Waarom een niet iets nieuwere Neo erbij? De Neo is de wavekite van North en drift erg goed mee zoals je zelf hebt ervaren met de 7m.
De beste wavekite is overigens moeilijk te bepalen, uit veel gebieden hoor je toch dat de Cabrinha Drifter de top of the bill is wanneer je een wavekite wilt die reactief is en heel goed mee moet driften.
Idd wat marc zegt, neem er een Neo bij als je dit een fijne kite vindt. De perfecte (wave)kite in algemene zin bestaat niet, wat jij lekker vindt hoeft voor een ander niet zo te zijn.
Anders ga je (als je kan wachten) met een testdownwinder van Versus mee en kan je diverse kites back to back testen.
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
Probeer eens een konijntje bij Versus of de Reo van Ozone. Wat Djee zegt: Die test downwinders van Versus zijn helemaal top!
Herrie had een 5 sterren sessie in Prea met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2012)
Hoi Yven,
Als je tevreden bent over je North Neo zou ik zoals Marc_87 misschien gewoon kijken voor een 9m Neo, dan ben je zeker dat je kite helemaal tot zijn recht komt met je North bar.
Mocht toch kijken naar iets anders, dan zou ik gewoon even wat verschillende kites testen bij wat shops. Zij zullen zeker zorgen voor demo materiaal
Zelf vaar ik de Airush Wave 2015. Lekkere kite, draait snel en kort om zijn as, maar komt pas volledig tot zijn recht met wat meer wind (waarmee ik niet wil zeggen dat de low end slecht, helemaal niet, maar er zullen altijd kites zijn die beter scoren) maar de high end is echt enorm en depoweren doet hij als de beste (zonder veel te hoeven inboeten op je stuursnelheid). Mocht je even wat willen freeriden, dan is dat ook geen enkel probleem met de Wave.
Maar even los van mij 'verkooppraatje', enkel jij kan beslissen wat je het lekkerst vindt. Tegenwoordig bestaan er zodanig veel wavekites die het kunnen (Ozone Reo/Naish Pivot/Wainman konijntjes /North Neo /BWS Noise/Cabrinha Drifter/...) maar toch wat verschillende karakteristieken hebben die je bij die ene kite misschien meer zullen kunnen aanspreken dan bij anderen. Maar zoals ik reeds in het begin aangaf lijkt het me gewoon het beste voor een kleinere Neo te gaan kijken als je tevreden bent met je 7m.
Testen is dus de boodschap!
Reindert94 had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 18 - 23 knots op zijn Airush Wave (2016)
9m is altijd wat trager dan de 7m. Dat kan een dingetje zijn waarom de 7m gewoon lekkerder vaart. Corrigeren met een 7m is dus veel makkelijker.
Ook de richting van de golf tov de wind kan een boel uitmaken betreft driften. Daar heb je weinig invloed op.
Denk verder aan het afstellen van je kite als het kan. Wat meer power erop zodat je je kite water beter kan laten afremmen... zou dat helpen? Mischien wel.
Ik denk dat de meeste modellen tegenwoordig een hoop sneller zijn. Ik vaar zelf F-one Bandit 7 en had laatst even de B5 in handen met wave.... wat een vreselijke kite als je de snelheid gewend bent van de nieuwe. Dus het kan zeker wel helpen even te checken naar nieuwe spul. Maar goed... je kites zijn goed hoor. Je moet alleen wat meer aan het werk
:)
Er is nog wel een aspect aan wavekites die je mee kan nemen: er zijn kites die vooral heel snel draaien en tijdens de draai eigenlijk geen extra druk opbouwen en kites die redelijk snel draaien en wel druk opbouwen. Ik denk dat als je wat zwaarder bent, het tweede type beter is in NL, omdat de golven niet altijd genoeg kracht hebben, terwijl de eerste soort heel fijn is als je wat lichter bent of als de golven meer kracht hebben.
