Hoe herkennen wij onweer?

Door: Rens Reacties: 19 Hits: 4175
Rens 08 May / 2005 / 22:15

Nu van dat verhaal over het ongeveal met "de zwarte wolken" vraag ik me ook af en toe af wanneer er onweer in zit want safety kan natuurlijk altijd maar wil geen risico lopen dat ik onvrijwillig onder stroom kom te staan om vervolgens te verkolen. Er is mij verteld dat onweer alleen tegen de wind ingaat maar vandaag zag ik een onweersbui overkomen die WEL met de wind meegaat. Hoe zit dit? Wat is de theorie?

Alvast weer bedankt, Rens

www.ventanabaykiteboarding.com

bramer 08 May / 2005 / 22:43
volgens mij maakt een onweerswolk zijn eigen schijnbare wind, doordat de lucht om de wolk heen aangetrokken word hierdoor lijkt het alsof ie tegen de wind inkomt. maar kijk eens op de site van het knmi daar staat het allemaal heel duidelijk uitgelegd.

gjxl 08 May / 2005 / 23:08
http://home.hetnet.nl/~fixh1/Buien/buien.html

Appie 08 May / 2005 / 23:50
klopt wolk gaat tegen de wind in en het gaat dan donderen als je teminste niet doof ben :
Deze 50 plusser kite nog altijd en houd ook niet op!!

hardcorewillem 08 May / 2005 / 23:56
en flitsen B)

Alex1 09 May / 2005 / 01:26

Behalve de flitsen en het gedonder is een onweerswolk moeilijk te herkennen. Het is in ieder geval een zogenaamde cumulonimbus wolk. Uit deze wok KAN onweer ontstaan, maar het hoeft niet. Maar ook als er geen onweer in zit zijn ze gevaarlijk. Ze zuigen inderdaad van alle kanten (warme) lucht aan waardoor er hevige windstoten kunnen ontstaan. Soms dus met onweer of hagel.

Ze zijn te herkennen aan een platte (meestal donkere) onderkant. De bovenkant ziet er vezelig uit. De afgelopen dagen waren ze veel te zien langs de kust. Vooral bij een koufront zijn er wel een paar in de buurt.

Bij een cumulonimbus stijgt de warme lucht eerst op tot het gaat condenseren (de platte onderkant). De wolk die hieruit ontstaat blijft groeien. De lucht wordt koud en gaat bevriezen. De vezelige bovenkant is ijs dat in de troposfeer komt (kan zo"n 12 km hoog zijn!). Het vallende ijs duwt de lucht vooruit wat zorgt voor de bekende windvlagen. Zodra je regen uit zo"n wolk ziet komen weet je dat er ook extreme vlagen tussen kunnen zitten.

Bij onweer zorgt de stijgende lucht in het midden, en de dalende koude lucht daaromheen voor voldoende spanning om te ontladen.

Hier een paar foto"s van deze wolken.

De regen aan de onderkant is goed te zien, maar ook de vezelige bovenkant van de wolk. Hier zitten zeker harde vlagen in.

De platte onderkant en aan de rechterkant de bui. Aan de linkerkant zie je nieuwe wolken groeien die aan de bui vast zitten. Deze zullen ook net zo groot worden.

Bovenkant is niet te zien, maar onderkant zecht genoeg. Inpakken en....

Duzzz houdt de wolken in de gaten (Is vaak ook gewoon gaaf om te zien), en als er eentje op je afkomt kites neer. :)  

rimmert 09 May / 2005 / 08:15
je moet niet alleen letten op onweer... Als je echt donkere wolken aan ziet komen moet je gewoon het water af, onweer of niet.
- www.KITESTART.nl - De meest complete startpagina voor kitesurfers! -

Job 09 May / 2005 / 08:15
dat verhaal heb ik gister al 2 keer gehoort van @lex bij ze lessen :

Job had een 0 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2008)

Wake 09 May / 2005 / 09:03
  hier vind je alles over meteo, wel handig: http://www.keesfloor.nl/elmar/index.htm

Nick 09 May / 2005 / 12:28
idd Rimmert.. 

Donkere wolken van het water af!!!!!!!!!!!..

De kenmerken van een echte onweerswolk zie je pas als ie te dichtbij is.
De gevaarlijkste wolken zijn die met rollers aan de voorkant die heb ik 1 keer meegemaakt toen ik met mn kite net van het water af was....van 15kn naar 40-50kn.
En een paar keer toen ik met een zeilwedstrijd op het water zat; wind - 10-180< graden naar links(altijd over stuurboord de wolk in, ben je het snelst bij de boei), 20-55kn zie aan de verstuiving en snelheid van de roller echt ziekelijk en onheilspellend
IF IT SWELLS, RIDE IT

justkeepswimming 09 May / 2005 / 13:09

1 keer meegemaakt dat de wind in de onweersbui volledig wegviel 5bft-> 0

al zwemmend sloeg de bliksem in in een bootje (aan de kant, ongeveer 2 kilometer verderop).

mazzeltje gehad.

Je kunt onweer op zee ook voelen als je na een flinke jump weer te water land.

>:)

just keep swimming... swimming... swimming what do we do? we swim...swim

hardcorewillem 09 May / 2005 / 13:10

hier een plaatje van zo"n rolwolk

ik zou echt niet graag  op het water willen zijn als er zo"n ding over komt :X:X

Fokke 09 May / 2005 / 13:38

Heb op Terschelling met nick enzo ook gehad, elke sprong hoorde ik een tik bij mijn landing. Dacht dat vin loszat ofzo, niets aan de hand, zat gewoon vast. Pas toen ik zeurend gevoel in mijn linker arm kreeg ging een lampje (haha) branden. Daarna dus vlug het water afgegaan. Bleek dat iemand die stond te lessen een vonk had zien overspringen van zijnloop naar zijn trapeze haak :X

Heb echt nog 3 dagen een zeurende gevoel in mijn linkerarm gehad..

NVWK [www.wedstrijdkitesurfen.nl]

Fokke had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Takoon Furia LTD (2010)

Nick 09 May / 2005 / 13:43
Idd een vage ervaring Fokke..dat was die dag met brouwer en moes met die slider...de lucht was zwaar geladen je hoorde echt een klap met landen....
IF IT SWELLS, RIDE IT

Fokke 09 May / 2005 / 13:56
wel mooie dagen toen :*) die slider hebben we veel plezier van gehad inderdaad |:(
NVWK [www.wedstrijdkitesurfen.nl]

Fokke had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Takoon Furia LTD (2010)

Rens 09 May / 2005 / 18:09

Hey allemaal ontzettend bedankt en idd met donkere wolken komen vlagen wind mee waar niemand van houd dus het water af maar soms komt er zo"n niet al te donkere geel getinte lucht aan waaar ik toch mijn vraagtekens bij heb terwijl iedereen op het water blijft en het lekker waait.

Zijn er eigelijk al ongelukken bekend met kiteboarden en onweer? logish dat het fout is maar ik heb nooit van ongelukken gehoord...maar goed ook!

www.ventanabaykiteboarding.com

justkeepswimming 09 May / 2005 / 19:39
nog nooit van een ongeluk gehoord of een vlieger de geraakt werd.

justkeepswimming 09 May / 2005 / 19:39
nog nooit van een ongeluk gehoord of een vlieger de geraakt werd.

GenesiZ 28 June / 2005 / 00:27

Ik heb het een keer met buggyen gehad (ja ik weet het, het is niet kitesurfen :D ) dat we tijdens het rijden een snel tikkend geluid hadden vanuit de lijnen.

Ik en maatje stoppen. Even luisteren en omgedraaid naar het water. Daar hing me toch een donkere lucht. Snel teruggereden ( /- 500 meter), Alles onder een groot dekzeil en de strandtent in gerend. 2 sec later brak de lucht open en begon het me toch verschrikkelijk hard te regenen.

BazakiLouis 28 June / 2005 / 00:35

Heb het ook op Workum gehad, was niet veel wind en stond in 3bft wat heen en weer te sturen.

Telkens als ik de bar los liet en weer vastpakte tikte het en sprong er een vonk net als die van een aansteker(zo"n klikding) tussen mijn hand en de bar, opzich wel grapig in het begin maar werd al heviger, ben maar snel de kite gaan landen.

Hing niet echt onweer, gewoon bewolking was het.