gewoon goede watervaste 50+ zonnecreme (kinderversies houden het vaak langer vol) op je lippen smeren. aparte creme voor lippen is onzin. als gesprongen dan iets met lanoline (schapenvet) er in, maar alleen 's nachts want overdag heb je weer uv bescherming nodig.
nooit te dun insmeren, om de bescherming te halen die aangegeven wordt moet je je heel dik insmeren, nee 3 x dikker dan wat jij denkt wat dik insmeren is...
Er zijn van die lippen stiften voor t skieen, die neem ik vaak mee, na t kiten en douche/s nachts etc... liptherapy/vaseline en mocht je last hebben van extreme koortslip Aciclovir bij de huisarts halen (al krijg je die niet zomaar mee)
of je onderlip in je mond houden
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Ik gebruik vaak Echinacin stick. Dat is een stick voor je lippen tegen lipblaasjes en ook tegen de zon (UV20). Het stinkt een beetje maar is wel echt goed spul. Je hebt ze ook van eigen merk bij het kruidvat/Etos (haal ze altijd door elkaar) maar dat is niks.
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
en dan heb je dus 20 ipv 50+...
Loop gewoon een Etos binnen met je vraag, loop je later naar buiten met de oplossing.
Lars_023 had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 16 - 18 knots op zijn Ozone Enduro (2016)
Last resort is een zakdoek of masker.
Bij snowboarden en skien is dat heel gewoon en dat is echt niet omdat het zo lekker zit.
(niet dat ik dat draag tijdens het kiten, maar ik gooi het balletje toch maar op)
Een surfcap met chinstrap kan ook al een hoop schelen.
Dat doe ik in tropiche landen en op de heftigste zomerdagen hier in NL.
Daar zie je hier verder alleen maar duitsers mee, maar in tropische landen zijn het vaak ook de ruim ervaren locals die het als onvermijdelijk bescherming gebruiken.
Op een gegeven moment helpt smeren gewoon niet meer.
Zoek een goeie, waarbij de voorkant (net als een baseball-cap) een plastic versteveging heeft en dus recht blijft staan als hij nat word. (en als het waait)
Zelf heb ik een Billabong-Supreme-Bucket-Surf-Hat (wel een ouder model als op het onderstaande plaatje)
Review:
- Blijf ook bij heftige crashes gewoon goed zitten
- Harde wind heeft er geen effect op
- Houd zonlicht en opvallend veel spatwater uit je ogen
- en ik kan eerlijk zeggen dat ik (op de positive effecten na), simpelweg niet door heb dat ik hem op heb.
Als je (zoals ik) regelmatig een koortslip hebt, dan moet je op een gegeven moment wel.
Het is namelijk niet alleen de zon.
Door lange dagen keihard sporten, raak je uitgeput en dat heeft effect op je imuun systeem.
Beetje verkoudheid en een snotneus erbij en je hebt de ideale omstandigheden voor een bek vol herpes-korsten.
Om dan te voorkomen dat het uitbreekt, of erger word, moet je gewoon zorgen dat je lippen niet een dag lang in de volle zon zitten.
Breek me de bek niet open, over hoe leuk uitgaan op vakantie wel niet is, als je halve bek bij elke glimlach open breekt.
De engelse term voor koortslip is trouwens cold-sore, weet ik tegenwoordig.
(het verschil tussen herpes A & B aan engelstalige meiden proberen uit te leggen, verpest behoorlijk de sfeer)
herpes, gatverdamme, zoenen met een condoom! hoedje werkt goed, lijkt verdacht veel op zo'n ding met een harde buitenkant...
Het is geen gezicht, maar naar mijn mening minder lelijk als de basebal style surfcap versie met chin-strap.
En met witte, of fluoriserende lippen rondlopen, daar ga je ook geen punten mee scoren.
@ Martin404 : ik kan me helemaal vinden in uw tekst en uitleg ! Heb zelf zo'n Billabong surf hat maar doe die eigenlijk meer aan om m'n kop niet te verbranden . Ben er eigenlijk ook niet trots op om zo'n ding aan te doen ( verstehen sie ? ). Zoals je zei , Veel Locals gezien met zo'n ding tijdens een downwinder . Alleen vraag ik me af als zo'n pet effeciënt genoeg is om de lippen te beschermen . Als de zon heel hoog staat wellicht wel . Je hebt ook nog de factoren wind en zout water die je lippen geen deugd doen , dan helpt zo'n pet natuurlijk niet veel . Ik heb de Billabong hat dit jaar bewust niet meegenomen, heb voldoende zonnecrème gebruikt om m'n knikker in te wrijven . De volgende reis gaat ie zeker mee .