Verder zie ik nergens de Slingshot Rally in het rijtje staan, misschien terecht omdat het geen specifieke wavekite is, maar ik ben er groot fan van (en ik vaar al jaren niet anders dan strapless).
Als ik kijk naar kite formaat: voor mij (95 kg) is de grootste "lekkere" wavekite ongeveer 8 m2, daarboven wordt het allemaal wat te traag. Heb nu 12-8-6, maar zit te denken aan 10-7-5. Het is vaak slimmer om naast je gewone waveboard een lichtweer waveboard te kopen. Goedkoper dan een kite en geeft je meer low-end, terwijl je toch een relatief kleine kite kan gebruiken.
Gewoon om een alternatief bij te dragen zou ik ook nog even de Ocean Rodeo Prodigy willen noemen. Op zich is het natuurlijk logisch dat je een North neemt wanneer je de kite op je andere bar wilt gebruiken. Mocht je ook open staan voor andere merken dan is dit een zeer goed betaalbare kite met precies de eigenschappen die nodig zijn voor wavekiten, waarbij ik het vooral fijn vindt dat hij tijdens het mee driften goed bestuurbaar blijft en snel draait.
Vergeet trouwens ook de durability niet. Een kite krijgt nogal wat voor z'n kiezen als hij gespoeld wordt. Als je hem dan in 1 keer dwars door trekt dan is de lol er snel af. Dus een merk wat bekend staat om goede bouwkwaliteit is wel belangrijk.
Nog een alternatief is een RRD religion (oersterk) en nog bijna alle andere merken hebben een wave specifieke kite.
Bomen->bos zoals ik hierboven al geschreven heb, vind je de Neo een fijne kite neem die gewoon.
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
Wat voor boardje heb je nu dan er bij om te waven? en je gewicht?
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Wave kite is een benaming voor een hele reeks verschillende types:
- Compact of gestrekt: compact gaat meestal minder goed upwind dan gestrekt - maar compact draait (meestal) om de wingtip
- Dikke of dunne leading edge tube: dikke front tube meer kans op goede herstart want plooit minder snel dubbel in een golf - dikke leading edge tube gaat dan weer minder goed upwind dan een dunne.
- Vlak of bol profiel: vlak heeft meer snelheid maar minder kracht en moet steeds snel vliegen (dus sturen). Bol profiel sleurt je verder
- 4 struts of 3 struts: 4 struts zou beter draaien omdat die meer twist - 3 struts is dan weer minder gewicht
- Hoekige wingtips of 'delta' wingtips: delta wingtips herstarten meestal veel beter
- Trailing edge: tussen laatste strut en wingtip: recht of schuin naar voor. Schuin naar voor zou beter driften
- Wingtip stijfheid: hoe stijver de wingtip hoe beter die zou draaien. Hiervoor kunnen zeillatten gebruikt worden of aanspannen doormiddel van een katrol in het midden van de wingtip (LF Envy en Switch Method)
- Wingtip breedte: brede wingtips draaien meestal beter dan smalle
- Bridle: hoe groter de afstand tussen achterlijnen (remlijnen) en voorlijnen (powerlijnen) hoe groter je hefboom hoe beter de kite draait
- Gewicht: hoe lager hoe minder massa: goed voor driften (minder zwaartekracht) en sneller draaien (minder massa = minder moment). Hoger gewicht: meestal wel sterker in de golf wasmachine.
Twee manieren van kitewave surf:
- Heftig te keer gaan met een flink gepowerede kite op en neer de golf: dat zag je vooral kiters met Rebels doen (de kracht van de golf doet er iet zoveel toe)
- Golfrijden zonder kite kracht: eens je op/in de golf gedraaid bent moet de golf je vooruit duwen zoals een wave surfer en de kite moet maar in de lucht blijven hangen (totdat je hem weer nodig hebt om snel weg te geraken van het witte monster)
Persoonlijk: voorkeur voor compacte snel draaiende kites met weinig power die het moeten hebben van hun vlieg- en draaisnelheid: nadeel: als je doorheen een breker gaat ben je je snelhied kwijt en moet je de kite als een gek rondslingeren om de volgende breker te overleven.
