loskrijgen vijzen pads kiteboard

Door: nvds Reacties: 13 Hits: 1675
nvds 12 December / 2014 / 18:29

Hello, 

Ik zit met een vervelend probleem,ik krijg namelijk de vijzen van de pads van mijn board niet meer los.

Heeft er iemand hiermee enige ervaring? Of eerder goede tips om ze toch op een of andere manier los te krijgen?

In het slechtste geval zou ik ze moeten uitboren maar mijn eerste pour gung was zullen we zeggen niet echt succesvol.

 

Hopelijk weet er iemand raad?

Dobbelsteen 12 December / 2014 / 19:16

En wat is het probleem precies? Als het kruis van de kop kapot is, kan je proberen met een elastiekband tussen schroevendraaier en schroef. Schijnt te werken, zelf wel nog nooit geprobeerd.

Daarnaast wilt verwarmen en afkoelen ook wel eens werken.

Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)

nvds 12 December / 2014 / 19:28

De kop is niet kapot of niet beschadigd maar er beweegt niets. De schroef bevindt zich tussen een soort plastieken rail van de pads (north entity) en bij serieus doorduwen zie je dat de buitenkant van de pad buigt,ik vrees dat indien ik nog meer kracht uitoefen ik die plastieken rand van de pad ga breken waardoor mijn pads goed voor de vuilbak zouden zijn. De kop is nog goed wel heb ik reeds twee schroevendraaiers kapot gekregen door er kracht op uit te oefenen. Enige tips voor het verwarmen en afkoelen zonder risico te lopen bij het opwarmen om het plastiek van de pads te beschadigen?

wazzaah 12 December / 2014 / 21:02

Goeie schroeven iig, normaal draai je de kop wel kapot.

 

-WD40

-zachtjes paar tikken erop geven

 

Eventueel een ratel met de juiste schroefkop nemen, zorg dat je er goed op drukt zodat de kop in de schroef blijft zitten, met een ratel kan je meer kracht zetten zolang hij er niet afschiet.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

spoetnik 13 December / 2014 / 12:26

Bitje in een schroeftol, en daarmee losdraaien? Dan je schroeftol zo instellen dat deze gaat "Kloppen". Misschien dat dat de schroef los "schrikt"?

WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

nvds 13 December / 2014 / 13:56

Ik zal mijn best doen om wat meer duidelijkheid te brengen over mijn probleem.

Ik bezit een north team series board met north entity pads.

Mijn board is gebarsten en na toch wat aandringen gaan ze het board in waarborg vervangen.

Ze dienen in de winkel mijn board zonder pads op te sturen en ik ben verondersteld om mijn huidige pads op het nieuwe board te gebruiken.

Nu tussen de vijs,de rail van de pads en de rail van het board zit er nog een (groen) ovaal tussenstuk dat meegeleverd komt met de pads.

Dit stuk zit rotsvast aan de vijs waardoor bij het uitoefenen van kracht de bijtenkant van de rail van de pad gaat barsten indien ik meer kracht uitoefen.

Deze video maakt het wat duidelijker over welk stuk ik het juist heb: https://www.youtube.com/watch?v=3zFovFQqhlg

Een aantal foto's: 

http://eurofun.nl/north-entity-combo-2012

http://www.google.be/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.surfpm.com%2Fimage%2Fcache%2Fdata%2FNorth%2FKiteboards%2FNorth-Footstraps-Pads-Entity-2012-1-500x500.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fforum.kitegenossen.ch%2Findex.php%3Fthreads%2Fnorth-select-2011-mit-north-entity-2012.8059%2F&h=500&w=500&tbnid=PB-yeBxGTb3enM%3A&zoom=1&docid=2W0pqmQHsGwlrM&ei=aC2MVK69IsevU7HZgNgM&tbm=isch&ved=0CCAQMygBMAE&iact=rc&uact=3&dur=542&page=1&start=0&ndsp=48

http://www.google.be/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.flysurf.com%2Fvirtual%2F102%2Fimages%2Ftest_matos%2Fdiapo%2FIMG_1018(5).JPG&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.flysurf.com%2Ftests-matos%2Ffiche%2Fnorth-team-serie-2012.htm%3Ftestmatosid%3D104%26categorieid%3D2&h=667&w=1000&tbnid=c3G5X7jH2WyqhM%3A&zoom=1&docid=SLwaJVfmXcBZvM&ei=aC2MVK69IsevU7HZgNgM&tbm=isch&ved=0CFYQMygtMC0&iact=rc&uact=3&dur=1286&page=1&start=0&ndsp=48

 

Dat groen tussenstuk maakt het extreem moeilijk om meer kracht uit te oefenen aangezien deze meedraait met de vijs wanneer ik de vijs tracht los te krijgen en zodoende mijn pad gaat doen barsten.

