinden en heb een 137*42 die je kan testen.

Aangezien ik hier toch schaamteloos reclame aan het maken ben,

http://www.aboards.eu/public/index.php?Products:Boards:W-series

http://www.boardfun.nl/nl/aboards-w-series-kiteboard.html

www.aboards.eu

kobrin had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Oesterdam met maar liefst 17 - 21 knots op zijn Ozone Catalyst (2014)

barend 26 August / 2014 / 18:46

Toch ben ik van mening dat een groter board me meer pop zal geven. Misschien heb je gelijk mediator dat dit board genoeg is om een raily en backroll te doen. Maar ik wil wel verder komen dan twee trucs.

Yoram 26 August / 2014 / 18:47

Die Tona's moet je met boots varen (zowel de Pop als de Flow). Vaar zelf de 2014 Pop en die is uitermate geschikt voor het kiten als obstakels pakken, ligt een prima grindbase onder. Daarnaast zijn zowel de Flow als de Pop gebouwd om met boots te varen. Met boots moet je bij de Pop wel rekenen op een boardje van 4kg.

Ideale omstandigheden voor de Pop is flat water, een choppy ride wil je hier niet mee maken. 

Voor topicstarter zou ik ook iets uit de LF range aanraden! 

Last edit by: YORAM
Yoram

Yoram had een 3 sterren sessie in Murrebue met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Ozone C4 (2014)

frank82 26 August / 2014 / 18:54

Grote wakestyle boards en pads gaan niet samen, het voelt log aan. Zodra je er echter boots op zet voelt het meteen vertrouwd. Ik heb zelf eerst ook een slingshot asylum 138x42 gekocht met het idee om deze ook met pads te varen, het gaat wel maar toen ik m'n oude crazyfly raptor pro ltd pakte vond ik die een stuk fijner met pads. De asylum is verder heerlijk met boots. Ik vaar ze nu beiden, met springen/loopen de crazyfly, als ik nieuwe dingen probeer ook de crazyfly en voor een lekkere freestyle sessie met wat minder risico volle tricks pak ik de asylum. Ben nog niet echt ingesteld op harde crashes met boots.

kobrin 26 August / 2014 / 19:00

De W-series is zeer goed in de  chop, maar je moet zeker wel een maat groter varen.

Door de rocker is het niet bepaald een lowwind board.

www.aboards.eu

kobrin had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Oesterdam met maar liefst 17 - 21 knots op zijn Ozone Catalyst (2014)

Slis 26 August / 2014 / 20:43

LF heeft wel crossover board, maar wakeboard = wakeboard
en kiteboard is kiteboard.
met kiteboard vaar je gewoon anders dan op een wakeboard.

maar over algemeen kan je als je dan toch met boots vaart sowieso maat groter nemen
(ook vanwege dat je meer rocker wil, ben je vaak al genoodzaakt om maat groter te nemen, omdat water oppervlakte kleiner is met meer rocker)

Influence & LFX zijn meerste wake georienteerd bij LF,
en momenteel hebben we leuk voordeel ;-)

BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

barend 26 August / 2014 / 22:01
Bedankt voor alle info tot zover!

wat ik wijzer ben geworden is dat een optie voor mij met pads is iets van liquid force of een asylum.

In welke maat zou ik deze moeten nemen. Zelf dacht ik aan 138, maar eerder werd genoemd dat het log aanvoelt. Ik verbaas me hier over, want een kleine filipino vertelde me dat hij altijd een 136 vaart en het een wonder vond dat ik op een 132 kon staan. 

Wat voor maat past er bij een 85 kilo?

Slis wat voor mooie aanbieding heb je? Kan je me misschien een mail daarmee sturen?

Dobbelsteen 26 August / 2014 / 23:29

Het is niet dat je bij een kleinere maat niet meer op het water kan staan hé, je hebt gewoon wat minder low-end dan.
Bij freestyle lijkt me toch dat je geen te grote maat wilt, hoe kleiner hoe flexibeler je kan zijn met je board.

Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)

sjoerdsantema 27 August / 2014 / 15:11

Op een of andere manier werken boots niet op te kleine boards. Heeft denk ik vooral met de breedte te maken. 

Ik zou niet onder de 138 gaan met boots.

#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

Slis 27 August / 2014 / 18:02

you've got mail :)

BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

thomasvanopstal 27 August / 2014 / 23:15

yoram?

ik wil die flow gaan kopen. maar waarom zou jij hem niet met straps gaan varen?

Slapen is voor apen, MopMop gas erop!

Freddy2 28 August / 2014 / 03:37

Wakestyle dit wakestyle dat....
Je hebt geen wakestyle board nodig voor wat jij ermee wilt doen.
Een freestyle board ( jouw eigen board OOK) kan je ook alles mee sticken.
Wil je een hardere Railey? Doe hem in Hardere wind. Wil je een hogere Railey? Kite op 45 of ietsje hoger en goeie load en pop.
Waar komt het op neer: Techniek en Power. Zou heel cool zijn als alleen een board al zoveel verschil uit zou maken zonder die twee key points. Perfectioneer je techniek, haak uit in hardere wind en je komt al een heel end. Leer goed op je edge te varen ipv je vinnen, kom je ook al veel harder uit je pop. als dat allemaal lekker gaat schroef er boots op en ga rammen

Wakestyle is heel veel power, kite laag(onder 45) en ook obstakels pakken. Zonder goeie techniek gaat een wakestyle board (vooral zonder boots) geen reet uitmaken, ga je alleen maar op achteruit . Voor die ene keer in 't jaar dat je naar de kabel gaat en dan misschien over de kicker en/of de pussy box gaat, kan je ook lekker je "normaal" board gebruiken en er een beetje kaarsvet op doen.
Als je tog straps wilt blijven varen en er misschien ooit boots op wilt doen neem gewoon een ietsje groter freestyle board met goeie insert blocks.
Veel rocker (als je dat niet gewend bent) ga je alleen maar niet chill vinden...

Wat maakt een board meer wakestyle?
Waar en hoe de rider hem gebruikt, maar qua eigenschappen van het board zelf: Rocker, Grindbase, Stevige insert blocks, relatief weinig flex.
Als die eigenschappen echt zijn waar jij naar op zoek bent en je er ook boots op gaat schroeven dan kan je gaan kijken naar de:
Naish Antic
Tona Flow/Pop 
Ronix EVVS
Liquidforce Watson Hybrid/
Lieuwe Say No More
Slingshot Vision/Asylum/Terrain
Cabrinha Custom
Best Profanity 
North Gambler
Zijn vast nog een paar die ik vergeten ben
Allemaal vanaf 136 tot 144 ( voor jouw gewicht en lengte)

Moet je eig ook nog naar de bottom shaping gaan kijken, maar ik neem aan dat jij voorlopig niet finless gaat, dus dat is niet super belangrijk. Maar kies wel een board met een beetje channels vanaf de binnen kant van je boot tot aan de tip( channels aan het eind van de tip helpen alleen met "wetted-surface" en grip net aan het eind van je release)

onthoudt dat er 3 knopen of meer van je low end af gaat met de meeste van die boards.

Thom,
Je kan op de Tona Boards any soort binding die jij comfy vindt schroeven( dus ook straps) en hij gaat nog steeds redelijk goed aanvoelen. Wil je het uiterste eruit halen en gewoon een betere connectie met je board(responsiveness en feedback) doe er boots op.

Last edit by: FREDDY2
Tona!!! Pressin' N Slidin' ! Fins are for people that think they're doing nosepresses :D

katapultbenzine 28 August / 2014 / 13:02

Ik heb nog een 142 North Gambler 2014 te koop staan voor een mooi bedrag. Pm voor interesse 

katapultbenzine had een 5 sterren sessie in Zanzibar, Paje met maar liefst 17 - 22 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

barend 09 November / 2014 / 21:30

Iedereen nog bedankt voor het advies en reacties! Het heeft even mogen duren, maar het is een Best Profanity 138 geworden!