Ik Ben Fan Van De Ocean Rodeo Prodigy omdat hij lekker diep in het windvenster blijft staan, als ik power nodig heb hoef ik alleen de bar even aan te trekken.
de 7 is uiteraard de favorite kite, hij drift perfect en kan hem met me ogen dicht vliegenheerlijk simpel.
hij is niet explosief maar heeft een heerlijke hangtime dit geeft je genoeg tijd om je boardje op te vangen bij een straples air.
hij is te varen op een North Bar
om verder aan te vullen:
Beste Cabo,
Cabrinha Drifter,
Naish Pivot,
Airush Wave (hey aparte naam?!)
Liquid Force Wow (net uit)
Zijn een hoop kites welke zich specifiek op wave richten...
maar het ligt er ook weer aan wat je zelf fijn vindt.
Testen kan altijd!
dan voel je precies wat je wel en niet lekker vindt!
+gaastra Toxic / Spark. eerste heeft weinig kracht in turns, andere veel. Is zo ik begrijp erg belangrijk in wavekiten, gewichts en condities-afhankelijk.
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
Thanks voor al het advies!
Volgens mij zijn de belangrijkste punten: een kleinere kite is sowieso fijner varen, de kite moet sterk zijn, goed driften en snel draaien. Ik ga binnenkort de Airush Wave bekijken, schijnt erg sterk materiaal te zijn en in sommige reviews wint ie nog wat op de Neo. Is dat wat?
Daarbij vaar ik nu een slingshot celeritas 5''8.
Nogmaals bedankt, zie jullie op het water!
Mad props to EddyC, even heel snel uitleggen wat kite eigenschappen doen,
Lars_023 had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 27 - 33 knots op zijn Ozone Enduro (2016)
Eddy heeft het op de meeste punten wel goed.
Ik ben het niet eens met het 3 vs 4 struts verhaal. Klopt dat in het midden van de kite meer vrijheid is om te twisten, jammer genoeg is dat niet het gebied dat er toe doet in een draai, die zit naast het midden en daar heb je meer vrijheid bij een 3 strutter. Komt er ook bij dat de strut bij een 4 strutter voor meer turbulentie en drag zorgt dan bij een 3 strutter, juist op de plek (verste tip tov draaipunt) waar je die drag niet wilt hebben in een draai. Gezien het gebrek aan 4 strutters mag je wel de voorzichtige conclusie trekken dat het niet zo'n succes gebleken is.
Verder het bridle/hefboom verhaal: Dat gaat alleen maar op bij het veranderen van de bardruk op betreffende kite. Verander je de towpoints (bridle) dan verleg je de afstand tussen towpoint en de center of pull. Dit kan je meer of minder bardruk en/of stuursnelheid geven, afhankelijk van de rest van het ontwerp van de kite. Stel je legt de bridle naar achteren, dan maak je de hefboom korter tov de stuurlijnen. Alleen aan de voorzijde van de bridle ga je als het ware meer kite krijgen. Dit is een van de redenen waarom een bridle aanpassing een zoveel andere kite kan opleveren. Een hefboom zit niet alleen aan de onderkant van de kite.
Als toevoeging: Wat ook nog belangrijk is voor het driften is de afstand tussen center of pull en center of gravity. Hoe groter die is, des te beter de kite drift. Dus meer gewicht bij de wingtips tov de bovenkant is beter, dan kiept de kite minder snel om als het ware.
Blijft erbij dat een kite natuurlijk een som van alle delen is. Maak je het ene beter, dan gaat iets anders er onder lijden.
@TS: Je hebt waarschijnlijk nog een North bar met double frontline safety (DFS). De markt (inclusief North) heeft gekozen voor single frontline safety (SFS). Bijna alle bovenstaande kites en de hedendaagse Norths zijn ontwikkeld voor een bar met SFS. Succes met je keuze & testen van kites is weten! Een relatieve nieuwkomer is de Zian Kima, waarvan de 2015-versie binnen twee weken beschikbaar is voor test. Mocht je interesse hebben, laat maar weten.