Dat tussenstuk zou normaal niet mogen meedraaien als ik de vijs tracht los te krijgen maar alles zit muurvast.

 

Hopelijk heb ik hier wat meer duidelijkheid geschept over mijn probleem?

En al bedankt voor de vele reacties! :)

MartjeB 13 December / 2014 / 21:53

Ik weet niet of het garantie of coulance is en wie die pads erop geschroefd heeft.

Maar als het als set geleverd is, zou ik de winkel met dit probleem opzadelen.

Hollandkiter 13 December / 2014 / 22:14

Paar keer cola er overheen gieten en dan de schroef losdraaien. Werkt altijd.

gebruik een elektrische schroeven draaier die je in kan stellen op sterkte. Eerst met weinig kracht proberen. De boormachine begint dat te "tikken" en dus door schokken de schroef los te krijgen. Steeds iets zwaarder zetten. 

Succes!

MartjeB 16 December / 2014 / 12:23

Ik geloof er niets van dat dit loskomt zonder schade.

RVS op RVS of messing kan helemaal vast vreten t.g.v. zout water.

Kop van de bout eraf boren of slijpen lijkt mij het veiigst. En dan in etappes om smelten van omliggende delen te voorkomen.

En de vonkenregen afschermen als je gaat slijpen.

 

Wat je nog kunt proberen is de rail en die plaatjes en onderzijde pads te smeren met een glijmiddel.

Heel misschien kun je de pads dan zijdelings verplaatsen en zo het schroefdraadplaatje naar de opening tikken.

Globe 17 December / 2014 / 10:25

En bij je nieuwe board een lik zuurvrije witte vaseline of montagevet ertussen. En periodiek checken of de boel nog los wil.

- Hold my beer, and watch this -

bertvh 17 December / 2014 / 12:05

al geprobeerd met warm water? zit mss zout tussen en dat lost goed op met warm water!

 

bertvh had een 4 sterren sessie in Tenerife - Flashpoint Beach met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

Joao85 17 December / 2014 / 13:05

Indrdaad warm water, en daarna wd 40 er op spuiten en een dag laten intrekken.
De volgende dag het bordje even goed ondersteuten (ter hoogte van de bout) en met een drevel centraal op de bout een pestklap geven.
(praktische term: het laten schrikken) Als je niet zo handig bent met een hamer en drevels, adviseer id dit met 2 personen te doen.

JF

Joao85 had een 3 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Ozone C4 (2013)

Joao85 17 December / 2014 / 13:11

Wat je vervolgens kunt doen, is met een kleine slijpschijfje of hand/hoby zaagje een snee in de kop van de bout zagen (je slaat tijdens het hameren de kop gedeeltelijk plat) zodat er een platte schroevendraaier in past. Zo kun je het proberen los te draaien.

Het aller mooist is om een slag schroevendraaier te hebben:

https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/schroevendraaiers-en-schroevendraaiersets/hbm-slagschroevendraaier-model-1?gclid=CN-AkMqFzcICFW7MtAodLgkAHA

http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/38297_slagschroevendraaierbikeservice_1.jpg


Kune je op slaan en draaien tegegelijk! 

JF

Joao85 had een 3 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Ozone C4 (2013)

nvds 20 December / 2014 / 20:42

Bedankt voor de vele reacties.

Niets wou helpen,ik heb echt alles geprobeerd.

Het enige wat ik niet tot het einde heb geprobeerd zijn de vijzen wegboren.

Nu een goede les die ik hiervan heb geleerd is om regelmatig uw vijzen eens losmaken en terug vastmaken een hoop ellende in de toekomst kan besparen.

Heb nieuwe pads moeten kopen:(

Nog eens bedankt voor de help en de reacties!