Kite lijnen

Door: mmmmatthias Reacties: 8 Hits: 2196
mmmmatthias 02 June / 2015 / 18:56

Halloa,

Wanneer zijn je kitelijnen op en toe aan vervanging? Hoe snel breken lijnen nu eigenlijn en wat zijn de gevaren?
Het is een veiligheidsquestie dus misschien wel goed om eens te discusseren! Het gaat natuurlijk ook over het depowerkoord..

Groetjesss 

mmmmatthias had een 3 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 19 - 25 knots op zijn Naish Park (2013)

Oli4k 02 June / 2015 / 20:43

Goede vraag. Hangt natuurlijk ook heel erg van het gewicht en de stijl van de rijder, de maat en het type van de kite en de windkracht af. Iemand van 60 kg met een 8m beginnerskite bij 20 knopen wind zal geen issues hebben terwijl bij 35 knopen en een rijder van 100 kg aan een C-kite die lijnen het geen minuut uithouden.

Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)

spoetnik 02 June / 2015 / 22:17

Als de lijnen erg beginnen te rafelen, dan preventief vervangen. Vaak in de buurt van de sleaves begint het. Gevolgen van een gebroken lijn kunnen best heftig zijn. Een loopende kite, een kite die niet wil klimmen tijdens een dikke loop, je safety die niet meer werk. Allemaal afhankelijk van het gebruikte safetysysteem, en welke lijn er breekt.

WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

Oli4k 02 June / 2015 / 22:48

Enige keer dat ik een lijn heb gebroken kwam dat door een soort grijzige prut die net in het eerste stukje van de sleeve zat. Waarschijnlijk zoutkristallen icm vuil, ondanks dat ik altijd mijn lijnen uitspoel met zoetwater. Het was echt zo'n plek waar je niet snel kijkt als je niet verwacht dat daar iets mis kan gaan. Pas als je de sleeve een stukje opschoof kon je het zien. Eventueel zouden die lijnen nog ingekort kunnen worden want verder zijn (of lijken) ze goed.

Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)

martin404 03 June / 2015 / 10:00

Is echt een moeilijke.

Gevoelsmatig wil je de lijnen direct vervangen, zo gauw je ziet dat ze wat ouder worden, maar ik heb ook genoeg nieuwe lijnen grbroken.

En ik heb jaren met hetzelfde setje lijnen gevaren, zonder dat er 1 brak.

Als je jezelf er niet lekker bij voelt moet je ze vervangen, maar persoonlijk vervang ik ze pas nadat ze breken.

Dat is absoluut niet wat ik adviseer, maar in alle eerlijkheid, bij mij wel gewoon de praktijk.

Wel heb ik een aparte bar met gloednieuwe lijnen, die ik alleen gebruik op dagen met 30+ knopen.

No kite related brand affiliations

idefixe 03 June / 2015 / 10:44

[quote] bij 35 knopen en een rijder van 100 kg aan een C-kite die lijnen het geen minuut uithouden. [/quote]

Jarelang zat ik met m'n gewicht dik boven de honderd. Terwijl de rest met harde wind aan 7 metertjes hun dingetje deed, hing ik heel relaxed aan bijvorbeeld de Fuel 11m........

Dyneema kan best wel veel hebben ( in de lengte richting dus)  Zodra er een knoopje of iets dergelijks inzit heb je een duidelijk zwak punt.

Controleer je lijnen tijdens het uitlopen op knopen en beschadigingen. Controleer de bevestigingspunten / sleeves op beschadigingen. Veel depowerkoorden hebben een kunststof omhulsel en daarbij heb je echt heel weinig slijtage. Bij een depowerkoord van puur dyneema is het ook zaak deze regelmatig goed te controleren.  Ikzelf vervang lijnen op het moment dat ze echt beginnen te rafelen.

Lijnen breken vaak bij piekbelastingen: plotseling een downloopje draaien en zelf er met je board ( te) laat) achteraan draaien of bijvoorbeeld als je vlieger door een foutje uit de lucht komt vallen en plotseling ineens weer vol wind pakt.

Als je veel rotaties maakt ( en dus je lijnen regelmatig om elkaar heen draaien) kun je op het punt waar de lijnen elkaar raken/draaien ook extra slijtage krijgen.  Je kunt dan je lijnen ( boven / onderkant ) omdraaien. Spring je veel dezelfde kant op? Dan krijg je vaak ongelijke rek in je lijnen, de ene wordt dan ies langer dan de andere.  Links met rechts en vice versa  wisselen is dan een optie.