Zoals je ook zei , iedere dag x-aantal uren op het water, een beetje vermoeid geraken , combinatie van UV-stralen erbij en daar komt die fackinn herpes terug opduiken . Een tube Zovirax heb ik nu ook altijd bij maar dit moet je eigenlijk preventief aanbrengen , als je de blaasjes ziet is het eigenlijk al te laat. Dus ja , volgende vakantie hoed mee, nog meer balsem aanbrengen , nog dikker smeren en hopen dat de lippen het volhouden .
Bedankt voor de reacties iedereen !!!
Herkenbaar probleem. Zelf gebruik ik altijd de outdoor lippenbalsem van Belweder. Chill device, dat je met één hand kan bedienen en erg prettige formulering (SPF 20) die lang blijft zitten. Spul is online verkrijgbaar en bij de betere apotheek. Niet onbelangrijk het is betaalbaar (rond de €5)
wat ik gebruik:
Voor je koortslip kan je L-Lysine / Lysine gebruiken. dit moet je preventief gaan slikken en dan heb je minder kans op een koortslip.
het zijn pillen dus.
verder vind ik Island Tribe wel goed werken.. de creme is een soort honing en blijft goed zitten.. ze hebben ook stiften voor je lippen die nog beter blijven zitten.
Island tribe is behoorlijk duur, maar inderdaad een lifesaver.
(het is vaseline die er s'avonds pas bij het douchen met zeep vanaf gaat)
Ik smeer de hele vakantie Island tribe op me gezicht en oren, want die huid is erg gevoelig.
De rest van me lichaam (aan het begin van een vakantie) met een normale factor 20 creme/spray.
Op die manier doe je erg lang met die dure tubes.
@ Martin404 en BOELE : welke vaseline voor je lippen bedoel je dan juist ? http://www.islandtribe.nl/winkel/
De stift is precies maar een factor 15 ?
Grtz , Kristof
De stift heb ik nooit gebruikt.
Alleen de gel/vaseline
Is factor 50, kleurloos en spoelt niet van je gezicht af.
Ik gebruik het ook voor mijn lippen, maar wellicht is een stick daarvoor beter?
Te koop in bijna elke surf shop
Nogmaals, je lippen zijn niet anders dan de rest van je huid (althans, niet voor UV bescherming), dus gewoon je standaard 50+ op je lippen smeren.
Maar het is wel huid die wat meer te verduren krijgt, je lippen wrijven regelmatig over elkaar waardoor de creme er rapper af is. Lipstick is meestal wat vettiger waardoor het langer blijft zitten.
Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)
Maar geeft vaak te weinig bescherming. Als je goede watervaste creme gebruikt blijft het ook zitten.
Registreerde: 30 August 2008
Hallo iedereen ,
Net terug van 3 weken Brazilië . Fantastische tijd gehad , iedere dag gevaren , golven ,wind en zon waren volop van de partij . Enig minpuntje ...ondanks m'n voorzorgsmaatregelen zat ik na een week al met gesprongen lippen . Enkel de onderlip die er last van had . Vanaf dag 1 de lippen meermaals ingesmeerd met UV 50 lippenbalsem maar helaas niks gebaat . Frustrerend natuurlijk als je de rest van je vakantie opstaat met lippen in bloedkorsten die het moment je de eerste hap neemt 's morgens direct terug open scheuren en weer beginnen te bloeden . Ik vermoed dat ik niet de enige hanglosser ben met dit probleem . Daarom , is er iemand die weet van een soort wonderbalsem , zink of weetikveel zalf. Iets die je smorgens aanbrengt en die er gegarandeert tot 's avonds aanblijft . Ik herinner mij nog van die fluo zink sticks van lang geleden , maar of die echt efficiënt zijn ..... ? En als het kwaad uiteindelijk is geschied , welk product is de beste oplossing om het herstel van de lippen te bevorderen ? Benieuwd naar jullie reacties
.
Grtz, Kristof