Na in 2007 gestart te zijn met kiten, richt ik mij sinds 2011 m.n. op wavekiten (met straps en sinds 1,5 jaar ook strapless). Ik vaar de laatste jaren met Naish Parks (2011, 2012, 2014); in mijn ogen geweldige kites voor zowel twintip als wave. Ik ben net terug van een mooie rondreis door Zuid Afrika, waarbij ik afgelopen week nog 3 dagen met mooie condities (golven circa 2,5m) heb kunnen varen bij Big Bay met huurmateriaal. Twee dagen heb ik gevaren met een Cabrinha Drifter (8m en 7m) en een dag met een RRD Religion (8m).
In mijn ogen moet een wavekite aan 4 criteria voldoen: snel sturen, volledig te depoweren, stabiel blijven indien gedepowered, power/depower moet makkelijk te bedienen zijn. Verder ben ik persoonlijk fan van lichte bardruk.
DRIFTER: de sterke punten m.i. zijn bouwkwaliteit en absoluut stabiel wanneer gedepowerd. Dus de naam 'Drifter' is volledig op zijn plaats. Met name geschikt voor kiters die bij wavekiten de kracht v.d. golf gebruiken ipv kite/wind. Toch is dit -ondanks de marketing- geen 100% wavekite naar mijn mening (iig niet voor Hollandse condities), omdat de kite simpelweg te langzaam stuurt (dit was overigens ook de mening van de medewerkers van de verhuurshop!). Voorts hou ik van lichte bardruk, iets wat de Drifter niet heeft. Tot slot: bij wavekiten gebruik ik zeer actief de power/depower: naar buiten toe power om hoogte te winnen en naar de kust toe weer depower voor het golfrijden. Het systeem van Cabrinha is verre van optimaal. Na een kwartier krijg je al pijn in je handen van het bedienen van de harde plastic knoppen.
RELIGION: dit wat een absoluut feest. Naar mijn mening een 100% wavekite: Stuurt snel, volledig te depoweren en stabiel. Ook was de bardruk licht genoeg. En niet onbelangrijk: het depowersysteem werkt makkelijk en moeiteloos (vergelijkbaar met Naish, maar dan boven de bar ipv onder).
PARK: zoals gezegd ben ik al jaren fan van de Parks (uberhaupt van Naish materiaal), dus mijn beeld is wellicht wat gekleurd, maar ik vind de Parks heerlijke kites voor wavekiten in NL: zeer snel, lichte bardruk, goed te depoweren en brede windrange (m.n. goede high end). Wellicht is de Pivot nog geschikter, maar deze heb ik nog niet in mijn handen gehad.
2012 en 2013 heb ik Neo's gehad, die vond ik net wat te laf. weinig power en wanneer ik de bar aantrok gebeurde er weinig. Een strapless backrolletje was een lastig verhaal. te weinig hangtime. 2014 heb ik voor Dice's gekozen die vond ik super wat betreft de hangtime maar driften en draaien was weer net iets minder. nu ben ik recent overgestapt naar de Neo's van dit jaar vanwege de super enthousiaste reacties. Ik ben Super tevreden! Veel meer power dan de oude Neo's en mega drift en draai eigenschappen. Ik zou het wel weten.
Registreerde: 08 May 2013
Waar ik inmiddels helemaal over ben en alleen nog maar strapless vaar merk ik dat driften en een beetje snelheid in de kite steeds belangrijker wordt.
Momenteel heb ik een north evo 9m en een neo 7m uit 2012. De neo is geweldig maar die evo is net niet snel genoeg voor lekker wavekiten, zodoende overweeg ik om die te vervangen voor een wavekite.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring, wat is nou de beste wavekite om te kopen? Wat raad je aan? Zou fijn zijn als het nog op mijn north-bar zou passen ook.
Thanks!