BRON: http://spitsnet.nl/cci.php?id=30788
door Anouk Wouters
Beulen op de golven of hoog in de lucht, snelheid maken op het water en spelen met de kracht van de wind. Hardcore kitesurfers worden al gek als er een briesje opsteekt en voelen meteen de aantrekkingskracht van de zee.
Katja Roose en Rutger Zomer zijn van die kitesurfers. In hun provincie Zeeland hebben ze al langs menig strand gescheurd en ze staan dan ook hoog in de Nederlandse top. Eind september mochten beiden meedoen aan Red Bull King of the Air, het meest vooraanstaande evenement ter wereld op Maui, Hawaii.
Een verslag van dit evenement is vanaf vanavond te zien bij Veronica in de zesdelige serie King of the Air. Presentator Sander Foppele volgt Katja en Rutger tijdens de wedstrijd en de voorbereidingen daarvan, maar ook bezoekt hij de mooiste stranden en de meest spraakmakende mensen. Bovendien leert hij zelf ook kitesurfen.
Foppele: "Ik wist helemaal niet hoe het in z'n werk ging en hoe al die lijntjes aan je vastzitten. Nu weet ik het wel, maar watersport is toch niet echt mijn ding. Ik vind het heel knap dat die lui dat kunnen. "Volgens Rutger Zomers (19) valt het allemaal best mee. "De sport is niet heel zwaar. Wel is het heel moeilijk om je te beheersen en controle te houden. Ikzelf doe veel op kracht en maak daardoor ook harde crashes. Je krijgt er geen spierpijn van, maar wel blauwe plekken!"
Rutger groeide op in Zeeland en maakte als kind al zijn geld op aan vliegeren. Op zijn zestiende maakte hij samen met zijn vader zijn eerste kiteboard. "Op internet heb ik een bouwinstructie opgezocht en diezelfde middag haalde mijn vader nog twee multiplexplaten bij de Praxis. Dat eerste board heb ik niet meer, maar mijn tweede zelfgemaakte heb ik nog steeds. Het is mijn grote trots."
Inmiddels hoeft Rutger zelf geen boards meer te bouwen, want hij krijgt zijn materialen via sponsors. En dat scheelt veel geld: "Kitesurfen is een dure hobby. Voor 1000 gulden had ik drie jaar geleden een tweedehandsvlieger en een zelfgemaakt board. Tegenwoordig kost een nieuw board in de winkel al gauw zo'n 700 euro. Als je met alle weer- en windtypen wilt kunnen surfen, heb je al gauw een set nodig van vier kites en twee boards."
Ieder jaar komen er mooiere en betere materialen op de markt, omdat kitesurfen nog een groeiende sport is. Vijf jaar geleden was de sport in Nederland nog vrijwel onontdekt, maar sinds begin dit jaar telt ons land zo'n 8500 kitesurfers. Daarvan is slechts een kwart echt actief. Doordat de sport nog klein is, is het volgens Katja Roose (23) dan ook relatief makkelijk om in de top te komen. "Eigenlijk is het vrij simpel. Drie jaar geleden waren er bijna nog geen vrouwen die kitesurften. Mijn vriend en mijn vader hebben me toen gemotiveerd om mee te doen met wedstrijden. Met de instelling 'er doen misschien maar tien vrouwen mee, dan word je in ieder geval tiende van Nederland' ben ik heel snel in de top terechtgekomen."
Met wind en water in overvloed doet Nederland het behoorlijk goed op wereldniveau. Zo is Ruben Lente derde op de wereldranglijst en staat Christiaan Brouwer ook nog in de top-10. Sinds vorig jaar kan wereldwijd talent zich via een nationaal evenement ook kwalificeren voor deelname aan Red Bull King of the Air. Katja Roose verdedigde ook toen al de nationale eer op Maui, maar toch was ze dit jaar nog net zo onder de indruk van het evenement als die eerste keer. "Het is al een eer om mee te doen, dus ik was blij dat ik weer mocht gaan. Het niveau is zo hoog, de pure wereldtop is daar. Helaas heb ik het maar een ronde volgehouden."
Om op topniveau te blijven kitesurfen, moet je alles kunnen geven voor de sport. Maar omdat Katja en Rutger allebei nog studeren, is dat niet altijd even makkelijk. Roose: "Ik ben altijd een watermens geweest. Zee en strand zijn mijn leven. Wanneer ik de bomen maar een beetje zie bewegen, word ik al gek. Maar ik heb me voorgenomen me nu volledig op mijn afstuderen te richten. Toch probeer ik zoveel mogelijk studietijd in een paar dagen te stoppen, zodat ik de rest van de tijd naar het strand kan. Zo kon ik afgelopen vrijdag tussendoor nét een uurtje kite-surfen. Na mijn studie weet ik nog niet of ik ga kiten, reizen of werken."
Zomers heeft die keuze al wel gemaakt. "Als het waait, word ik al zenuwachtig en is het water de enige plek waar ik nog kan functioneren. Als ik klaar ben met mijn studie, ga ik denk ik een jaar lang fulltime kitesurfen. Ik wil alles perfectioneren en mezelf pushen om steeds een hoger niveau te bereiken."
FOTO'S: RED BULL
King of the Air is wekelijks te zien om 20.00 uur op Veronica
Verschenen in SP!TS op vrijdag 22 oktober 2004.
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
Om 8 uur ????????????????
Dat is gelijk met goede tijden slechte tijden!! :r:r:r:r
okt 22, 2004 | ![]() |
Ja dan zou je maar getrouwd zijn en 1 tv hebben zeg
Have the guts to go nutzzz
:):):)
Weet niet wat voor vrouwen/vriendinnen jullie hebben? :?
Ik zelf en geen van m'n vriendinnen kijken gtst. :P
Gtrz,
Charlotte
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
Registreerde: 24 February 2004