kitesurfen in Kroatië?

Door: jean oosterlynck Reacties: 4 Hits: 6864
jean oosterlynck 22 June / 2015 / 11:40

Ik ga begin Augustus naar Kroatië op vakantie en zou er ook wat willen kiten! Nu is mijn vraag, hebben mensen ervaring met kiten in deze regio? Wij gaan naar Zadar en we zouden richting Venetië (of een andere regio in Italië) varen met de boot.

Welke kites moet ik meenemen? Ik heb een 8m, 12m en 18m en een twintip 136x40, ik weeg 70kg.

Aan welke wind mag ik me daar verwachten?

Hoe liggen de stranden en omgeving? (rotsen, steentjes...)

Heb ik veel kans om in die periode te kiten, ik ga 2 weken op vakantie.

jean oosterlynck had een 3 sterren sessie in Duinbergen met maar liefst 8 - 9 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2011)

Jhann 22 June / 2015 / 13:29

Ik wil geen partypoeper zijn, maar ik zou de 18m meenemen, als je dan toch perse wil kiten. Al acht ik de kans niet heel groot....

Er zijn spots bij Nin (vlakbij Zadar) en bij Zlatni Rat (eilaland Bol, net ten noorden van Hvar, een dag varen naar het zuiden vanaf Zadar). Ik ben alleen bij Nin geweest. 

Verder zijn naar mijn weten geen "officiele" spots. De locals zeggen dat je in principe overal "kan" kiten. Je kan een boete krijgen, maar er is niemand om deze uit te delen. Je moet vooral uitkijken voor lokale bewoners / vissers etc.

In augustus is er heel weinig wind en is het heel warm (te warm voor mij). Er kan sporadisch een thermische wind opkomen, maar is onvoorspelbaar / vlagerig. Zie ook:

http://nl.wisuki.com/statistics/995/sabunike

Ik heb vorige maand geprobeerd rond Nin en Vir te kiten - maar de wind was beroerd / onvoorspelbaar. Voorjaar / najaar is beter (de Bura wind - tussen de eilanden ten noord-westen van Zadar - krachtig en constant). 

Mijn ervaring met zeilen in Kroatie is dat de condities per strandje sterk verschillen. Veelal kiezel strandjes (vrij scherp) -->  water launch. Ook veel taaie doorre scherpe plantjes, zee-egels etc. Schoentjes zijn een must.

Dus, niet echt kite paradijs (in die periode).

Zeilen is erg vet / chill! (Vorige maand nog dolfijntjes gezien vlakbij Zadar)

have fun

Last edit by: JHANN

Staal 22 June / 2015 / 20:17

Klein extraatje op de wind in Kroatie: als de Bura komt, berg je dan maar! Dit is een snoeiharde, koude, aflandige wind.

Jhann 23 June / 2015 / 09:52

Idd wat Staal zei, maar de aanloop naar een Bura en de dagen erna zijn wel prima. Bij Nin staat de Bura schuin op het strand. 

Mini Bura is overigens zeer goed te doen.

Kans op een (mini) Bura in Augustus is van horen zeggen (en als je de wisuki stats gelooft) klein/nihil. 

Last edit by: JHANN

BURN-E 02 July / 2015 / 09:31

Is wel totaal de andere richting uit maar ivm kite en kroatië denk ik dat je het meeste kans hebt op het schiereiland Peljesac en dan specifiek in het plaatsje Viganj. Aan de spot een aantal chille campings en toch wat surfscene.

Look it up! 

Wind komt sideshore tussen die twee eilanden als een soort tochtgat.

Ik heb er toen 2 van de 3 dagen die ik er was kunnen kiten...

grtz!

Last edit by: BURN-E

BURN-E had een 3 sterren sessie in Vrouwenpolder met maar liefst 15 - 20 knots op zijn Airush Flow FT (2009)