Slingshot , Gibbon

martin404 03 June / 2015 / 11:07

Goeie tip om de lijnen om te draaien en daarmee het "rotatie slijtage punt" te wissellen.

Ik heb wel eens mijn lijnen omgedraaid, op het moment dat de sleeves bij de kite begonnen te slijten, maar dit is ook best wel een slimme reden.

Ga (moet) ik binnekort even doen dus.

Oli4k 04 June / 2015 / 12:20

Nog zoiets: ergens begin dit jaar trok ik mijn safety en zag ik mijn kite ineens wegvliegen. Safetylijn doorgesleten daar waar hij door de chickenloop gaat. Ook zoiets om af en toe eens te checken. Best jammer als je daardoor 300 meter uit de kust ligt met board noch kite in water van 8°C. Om maar wat te noemen.

martin404 04 June / 2015 / 18:30

Die safety lijnen die naast je depowerlijn door je bar gaan, zijn waardeloos.

Elke keer dat ik bij dat systeem mijn safety gebruik, breekt die lijn en gaat mijn kite er vandoor.

Dat systeem werkt voor beginners met een gloednieuwe bar (geheel onversleten lijn) en bij matig tot krachtige wind, zolang je kite niet gaat loopen.

Bij harde wind, of stormachtige wind, is dat systeem totaal nutteloos en naar mijn mening juist gevaarlijker.

Dat zijn voor gevorderde kiters, nu juist de enige momenten dat je die safety nodig hebt.

Want als je kite er op 300m uit de kust alleen vandoor gaat, heb je inderdaad een probleem.

Ook dit is weer geen advies, maar ik heb bij mijn bar met dat (redline) systeem, die ene rode lijn gewoon maar weg geknipt en ik bevestig mijn leash nu boven de chickenloop, aan mijn depower lijn.

Ik heb dus geen safety meer, maar die gebruikte ik toch nooit.

Op de momenten dat ik de laatste jaren die safety nodig had, was er iets dusdanig mis dat die safety sowieso al niets meer op zou lossen.

(lijnen om mijn bar geslagen en/of een loopende kite, met de lijnen hopeloos in de knoop)

Voordeel is, dat ik nu bij een loopende kite, mijn chickenloop safety kan activeren en vervolgens mijn hand op de safety van de leash kan houden.

Zo kan ik afwachten wat de loopende kite gaat doen, want vaak crashed ie vanzelf na 1 of 2 loops.

Waneer ik er te hard achteraan stuiter, dan trek ik natuurliojk direct aan mijn leash safety, maar zo hard gaat het niet altijd.

Als ik dit aan die rode safetylijn doe, dan breekt ie hoogstwaarschijnlijk.

Met die kennis stel ik het gebruik van mijn chickenloop safety dan maar langer uit, wat uiteindelijk gewoon gevaarlijker is.

Naast dat ze vaak breken, is het ook helemaal niet veilig, dat je bar 3 meter van je weg schiet.

Bij een crash in hoge golven, wil ik mijn kite voor de volgende golf weer in de lucht hebben.

Als mijn bar al spinnend 3 meter weg schiet en ik moet eerst een minuut lang kloten om bij mijn bar te komen ......

En ik moet daarna nog maar zien, wat daar verderop met mijn lijnen is gebeurt.

Plus dat je kite vaak niet netjes herstartbaar blijft staan, als je hem 3 meter depowered.

Dit ogenschijnlijk onverstandige idee, kreeg ik na het zien van de eerste versie van Rubens Extract bar (einde filmpje) :

Mijn voorkeur gaat uit naar de oude systemen, waarbij je depowerlijn gewoon 2x zo lang werd op het moment dat je je chickenloop safety activeerde.

Voor een absolute beginner is die 3 meter lange safetylijn (misschien) beter, maar 2x langer als normaal is echt ruim voldoende.

Ik baal er van dat al onze barren nu alleen nog maar gebouwd worden met het oog op lessende kiter.

Dit is ongetwijfeld gedaan om de kosten van schadeclaims laag te houden.

Er zullen verhoudingsgewijs weinig kiters met ruime ervaring een schadeclaim indienen, dus bouw je gewoon uit voorzorg altijd een bar die het best werkt voor beginners.

Last edit by: MARTIN404