f-one mite vs signature

Door: yannick-h Reacties: 10 Hits: 3449
yannick-h 16 August / 2015 / 12:50

Hallo,

Ik ga m'n eerste waveboard kopen en twijfel tussen een F-one mitu monteiro 2015 en F-one signature 2015.

De F-one signature heb ik kunnen testen, de mito niet. Maar gezien mijn minime ervaring in strapless varen is testen en zo vergelijken toch nutteloos... Daarom vraag ik wat advies van deze met ervaring in wavekiten.

Voor de belgische/nederlandse wateren, wat raden jullie aan?

Ik zou voor de 5'10" gaan, ben 80kg/1m85.

Stevie 16 August / 2015 / 13:32

Ga voor de Carved Burner! Beters. ( http://www.carved.de/products/burner )

Planetextreme.eu - kitesurf winkel in Antwerpen

Marc_87 16 August / 2015 / 13:58

Lekker antwoord weer zeg.... pfff

Powered by Flysurfer

yannick-h 16 August / 2015 / 14:10

@Stevie: bedankt voor je niet al te objectieve mening, maar om bepaalde redenen zou ik voor f-one willen gaan... 

Last edit by: YANNICK-H

paulg 16 August / 2015 / 16:28

Je zou kunnen overwegen je aanschaf in 2en te delen: eerst een goedkope gebruikte 6'2" lekker groot en stabiel om te leren (kan ook een oud 'echt' golfboard zijn, dan na 1 of 2 seizoenen een meer definitief boardje. Boardshapes lijken snel te veranderen: worden korter en breder. En nu zijn stompe neuzen opeens helemaal hip, maar ik weet niet of dat beklijft...

Je geeft jezelf dan ook de tijd om er achter te komen wat je wil binnen de wave discipline: 'echt' golfrijden (minder snel geen druk in je vlieger op de golf), strapless trukendoos, of keihard met druk in je vlieger de golf op en af racen.

Zelf geloof ik dat de Nederlandse golven zeer zelden geschikt zijn voor strapless, maar da's weer een losse discussie...

Oli4k 16 August / 2015 / 21:25

Of beginnen met een (overjarige) Surf 5'11. Die is gemaakt om het op te leren. Hoewel ik me afvraag of een Mitu nu zoveel moeilijker is om te varen.

Btw, je kunt in Nederland prima golfrijden. Gisteren nog aardig wat golven gepakt dat de lijnen van mijn kite echt helemaal slap hingen. Puur op de golf gevaren dus. Je moet alleen op het juiste moment op de juiste spot zijn.

Last edit by: OLI4K

Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)

plens 16 August / 2015 / 22:48

In de nederlandse slappe conditiets heb je meet aan een wat breder board. ga dus voor de mitu.

De Signature is een wat sneller board voor de dagen met byzondere condities! of buitenlandse golven.

Versus heeft een mooie stuk geschreven over beide boards. zie 

http://www.versusshop.nl/reviews/review-f-one-mitu-vs-f-one-signature-2014/

eddyc 17 August / 2015 / 08:13

F-O0ne Mitu 2015 die is speciaal voor strapless (je kunt hem ook met straps varen maar dan valt 50% van de fun weg).

Bij opkruisen aan de wind ver vooraan gaan staan want dan loopt die heel goed hoogte (mogelijk heeft de nose channel daar iets mee te maken).

Om te gijpen en te draaien zo ver mogelijk achteraan zodat je gebruik maakt van de smalle tail (fish) en de flinke flex. Dan draait die kort - erg kort.

Board loopt ook goed en confortabel in de chop vanwege de flex. Top snelheid is door de flex mogelijk iets lager dan sommige harde stijve boards maar dat wil je ook niet omdat je wil gaan golfrijden en niet voorbij de golf knallen.

Het board is erg licht in gewicht zodat freestyle en grabs (Mitu Style) best kunnen.

eddyc

zoow 17 August / 2015 / 11:04

Ik heb alleen de mitu 5"8 gevaren van deze twee boards, vaar zelf de North whip X-surf 6"0 met mijn 78kg. Viel mij op hoe makkelijk je hier op weg kon varen op de mitu. Hij is qua shape iets breder dan de signature, dus meer stabiliteit/drijfoppervlak/low end. Voordeel van de signature is volgens mij dat je deze in grotere golven kunt gebruiken, maarja als je begint met strapless varen, zit je nog niet in bakken van 4 meter en volgens mij kan de mitu daar ook nog wel in gevaren worden.

Eigenschappen die Eddyc hierboven beschrijft sluit ik me zeker bij aan

Gone with the wind > Kitesurfschool Texel

zoow had een 5 sterren sessie in Texel paal 17 met maar liefst 25 - 36 knots op zijn North Neo (2017)

extremekiter 17 August / 2015 / 11:49

Ik zou voor de Mitu gaan, niet de signature.

De Mitu is inderdaad een prima instap board waar je strapless mee kunt leren varen. De signature is eigenlijk niet geschikt voor Nederlandse condities (board is te small en heeft teveel rocker) en komt het best tot zijn recht in hoge stijle golven met veel wind.

W W W . V E R S U S S H O P . N L

Palm 18 August / 2015 / 19:41

Signature: Radicaal snel board, prima in de Nederlandse golven te varen maar meer voor de wat extremere condities. (de Nederlandse golven varieren enorm waar je vaart, Tessel, Castricum, Wijk etc. allemaal anders) Zowel met straps als zonder straps kan je er vet veel lol uit halen. Vlijmscherpe turns op hoge snelheid, daardoor minder surf. Door de quad vinnen meer grip in de vaak choppy omstandigheden. 

Mitu: Minder snel, meer surf, echt een strapless board. Kite wegzetten en surfen maar. Je hebt meer board onder je kan dus ook met minder knopen starten. Ik vind hem het fijnst in de lange bochten. Loopt erg goed hoogte.

Het zijn echt heel verschiilende boards maar als je begint zou ik voor de Mitu gaan. Kan altijd later de Signature erbij :)

Aldus mijn bescheiden mening en ervaringen. ('k heb ze alletwee)

Succes!

Palm