verschil in lengte power-kite lijnen North

Door: nora.peppinck Reacties: 6 Hits: 1915
nora.peppinck 06 August / 2017 / 14:59

Hallo Allemaal,

Van de week ben ik met mijn 8m North neo 2015 op het water geweest. Er was een steady windje van 22-24 knopen waar ik normaal gesproken goed op varen kan.

Alleen bleek mijn kite een voorkeurskant te hebben met name naar Li en had hij flinke power (bardruk) ik kon de bar voor geen cm naar mij toe trekken.

Wanneer ik de kite naar 9 of 3 stuurde was de bar druk minder. Als ik de depower aantrok, ging de bar scheefstaan: li hoger > re .

Mijn bar lijnen heb ik al gecontroleerd, die zijn goed.

Nu heb ik gekeken naar mijn kitelijnen en blijkt dat de powerlijn rechts code: NE15-08 2 cm kleiner is dan links.

Iemand bekend hiermee?

Ik zat er aan te denken om in de langere lijn een knoopje te leggen zodat de lijnen weer gelijk zijn.

Of moet ik gewoon weer 2 nieuwe kopen? 

Ik weet overigens niet zeker of dit zou helpen wat betreft de bar druk.

Wie kan mij helpen?

Faxie 06 August / 2017 / 15:43

Eerste keer dat je er mee vaart, of is het spontaan gebeurd?

Heb je het over de bridle? Klinkt alsof het probleem is dat de rechter te kort is ipv de linker te lang, dus een knoopje gaat de bardruk problemen niet oplossen.

Staan de bridles onderaan bij de wingtip hetzelfde afgesteld? Daar heb je 2 opties namelijk. Verder zou ik alle lengtes controleren, zeker van de lijn waar de pulley over loopt.

KiteShallow 06 August / 2017 / 17:36

In de loop van de tijd kan het gebeuren, hier tips https://www.kitemana.nl/info/tips/kite-afstellen. Mijn kite leraar

had mij het lijn oprekken geleerd.

Een keer had ik met een geheel nieuw bar, ik had een andere nieuw bar van de winkel gekregen.....ik was de eerste zei hij

nora.peppinck 07 August / 2017 / 08:00

Hallo Faxie,

Ik heb het inderdaad over de Bridle!

De afstellingen van de kite zijn aan bijde kanten hetzelfde (soft).

De bridle lijnen heb ik allemaal gecontroleerd en zijn allemaal gelijk aan elkaar behalve die binnenste 2.

De maat van de NE 15/08 lijn hoort 96 te zijn ik heb gemeten vanaf knoop tot knoop.

De power bridle rechts is 93 cm.

De power bridle links is 91,5 cm.

Aan de linkerkant zit de pully.

Ik denk dat het ooit gebeurt is met een crash waarna ik er nu mee vaar en het lengte verschil vergroot.

Wat kan ik het beste doen?

Faxie 07 August / 2017 / 14:57

Ik volg je even niet? Linkerkant pulley? Aan beide kanten zit 1 pulley op de lijn (de binnenste dus) die de 2 'V's op de LE met elkaar verbindt.

Die lijnen kunnen door het geschuif van de pulleys een beetje gaan krimpen. Ik zou eerst proberen om ze los te halen, ergens aan te bevestigen en er hard aan trekken. Mocht dat niet werken dan zul je het beste nieuwe lijnen er op monteren. Je kan uiteraard wel even proberen een lijn in te korten, alleen dat zal de performance van de kite wel beinvloeden. Die 1,5 cm onderling geeft al een behoorlijk verschil...

Faxie 07 August / 2017 / 14:58

Trouwens, controleer ook eens of je geen bladdertwist oid hebt. Oppompen, platleggen en kijken of het symmetrisch is, en de kite vlak ligt.

geloof 08 August / 2017 / 00:06

.... Als dat oprekken niet lukt, kun je ook twee bridlelijntjes laten maken bij bijvoorbeeld Evan Kruger. Met zijn lijntjes aan je kite, weet je zeker dat je die lijntjes niet meer hoeft te checken en vervangen komende jaren.

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko