Lightwind : twintip VS Surfboard

Door: @peter@ Reacties: 12 Hits: 3642
@peter@ 06 September / 2016 / 12:43

Mijn grootste twintip is momenteel een 158/46cm Best Breeze.   Hier heb ik op leren varen en nu gebruik ik deze als mijn lichtweer board. Met mijn 12m² switchblade ( grootste kite) kan ik rond de 12 a 13 knopen varen.

Mijn vraag :  Ga ik door een licht weer surfboard aan te kopen ( bv : een North Nugget, Naish Mutant .....enz....... ) met nog een paar knooppjes minder vlugger op het water kunnen varen ???? 

Langbeest 06 September / 2016 / 13:37

Nee dat denk ik niet (weet niet hoeveel je weegt).

De kite en zeker de switchblade is een iets wat zware kite, heeft ook gewoon een minimale wind nodig om lekker in de lucht te kunnen blijven.

Die Best is een mooie maat asl lichtweerboard,....niets meer aan veranderen.

Geen wind....neem een thermoskan mee

dr511 06 September / 2016 / 16:43

Koop een hydrofoil...{#emotions_dlg.nerd.gif}

Ziki Ondergoed, schultenbrau

Pemba 06 September / 2016 / 17:02

Nee zal weinig verschil maken. Dat board is al erg breed dus goed voor weinig wind, kite ook, alhoewel je met een 17 of zo nog wel meet een heel klein beetje minder wind weg komt. Een "race" board helpt ook (aanzienlijk meer dan een grotere kite), maar voor het echte verschil moet je naar een hydrofoil zoals al genoemd. 

Dobbelsteen 06 September / 2016 / 22:16

Maar bij 10knopen ofzo valt die kite toch gewoon uit de lucht? Dan heb je niets aan je hydrofoil.

Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)

Tukker 07 September / 2016 / 11:10

Flysurfer speed 5 icm hydrofoil.... laat je informeren bij Versus in Scheveningen

Tukker(ik)

et1961 07 September / 2016 / 11:38

Nee, je TT Best Breeze is een prima lichtweer board. Als je met minder knopen op dit board wil varen dan heb je gewoon een grotere kite nodig. Bv. een Cabrinha Contra 17m zou een goede keus zijn, daar je al met een Cabrinha kite vaar.

Als je voor weinig geld een goede lichtweer kite wilt hebben, kijk dan eens naar de Pansh A15 kites, deze zijn momenteel voor 50% korting te koop. Dan ben je voor een 15 of 18 m ongeveer 350 euro kwijt en kan je met minder dan 10 knp gewoon op je TT varen.

Voor het echte lichtweer is natuurlijk een foilboard met een geschikte kite de beste keus, maar dan moet je flink in de buidel tasten! Een nieuwe Flysurfer speed en een nieuw hydrofoil board kost je al snel 3500-4000 euro!

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

Magic_Ed 07 September / 2016 / 17:06

Een goedkope optie is een alaia maken, kost een paar tientjes en hartstikke leuk! Zoek op waterlust, alaia om wat beschrijvingen te zien. Kan ook van gewoon multiplex gemaakt worden.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

@peter@ 08 September / 2016 / 13:08

Zo te lezen geen surfboard aankopen maar een grote kite.  {#emotions_dlg.coool.gif}{#emotions_dlg.coool.gif}{#emotions_dlg.coool.gif}

@ ET1961    Zou ik met de contra 17m² naar 10knopen kunnen gaan ?   Van die pansh A15 had ik nog niet van gehoord maar ben eens gaan googelen en idd een heel scherpe prijs. Lees toch dat er verscheidene kiters zijn die er te tevreden over zijn.   Misshien wel iets om over na te denken.  Thx..

Om zelf  een board ( alaia ) te beginnen maken zie ik niet zitten ik wil wel wat euro's uitgeven maar het verschil van prijs van een complete 17m² tube kite  ( contra, Zypher, Turbine Flysurfer Boost........)   en een flysurfer is idd wel groot.   Is het dat verschil waard ?    

et1961 08 September / 2016 / 14:04

Peter, ik denk dat je vanaf 10 knp met een 17m Contra kan varen op je Best Breeze. Helaas geven ze die Contra's niet weg...vandaar dat ik het goedkope alternatief Pansh aangaf. En zelf ook voor Pansh heb gekozen.

Zelf heb ik De Pansh A15 in 15 en 18m en kan met de 18m op een normaal TT board 136x40 bij minder dan 10 knp varen. Ik weeg ongeveer 80 kg.

De low end van de 15 is waarschijnlijk beter dan die van een 17m tube kite. Laatst kon ik met de 15m nog makkelijk varen terwijl een kennis van mij met zijn 17m Naish Draft alleen nog downwind kon varen...

Een Alaia board kan je ook voor 150 euro nieuw kopen. Menno Labee maakt ze en verkoopt ze ook. (kijk maar eens op MP)

Last edit by: ET1961

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

KiteShallow 08 September / 2016 / 22:09

Komende zaterdag huren/testen bij Natural High - Brouwersdam, Slingshot Turbine 17 m met je board. Daarna een LW board (of deur genoemd) met parabolisch/convex outline. Hiermee kan je goed planeren en heel hoog upwind varen.

et1961 09 September / 2016 / 10:01

Voor zaterdag wordt er wind uit het zuiden vewacht, dat wordt dus niks testen op de Brouwersdam! ;)

dr511 09 September / 2016 / 12:38

Zodra je kite in de lucht wil kun je foilen. Dat begint vanaf een knoopje of 6. Al zal het met de nieuwe sonic 2 nog now wel een beetje eerder kunnen{#emotions_dlg.koffie.gif}

Ziki Ondergoed, schultenbrau